Mitt Isaan

"Jonas " sa:
Ex-svärmodern sade att dom svarta gör jäkligt ont att bli biten av medans dom små vita kunde vara dödliga.
Japp jag har också hört att dom små är giftigast. Det finns en i Mexiko, Durango skorpionen, som är direkt dödlig.

Min fru hatar tusenfotingarna ... hon har blivit biten en gång så det vill hon inte göra om. Hon skriker och springer så jag eller svärmor får ta hand om dem.

Skorpion har jag bara sett en i Thailand och det var på vår bröllopsfest. Min fru sa att faranger är rädda föt dem. Hon sa idag att de är inte så farliga men att de ofta kan lägga sig i skorna när man är inne. Min frus kusin blev biten i skon förra veckan i Chun Buri där de bor.

Meloner av olika slag till salu vid vägkanten.
dahu5u8e.jpg

Jag har nu satt mig med en skål rambutan som sällskap för att njuta. Frugan är på väg så det är bäst att skynda på annars tar dom slut fortare än man anar. Kvällen börjar att så sakteliga smyga sig på.
emoji4.png

"Berralund " sa:
Här kommer en bild på ett alldeles nyplanterat risfält.

Fint det! :P Har man sådana där jättefält med bergen vid horisinten där du håller till? Vi körde genom ett sådant landskap för några år sedan och var tvugna att ta rast i ett av risodlarnas Sala bara för att se ordentligt på utsikten. :)

Glöm inte att inget Isaan-fotoalbum är komplett utan Kubota och Buffel. ;)

"suriya " sa:
Fint det! :P Har man sådana där jättefält med bergen vid horisinten där du håller till? Vi körde genom ett sådant landskap för några år sedan och var tvugna att ta rast i ett av risodlarnas Sala bara för att se ordentligt på utsikten. :)

Glöm inte att inget Isaan-fotoalbum är komplett utan Kubota och Buffel. ;)
En Kubota blir inga problem. Det finns inte så många bufflar i grannskapet men jag skall hålla ögonen öppna.

Och förresten, sådana jättefält finns inte här vad jag har sett. Det är för det mesta sådana mindre arealer som på bilden. Några högre berg finns inte heller i närheten, några åsar finns dock t ex vid Nong Bua Lamphu.

"Berralund " sa:
Och förresten, sådana jättefält finns inte här vad jag har sett. Det är för det mesta sådana mindre arealer som på bilden. Några högre berg finns inte heller i närheten, några åsar finns dock t ex vid Nong Bua Lamphu.
Bort mot Eriwan har du lite berg.

Tyvärr fungera det inte att bifoga bild för mig av någon anledning annars kunde jag visa bild från svärfars fält.

"Janne " sa:
Bort mot Eriwan har du lite berg.

Tyvärr fungera det inte att bifoga bild för mig av någon anledning annars kunde jag visa bild från svärfars fält.
Du menar Wat Tham Erawan mellan Nong Bua Lamphu och Loei? Ja det gör det ju men det är nog ca 8 mil dit härifrån.

Jag har varit där en gång men det regnade något enormt så jag missade det hela.

"Berralund " sa:
Du menar Wat Tham Erawan mellan Nong Bua Lamphu och Loei? Ja det gör det ju men det är nog ca 8 mil dit härifrån.

Jag har varit där en gång men det regnade något enormt så jag missade det hela.
Jag tänkte på hela området där. Svärfar bor på andra sidan om bergen där. Loei är också fint många höga berg där.

Visst är det fint i Loei också, vi har varit runt där också tidigare. Denna gången blir det nog bara den tidigare utflykten till Nakhon Phanom och Mukdahan, resten av tiden tillbringar vi nog här hemma.

Tiden går fort, det är inte så lång tid kvar nu innan plikten kallar i Sverige.

"Berralund " sa:
Absolut men det tar sin tid. Betänk att huset inte var färdigt förrän någon vecka innan vi kom ner. Dom får tid över till det när vi har åkt hem.

Själv så valde vi att gjuta en cementmatta.
Frun tyckte att det var bäst eftersom vi inte är där och sköter om någon trädgård.

Fast du har nog lite större tomt, så det är kanske inte att rekommendera.

Har du tänkt dig gräsmatta eller något speciellt?
Förutsättningarna ser väldigt bra ut för att göra det snyggt som bara den. Lite avis är man allt.

Nej någon cementplatta blir det inte. Skillnaden i vårt fall är att huset förblir bebott av svärföräldrarna. Och det är ju bara bra.
emoji4.png

"Berralund " sa:
Nej någon cementplatta blir det inte. Skillnaden i vårt fall är att huset förblir bebott av svärföräldrarna. Och det är ju bara bra.
emoji4.png

Nu bor ju svärmor i huset medans vi är borta.
Problemet är bara det att frugan och svärmor har olika åsikter hur en trädgård ska se ut. Resultatet blev cement, för att slippa 4 veckors trädgårdsarbete varje år ;)

"andrejsdenruskige " sa:
Nu bor ju svärmor i huset medans vi är borta.
Problemet är bara det att frugan och svärmor har olika åsikter hur en trädgård ska se ut. Resultatet blev cement, för att slippa 4 veckors trädgårdsarbete varje år ;)
I vårt fall så är dom nog ganska eniga och pratar mycket när vi är hemma. Det blir intressant att se hur det ser ut nästa gång vi kommer hit.

Liknande trådar

P
Svar
25
Visningar
6 K
anonymous
A
A
Svar
16
Visningar