Isaan 2017-2026

Men nyåret firar dom, är ju full fest i byarna under nyår och sawadii pi mai sägs det imellan folk.
Även i städerna är det stor fest, lika många som vallfärdas till byarna under nyår som songkhran.
Thailand har dubbel kalender.
Jul firas dock inget direkt är ju en kristen högtid.
Herr @apknug verkar vilsen i de thailändska högtiderna. Sitter och skriver om folk som inte är i Thailand, ta första nästa flyg bla bla men när det kommer till krita så vet han inte speciellt mycket. Nä jag är glad över att jag sett mer av Thailand än bara Pattaya.

Jag frågade efter testamente och bouppteckning o.s.v, men inget av detta har hon hört något av ifrån Sverige, så jag har nu skrivit till mannens dotter i Sverige och begärt att hon ska skicka en kopia på bouppteckningen och ett eventuellt testamente, Thailändskan som har har varit registrerad gift med mannen i över 10 år borde ju vara huvudarvinge.

I AMF hade mannen Thailändskan som förmånstagare via efterlevandeskydd så efter kontakt med dom borde åtminstone dessa pengar börja betalas ut till henne.

I övrigt är det väl bouppteckningen som styr det mesta, jag förstår dock inte hur man har kunnat hålla en bouppteckning utan att hon som maka har varit delgiven och informerad?
Finns inte den thailändska frun registrerad hos svenska skattemyndigheten går det nog utmärkt att göra en bouppteckning i Sverige utan att blanda in henne.

Om jag inte minns helt fel är bouppteckningar offentlig handling, så om du vet mannens personnummer kan du själv beställa en kopia.

Herr @apknug verkar vilsen i de thailändska högtiderna. Sitter och skriver om folk som inte är i Thailand, ta första nästa flyg bla bla men när det kommer till krita så vet han inte speciellt mycket. Nä jag är glad över att jag sett mer av Thailand än bara Pattaya.
Sawasdee Phi mai på dig själv.

Jag kan meddela att här firades jul av både farang.och thai. I år med.

Hej

Det har nästan inte blivit några inlägg alls ifrån mig en tid nu, det har varit fullt upp med annat, men efter några veckors arbete börjar vi få lite ordning här i huset och trädgården igen, när vi anlände så var det problem med elen som kom och gick, detta p.g.a att man sätter upp nya större elstolpar och drar fram el till områden som tidigare saknade el, under detta arbete i vårt område bröts elen i korta stunder och ibland i timmar, vilket ställer till problem.

I huset hade vi översvämning i det lägre belägna badrummet och ett rum som används som förråd, det var en kran som används för att stänga av huvudledningen till vårt hus som hade rostat upp invändigt och släppte fram vatten till huset trots att den var stängd, när en av släktingarna hade vattnat blommor och träd i trädgården långt tidigare hade denne glömt stänga av pumpen, efter ett tag lossade slangen till det munstycke som används för att spola rumpan med på toan. Detta ledde till att vattnet steg ca 40 cm när golvbrunnen sattes igen av papper och liknande som täppte till den.

När vi kom slog vi ett hål i väggen på baksidan av badrummet för att fått allt vatten och vi var fortfarande utan el och fick jobba i mörkret med en pannlampa, när vattnet försvann kunde vi börja göra rent i dessa utrymmen, rensa golvbrunnen, mura igen hålet i väggen o.s.v, sen behövde ju utrymmena torka ordentligt innan vi kunde måla väggar och annat som hade skadats av att stå under vatten.

Men släkten ställde upp ordentligt och som mest var det 8 personer här och hjälpte till att fixa med huset, trädgården och allt annat som behövdes göras, vi sov i frugans systers hus dom första dagarna innan vårt hus blev beboligt, men nu är det bara småfix och vanligt underhåll kvar och det har jag fortsatt jobba med på egen hand.

Mitt i allt detta dog min mor 88 år gammal 6 dagar efter att vi anlände till Thailand, så det har varit mycket nu ett tag.

Mvh isan lover

Beklagar @Isan Lover, må hon vila gott!

@Jo-Be

Men nyåret firar dom, är ju full fest i byarna under nyår och sawadii pi mai sägs det imellan folk.
Även i städerna är det stor fest, lika många som vallfärdas till byarna under nyår som songkhran.
Thailand har dubbel kalender.
Jul firas dock inget direkt är ju en kristen högtid.
Visst "firas" det jul lite överallt i Thailand men de vet nog inte varför. här spelas det jullåtar redan i November i butikerna och Merry Christmas i färgglad text ser jag året om lite varstsans.

Visst "firas" det jul lite överallt i Thailand men de vet nog inte varför. här spelas det jullåtar redan i November i butikerna och Merry Christmas i färgglad text ser jag året om lite varstsans.
Visst är det så. Även Igår, Christmas Day, var firandet igång på den internationella julens stora dag.

Nu är det Jul igen, nu är Jul igen och Julen varar väl till songkran.

Visst är det så. Även Igår, Christmas Day, var firandet igång på den internationella julens stora dag.

Nu är det Jul igen, nu är Jul igen och Julen varar väl till songkran.
Hälsningar från landsbygden i Isaan

Khon kaen city (4).webp

Khon kaen city (5).webp

Khon kaen city (6).webp

Hej

Idag besökte jag frugans systerdotters farm utanför byn, en kompis ifrån Belgien och hans dotter ville se på djuren, dottern matade och klappade djuren.

2E026CC4-5F24-4E03-A8EB-1262982F3225.jpeg

Dom har satsat på vanliga grisar istället för vildsvin.

50590C66-A210-4709-AD2F-E29C07913099.jpeg

Några av deras kor.

3C55ED46-9D15-4E3A-A531-2C47335AD5B3.jpeg

Getter, lättskötta djur som äter det mesta och gärna grenar, bark och löv.

Mvh isan lover

Senast ändrad:
Hej

Här besöker vi hembyns tempel och abboten där, dom har en insamling till taket på ett nybygge inne på tempelområdet, frugan ville skänka en slant till detta.

24ECD55E-DDE7-4CD3-A46C-DC0FE41E4BA7.jpeg

Den nya byggnaden som det ska sättas upp ett tak på.

1015B5A7-2EF3-4E36-BF62-8B7190E7F57E.jpeg

Här sitter vi framför templets Abbot som tog emot gåvan ifrån frugan och satte bomullsband på våra handleder, den här mannen är väldigt arbetsam och gör fantastiskt fina träarbete inne på tempelområdet, en riktigt trevlig person.

46C633BE-8F39-4936-BC66-AEA371115D28.jpeg

Här är frugan och pojken inne på tempelområdet.

Mvh isan lover

Hej

13219DEF-64CA-406C-9506-6BB3D0269EB6.jpeg

Frugans anställde Pan och min kompis har också köpt kor, en dräktig ko och en kviga för 57 000 baht, det är nog en bra investering för honom, här är jag med den dräktiga kon.

016C49BF-DAA2-4A85-9F6A-23C8A0913A14.jpeg

Pan bjöd på Ya Deng och vi hade kul tillsammans, han var glad över att återse oss efter uppehållet under pandemin.

Mvh isan lover

Hej

13219DEF-64CA-406C-9506-6BB3D0269EB6.jpeg

Frugans anställde Pan och min kompis har också köpt kor, en dräktig ko och en kviga för 57 000 baht, det är nog en bra investering för honom, här är jag med den dräktiga kon.

016C49BF-DAA2-4A85-9F6A-23C8A0913A14.jpeg

Pan bjöd på Ya Deng och vi hade kul tillsammans, han var glad över att återse oss efter uppehållet under pandemin.

Mvh isan lover
Pojken har vuxit ifrån dej på längden, du växer som vi andra gubbbar framåt eller är det muskler :)

Hej

Frugan var ju erbjuden 30 000 kr för sin eucalyptus i somras, men jag avrådde henne att sälja eftersom vi var i Sverige och inte vet hur mycket den har växt och kan vara värd, det visade sig vara ett gott råd.

Nu har frugans anställde Pan mätt ut och räknat på detta och priset kommer att bli 50 000 till 65 000 kr istället för dom 30 000 kr hon erbjöds när hon var i Sverige, ganska stor skillnad minst sagt, priset just nu är hela 1 100 till 1 200 baht per ton vilket är bra, efterfrågan är stor och numera köper dom allt och även dom klena delar av träden som tidigare ratades och lämnades kvar på hygget, det som inte går att använda till något annat blir till träkol.

Mvh Isan lover

Senast ändrad:

Liknande trådar

P
Svar
25
Visningar
6 K
anonymous
A
A
Svar