Ser man på, det hade jag ingen aning om. Då kanske man kan tänka sig någon begränsning för dessa personer. T.ex att om man vill få garantipensionen utomlands så byter man från att räkna utifrån dessa fiktiva 40 år till att räkna utifrån de faktiska åren man bott i Sverige.
Dock menar jag fortfarande att det stora problemet är folk som får uppehållstillstånd/medborgarskap/bidrag/garantipension/m.m på felaktiga eller orimligt generösa grunder. Skulle det rättas till (man kan ju alltid drömma), och några ytterligare grundregler ändrades för garantipensionen så är jag övertygad att det inte skulle bli några större summor som Sverige tappade pga fusk med just garantipensionsutbetalningar till folk bosatta utomlands.
Hej
Handlar det om personer som är födda och uppväxta i Sverige borde dom naturligtvis kunna att välja var dom vill bo precis som andra pensionärer, självklart skulle dom även kunna bo i Thailand tycker jag, men när det handlar om den grupp som får garantipension utan att uppfylla kravet på dom 40 åren är jag mer tveksam.
Sen verkar det finnas två olika sätt att få pengar utbetalda (garantipension och äldreförsörjningsstöd), läste det här på Pensionsmyndighetens hemsida gällande ”äldreförsörjningsstöd”.
Så fungerar äldreförsörjningsstödet
”Äldreförsörjningsstödet är en del av grundskyddet inom pensionssystemet, tillsammans med garantipension och bostadstillägg. För att kunna få full garantipension behöver pensionären kunna tillgodoräkna sig 40 bosättningsår i Sverige. Den som kommit till Sverige och fått uppehållstillstånd som flykting har samma grundskydd som en person som har bott 40 år i Sverige. Andra personer som kommit till Sverige sent i livet och då inte kunnat tjäna in till någon inkomstpension och samtidigt saknar pension från hemlandet får en mycket liten garantipension eller ingen pension alls. För att kunna ha en skälig levnadsnivå och en bostad finns därför möjlighet att få äldreförsörjningsstöd från Pensionsmyndigheten, istället för ekonomiskt bistånd från kommunen. Äldreförsörjningsstödet prövas för alla pensionärer som ansöker om bostadstillägg.”
Enligt uppgift på Pensionsmyndighetens hemsida är nivåerna så här i dom båda alternativen.
Garantipension och bostadstillägg
Bostadskostnad 5 128 kronor, endast full garantipension som inkomst, inga tillgångar.
Garantipension efter skatt: 7 070 kronor
Bostadstillägg: 5 230 kronor
Totalt efter skatt: 12 300 kronor
Äldreförsörjningsstöd
Bostadskostnad 5 128 kronor, inga inkomster, inga tillgångar.
Äldreförsörjningsstöd för skälig levnadsnivå: 5 634 kronor
Äldreförsörjningsstöd för bostad: 5 128 kronor
Totalt (skattefritt): 10 762 kronor
Mvh isan lover