SV: Vad är det som gör våra thai-fruar/flickvänner så mycket bättre än vi trodde

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
"andrejsdenruskige " sa:
Måste kännas jobbigt att först i hög ålder veta hur man ska behandla folk, och i synnerlighet den man lever tillsammans med, efter att ha "experimenterat" bort övriga delar av livet.

"FA " sa:
Kan ju vara så att damerna inte behandlat honom så som är önskvärt.
Några av oss har lite större anspråk än att bara ta emot och vara nöjda med det som erbjuds.
Men jag kan förstå att man ser det annorlunda om man inte har så mycket att välja på.

Först hade jag experimenterat bort livet med tidigare kvinnor och nu har jag inte mycket att välja på utan sitter nöjd med vad jag kan få.

Ni gör allt livet väldigt enkelt för er och har en märklig syn på åldrandet. Min kropp är äldre och mina erfarenheter är delvis föråldrade men mitt huvud är det inget fel på och jag kanske kan få behålla rättigheten att göra mina egna val utan att bli anklagat för att ta "det som fanns kvar". Faktiskt, jag hade gjort samma val om det varit för 30 år sedan.

Ock Andrejs, nej man växer inte ifrån varandra om man behandlar varandra på ett bra sätt, då utvecklas man tillsammans. Att byta innebär bara att du får börja om från början. Du kanske trots allt har något att lära. ;)

"mackes " sa:
Först hade jag experimenterat bort livet med tidigare kvinnor och nu har jag inte mycket att välja på utan sitter nöjd med vad jag kan få.

Ni gör allt livet väldigt enkelt för er och har en märklig syn på åldrandet. Min kropp är äldre och mina erfarenheter är delvis föråldrade men mitt huvud är det inget fel på och jag kanske kan få behålla rättigheten att göra mina egna val utan att bli anklagat för att ta "det som fanns kvar". Faktiskt, jag hade gjort samma val om det varit för 30 år sedan.

Ock Andrejs, nej man växer inte ifrån varandra om man behandlar varandra på ett bra sätt, då utvecklas man tillsammans. Att byta innebär bara att du får börja om från början. Du kanske trots allt har något att lära. ;)

Jag har säkert en hel del att lära mig. Men jag avstår nog din eventuella "hjälp" angående den saken.

Angående att växa ifrån varandra så verkar inte du ha någon erfarenhet av sådant.
Att du däremot är väldigt bitter över svenska kvinnor förklarar mer om dina erfarenheter i relationsbildningar.

"FA " sa:
Du tycker inte att man ska generalisera och säga att Thai i gemen ljuger mer än andra, men du generaliserar gärna och säger att äldre är mer erfarna än yngre.
Låter på mig som om du dessutom anser att den här erfarenheten gör den äldre mannen visare än den yngre.
Kvalificerat skitsnack om du frågar mig, erfarenhet mäts inte i år, den mäts i mängden och variationen upplevelser och förmåga att analysera och ta in det du upplever. En 35 åring kan vara betydlig mer erfaren och visare än en 70 åring även om 70 åringen har betydligt längre erfarenhet i ämnet.
För att översätta erfarenhet i kunskap krävs dessutom att man hängt med i utveckligen och är uppdaterad på vad som är aktuellt för dagen och där brister många äldre.

För att göra en liknelse.
Jag pratade men en sjuksköterska ang ingångslöner för nyutexaminerade, hon var förbaskade på att dom nya som kom fick högre ingångslön än vad hon hade efter 19 år i vården, hon hade tagit upp det med sin chef, svaret hon fick var att det du lärde dig för x antal år sedan gäller inte längre och är tyvärr inget värt...

Du kan ha rätt i vad du skriver angående livserfarenheter...men tror du får hänga i om du skall få mina... ;)..och du vet ju inte ett skvatt om allas livserfarenheter här på forumet....eller hur?
Nej, ut i solen..och njut av en en skön Svensk sommardag ska jag nu!

"FA " sa:
Den sortens lögner anser jag vara helt ok men i en kärleksrelation hör det inte hemma. Jag ska inte generallisera och säga att Thai är värre än andra men att de har lätt för att ljuga är dagens sanning ;)
En sak jag lärt mig i min relation med min fru är att när man är från två skillda kulturer måste man ge varandra tid. Min fru kände bara till sin egen kultur, hon lärde sig, om hon ljög och jag kom på det så såg hon att jag inte gillade det, då förstod hon. Jag lär mig av henne. Jag kanske hade större förståelse från början, men att lära gamla hundar att sitta gör att hon kanske ändrat sig mest, utan att jort avkall på det hon tycker är viktigt ...

Så den passonerade kärleken kanske inte kommer från första dagen och varar hela tiden, om nu någon trott det.

"andrejsdenruskige " sa:
Man växer ifrån varandra. Att man väljer att upphöra med ett förhållande behöver inte betyda att varken jag eller tjejen är en idiot som inte kan behandla varandra på ett normalt sätt. Jag hyser inga agg mot mina föredetta flickvänner, det verkar du göra.
Någonting måste ha gått väldigt fel när du har experimenterat som hobbypsykolog i dina förhållanden.
Även vänner växer ifrån varandra och slutar att umgås. Det betyder inte att man har behandlat varandra dåligt. Livet har olika faser som en "erfaren" man som du borde ha upptäckt vidd detta laget.

Att döma av dina inlägg så kan jag idag konstatera att erfarenhet inte verkar vara något att hänga i julgranen. Jag klarar mig väldigt bra på min erfarenhet och behöver inte experimentera med människor.

Vi verkar ha en del gemensamt Andrej, mitt stora X är idag min bästa vän och vi älskar varandra väldigt mycket, men det är en kompis kärlek vi känner idag.
Inget som man bygger eller går vidare i en relation med.
För att begripa vad det innebär krävs att man har dylik erfarenhet ;)

...kom att tänka på en sak som jag hörde för länge sedan..

"If you cant get the one you love, love the one you get"

Det går om man är lyhörd och anpassningsbar, tror jag.

"areeya " sa:
Du kan ha rätt i vad du skriver angående livserfarenheter...men tror du får hänga i om du skall få mina... ;)..och du vet ju inte ett skvatt om allas livserfarenheter här på forumet....eller hur?
Nej, ut i solen..och njut av en en skön Svensk sommardag ska jag nu!

Jag vet inte ett smack om dina livserfarenheter och har ju inte heller uttalat mig om dem, men du tycks veta allt om dem som är yngre här.
Iaf tillräckligt för att tro att du kan och vet mer.
Ett sådant synsätt visar mest på bitterhet från en som blivit gammal.

"Sir One " sa:

Jag föredrar nog att göra mina egna val i livet, inte låta andra göra dem. Men inställningen betyder mycket :)

"mackes " sa:

Snacka om brist på erfarenhet från dig mackes.
Du uttalar dig tvärsäkert om nåt du inte vet ett smack om.
När jag träffade min fd Svenska fru så var hon 17 och jag 23, vi hyser idag fortfarande en stark kärlek till varandra men vi har under åren utvecklat väldigt olika intressen och syn på div saker så vi funkar inte att leva ihop även om kärleken finns där, det är att växa ifrån varandra mackes.
Livet är för kort för att stanna i en sådan relation även om det finns känslor.
Iaf för oss som har andra val, hur det ser ut för dig har jag ingen aning om och har heller inte riktat något sådant påstående mot dig personligen.

Inget ont om någon som skriver i tråden här eller andra. Men det skulle vara kul att läsa om trettio år vad vi trodde var dagens sanning idag. Ingen nämnd ingen glömd (ni som inte lever om trettio år får väl läsa dagen innan ny dör ;) )

När man var 18 visste man allt ...

Läste på BVC en gång (lite OT men som handlar om erfarenhet). Något i stil med:
4 åring: Pappa är bäst i hela värden
7 åring Pappa kan allt
10 åring Pappa kan mycket
15 åring Pappa är pinsam
25 åring Pappa hjälp mig
35 åring Pappa hjälper till med allt
50 åring Pappa kunde allt

"Sir One " sa:

Nog ganska representativt för många Thaitjejer som har svårt för att finna en bra man.

manisk ,var ordet jag letade efter en bipolär sjukdom,
det tänker jag på när jag tänker på mina ex ,

"FA " sa:
Snacka om brist på erfarenhet från dig mackes.
Du uttalar dig tvärsäkert om nåt du inte vet ett smack om.
När jag träffade min fd Svenska fru så var hon 17 och jag 23, vi hyser idag fortfarande en stark kärlek till varandra men vi har under åren utvecklat väldigt olika intressen och syn på div saker så vi funkar inte att leva ihop även om kärleken finns där, det är att växa ifrån varandra mackes.
Livet är för kort för att stanna i en sådan relation även om det finns känslor.
Iaf för oss som har andra val, hur det ser ut för dig har jag ingen aning om och har heller inte riktat något sådant påstående mot dig personligen.

Jag vet vad växa isär är, det är när man odlar intressen på egen hand utan hänsyn till sin partner, det kan bara skuta på ett sätt. Varför tror du mina förhållande tog slut? Vem är det som säger att jag inte älskar mina ex?

De intressen du utvecklar är val du gör och de valen kan man göra i samverkan med sin partner, då får man ett varaktigt och hållbart förhållande utan att för den skull ge avkall på sina egna intressen.

Men detta är ett typiskt förhållningssätt när man är yngre och oerfaren, egot står i första rummet och man är inte beredd att ändra inriktning på något som rör sin person för förhållandets skull.

Tycker du fortfarande att jag är oerfaren och inte vet vad jag snackar om?

"mackes " sa:
Jag vet vad växa isär är, det är när man odlar intressen på egen hand utan hänsyn till sin partner, det kan bara skuta på ett sätt. Varför tror du mina förhållande tog slut? Vem är det som säger att jag inte älskar mina ex?

De intressen du utvecklar är val du gör och de valen kan man göra i samverkan med sin partner, då får man ett varaktigt och hållbart förhållande utan att för den skull ge avkall på sina egna intressen.

Men detta är ett typiskt förhållningssätt när man är yngre och oerfaren, egot står i första rummet och man är inte beredd att ändra inriktning på något som rör sin person för förhållandets skull.

Tycker du fortfarande att jag är oerfaren och inte vet vad jag snackar om?

Erfaren är du säkert men jag håller inte med dig i ditt resonemang.
Så du anser att jag ska låta mina intressen stå bi för att vårda min relation och behaga min kvinna? Dvs leva som en kuvad man som inte får utlopp för egna behov. För mig är inte det livskvalitet och jag vet att det finns kvinnor därute som matchar mig betydligt bättre där vi båda kan få utöva våra intressen och genom dem öka vår samhörighet och få en betydligt högre kvalitet i vår relation.
Men det här är väldigt personligt mackes och alla är vi olika så jag säger inte att ditt sätt att tänka är fel, det är bara annorlunda än mitt.

Är det inte fint att vi under så här lång tid kunnat ha en debatt där vi har så olika syn utan att vi går till personangrepp :D
Undrar vad det beror på....

"ledarn " sa:
Och jag som uppfattar det precis tvärtom ??

Det är oftast dom som är äldre som inte vill göra "avkall" på sina saker..

Hör ju ofta äldre som säger att här ska ingen komma och tvinga mig att göra något annat än det jag gjort i 50 år...

Det var inte det jag talade om ledaren, jag talar om att göra avkall för att uppnå andra fördelar, t ex ett varaktigt förhållande.

Jag antar att du talar om kollegor eller vänner, what's in it for them? Förändringar är svårt för alla, men det är ju en helt annan fråga.

"ledarn " sa:
Näää...
Jag talade om t,ex äldre herrar som träffat yngre kvinnor som säger sig ha "rätten" att göra precis vad dom vill för att dom just är äldre...

Att det är dom yngre som ska anpassa sig...

Precis det där kan man ju läsa mellan raderna i var å varannan tråd här ;)

"FA " sa:
Så du anser att jag ska låta mina intressen stå bi för att vårda min relation och behaga min kvinna? Dvs leva som en kuvad man som inte får utlopp för egna behov. För mig är inte det livskvalitet och jag vet att det finns kvinnor därute som matchar mig betydligt bättre där vi båda kan få utöva våra intressen och genom dem öka vår samhörighet och få en betydligt högre kvalitet i vår relation.

Jag tror att fokuset på egot avtar med åren, man inser att allt har ett pris och gör andra val. Dessutom har jag gjort alla de där grejorna som en gång var viktiga för mitt ego.

Så ja, det är stor skillnad på oss, vad jag efterlyser är lite förståelse för en äldre persons situation och att slippa höra förenklade förklaringar om varför jag har den situation jag har. Livet är inte enkelt om man skall leva det hela vägen och det avser jag att göra.

Respekt får ni båda för ett bra debattklimat.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp