Isaan 2017-2026

Hej

Att dom kollar pojken någon gång kan jag förstå eftersom det finns mycket driger även på landet numera,så ungdomarna är dom efter lite, men jag tänkte på dig, hur lång tid har du vistats i by sammanlagt?

Det rör väl sig om åtskilliga år och då är det väl ändå ganska ovanligt att du blir stoppad, hade du bott i Pattaya, Hua Hin, Bangkok eller Phuket hade du nog blivit stoppad betydligt oftare, det är åtminstone vad jag tror.

Sen om man personligen hade varit kompis och bekant med dom poliser som stod i kontrollen påverkar ju också vad som sen händer, då kan det ju lika gärna sluta med att man blir bjuden på whiskey eller öl istället för kontrollerad.

Mvh isan lover
Jag kör dagligen i Pattaya och har några timmar om dagen bakom ratten dagligen.
Nu har det inte vart någon kontroll, kanske pga pandemi.
Innan vart det efter sista åren sen juntan tog över dagliga kontroller på bypassen och ibland blåsning i alkoholmätare.
Jag kör ju väldigt mycke bil då jag gillar det men kontrollerna där jag skrev är vanligast där jag skrev över berget.
I Bangkok eller på motorvägen har jag aldrig varit med om kontroll.

Hej

Känner väl till platsen, var ju gift i Petchabun närmare 10 år, på den stora vägen rör det sig förmodligen inte om bypolisen utan är förmodligen Highway Police och dom är betydligt striktare än lokalpolisen, byborn gillar inte alls dom här poliserna.

På dom större vägarna i och mellan provinshuvudstaden och övriga större städer är det helt riktigt nästan alltid kontroller och det gäller hela Isaan och övriga landet också, men var dessa kontroller är och vid vilka tider vet alla som bor i området och dom är dörför lätta att undvika.

Mvh isan lover
Nu bodde jag inte i stan utan i by utanför om du missat mina bilder innan från skjulet vi levde i.

Jag kör dagligen i Pattaya och har några timmar om dagen bakom ratten dagligen.
Nu har det inte vart någon kontroll, kanske pga pandemi.
Innan vart det efter sista åren sen juntan tog över dagliga kontroller på bypassen och ibland blåsning i alkoholmätare.
Jag kör ju väldigt mycke bil då jag gillar det men kontrollerna där jag skrev är vanligast där jag skrev över berget.
I Bangkok eller på motorvägen har jag aldrig varit med om kontroll.

Hej

Uppe hos oss är det främst kontroller på Highways mellan städer som Nong Khai, Udon Thani, Khon Kaen o.s.v, även i dom halvstora städerna i dessa provinser är polisen ofta aktiv några timmar om dagen och då speciellt före lunch när dom ska ha ihop pengar till mat och alkohol.

Mvh isan lover

Nu bodde jag inte i stan utan i by utanför om du missat mina bilder innan från skjulet vi levde i.

Hej

Sen ska man nog inte utesluta att det påverkar hur känd och integrerad man är lokalt, jag tror att en av våra poliser skulle skämmas och riskera att bli utskälld om han hade stoppat mig och hunden på salengen, det finns liksom inte på kartan.

Vi är ju ofta släkt med poliserna eller åtminstone släkt till släkten o.s.v, går på samma bröllop och begravningar m.m, tar en öl ihop ibland när vi möts, käkar tillsammans o.s.v.

Men några gånger genom åren har det t.ex varit besök av någon prinsessa eller hög politiker o.s.v, då blir det annorlunda, då sätter t.o.m polisen på sig hjälmar och spriten är borta vid kontrollerna, men då blir vi varnade i förväg om vad som är på gång, då kommer det ofta även poliser ifrån staden och inland även militärer.

Då fungerar allt lite annorlunda under en dag eller två, sen tar både poliser och bybor av sig sina hjälmar och så återgår allt till det vanliga lugnet igen.

Mvh isan lover

Hej

Uppe hos oss är det främst kontroller på Highways mellan städer som Nong Khai, Udon Thani, Khon Kaen o.s.v, även i dom halvstora städerna i dessa provinser är polisen ofta aktiv några timmar om dagen och då speciellt före lunch när dom ska ha ihop pengar till mat och alkohol.

Mvh isan lover
Dom erfarenheterna jag har så är det inte highway, sukhumvith även om det nu inte är en highway så har vi sällan kontroller men på paralell vägarna.
Highway och där highway polisen kör är motorvägarna, dessa man betalar för.
Inte sett så mycket highway polisbilar utanför det.
Highway polisens bilar är tydligt markerade på thai och Eng.

Hej

Att dom kollar pojken någon gång kan jag förstå eftersom det finns mycket driger även på landet numera,så ungdomarna är dom efter lite, men jag tänkte på dig, hur lång tid har du vistats i by sammanlagt?

Det rör väl sig om åtskilliga år och då är det väl ändå ganska ovanligt att du blir stoppad, hade du bott i Pattaya, Hua Hin, Bangkok eller Phuket hade du nog blivit stoppad betydligt oftare, det är åtminstone vad jag tror.

Sen om man personligen hade varit kompis och bekant med dom poliser som stod i kontrollen påverkar ju också vad som sen händer, då kan det ju lika gärna sluta med att man blir bjuden på whiskey eller öl istället för kontrollerad.

Mvh isan lover

De tog nästan varenda grabb här i bynarna runt omkring för 8-10 år sedan och låste in dem i finkan 1 månad, även grabben här i huset åkte in i finkan men där ville han aldrig mer sitta och jag gav honom en tydlig varning.

Har bott här på heltid sedan Augusti 2014 men innan dess vet jag inte hur länge, kanske 8-9 år sammanlagt. I byn har jag aldrig blivit stoppad men kör jag 8-10 mil från byn så blir jag ofta invinkad för körkort och skattmärkekontroll.

Har ingen lust att vara kompis eller bekant med länsman, vet att de kan kosta mer än vad det smakar.

De tog nästan varenda grabb här i bynarna runt omkring för 8-10 år sedan och låste in dem i finkan 1 månad, även grabben här i huset åkte in i finkan men där ville han aldrig mer sitta och jag gav honom en tydlig varning.

Har bott här på heltid sedan Augusti 2014 men innan dess vet jag inte hur länge, kanske 8-9 år sammanlagt. I byn har jag aldrig blivit stoppad men kör jag 8-10 mil från byn så blir jag ofta invinkad för körkort och skattmärkekontroll.

Har ingen lust att vara kompis eller bekant med länsman, vet att de kan kosta mer än vad det smakar.

Hej

Noterar att du precis somjag aldrig har blivit stoppad i ditt närområde och jag håller med dig om att chanserna ökar ju längre ifrån hemtrakterna man beger sig, i mitt fall ligger jag nu på 10-11 års vistelser i Thailand och då nästan uteslutande i byarna på landsbygden.

Vad det gäller polisen så är det ju i mitt fall inget jag direkt kan välja eftersom poliserna är en del av släkt och bekantskap precis som andra yrkesgrupper, dom har ju sina barn i samma skola, vi åker på samma vägar, äter och dricker på samma ställen, besöker samma marknader, tillhör samma tempel, går som jag sa på samma begravningar och bröllop m.m, så kontakt med dom är oundvikligt.

Jag håller normalt en viss distans till polisen, jag söker ju inte direkt upp dom om man säger så, jag försöker behandla och bemöta dom som alla andra jag möter, vi hälsar på varandra när vi möts, vill dom bjuda på en öl eller ett glas whisky tackar jag ja och är social o.s.v, inget fjäskande eller krypande.

Vår relation innebär att jag behandlas som övriga bybor, jag kan köra utan hjälm, slipper blåsa, behöver aldrig visa körkort, ingen bryr sig om om mitt fordon är skattat eller besiktigat, jag kan arbeta utan att någon lägger sig i det o.s.v, så själv tycker jag att fördelarna uppväger nackdelarna i mitt fall.

Jag kan faktiskt inte ens komma på någon nackdel med att ha en bra relation till den lokala polisen, börjar det t.ex en ny aspirant som blir utplacerad i vårt område så förklarar snabbt dom äldre poliserna vem jag är och var jag bor, det har hänt en gång att en aspirant var lite påflugen och tiggde sprit en gång vid en molamfestival, men han blev snabbt tillrättavisad av en polis som kände mig, så aspiranten bad om ursäkt och gick därifrån.

Mvh isan lover

Hej

Var i kontakt med byn idag, det har varit ovanligt kallt sa dom med 8-9 grader på natten, men så är det ju på vintern där, det som varierar år för år är väl mer hur många veckor kyla det blir, ibland bara några veckor ”vinter” eller nästan två månader, vi får väl se hur det slutar.

Tidigare har jag ju tagit upp det här med att folk i byn tjänar pengar på att försäkra dom som man tror ska dö, antingen för att dom är sjuka, dricker för mycket eller tar stora risker i trafiken o.s.v, frugans lillebror är ju en av dessa som dricker, kör full och är inblandad i olyckor, dessutom jobbar han med att klättra högt upp i träd med motorsågen och ta ned trädet bit för bit uppifrån.

Nu har försäkringsbolagen sagt stopp och låter ingen mer försäkra honom, han är redan försäkrad för 10 miljoner baht och nu vill dom inte riskera att förlora mer, jag har förståelse för detta, samlar en person på sig så mycket försäkringsbelopp borde dom ju ana att många tror att den här individen förmodligen löper stor risk att avlida i närtid.

Frugans storasysters dotter med familj har sedan förra året börjat föda upp getter, det går bra och dom är lättskötta, äter det mesta och är inte kräsna, tror att det kan vara en bra idé, dom har skickat lite bilder och det ser intressant ut, ska bli kul att följa detta projekt.

Dottern med getterna har ju en pojk på 8 år och jag talade med honom via Skype idag, jag är väl hans idol och han kommer till mig varenda dag när vi är i byn, han vill att jag ska laga falangmat till honom, till mig köper han glass om han har pengar, det var kul att se och höra honom idag, han hjälpte sin mamma att grilla en kyckling som dom skulle ha till middag.

Mvh isan lover

I Sverige ville jag inte se en polisjavel, men i Thailand skulle jag vilja att det fanns fler och att dom syndes mera ute pa vagarna och bland folk,, den vanliga turisten vet inte en brakdel av allt djavulskap som forsigar i detta land

Hej

Fick en rapport ifrån byn i helgen, det har löst sig bra för frugans anställde Pan som ju även är min kompis, han och frun bor kvar i huset på den farm på dryga 60 rai som frugan sålde till sin morbrors familj, Pan fortsätter att sköta farmen åt dom nya ägarna, det var ju detta vi kom överens med köparna om.

Dessutom tappar Pan och sonen gummi på en farm bredvid, priset just nu är 24 baht per kilo för gummi direkt ur koppen på den lokala marknaden, det är ju ganska ok om man jämför med när det var som lägst.

Pan håller ett öga på vårt hus och trädgård inne i byn, kollar upp att inte termiter attackerar vår Sala i trä och vårt gästhus som är i trä, det känns tryggt att han tar ansvar för detta, frugans lillebror är ju en slarver som man inte kan lita på.

Det verkar dessutom som om vintern var över, det hade börjat bli varmt och torrt, så nu är det bara att vänta på regnen som kommer i april-maj.

Mvh isan lover

Hej

Det kom ett tragiskt besked ifrån byn, en av frugans kusiner hade hängt sig, det var en av morbrödernas äldsta söner, gift och med två barn, han var bara 30-35 år gammal, väldigt arbetsam och var en av få som inte drack öl och sprit, det enda som för övrigt skilde honom ifrån andra syskon var väl att han var ganska tystlåten och allvarlig.

Ett hårt slag för fru och barn, men även för hans mamma och övriga släkten, han var ju ett ankare i familjeföretaget där flera syskon med familjer driver flera gummifarmer, ännu har vi inte hört något om anledningen till självmordet, men jag förmodar att någon kan ha sina aningar.

Antalet självmord och den psykiska ohälsan har ju ökat i Thailand också under pandemin precis som i dom flesta andra länder, men om det har någon påverkan i detta fallet vet vi ju inte.

Mvh isan lover

Liknande trådar

P
Svar
25
Visningar
6 K
anonymous
A
A
Svar
16