PC eller MAC

Vad har för ni för dator i hemmet PC(Windows) eller MAC(Mac OS)?

• Jag har PC i hemmet

Röster: 32 71.1%
  • Jag har MAC i hemmet

Röster: 2 4.4%
  • Jag har både PC och MAC i hemmet

Röster: 11 24.4%
  • Jag har ingen dator i hemmet

Röster: 0 0.0%

• Totala väljare
    45

Aldrig mer en Windows-maskin för mig.
Jag tvingas att använda en sån på jobbet även om jag har installerat en maskin med Linux som jag helst kör.

Hemma har jag 2 Mac och 2 Ubuntu/Linux.
Gillar Macen men inte det hegemonisträvande som Apple delar med Microsoft.
Windows är bara ett enda stort virus medan Mac klarar sig bättre.
Linux är överlägset när det gäller brist på virus, dessutom är alla program fria att använda.
Och mycket användarvänligt idag.

"Sir One " sa:
Aldrig mer en Windows-maskin för mig.
Jag tvingas att använda en sån på jobbet även om jag har installerat en maskin med Linux som jag helst kör.

Hemma har jag 2 Mac och 2 Ubuntu/Linux.
Gillar Macen men inte det hegemonisträvande som Apple delar med Microsoft.
Windows är bara ett enda stort virus medan Mac klarar sig bättre.
Linux är överlägset när det gäller brist på virus, dessutom är alla program fria att använda.
Och mycket användarvänligt idag.

Nu har jag inte testat linux på flera år. Men kanske man skulle prova linux i bootcamp

"andrejsdenruskige " sa:
Nu har jag inte testat linux på flera år. Men kanske man skulle prova linux i bootcamp

Den officiella Ubuntuskivan finns på www.ubuntu-se.org
Om ni inte lyckas bränna ner den eller föra över den på ett startbart USB-minne så finns gubben Sir One här...
Skivan och USB-minnet kan användas att köra systemet från utan att ändra installationen som man har på hårddisken.
Jag rekommenderar Ubuntu om man har en äldre och trött PC.

"andrejsdenruskige " sa:

Kör i VirtualBox eller VMware så slipper du att över huvud taget boota om datorn. VMvare kan köra OS direkt från bootcamp-partitionen också. VMware Fusion är kanon. VirtualBox är också bra, men inte riktigt lika slipat.

"ano " sa:
Kör i VirtualBox eller VMware så slipper du att över huvud taget boota om datorn. VMvare kan köra OS direkt från bootcamp-partitionen också. VMware Fusion är kanon. VirtualBox är också bra, men inte riktigt lika slipat.

Ja, varför inte.
Inte för att jag tror att jag kommer att göra annat än pilla lite med linux. Men det kan vara kul att testa.

"ano " sa:
Tror du att andra än du och jag fattar vad du pratar om?

"Sir One " sa:
Tror du att andra än du och jag fattar vad du pratar om?

Ingen aning. Med Andrejs ruskprick är det i alla fall 3.
För den som inte vet är det program för att "köra en dator i datorn". Då slipper man ha en massa fysiska apparater.

"Sir One " sa:
Den officiella Ubuntuskivan finns på www.ubuntu-se.org
Om ni inte lyckas bränna ner den eller föra över den på ett startbart USB-minne så finns gubben Sir One här...
Skivan och USB-minnet kan användas att köra systemet från utan att ändra installationen som man har på hårddisken.
Jag rekommenderar Ubuntu om man har en äldre och trött PC.

Dra gärna en kort guide om du har lust. Hur jag får ett fungerande startbart USB-minne?

"ano " sa:
Ingen aning. Med Andrejs ruskprick är det i alla fall 3.
För den som inte vet är det program för att "köra en dator i datorn". Då slipper man ha en massa fysiska apparater.
Oftast segt och ej med full upplösning. Sen tror jag gemene man har svårt att montera så att man kommer åt sina filer från båda systemen.
Som ett test är det bra att kunna boota från en cd. Ok. Det är segt som attan men man ser om maskinvaran kan köra linux.

"Bond " sa:
Dra gärna en kort guide om du har lust. Hur jag får ett fungerande startbart USB-minne?
Jag gör det i en linuxmaskin där det finns program för det, förinstallerat. Det går även i windows men jag kommer ej ihåg hur man gör. Jag är ny på Mac och vet ej där. Jag bistår gärna med en cd eller usb, free of charge. Så är det med linux... Fritt att använda. Inget piratkopierade som jag anser vara lagbrott. Har nog taskigt samvete där:)

"Sir One " sa:
Oftast segt och ej med full upplösning.
Hej!
Det finns fler som förstår :)

Det är definitivt inte segt att köra virtualiserat på en modern Mac. Det springer på utan märkbar prestandaförlust så länge som man har tillräckligt med internminne. Man måste tänka på att när man kör virtualiserat så kör man ju faktiskt 2 datorer samtidigt, vilket gör att minnesåtgången blir väsentligt högre. Det enda som inte är i top är 3D-grafik (läs spel), men det gäller ju all virtualisering inte bara Mac.

Jag kör dagligen Windows 7pro och MS Access via VMware Fusion på en 6 år gammal Mac för att hantera SQL-databaser. Låt vara att det är en Mac Pro (http://www.apple.com/se/macpro/), en extrem sak som var 4 gånger så dyr som en "normal" dator när den inköptes. Men den fungerar än idag att köra både Linux och Windows på en skärm, SAMTIDIGT som jag kör Mac OS på den andra skärmen. Och det gör jag i full upplösning, 1920 x1200 på bägge skärmarna.

"zMacen " sa:
Hej!
Det finns fler som förstår :)

Det är definitivt inte segt att köra virtualiserat på en modern Mac. Det springer på utan märkbar prestandaförlust så länge som man har tillräckligt med internminne. Man måste tänka på att när man kör virtualiserat så kör man ju faktiskt 2 datorer samtidigt, vilket gör att minnesåtgången blir väsentligt högre. Det enda som inte är i top är 3D-grafik (läs spel), men det gäller ju all virtualisering inte bara Mac.

Jag kör dagligen Windows 7pro och MS Access via VMware Fusion på en 6 år gammal Mac för att hantera SQL-databaser. Låt vara att det är en Mac Pro (http://www.apple.com/se/macpro/), en extrem sak som var 4 gånger så dyr som en "normal" dator när den inköptes. Men den fungerar än idag att köra både Linux och Windows på en skärm, SAMTIDIGT som jag kör Mac OS på den andra skärmen. Och det gör jag i full upplösning, 1920 x1200 på bägge skärmarna.

Ah, filemaker och access...är det jämförbart på något sätt?

"andrejsdenruskige " sa:
Vilket är smidigare i ditt tycke?
Jag har inte jobbat speciellt mycket i Filemaker så jag kan inte uttala mig egentligen, men Access är ett skitprogram. Hade det funnits ett enkelt sätt att konvertera alla Accessfiler till Filemaker hade jag bytt för länge sedan.

"zMacen " sa:
Jag har inte jobbat speciellt mycket i Filemaker så jag kan inte uttala mig egentligen, men Access är ett skitprogram. Hade det funnits ett enkelt sätt att konvertera alla Accessfiler till Filemaker hade jag bytt för länge sedan.

Går det inte att konvertera till Excel och via det till Filemaker. Eller blir det fel på något sätt?
Har aldrig gillat access själv så jag har inte brytt mig om att göra något med det.

Filemaker har för så vitt 30dagar prövotid. Jag måste bara hitta någon form av användning för det innan jag laddar hem det.

Skapa sig ett "verktyg" eftersom man är lat. Sånt gillar jag.

"andrejsdenruskige " sa:
Går det inte att konvertera till Excel och via det till Filemaker. Eller blir det fel på något sätt?
Njaee, det är inte görligt i mitt fall.
Jag använder ju inte Access-databaser, utan SQL-databaser där jag via Access styr en mängd relationsfrågor och och kopplingar mellan dessa.
Invecklat till tusen, begriper knappt hälften själv..

Liknande trådar

Tillbaka
Topp