Mitt Isaan

"Berralund " sa:
I vårt fall så är dom nog ganska eniga och pratar mycket när vi är hemma. Det blir intressant att se hur det ser ut nästa gång vi kommer hit.

Ja, sköter dom om trädgården så är det ju kanon.
Det blir ganska stelt och tråkigt med cement.

För min del så har vi lite utav en bunkerkänsla. Höga murar och cementmatta.
Det står iofs ett större träd intill muren och även ett spensligt träd huserar där.
Men någon fröjd för ögat är det inte.

"andrejsdenruskige " sa:
Ja, sköter dom om trädgården så är det ju kanon.
Det blir ganska stelt och tråkigt med cement.

För min del så har vi lite utav en bunkerkänsla. Höga murar och cementmatta.
Det står iofs ett större träd intill muren och även ett spensligt träd huserar där.
Men någon fröjd för ögat är det inte.
Nä fy tusan vad sterilt. Här har redan växter börjat planeras så det blir säkert ok när det blir klart.

"andrejsdenruskige " sa:
Då får man hoppas på lite bilder när det börjar bli färdigt.
Du lär nog trivas där.
Det gör jag redan men när det kan bli nya bilder återstår att se. När vi kommer tillbaks nästa gång är osäkert, troligen inte förrän om två år. Det finns mycket att göra i Sverige också.

Lördag eller söndag kommer vi antagligen göra en tur till Loei, det är ju vackert där borta. Säkert dyker det upp en hel del fototillfällen.
emoji4.png

Och nu mina vänner kommer ett par foto på en sådan Kubota som jag förmodar att Suriya menade. Arbetshästen nr 1 på risfälten. Dessutom med en som last.

Kubota är egentligen ett fabrikat men säger man så här är det en sådan maskin som avses.
mahe7a6u.jpg
abu6uzyr.jpg

Eller nej såg fel på bilden, det ær dom hemmabyggda lastbilarna som kallades tuk tuk.

Typ sån hær menade jag, men det var nog bara lokalt i Lomsak att dom kallade den tuk tuk, inte hørt någon annan kalla den det.

Tuk tuk truck.webp

Sådana finns det gott om här också. Bullernivån är inte att förakta. Jag skall fråga frugan senare, har dock inte hört Tuk Tuk om dom.

Det var verkligen en bra blandning på bilder Berralund, någongång blir det min tur att lägga in bilder.

"Berralund " sa:
Och nu mina vänner kommer ett par foto på en sådan Kubota som jag förmodar att Suriya menade. Arbetshästen nr 1 på risfälten. Dessutom med en som last.

Kubota är egentligen ett fabrikat men säger man så här är det en sådan maskin som avses.

Alldeles riktigt, Berralund! Det är ju en sådan man menar i sammanhanget. :P

På thailändska kallas de รถไถนาเดินตาม, rådd[sup]H[/sup] tajj[sup]S[/sup] naa[sup]M[/sup] döön[sup]M[/sup] dtaam[sup]M[/sup]. Alltså dumt nog en "traktor som man går efter", men det gör man ju inte utan man bygger en släpvagn som man drar efter traktorn och så sitter man på den och styr. :)

Då är det väl egentligen bara buffeln som fattas då, även om jag förväntansfullt inväntar risfältsvyerna i Loei. ;)

Går ju efter den när man arbetar med den på fältet, här är en bild på polaren när han arbetar på risfälen med sin.

Sawath.webp

Byter ju bara hjul så funkar den till att köra släp med, eller så använder dom den till att driva pump och pumpa vatten med har många användningsområden.

Och den är tydligen väldigt ekonomisk med en låg dieselförbrukning.

Får se om det blir några risfältsvyer från Loei, vet bara att vi trots allt skall övernatta vid Mekhongfloden. Men någon buffel borde väl dyka upp, åtminstone någon tvåbent sådan.
emoji6.png

Liknande trådar

P
Svar
25
Visningar
6 K
anonymous
A
A
Svar
16