Get insured or get out.

Tänkte enbart på dem som jobbar svart och bryter mot lagar för att slippa undan skatt men som sen gärna tar emot garantipension och tom ljuger om bostadsland för att få ut den.

Skatteplanering som följer lagar ser jag inget fel i.
Finns det såna verkligen , svårt att tro att folk är såå pass ohederliga

Dom lever inte ens idag..........

Vad pratar du om? Säg att en kvinna gifte sig och blev hemmafru 1968, 20 år gammal. Det innebär att hon är 70 år i år. Inte ens om hon varit född 20 år tidigare, och blivit hemmafru 1948 så hade hon varit orimligt gammal idag, då det faktiskt finns 90-åriga kvinnor i detta land om du nu inte visste det.

För övrigt, vad spelar det för roll om de flesta av dessa kvinnor inte lever idag? Min fråga var väldigt klar och tydlig: Låg dessa kvinnor mycket i hängmattan (dvs var de latmaskar)? Ja eller nej?

Vad pratar du om? Säg att en kvinna gifte sig och blev hemmafru 1968, 20 år gammal. Det innebär att hon är 70 år i år. Inte ens om hon varit född 20 år tidigare, och blivit hemmafru 1948 så hade hon varit orimligt gammal idag, då det faktiskt finns 90-åriga kvinnor i detta land om du nu inte visste det.

För övrigt, vad spelar det för roll om de flesta av dessa kvinnor inte lever idag? Min fråga var väldigt klar och tydlig: Låg dessa kvinnor mycket i hängmattan (dvs var de latmaskar)? Ja eller nej?
Är väl just för dessa som det finns garantipension men som alltid med bidrags system så utnyttjas det av folk som eg inte ska ha nåt.
Samtidigt kan man ju tycka att dessa kvinnor och deras män gjorde sitt val och borde tänkt på att spara till hennes pension men allt va ju annorlunda då, kvinnor skulle inte jobba å dyl.

Ja inkomstgrundande pension KAN påverka, men du får ju ha hur många miljoner du vill i guld, bostäder, skattefria kapitalförsäkringar, bilar etc. Så att kalla det för socialbidrag är ju totalt missvisande.

/ SatanG
Det är inte behovsprövat utan jämförs mot dina pensionsinkomster.
Har du för höga pensioner uteblir bidraget som ligger utanför pensionssystemet och ingår i socialförsäkringen.

Sen tidigt åttiotal fick hemmafruar pensionsgrundande lön för att vara hemma med barnen.
Sambeskattning försvann mm.
Fanns hur mycket tid som helst att fixa en vettig pension och dagis var en självklarhet så inte barn skulle bli en kvinnofälla.
Sen dess har det gått en lång tid......

Är väl just för dessa som det finns garantipension

Precis. Men vissa här verkar tycka att dessa personer inte ska få del av dessa pengar om de råkar bosätta sig i t.ex Thailand. Jag förstår inte resonemanget bakom det.

men som alltid med bidrags system så utnyttjas det av folk som eg inte ska ha nåt.

Det är en helt separat diskussion. Men generellt anser jag att staten inte bör försämra för ärliga människor bara för att det förekommer rötägg. Men det vore intressant att veta hur mycket fusk det förekommer med tjänstepensionssystemet. Har du några belägg för att det förekommer i någon större skala? Eller ännu hellre, har du några belägg för att det skulle förekomma i en vässentligt större skala om utlandssvenskar fick ta del av det (vilket du och andra verkar antyda)?

Sen tidigt åttiotal fick hemmafruar pensionsgrundande lön för att vara hemma med barnen.

Sambeskattning försvann mm.

Fanns hur mycket tid som helst att fixa en vettig pension och dagis var en självklarhet så inte barn skulle bli en kvinnofälla.

Sen dess har det gått en lång tid......

Eva, 96, förlorar halva pensionen

Du anser alltså att denna 96-åriga Eva spenderade en stor del av sitt liv i hängmattan? Det är en enkel fråga, ja eller nej? En följdfråga om du svarar ja blir då, anser du att hon är (eller var, artikeln är 6 år gammal) en parasit på samhället som ville ha garantipension trots att hon bodde i Thailand?

Du anser alltså att denna 96-åriga Eva spenderade en stor del av sitt liv i hängmattan? Det är en enkel fråga, ja eller nej? En följdfråga om du svarar ja blir då, anser du att hon är (eller var, artikeln är 6 år gammal) en parasit på samhället som ville ha garantipension trots att hon bodde i Thailand?
Var det damen i Cha Am där sonen tog ner mamma för att leva på hennes pension?
Så jävligt fult gjort av sonen och thaifrun.

Massor med kvinnor som idag lever på garantipension , anledningen är att de tog hand om sina barn i stället för att låta samhället göra det , Självklart skall de ha sina slantar varhelst de lever i världen , Skillnad på ÄFS eller vad fn det heter , det får ju alla halta och lytta med huckle på skallen som nu kommer , det skall inte gå att flytta hem igen och leva på bidrag från Sverige , vilket nu börjar ske alltmer

Det är inte behovsprövat utan jämförs mot dina pensionsinkomster.
Har du för höga pensioner uteblir bidraget som ligger utanför pensionssystemet och ingår i socialförsäkringen.
Garantpensionen uteblir inte, ej heller minskar den om man åker Lambo, har ett ton guld i kassaskåpet samt skattefria försäkringar på hundratals miljoner. Låter faktiskt som ett lite konstigt system

/ SatanG

Jag menar att det är principiellt fel, ja. Det är individen som har "tjänat" in sin garantipension genom att bott i Sverige en viss tid. Det är så den beräknas (lite förenklat). Har man problem med detta så är det garantipensionen som sådan man har problem med. Om man sen väljer att bosätta sig utomlands när man väl "tjänat klart" sin tid så är det helt orimligt att man tappar hela sin garantipension.

Därmed inte sagt att garantipensionen måste vara exakt lika stor som om man bott kvar i Sverige. Man skulle kanske kunna ha ett system där man räknar bort utlandsåren efter pensionsdagen från de "intjänade" åren i Sverige. Så en person som bott i Sverige i 65 år innan pensionen har därmed 65 år att "ta av", och först efter 90 års ålder börjar hans garantipension minska pga "intjänade år - utlandsår" går under 40 år och därmed börjar påverka garantipensionen. En person som däremot bara bott i Sverige i säg 5 år innan pension kan bara bo utomlands i 2 år innan hans redan minimala garantipension går ner till noll (pga miniminivån av 3 "intjänade" år i Sverige).

Ni som tycker det är självklart att man enbart ska kunna få ut en garantipension om man bor i Sverige, ni verkar nästan tycka att personen i exemplet ovan, som bott 65 år i Sverige, plötsligt ska ses som någon slags parasit (?). Eller hur går resonemanget bakom era åsikter?

Hej

Lite svårt det här, själv tycker jag att det är högst rimligt att personer som inte har någon intjänad pension utan bara har garantipension bör vistas i Sverige för att få ut den.

Skulle det räcka med att tjäna ihop till en pension bara genom att bo i ett land skulle vi förmodligen få ännu mer ekonomiska flyktingar hit, sen skulle dessa kunna flytta tillbaka hem och leva gott på dom pengar vi som arbetar och skattar i Sverige betalar in, känns inte riktigt.

Mvh isan lover

Garantpensionen uteblir inte, ej heller minskar den om man åker Lambo, har ett ton guld i kassaskåpet samt skattefria försäkringar på hundratals miljoner. Låter faktiskt som ett lite konstigt system

/ SatanG
garantipensionen försvinner om du skriver dig utanför EU ,tillex Thailand , så har det i alla fall varit förut , men idag så skall ju alla ha det bra i sina hemländer :mad: Så fallande Lövfet har väl ändrat bidragslagarna

Skulle det räcka med att tjäna ihop till en pension bara genom att bo i ett land skulle vi förmodligen få ännu mer ekonomiska flyktingar hit, sen skulle dessa kunna flytta tillbaka hem och leva gott på dom pengar vi som arbetar och skattar i Sverige betalar in, känns inte riktigt.

För det första så är det först efter flera år i Sverige (när personen är mellan 16 och 64 år gammal) som garantipensionen kommer upp i någon "större" summa vid pensionsåldern. För att få ut 5000 kr/mån måste man ha varit i Sverige i minst ~25 år t.ex.

För det andra så är risken stor att dessa personer levt på bidrag och/eller svartjobb under tiden fram till pensionen, och då är det detta som är det stora problemet för samhället.

För det tredje... Det jag försöker få fram är att enligt mig bör grundprincipen vara att om man tycker att en viss individ har rätt till garantipension om hen bor i Sverige, då borde den rättigheten inte upphöra bara för att hen väljer att bo sina sista år i livet i t.ex Thailand. Tycker du dessa individer du nämner i ditt exempel har rätt till garantipension givet att de bor kvar i Sverige, handen på hjärtat?

För det fjärde, jag har aldrig sagt att regelverket för garantipension bör ändras så att det inkluderar folk boendes var som helst i världen men att inga andra ändringar borde göras. Tvärt om så har jag ju här i tråden föreslagit ett system som skulle innebära en succesiv nedtrappning av garantipensionen för varje år personen bor utomlands, då det kanske skulle kunna ses som lite mer rättvist. En annan ändring man skulle kunna göra är att utöka minimigränsen för antalet år i Sverige från 3 år till kanske 5 år för medborgare, 8 år för familjemedlemmar till medborgare, och 10 år för övriga. Detta är bara två exempel på saker som skulle kunna ändras.

För det första så är det först efter flera år i Sverige (när personen är mellan 16 och 64 år gammal) som garantipensionen kommer upp i någon "större" summa vid pensionsåldern. För att få ut 5000 kr/mån måste man ha varit i Sverige i minst ~25 år t.ex.

För det andra så är risken stor att dessa personer levt på bidrag och/eller svartjobb under tiden fram till pensionen, och då är det detta som är det stora problemet för samhället.

För det tredje... Det jag försöker få fram är att enligt mig bör grundprincipen vara att om man tycker att en viss individ har rätt till garantipension om hen bor i Sverige, då borde den rättigheten inte upphöra bara för att hen väljer att bo sina sista år i livet i t.ex Thailand. Tycker du dessa individer du nämner i ditt exempel har rätt till garantipension givet att de bor kvar i Sverige, handen på hjärtat?

För det fjärde, jag har aldrig sagt att regelverket för garantipension bör ändras så att det inkluderar folk boendes var som helst i världen men att inga andra ändringar borde göras. Tvärt om så har jag ju här i tråden föreslagit ett system som skulle innebära en succesiv nedtrappning av garantipensionen för varje år personen bor utomlands, då det kanske skulle kunna ses som lite mer rättvist. En annan ändring man skulle kunna göra är att utöka minimigränsen för antalet år i Sverige från 3 år till kanske 5 år för medborgare, 8 år för familjemedlemmar till medborgare, och 10 år för övriga. Detta är bara två exempel på saker som skulle kunna ändras.

Hej

När man läser detta ifrån Pensionsmyndigheten ”För att kunna få full garantipension behöver pensionären kunna tillgodoräkna sig 40 bosättningsår i Sverige. Den som kommit till Sverige och fått uppehållstillstånd som flykting har samma grundskydd som en person som har bott 40 år i Sverige.” så får åtminstone jag uppfattningen att man kan kringgå kravet på dom 40 åren i Sverige.

Mvh isan lover

När man läser detta ifrån Pensionsmyndigheten ”För att kunna få full garantipension behöver pensionären kunna tillgodoräkna sig 40 bosättningsår i Sverige. Den som kommit till Sverige och fått uppehållstillstånd som flykting har samma grundskydd som en person som har bott 40 år i Sverige.” så får åtminstone jag uppfattningen att man kan kringgå kravet på dom 40 åren i Sverige.

Ser man på, det hade jag ingen aning om. Då kanske man kan tänka sig någon begränsning för dessa personer. T.ex att om man vill få garantipensionen utomlands så byter man från att räkna utifrån dessa fiktiva 40 år till att räkna utifrån de faktiska åren man bott i Sverige.

Dock menar jag fortfarande att det stora problemet är folk som får uppehållstillstånd/medborgarskap/bidrag/garantipension/m.m på felaktiga eller orimligt generösa grunder. Skulle det rättas till (man kan ju alltid drömma), och några ytterligare grundregler ändrades för garantipensionen så är jag övertygad att det inte skulle bli några större summor som Sverige tappade pga fusk med just garantipensionsutbetalningar till folk bosatta utomlands.

Ett klockrent exempel på uppehållstillstånd/medborgarskap/bidrag/garantipension/m.m på felaktiga grunder är ju det som du själv tar upp, flyktingar, iom att mitt inlägg var ett svar om "ekonomiska flyktingar" (egentligen ekonomiska migranter). Är man ekonomisk migrant så är man inte flykting, och därmed gäller inte undantaget som du citerade, om det inte är så att man ljög och sa att man var flykting och blev trodd.

Ser man på, det hade jag ingen aning om. Då kanske man kan tänka sig någon begränsning för dessa personer. T.ex att om man vill få garantipensionen utomlands så byter man från att räkna utifrån dessa fiktiva 40 år till att räkna utifrån de faktiska åren man bott i Sverige.

Dock menar jag fortfarande att det stora problemet är folk som får uppehållstillstånd/medborgarskap/bidrag/garantipension/m.m på felaktiga eller orimligt generösa grunder. Skulle det rättas till (man kan ju alltid drömma), och några ytterligare grundregler ändrades för garantipensionen så är jag övertygad att det inte skulle bli några större summor som Sverige tappade pga fusk med just garantipensionsutbetalningar till folk bosatta utomlands.

Hej

Handlar det om personer som är födda och uppväxta i Sverige borde dom naturligtvis kunna att välja var dom vill bo precis som andra pensionärer, självklart skulle dom även kunna bo i Thailand tycker jag, men när det handlar om den grupp som får garantipension utan att uppfylla kravet på dom 40 åren är jag mer tveksam.

Sen verkar det finnas två olika sätt att få pengar utbetalda (garantipension och äldreförsörjningsstöd), läste det här på Pensionsmyndighetens hemsida gällande ”äldreförsörjningsstöd”.

Så fungerar äldreförsörjningsstödet
”Äldreförsörjningsstödet är en del av grundskyddet inom pensionssystemet, tillsammans med garantipension och bostadstillägg. För att kunna få full garantipension behöver pensionären kunna tillgodoräkna sig 40 bosättningsår i Sverige. Den som kommit till Sverige och fått uppehållstillstånd som flykting har samma grundskydd som en person som har bott 40 år i Sverige. Andra personer som kommit till Sverige sent i livet och då inte kunnat tjäna in till någon inkomstpension och samtidigt saknar pension från hemlandet får en mycket liten garantipension eller ingen pension alls. För att kunna ha en skälig levnadsnivå och en bostad finns därför möjlighet att få äldreförsörjningsstöd från Pensionsmyndigheten, istället för ekonomiskt bistånd från kommunen. Äldreförsörjningsstödet prövas för alla pensionärer som ansöker om bostadstillägg.”

Enligt uppgift på Pensionsmyndighetens hemsida är nivåerna så här i dom båda alternativen.

Garantipension och bostadstillägg
Bostadskostnad 5 128 kronor, endast full garantipension som inkomst, inga tillgångar.
Garantipension efter skatt: 7 070 kronor
Bostadstillägg: 5 230 kronor
Totalt efter skatt: 12 300 kronor

Äldreförsörjningsstöd
Bostadskostnad 5 128 kronor, inga inkomster, inga tillgångar.
Äldreförsörjningsstöd för skälig levnadsnivå: 5 634 kronor
Äldreförsörjningsstöd för bostad: 5 128 kronor
Totalt (skattefritt): 10 762 kronor

Mvh isan lover

Ja inkomstgrundande pension KAN påverka, men du får ju ha hur många miljoner du vill i guld, bostäder, skattefria kapitalförsäkringar, bilar etc. Så att kalla det för socialbidrag är ju totalt missvisande.

/ SatanG

Då hade jag helt fel i jämförelsen med socialbidrag. I alla fall kraven för det.

Sen tycker jag nog att det är helt fel att man utan att betala in skatt och pensionsavsättningar ska ha rätt att lyfta någon form av pension/bidrag från Sverige om man bosätter sig utomlands.

Tillbaka
Topp