Isaan 2017-2026

Hej

Idag hade vi kontakt med frugans storasyster i byn, vi fick reda på att derss lillebror som ju är familjens svarta får hade varit med om en olycka igen, han och en annan mc förare krockade med varandra, frugans bror klarade sig relativt bra men den andre bröt ett av sina ben på två ställen.

Hur det var med nykterhet, försäkringar o.s.v hos dom inblandade vet vi inte ännu, vi vet inte heller vems fel det var som ledde till olyckan, tur att det inte slutade värre, brodern har ju fått föras till sjukhus åtskilliga gånger efter olyckor.

När det gäller covid-19 så har ingen i byn avlidit p.g.a det ännu, dom som insjuknar i covid-19 blir bortförda för karantän, så det verkar ju fungera ganska bra, dom äldre har fått sina två doser.

Problemen med knark blir bara större och större. det verksr finnas i obegränsad mängd och nu under pandemin, när så många har kommit tillbaka hem arbetslösa så har drogförsäljning blivit en inkomstkälla, nu betalas t.o.m drogberoende ungdomar ofta med knark istället för pengar när dom tar jobb som daglönare berättade storasyster.

Mvh isan lover

Hej

Idag hade vi kontakt med frugans storasyster i byn, vi fick reda på att derss lillebror som ju är familjens svarta får hade varit med om en olycka igen, han och en annan mc förare krockade med varandra, frugans bror klarade sig relativt bra men den andre bröt ett av sina ben på två ställen.

Hur det var med nykterhet, försäkringar o.s.v hos dom inblandade vet vi inte ännu, vi vet inte heller vems fel det var som ledde till olyckan, tur att det inte slutade värre, brodern har ju fått föras till sjukhus åtskilliga gånger efter olyckor.

När det gäller covid-19 så har ingen i byn avlidit p.g.a det ännu, dom som insjuknar i covid-19 blir bortförda för karantän, så det verkar ju fungera ganska bra, dom äldre har fått sina två doser.

Problemen med knark blir bara större och större. det verksr finnas i obegränsad mängd och nu under pandemin, när så många har kommit tillbaka hem arbetslösa så har drogförsäljning blivit en inkomstkälla, nu betalas t.o.m drogberoende ungdomar ofta med knark istället för pengar när dom tar jobb som daglönare berättade storasyster.

Mvh isan lover
Intressant, men samtidigt lite tragisk uppdatering från din by. Typiskt att människan ofta försöker droga bort problemen, trots att de därigenom oftast förvärras. Tack för att du håller oss ajour!

Intressant, men samtidigt lite tragisk uppdatering från din by. Typiskt att människan ofta försöker droga bort problemen, trots att de därigenom oftast förvärras. Tack för att du håller oss ajour!
Hej

Ja det är en oroande utveckling när det gäller droger, polisen gör ju gigantiska tillslag enligt media men det verkar knappt påverka tillgången alls, dom som nu tar droger i byn hamnar i problem eftersom dom pengar som dom får in nästan undantagslöst går till droger om dom nu inte tar droger i lön, som enföljd av drogberoendet stängs sen el och vatten av i deras hus när inte räkningarna betalas.

Sen får dom gå runt och hämta vatten hos släktingar och hålla tillgodo med stearinljus och ficklampor i huset, mat får dom stjäla på folks odlingar nattetid eller så gå hem till släktingar under dagtid och äta, att ha ett gäng såna här i byn skapar nog lite oro, ibland kan det även uppstå eldsvåda ifrån dessa stearinljus när dom somnar, dom kan även bli aggressiva, i värsta fall har dessutom dom drogande ungdomarna redan egna barn som släkten får ta hand om.

Mvh isan lover

Har rätt kraftig reducerad elkostnad om du använder under 50kw.
Innan 2016 var det gratis om du använde så lite.
Svärföräldrarnas elkostnad är obefintlig.
Står på pea sida har man använt under 50kw per månad 3 månader i rad får man den 3dje månaden gratis, där svärföräldrarna hamnar.

Tror någon överdriver lite eller så är det helt förjävligt med gangsters i någons by, att det ökat det är en sak men måla upp det som Harlem på 90 typ.

Isan Lovers trådar är även såna jag verkligen gillar att följa och läsa om.
Tror jag läst allt du skrivit här och jag fortsätter läsa med stort nöje.
Även om framtiden för mig inte ligger i Thailand så kan man lära sig så mycket av alla dessa trådar.
Stort tack Isan Lover att du postar och skriver om livet du har och om byn där.

Isan Lovers trådar är även såna jag verkligen gillar att följa och läsa om.
Tror jag läst allt du skrivit här och jag fortsätter läsa med stort nöje.
Även om framtiden för mig inte ligger i Thailand så kan man lära sig så mycket av alla dessa trådar.
Stort tack Isan Lover att du postar och skriver om livet du har och om byn där.
Hej

Tack för att du följer livet på landet, det är ju en lite annorlunda tråd än dom vanliga, det skildrar ju vardagen och det enkla liv man lever på landet, för en del kan det ju vara intressant som en motvikt till dom fina hotellen, stränderna och lyxlivet, det är ju några till som skildrar livet utanför turistorterna och jag följer med glädje deras berättelser också.

Mvh isan lover

När Isan Lover beskriver drogproblemen i "hans" by så verkar "min" by vara en exakt kopia. Det är tragiskt med spel och drogmissbruket. Någon gång varje kvartal händer det något allvarligt verkar det som. Någon spelar bort sin farm eller dör i drogmissbruk som exempel.
Hej

Ja det är en verkligt oroande utveckling, man ser det ju också på att 80% av dom som sitter i fängelse sitter där p.g.a drogrelaterad brottslighet, sen görs det ju stora beslag av narkotika både i norr, nordost och södra Thailand längs gränserna mot grannländerna.

Den här utvecklingen ute i byarna har gått fort och det mesta har skett på dom sista 5-10 åren, sen gav tydligen pandemin den här branschen en extra skjuts, det blev ju många arbetslösa i behov av pengar.

Mvh isan lover

Hej

Igår hade vi kontakt med släkten i byn via skype, det var roligt att se dom igen, frugan har lite markaffärer på gång och ska sälja några tomter i byn, det får en av morbrödernas fruar ta hand om, hon är den i släkten som gör mest affärer och har ordning på det här med ekonomi.

En släkting erbjöd dessutom frugan att köpa ett antal rai ganska nära byn eftersom dom var i en ekonomisk knipa, men frugan vet ju att dom egentligen behöver sin mark, så hon avböjde ett köp men erbjöd istället släktingen ett räntefritt lån på 100 000 baht som sen ska avbetalas med 2 000 baht per månad.

Lite ovanligt att låna ut på det här viset, men det rörde sig om en väldigt nära släkting som hon litar på och betalas lånet inte av så tillfaller 2 rai av släktens mark frugan, men hon hoppas naturligtvis att lånet betalas och att släktingen kan behålla all sin mark.

Mvh isan lover

Hej

Igår hade vi kontakt med släkten i byn via skype, det var roligt att se dom igen, frugan har lite markaffärer på gång och ska sälja några tomter i byn, det får en av morbrödernas fruar ta hand om, hon är den i släkten som gör mest affärer och har ordning på det här med ekonomi.

En släkting erbjöd dessutom frugan att köpa ett antal rai ganska nära byn eftersom dom var i en ekonomisk knipa, men frugan vet ju att dom egentligen behöver sin mark, så hon avböjde ett köp men erbjöd istället släktingen ett räntefritt lån på 100 000 baht som sen ska avbetalas med 2 000 baht per månad.

Lite ovanligt att låna ut på det här viset, men det rörde sig om en väldigt nära släkting som hon litar på och betalas lånet inte av så tillfaller 2 rai av släktens mark frugan, men hon hoppas naturligtvis att lånet betalas och att släktingen kan behålla all sin mark.

Mvh isan lover
Här skrevs chanotten över på frugan men dom kan fortsätta använda den, annars är risken att dom går och belånar marken med och blir av med den till banken eller annan istället.
Och man får vare sig pengar eller mark.

Här skrevs chanotten över på frugan men dom kan fortsätta använda den, annars är risken att dom går och belånar marken med och blir av med den till banken eller annan istället.
Och man får vare sig pengar eller mark.
Hej

Ja jag är lite förvånad över att frugan gjorde så här men det är ju en person hon litar på och jag tror faktiskt också att det här kommer att fungera, förhoppningsvis betalar släktingen och kan behålla all sin mark.

Mvh isan lover

Vi åker upp till Kalasin imorgon.
Sambon påbörjade ärendet i februari förra året, då var det i första hand en tvist med grannen som klarades upp.
Men samtidigt så ville systern ha sin mark på egen chanote då allt står sambon.
Och förhoppningsvis efter 11 månader så blir det klart i veckan, vad jag vet just nu så är det bara sambons underskrift som saknas. Tar bergspasset genom Prachin buri(?)upp och hoppas att det är relativt lugnt i trafiken.

Vi åker upp till Kalasin imorgon.
Sambon påbörjade ärendet i februari förra året, då var det i första hand en tvist med grannen som klarades upp.
Men samtidigt så ville systern ha sin mark på egen chanote då allt står sambon.
Och förhoppningsvis efter 11 månader så blir det klart i veckan, vad jag vet just nu så är det bara sambons underskrift som saknas. Tar bergspasset genom Prachin buri(?)upp och hoppas att det är relativt lugnt i trafiken.
Hej

Ja det är alltid skönt att det blir ordning på papper och sånt, frugans familj har också en ouppklarad del mark sedan föräldrarnas bortgång, där krävs det att alla syskonen är på plats för att göra dom ändringar som behövs, men det är inte så lätt eftersom bara två syskon är kvar i Thailand, frugan bor i Sverige och två syskon i Danmark, men vid något tillfälle ska väl alla vara där samtidigt.

Mvh isan lover

Hej

Frugan fick igår en förfrågan om att sälja ett antal rai eucalyptusträd på rot, budet var på 30 000 kr, men jag avrådde henne ifrån att sälja utan avvakta tills vi kommer ned i december, jag tror att det går att få bättre betalt då, dessutom har hon ju inte sett träden på 2 år så det är ju svårt att uppskatta värdet.

Men hursomhelst ser det ju ut att bli ett bra tillskott för henne till den kommande vintervistelsen i byn, en gissning ifrån min sida är att hon kan få ca 50 000 kr i december om det blir budgivning av flera intressenter, så vi får se hur det blir.

På samma markbit finna det ju även Teakträd och Mai Deng som inte ska vare sig avverkas eller skadas, det borde man nog vara på plats och kontrollera när avverkningen sker.

Mvh isan lover

Hej

Det har nästan inte blivit några inlägg alls ifrån mig en tid nu, det har varit fullt upp med annat, men efter några veckors arbete börjar vi få lite ordning här i huset och trädgården igen, när vi anlände så var det problem med elen som kom och gick, detta p.g.a att man sätter upp nya större elstolpar och drar fram el till områden som tidigare saknade el, under detta arbete i vårt område bröts elen i korta stunder och ibland i timmar, vilket ställer till problem.

I huset hade vi översvämning i det lägre belägna badrummet och ett rum som används som förråd, det var en kran som används för att stänga av huvudledningen till vårt hus som hade rostat upp invändigt och släppte fram vatten till huset trots att den var stängd, när en av släktingarna hade vattnat blommor och träd i trädgården långt tidigare hade denne glömt stänga av pumpen, efter ett tag lossade slangen till det munstycke som används för att spola rumpan med på toan. Detta ledde till att vattnet steg ca 40 cm när golvbrunnen sattes igen av papper och liknande som täppte till den.

När vi kom slog vi ett hål i väggen på baksidan av badrummet för att fått allt vatten och vi var fortfarande utan el och fick jobba i mörkret med en pannlampa, när vattnet försvann kunde vi börja göra rent i dessa utrymmen, rensa golvbrunnen, mura igen hålet i väggen o.s.v, sen behövde ju utrymmena torka ordentligt innan vi kunde måla väggar och annat som hade skadats av att stå under vatten.

Men släkten ställde upp ordentligt och som mest var det 8 personer här och hjälpte till att fixa med huset, trädgården och allt annat som behövdes göras, vi sov i frugans systers hus dom första dagarna innan vårt hus blev beboligt, men nu är det bara småfix och vanligt underhåll kvar och det har jag fortsatt jobba med på egen hand.

Mitt i allt detta dog min mor 88 år gammal 6 dagar efter att vi anlände till Thailand, så det har varit mycket nu ett tag.

Mvh isan lover

Hej

Det har nästan inte blivit några inlägg alls ifrån mig en tid nu, det har varit fullt upp med annat, men efter några veckors arbete börjar vi få lite ordning här i huset och trädgården igen, när vi anlände så var det problem med elen som kom och gick, detta p.g.a att man sätter upp nya större elstolpar och drar fram el till områden som tidigare saknade el, under detta arbete i vårt område bröts elen i korta stunder och ibland i timmar, vilket ställer till problem.

I huset hade vi översvämning i det lägre belägna badrummet och ett rum som används som förråd, det var en kran som används för att stänga av huvudledningen till vårt hus som hade rostat upp invändigt och släppte fram vatten till huset trots att den var stängd, när en av släktingarna hade vattnat blommor och träd i trädgården långt tidigare hade denne glömt stänga av pumpen, efter ett tag lossade slangen till det munstycke som används för att spola rumpan med på toan. Detta ledde till att vattnet steg ca 40 cm när golvbrunnen sattes igen av papper och liknande som täppte till den.

När vi kom slog vi ett hål i väggen på baksidan av badrummet för att fått allt vatten och vi var fortfarande utan el och fick jobba i mörkret med en pannlampa, när vattnet försvann kunde vi börja göra rent i dessa utrymmen, rensa golvbrunnen, mura igen hålet i väggen o.s.v, sen behövde ju utrymmena torka ordentligt innan vi kunde måla väggar och annat som hade skadats av att stå under vatten.

Men släkten ställde upp ordentligt och som mest var det 8 personer här och hjälpte till att fixa med huset, trädgården och allt annat som behövdes göras, vi sov i frugans systers hus dom första dagarna innan vårt hus blev beboligt, men nu är det bara småfix och vanligt underhåll kvar och det har jag fortsatt jobba med på egen hand.

Mitt i allt detta dog min mor 88 år gammal 6 dagar efter att vi anlände till Thailand, så det har varit mycket nu ett tag.

Mvh isan lover
Usch vad jobbigt att det skulle hända precis när ni äntligen kunde resa iväg. Men ha det så bra ni kan ändå trots allt elände och ha en så God Jul som möjligt.

Hej

Är nu på plats i Udon Thani, stannar här ytterligare två dagar, sen bär det av till byn, tänkte fortsätta skriva en liten reserapport i denna tråd, bifoga lite bilder och berätta om vad jag pysslar med och råkar ut för.

Det blev ett besök på Central Point (gamla nattmarknaden) första kvällen här, vi åt en grillad Phla Nin, klibbris, som tam och frukter som durian, mango, ananas och lamut, till detta några Chang.

Det kändes skönt att åter sitta under bar himmel och äta ute, kolla in folklivet och koppla av, på vårt hotell har man numera en skylt där det står att man får 3000 baht i böter om man tar in durian på rummet, märkligt det som både smakar och luktar så gott.

Gårdagen tillbringade jag och pojken vid poolen tillsammans med en ung finländare, han var glad att hitta någon falang att prata med, hade varit i Udon Thani 11 gånger men aldrig träffat någon falang som han hade fått kontakt med, vi drack Chang vid poolen, badade och umgicks, trevlig kille på 32 år.
Han var där med sin flickvän, dom vistades normalt på Phuket där han jobbade i byggbranschen, men nu skulle han ta med flickvännen till Finland för första gången.

Imorgon ska jag på en stor hälsokontroll, det känns som om det är en bra idé när man börjar komma upp i åren, har flera kompisar som har drabbats av ex.vis prostata cancer, bäst att kolla upp sig lite.

Mvh isan lover

Får man som farang jobba inom byggbranchen i Thailand?

BTT

Hej

Dessutom har jag blivit kontaktad av en änka som tidigare var gift med en Svensk som bodde i en by några mil härifrån, hon har varit gift med honom i över 10 år, det är en sorglig historia.

Mannen trivdes bra och var populär i sin by och hade lämnat allt i Sverige för gott, han var en f.d landslagsman i sin idrott, men han blev sjuk och hamnade i stora problem, hans fru överlämnade en massa papper till mig ifrån Skattemyndigheten, Banken, Ambassaden, AMF, Pensionsmyndigheten o.s.v, men även ett långt brev skrivet av mannen när han var sjuk.

I brevet skrev han att blev inlagd på först ett sjukhus och sen flyttades till ytterligare andra sjukhus, samtidigt som han var sjuk kunde han inte förnya sitt visum och blev ansatt av immigration som då krävde honom på 500 baht per dag i overstay, samtidigt steg sjukhusräkningarna snabbt ifrån 50 000 till 150 000 baht o.s,v, på sjukhuset började man bli hotfulla och ifrågasatte om han skulle kunna betala för sin vård.

Man hotade med att kasta ut honom ifrån sjukhuset om han inte ordnade fram pengar, han hade varit i kontakt med ambassaden. myndigheter i Sverige och den bank i Thailand som hans pension sattes in på, men den låga pensionen täckte inte kostnaderna för vården, han insåg nog att han skulle komma att avlida och skrev därför det här brevet där han lämnade adress, telefonnummer och kontaktuppgifter m.m till sin fru, men hon kunde ju inte läsa brevet.

Mannen har nu varit död i flera år och hans Thailändska fru som försökte hjälpa honom när han var sjuk har fortfarande skulder på lån hon tog för att betala för hans vård, jag frågade henne om hon hade ärvt något ifrån honom, men det enda hon har fått är 27 000 baht ifrån skattemyndigheten säger hon.

Jag frågade efter testamente och bouppteckning o.s.v, men inget av detta har hon hört något av ifrån Sverige, så jag har nu skrivit till mannens dotter i Sverige och begärt att hon ska skicka en kopia på bouppteckningen och ett eventuellt testamente, Thailändskan som har har varit registrerad gift med mannen i över 10 år borde ju vara huvudarvinge.

I AMF hade mannen Thailändskan som förmånstagare via efterlevandeskydd så efter kontakt med dom borde åtminstone dessa pengar börja betalas ut till henne.

I övrigt är det väl bouppteckningen som styr det mesta, jag förstår dock inte hur man har kunnat hålla en bouppteckning utan att hon som maka har varit delgiven och informerad?

Jag får göra vad jag kan så får vi se.

Mvh isan lover

Liknande trådar

P
Svar
25
Visningar
6 K
anonymous
A
A
Svar