De tog nästan varenda grabb här i bynarna runt omkring för 8-10 år sedan och låste in dem i finkan 1 månad, även grabben här i huset åkte in i finkan men där ville han aldrig mer sitta och jag gav honom en tydlig varning.
Har bott här på heltid sedan Augusti 2014 men innan dess vet jag inte hur länge, kanske 8-9 år sammanlagt. I byn har jag aldrig blivit stoppad men kör jag 8-10 mil från byn så blir jag ofta invinkad för körkort och skattmärkekontroll.
Har ingen lust att vara kompis eller bekant med länsman, vet att de kan kosta mer än vad det smakar.
Hej
Noterar att du precis somjag aldrig har blivit stoppad i ditt närområde och jag håller med dig om att chanserna ökar ju längre ifrån hemtrakterna man beger sig, i mitt fall ligger jag nu på 10-11 års vistelser i Thailand och då nästan uteslutande i byarna på landsbygden.
Vad det gäller polisen så är det ju i mitt fall inget jag direkt kan välja eftersom poliserna är en del av släkt och bekantskap precis som andra yrkesgrupper, dom har ju sina barn i samma skola, vi åker på samma vägar, äter och dricker på samma ställen, besöker samma marknader, tillhör samma tempel, går som jag sa på samma begravningar och bröllop m.m, så kontakt med dom är oundvikligt.
Jag håller normalt en viss distans till polisen, jag söker ju inte direkt upp dom om man säger så, jag försöker behandla och bemöta dom som alla andra jag möter, vi hälsar på varandra när vi möts, vill dom bjuda på en öl eller ett glas whisky tackar jag ja och är social o.s.v, inget fjäskande eller krypande.
Vår relation innebär att jag behandlas som övriga bybor, jag kan köra utan hjälm, slipper blåsa, behöver aldrig visa körkort, ingen bryr sig om om mitt fordon är skattat eller besiktigat, jag kan arbeta utan att någon lägger sig i det o.s.v, så själv tycker jag att fördelarna uppväger nackdelarna i mitt fall.
Jag kan faktiskt inte ens komma på någon nackdel med att ha en bra relation till den lokala polisen, börjar det t.ex en ny aspirant som blir utplacerad i vårt område så förklarar snabbt dom äldre poliserna vem jag är och var jag bor, det har hänt en gång att en aspirant var lite påflugen och tiggde sprit en gång vid en molamfestival, men han blev snabbt tillrättavisad av en polis som kände mig, så aspiranten bad om ursäkt och gick därifrån.
Mvh isan lover