Get insured or get out.

Det värsta är med nuvarande anställning att jag dessutom förväntas att tänka och lägga fram förslag till förbättringar.

Ja det är knivigt det här med förbättringar, hittills har jag hållit inne med mitt bästa förslag på förbättringar, dvs att anställa någon annan :-)
Funderar på att säga till dom "jag är mycket mån om företagets bästa och säger därmed/härmed upp mig snarast" :-)
Man är ju en "Company man"

/ SatanG

Dr Piyasakol said Thailand made the greatest leap out of all the countries ranked by the index in 2018.

Thailand's per capital spending on health care now stands at US$218 (about 7,086 baht), and the average lifespan of the population have risen to 75.1 years, he said, before adding that Thailand's progress in the medical tourism sector was also noted by the index.

Prime Minister Prayut Chan-o-cha was highly satisfied with Thailand's leap in the index, while the World Health Organisation (WHO) has praised Thailand for being a good model to learn from in terms of national health security, Lt Gen Sansern said.

The WHO regards Thailand's national health security system as sustainable because the country is actively promoting public participation to improve the healthcare sector, which the government intends to continue improving to achieve higher living standards for people, he said.

Thailand leaps ahead on efficiency index

Ja det är knivigt det här med förbättringar, hittills har jag hållit inne med mitt bästa förslag på förbättringar, dvs att anställa någon annan :)
Funderar på att säga till dom "jag är mycket mån om företagets bästa och säger därmed/härmed upp mig snarast" :)
Man är ju en "Company man"

/ SatanG
Det blir samma sak som jag sa till min chef när jag var på väg hem en dag. I dag har jag sparat 40000 åt socialtj, men vad har du
gjort då. Ingenting

Men du tycker det är helt rätt och riktigt om samma person bor kvar i Sverige?

Om ja, kan du förklara varför du gör denna skillnad?

Om nej, ja då är det väl garantipensionen som sådan som du är emot? Dvs vilket land personen vistas i blir irrelevant.

Därför att vi har ett system som är tänkt att se till att alla som bor här ska ha en skälig levnadsstandard.

Garantipensionen i sig är för min del helt ok då alternativet ändå hade varit socialbidrag(eller någon annan form av bidrag med nuvarande system) så vad det kallas när skattepengarna betalas ut spelar inte så stor roll. Jag förutsätter att de flesta inte har miljoner på banken och ett ton guld i sitt egna Fort Knox när de lever på garantipension.

Av samma anledning som jag anser att socialbidrag, bostadsbidrag eller annat inte ska betalas ut till folk som lämnat landet så anser jag att inte heller garantipension ska betalas ut till folk som lämnar landet. Kalla det avundsjuka eller vad du vill men varför ska vi andra gå här och slita, lägga undan pengar till pension och planera inför den dagen och medan vi gör det ska våra skattepengar skickas till folk som vill ligga på playan? Varför ska Svenskar som dagdrivit hela livet eller flyktingar som kom hit för några år sedan få lov att inkassera pengar i valfritt paradis? Det valet är något de flesta som arbetar här aldrig får ta del av. Fråga kassörskan på Ica nästa gång om det vore roligare att ligga på stranden i Phuket än att gå till jobbet... Betvivlar starkt att Ica hade betalat lön livet ut om kassörskan låg nere i Phuket med en kall öl istället för att stämpla in. Jag tror inte ens våra kaptener, styrmän och andra som åker omkring i sitt arbete får lov att välja vart de vill spendera dagarna utan det lär vara någon som betalar deras löner som har lite åsikter om vart dessa ska befinna sig för att få några pengar.

Borde inte folk som får pengar utan att ha presterat något vara glada över dessa pengar? De har fortfarande ett val, bo kvar och vara nöjda med garantipensionen eller flytta till något "paradis" och då bekosta det på egen hand.

Att du sedan jämför bidrag med att ett företag betalar lön för utfört arbete och att företaget inte ställer krav på vart vi spenderar våra pengar är ganska löjligt. Min lön är en kompensation för utfört (eller förväntat) arbete, arbetsgivaren har alltså fått (lite i alla fall) av det som arbetsgivaren betalade för. Det finns alltså lite krav för att jag ska få min lön. Varför skulle då inte kravet för att få bidrag vara att du befinner dig här?

Därför att vi har ett system som är tänkt att se till att alla som bor här ska ha en skälig levnadsstandard.

Och svenska medborgare som inte bor i Sverige ska man helt strunta i då menar du? Ska man då även strunta i svenskar som t.ex fängslas i en diktatur på oklara grunder? Ska kanske svenska ambassader runt om i världen porta alla svenska medborgare som inte bor i Sverige (dvs så att bara turister ska få hjälp)?

Om inte, varför är just garantipension något som de ska nekas?

Av samma anledning som jag anser att socialbidrag, bostadsbidrag eller annat inte ska betalas ut till folk som lämnat landet så anser jag att inte heller garantipension ska betalas ut till folk som lämnar landet.

Jag förstår inte varför du klumpar ihop dessa saker. De är väldigt stor skillnad på dessa saker. Bidrag är bidrag, och har sin utgångspunkt i personens nuvarande situation, och då är det rimligt att ha med nuvarande bostadsort i det hela. Garantipension är däremot något helt annat, då det har sin utgångspunkt i personens tidigare situation, under perioden 16 till 64 år. Bostadsorten var med i ekvationen där, och då blir det absurt om den även ska vara med i ekvationen när man väl ska få ut garantipensionen. Det blir liksom som någon slags dubbelbeskattning, och det ska man undvika i största möjligaste mån.

Kalla det avundsjuka eller vad du vill men varför ska vi andra gå här och slita, lägga undan pengar till pension och planera inför den dagen och medan vi gör det ska våra skattepengar skickas till folk som vill ligga på playan?

Ah, nu kanske den riktiga orsaken kommer fram i ljuset. Vanlig klassisk avundsjuka... Säg mig... Tycker du även att ett socialbidrag ska dras in för en mamma som tar med sina barn på bio? Om inte, varför ska våra skattepengar skickas till folk som vill se "Alien vs the Godfather" på bio?

För övrigt är jag emot all form av lagstiftning som är baserad på avundsjuka. Vill du verkligen ha den typen av lagar? Om inte, ja då borde du hålla med mig att avundsjukeargumentet är tämligen tandlöst i denna diskussion.

Varför ska Svenskar som dagdrivit hela livet eller flyktingar som kom hit för några år sedan få lov att inkassera pengar i valfritt paradis?

Men varför ska dessa individer få dessa pengar givet att de bor kvar i Sverige, enligt dig? Om du inte tycker det, ja då är din fråga irrelevant då diskussionen isåfall handlar om garantipensionen som sådan (och den diskussionen finner jag inte intressant, och inte speciellt relevant för tråden).

Betvivlar starkt att Ica hade betalat lön livet ut om kassörskan låg nere i Phuket med en kall öl istället för att stämpla in. Jag tror inte ens våra kaptener, styrmän och andra som åker omkring i sitt arbete får lov att välja vart de vill spendera dagarna utan det lär vara någon som betalar deras löner som har lite åsikter om vart dessa ska befinna sig för att få några pengar.

Dina jämförelser haltar betänkligt. I dina fiktiva exempel försöker ICA-kassörskan, kaptenerna, styrmännen m.m att komma undan från sin plikt under arbetstid. En bättre jämförelse hade varit att ICA eller båtföretagen hade haft åsikter om hur dessa personer spenderar sin semester eller sin tid efter att man slutat jobba. När det gäller garantipension så har man utfört sin plikt när man fyller 65. Plikten bestod i att bo i Sverige så många år som möjligt mellan åldern 16 och 64. That's it! 65-årsdagen motsvarar dagen då ICA-kassörskan tar semester, eller säger upp sig. Om sen ICA-kassörskan väljer att spendera den tiden i Thailand ska faktiskt ICA skita i. Allt annat vore absurt.

Borde inte folk som får pengar utan att ha presterat något vara glada över dessa pengar? De har fortfarande ett val, bo kvar och vara nöjda med garantipensionen eller flytta till något "paradis" och då bekosta det på egen hand.

Den där typen av argument skulle kunna användas för att motivera vilka irrelevanta krav som helst på personer som ska få något av staten. "Jaså, du vill ha bostadsbidrag? Då behöver du måla bostaden i en lila färg. Men vad säger du, vill du inte göra det? Men är du inte glad att du har rätt till bostadsbidrag över huvud taget??!"

Ditt argument är visserligen helt korrekt, i den mån att dessa personer borde vara glada över att garantipension finns över huvud taget. Men det innebär inte att det argumentet kan användas för att motivera vilket irrelevant krav som helst.

Min lön är en kompensation för utfört (eller förväntat) arbete,

När det gäller garantipension så består "arbetet" av att vara bosatt i sverige en viss tid under åldern 16 och 64 år. Ju fler år i Sverige under den tiden, destå mer "arbete" har man "utfört". Det är liksom hela grundidén med garantipension. Sen att detta "arbete" inte faktiskt tillför något rent ekonomiskt är helt irrelevant. Är du emot detta så är du emot garantipension, vilket du naturligtvis har all rätt att vara, men då är det en annan diskussion.

arbetsgivaren har alltså fått (lite i alla fall) av det som arbetsgivaren betalade för.

Mig veterligen finns det inget som förbjuder ett företag att ha som enda krav att den anställde (som får lön) ska befinna sig på arbetsplatsen under arbetstid. Sen att det i praktiken kanske inte finns några såna företag förändrar inte detta faktum. Den statliga motsvarigheten till detta finns i verkligheten och kallas garantipension.

Det finns alltså lite krav för att jag ska få min lön. Varför skulle då inte kravet för att få bidrag vara att du befinner dig här?

För att vara övertydlig:
En anställd har krav på sig att utföra ett visst arbete under arbetstid. När arbetstiden är slut betalar arbetsgivaren för detta.
En person bosatt i Sverige har krav på sig att vara bosatt i Sverige en viss tid mellan åldern 16 och 64 år. När denna period är slut så betalar staten för detta (garantipension).

I båda fallen ställs vissa krav under "arbetstiden", och när denna "arbetstid" är slut så får man belöningen (i form av lön/pension respektive garantipension). Varför skulle det då vara rätt och rimligt att ta ett av kraven som gällde under "arbetstiden" och ställa det en gång till, under "belöningstiden"? I fallet med en arbetsgivare och en anställd skulle det motsvara att arbetsgivaren kräver att den anställde spenderar sin lediga tid på arbetsplatsen.

Man ska alltså belönas för att ha befunnit sig i Sverige utan att ha presterat eller gjort rätt för sig. Varför inte börja skicka bidragen direkt vid 18 års ålder? Ungdomsarbetslösheten i Sverige vore som bortblåst då vi knappt hade haft några kvar om de inte hade fina jobb.

Vi har nog lite olika syn på rätt och fel @batanun och vilka krav man rimligtvis bör ha rätt att ställa baserat enbart på att ha en puls. Jag anser att även i ditt exempel med att måla huset lila för bostadsbidrag vore det något man fick göra om man nu skulle inkassera detta (hade dock blivit bråk med grannarna så det är rätt långsökt). Skulle soc kräva att du gick ut och krattade löv och plockade skräp på gatorna för att få bidrag så bör du gå ut och göra det och passar det inte så söker du en annan försörjning. Kräver Sverige att du bor här för att bli försörjd av Sverige så gör du det eller så får nästa land försörja dig. Jag byter t . ex. jobb nästa vecka, då betalar inte min nuvarande arbetsgivare pengar till mig i framtiden och det faller på min nya arbetsgivare. Varför ska Sverige fortsätta försörja folk som inte längre bor här och inte jobbat ihop till innestående pengar när folk vill flytta på sig?

Det hela landar nog i att jag inte anser att livstidskriminella, dagdrivare och folk som kommer hit och inte arbetar ska ha rätt att ställa så mycket krav innan de börjar göra rätt för sig.

Man ska alltså belönas för att ha befunnit sig i Sverige utan att ha presterat eller gjort rätt för sig. Varför inte börja skicka bidragen direkt vid 18 års ålder? Ungdomsarbetslösheten i Sverige vore som bortblåst då vi knappt hade haft några kvar om de inte hade fina jobb.

Vi har nog lite olika syn på rätt och fel @batanun och vilka krav man rimligtvis bör ha rätt att ställa baserat enbart på att ha en puls. Jag anser att även i ditt exempel med att måla huset lila för bostadsbidrag vore det något man fick göra om man nu skulle inkassera detta (hade dock blivit bråk med grannarna så det är rätt långsökt). Skulle soc kräva att du gick ut och krattade löv och plockade skräp på gatorna för att få bidrag så bör du gå ut och göra det och passar det inte så söker du en annan försörjning. Kräver Sverige att du bor här för att bli försörjd av Sverige så gör du det eller så får nästa land försörja dig. Jag byter t . ex. jobb nästa vecka, då betalar inte min nuvarande arbetsgivare pengar till mig i framtiden och det faller på min nya arbetsgivare. Varför ska Sverige fortsätta försörja folk som inte längre bor här och inte jobbat ihop till innestående pengar när folk vill flytta på sig?

Det hela landar nog i att jag inte anser att livstidskriminella, dagdrivare och folk som kommer hit och inte arbetar ska ha rätt att ställa så mycket krav innan de börjar göra rätt för sig.
Ett av de bästa inläggen här , Solklart :thumbsup::thumbsup::thumbsup::thumbsup:

Man ska alltså belönas för att ha befunnit sig i Sverige utan att ha presterat eller gjort rätt för sig.

Belönas skulle jag inte kalla det, och vad "gjort rätt för sig" innebär får du nu vidareutveckla. StefanXErixons mor stannade hemma och tog hand om sina barn istället för att deltaga fullt ut i arbetslivet, enligt honom själv här i tråden. Är hon en av dessa som du menar inte gjort rätt för sig?

För övrigt, om detta med garantipension upprör dig så mycket, varför engagerar du dig inte politiskt i ett försök att avskaffa den helt?

Vi har nog lite olika syn på rätt och fel @batanun

Vad mer exakt tänker du på här?

Du tycker det är fel när folk jobbar svart och får bidrag hela livet, och sen får garantipension vid 65? Det tycker jag också!
Du tycker det är fel att en flykting får 40 år tillgodoräknade sig för garantipension enbar för att han är flykting som kommit till Sverige? Det tycker jag också!
Du tycker det är fel när folk som de fakto är ekonomiska migranter lyckas komma in som flyktingar? Det tycker jag också!
Du tycker det är fel när en arbetsoförmögen (pga sjukdom) person har levt hela sitt liv i Sverige, och sen får garantipension vid 65? Det tycker inte jag!
Du tycker det är fel när en frånskild hemmafru som som har levt hela sitt liv i Sverige och hankat sig fram på ströjobb efter skilsmässan, och sen får garantipension vid 65? Det tycker inte jag!

Kräver Sverige att du bor här för att bli försörjd av Sverige så gör du det eller så får nästa land försörja dig.

Goddag yxskaft! Ditt argument för att att "krav X" är rimligt är alltså "eftersom krav X står i lagen!"? Det är ett cirkelresonemang.

Det räcker inte att svara "därför!" eller "jo men nu så är det så helt enkelt!", eller "pilutta dig!". Du måste kunna komma med ett konkret, tydligt, rimligt argument till varför ett visst krav ska förekomma. Grundpremissen bör vara "inga krav alls", och sen tillför man ett krav i sänder när man lyckats argumentera för just det kravet.

Jag byter t . ex. jobb nästa vecka, då betalar inte min nuvarande arbetsgivare pengar till mig i framtiden och det faller på min nya arbetsgivare.

Varje gång jag har bytt jobb har jag fått pengar utbetalda till mitt konto från min föregående arbetsgivare efter min sista arbetsdag på den platsen. Dessutom kommer jag få garantipension senare i livet som kommer från mina tidigare arbetsgivare. Båda dessa saker innebär att jag får pengar retroaktivt. Jag är övertygad om att motsvarande gäller för dig också.

För att jämförelsen mellan garantipension/pensionär och arbetsgivare/anställd ska bli ännu mer övertydlig kanske man ska göra ett extremt exempel. Tänk dig att du jobbar hela ditt liv på en enda arbetsplats, från 16 års ålder till 65 år. Du har den månadslön du har, dock har just denna arbetsplats ett osedvanligt trögt system för utbetalningar. Det är faktiskt så pass trögt att din första månadslön, för din första arbetade månad som 16-åring tar hela 49 år på sig innan den gått igenom systemet och gett dig en löneutbetalning på ditt konto. Du tycker naturligtvis att detta är frustrerande, men du knegar på i vetskapen att du kommer få dina pengar, sinom tid. Och när du fyller 65 får du din första löneutbetalning, samtidigt som du väljer att pensionera dig. Du börjar planera för en lång resa runt i Sverige, men när din arbetsgivare får nys om detta säger dom "App app app!! Om du vill fortsätta få ut din lön så måste du befinna dig här på arbetsplatsen mellan 8-17, måndag till fredag, som vanligt.". Hur rimligt vore det på en skala?

Där tycker jag precis som du! Men åter igen, det är inte dessa individer jag pratat om i denna tråd. Jag har enbart pratat om de individer som samhället i stort tycker har rätt till garantipension. Dessa personer menar jag ska kunna få den även om de befinner sig utomlands. Den enda "parametern i ekvationen" som jag diskuterat är landet personen bor i efter 65 års ålder. Jag förstår inte varför det ska vara en avgörande faktor.

Ett av de bästa inläggen här , Solklart :thumbsup::thumbsup::thumbsup::thumbsup:

Sagt av en man som erkänt (eller iallafall antytt) skattebrott i samma tråd? Eller var du ironisk?

För övrigt är det "lätt" att vinna diskussionspoäng om man slåss mot en halmgubbe, som jag menar att Matt82 gör i någon form när han antyder att jag tycker att livstidskriminella, dagdrivare och folk som kommer hit och inte arbetar ska ha rätt att ställa så mycket krav. Faktum är att jag kanske mycket väl håller med honom om de mest grundläggande som diskuterats här (t.ex att livstidskriminella osv inte per definition ska få en massa saker av samhället utan krav), men det är ett tämligen meningslöst sidospår till huvudfrågan (varför det är helt rimligt att person X får garantipension om hen bor i Sverige, men inte om samma person bor i Thailand).

"huvudfrågan (varför det är helt rimligt att person X får garantipension om hen bor i Sverige, men inte om samma person bor i Thailand). "

Jag har redan svarat på varför jag tycker att garantipension skall betalas ut i Sverige men inte utomlands. Det är ett bidrag utan krav på motprestation som tas från våra skattepengar. Vill man erhålla skattepengar från Sverige bör man rimligtvis även befinna sig här. Sen får du jämföra med lön och arbete hur mycket du vill, dessa pengar kommer med lite krav på den som erhåller dem och försvinner när man lämnar den arbetsgivaren. Sen har du rätt i att de inte försvinner på dagen... Jag kommer att få in lön ett par månader till då jag har en hel del innestående som ska betalas ut och övertiden är släpande med mera. Men det tar sedan slut på pengar som jag kommer få från min nuvarande arbetsgivare, det faller på min nya arbetsgivare.

Varför ska ett land som du inte vill bo i försörja dig? Varför ska andra i det landet arbeta och försörja någon som vill ta en livslång semester? Passar inte Sverige finns det andra länder med sociala skyddsnät att flytta till, även om dessa inte betalar lika bra.

Och svenska medborgare som inte bor i Sverige ska man helt strunta i då menar du? Ska man då även strunta i svenskar som t.ex fängslas i en diktatur på oklara grunder? Ska kanske svenska ambassader runt om i världen porta alla svenska medborgare som inte bor i Sverige (dvs så att bara turister ska få hjälp)?

Om inte, varför är just garantipension något som de ska nekas?

Jag förstår inte varför du klumpar ihop dessa saker. De är väldigt stor skillnad på dessa saker. Bidrag är bidrag, och har sin utgångspunkt i personens nuvarande situation, och då är det rimligt att ha med nuvarande bostadsort i det hela. Garantipension är däremot något helt annat, då det har sin utgångspunkt i personens tidigare situation, under perioden 16 till 64 år. Bostadsorten var med i ekvationen där, och då blir det absurt om den även ska vara med i ekvationen när man väl ska få ut garantipensionen. Det blir liksom som någon slags dubbelbeskattning, och det ska man undvika i största möjligaste mån.

Ah, nu kanske den riktiga orsaken kommer fram i ljuset. Vanlig klassisk avundsjuka... Säg mig... Tycker du även att ett socialbidrag ska dras in för en mamma som tar med sina barn på bio? Om inte, varför ska våra skattepengar skickas till folk som vill se "Alien vs the Godfather" på bio?

För övrigt är jag emot all form av lagstiftning som är baserad på avundsjuka. Vill du verkligen ha den typen av lagar? Om inte, ja då borde du hålla med mig att avundsjukeargumentet är tämligen tandlöst i denna diskussion.

Men varför ska dessa individer få dessa pengar givet att de bor kvar i Sverige, enligt dig? Om du inte tycker det, ja då är din fråga irrelevant då diskussionen isåfall handlar om garantipensionen som sådan (och den diskussionen finner jag inte intressant, och inte speciellt relevant för tråden).

Dina jämförelser haltar betänkligt. I dina fiktiva exempel försöker ICA-kassörskan, kaptenerna, styrmännen m.m att komma undan från sin plikt under arbetstid. En bättre jämförelse hade varit att ICA eller båtföretagen hade haft åsikter om hur dessa personer spenderar sin semester eller sin tid efter att man slutat jobba. När det gäller garantipension så har man utfört sin plikt när man fyller 65. Plikten bestod i att bo i Sverige så många år som möjligt mellan åldern 16 och 64. That's it! 65-årsdagen motsvarar dagen då ICA-kassörskan tar semester, eller säger upp sig. Om sen ICA-kassörskan väljer att spendera den tiden i Thailand ska faktiskt ICA skita i. Allt annat vore absurt.

Den där typen av argument skulle kunna användas för att motivera vilka irrelevanta krav som helst på personer som ska få något av staten. "Jaså, du vill ha bostadsbidrag? Då behöver du måla bostaden i en lila färg. Men vad säger du, vill du inte göra det? Men är du inte glad att du har rätt till bostadsbidrag över huvud taget??!"

Ditt argument är visserligen helt korrekt, i den mån att dessa personer borde vara glada över att garantipension finns över huvud taget. Men det innebär inte att det argumentet kan användas för att motivera vilket irrelevant krav som helst.

När det gäller garantipension så består "arbetet" av att vara bosatt i sverige en viss tid under åldern 16 och 64 år. Ju fler år i Sverige under den tiden, destå mer "arbete" har man "utfört". Det är liksom hela grundidén med garantipension. Sen att detta "arbete" inte faktiskt tillför något rent ekonomiskt är helt irrelevant. Är du emot detta så är du emot garantipension, vilket du naturligtvis har all rätt att vara, men då är det en annan diskussion.

Mig veterligen finns det inget som förbjuder ett företag att ha som enda krav att den anställde (som får lön) ska befinna sig på arbetsplatsen under arbetstid. Sen att det i praktiken kanske inte finns några såna företag förändrar inte detta faktum. Den statliga motsvarigheten till detta finns i verkligheten och kallas garantipension.

För att vara övertydlig:
En anställd har krav på sig att utföra ett visst arbete under arbetstid. När arbetstiden är slut betalar arbetsgivaren för detta.
En person bosatt i Sverige har krav på sig att vara bosatt i Sverige en viss tid mellan åldern 16 och 64 år. När denna period är slut så betalar staten för detta (garantipension).

I båda fallen ställs vissa krav under "arbetstiden", och när denna "arbetstid" är slut så får man belöningen (i form av lön/pension respektive garantipension). Varför skulle det då vara rätt och rimligt att ta ett av kraven som gällde under "arbetstiden" och ställa det en gång till, under "belöningstiden"? I fallet med en arbetsgivare och en anställd skulle det motsvara att arbetsgivaren kräver att den anställde spenderar sin lediga tid på arbetsplatsen.

Jag hoppas innerligt att du bara skojar med oss.

"Grundpremissen bör vara "inga krav alls", och sen tillför man ett krav i sänder när man lyckats argumentera för just det kravet. "

Jag vill nog ha dig som arbetsgivare. Jag kan tänka mig att börja lite smått på 50 000:- i månaden så att min vardag idag inte påverkas och så får vi justera det uppåt i takt med inflation och ökade kostnader för mina fritidsintressen. Några krav vill jag inte veta av om de påverkar min vardag negativt, tar upp värdefull tid jag kunde lagt på att spela datorspel eller krockar med Frölundamatcher.

Nä skämt åsido. Vi kommer nog att ha olika åsikter i denna frågan.

Tycker det är bra poänger på båda sidor.

Själv är jag emot det pga det är ett system som missgynnar svenskar, som betalar systemet, samt att det INTE kan jämställas med socialbidrag. Det tar inte hänsyn till personliga tillgångar vilket jag tycker att bidrag bör göra.
Att barnbidrag inte heller gör detta kan jag förstå då det anses vara en vinst för Sverige med befolkningsökning men med garantipension har jag svårt att se likheten eller att förstå den.
Det finns alldeles för många bidrag i ett system som innebär att många äldre svenskar sannolikt missar sina fulla rättigheter vilket jag knappast tror är fallet med alla ekonomiska flyktingar som får alla rättigheter serverat på sitt hemspråk. T.o.m. på svenska ambassadens hemsida i Jordanien lockas det med "rättigheter" för araber som tar sig till Sverige, vilket jag tvivlar på att svenska skattebetalare är särskilt förtjusta i. Men läser man valresultatet så är det väl så svenskarna vill ha det.
PM Nilsson: Bidrag är fel sätt att marknadsföra Sverige

/ SatanG

Sagt av en man som erkänt (eller iallafall antytt) skattebrott i samma tråd? Eller var du ironisk?

För övrigt är det "lätt" att vinna diskussionspoäng om man slåss mot en halmgubbe, som jag menar att Matt82 gör i någon form när han antyder att jag tycker att livstidskriminella, dagdrivare och folk som kommer hit och inte arbetar ska ha rätt att ställa så mycket krav. Faktum är att jag kanske mycket väl håller med honom om de mest grundläggande som diskuterats här (t.ex att livstidskriminella osv inte per definition ska få en massa saker av samhället utan krav), men det är ett tämligen meningslöst sidospår till huvudfrågan (varför det är helt rimligt att person X får garantipension om hen bor i Sverige, men inte om samma person bor i Thailand).
Är väl knappast skattebrott att sälja utan mäklare, bättre att stoppa dom pengarna i egen ficka än att gynna gamarna;)ursäkta till alla mäklare här:)

Tillbaka
Topp