Flytta till Sverige.

AI är praktiskt för den som inte förstår resultatet av en googling.

Att hitta en lagtext som man inte förstår är ett handikapp som AI kan rädda.
Posta länkar är värdelöst.

Med generativ AI gäller fortfarande regeln ”shit in, shit out”. Om man knappt kan formulera en korrekt mening bör man nog avstå från att använda AI helt och hållet.

Med generativ AI gäller fortfarande regeln ”shit in, shit out”. Om man knappt kan formulera en korrekt mening bör man nog avstå från att använda AI helt och hållet.
Numera är AI implementerat i Google.
I alla fall i min Samsung Android får jag båda i en sökning och utan att ha någon egen vald AI app.
Gemini kom med deras uppdateringar och går säkert att inaktivera men inte avinstallera.

Men den sammanfattar rätt bra från många källor som brukar anges på slutet.

AI är praktiskt för den som inte förstår resultatet av en googling.

Att hitta en lagtext som man inte förstår är ett handikapp som AI kan rädda.
Posta länkar är värdelöst.
AI svarar som en thailändare. "Vet" AI svaret blir det rätt, "vet" AI inte svaret låtsas AI att det vet och svarar. Det är i princip omöjligt att veta skillnaden.
AI ska undvikas för att leta fakta, det vet alla som jobbar med AI.

Så du kommer inte att post länkar numera utan bara AI?
Gjorde en sökning med AI nu och visst har den rätt......

Screenshot_20250911_080231_Chrome.webp

Numera är AI implementerat i Google.
I alla fall i min Samsung Android får jag båda i en sökning och utan att ha någon egen vald AI app.
Gemini kom med deras uppdateringar och går säkert att inaktivera men inte avinstallera.

Men den sammanfattar rätt bra från många källor som brukar anges på slutet.

Visst, men det är fortfarande generativ AI. Ungefär som Perplexity, med samma fördel att den är vass på sök.

Visst, men det är fortfarande generativ AI. Ungefär som Perplexity, med samma fördel att den är vass på sök.
Svårt att undvika idag, men helt ok när den redovisar vilka källor.
Nu får jag Goggles resultat samtidigt som Gemini under så det känns enkelt och stör inte.

Gemini gör jobbet att leta igenom tex något från regeringen på 30 sidor med en kort sammanfattning.
Vill man läsa alla sidor själv är det valfritt.
Många nöjer sig med rubriker.

Dessa skapar grunden för AI, och det skall vi förlita oss på, gör kunskapsgrunden för 6kr i timman utan utbildning.
Sen aktiveras så scannar den nätet och flest påståenden blir fakta.
Om det helt plötsligt skulle bli fler förintelse förnekare på nätet så kommer ai vända till har inte existerat.

Screenshot_20260214_235307_Chrome.webp

Screenshot_20260214_235226_Chrome.webp

AI faktagranskar inte, scannar nätet och flest blir fakta.
Faktan kommer från folks inlägg på nätet, kan vara böcker, nyhetsmedia, chattar etc etc.

AI faktagranskar inte, scannar nätet och flest blir fakta.
Faktan kommer från folks inlägg på nätet, kan vara böcker, nyhetsmedia, chattar etc etc.

AI (LLM:er) tränas på stora textmängder (böcker, webbar m.m.) men genererar svar via sannolikheter – inte genom att “räkna flest inlägg” eller “scanna nätet” varje gång. Det är hallucinationer som är problemet, inte någon opinionsräkning som du tycks tro.

Det jag tror du egentligen syftar på är RAG, (Retrieval-Augmented Generation) som fungerar som en “faktakontrollmotor” framför en LLM. Istället för att modellen bara gissar baserat på sin interna träning hämtar RAG relevant information från en kunskapsbas (t.ex. artiklar, databaser eller dokument) och matar in den i modellen innan svaret genereras.

Så för dina sjömansfrågor, leta upp en AI-lösning som redan finns och är testad för det med rätt typ av träning och kunskapsbas för det syftet och vässa dina kunskaper i hur man promptar så ska du nog se att du får bättre svar än vardagstugg i Llama. :)

Senast ändrad:
Vi är nöjda med vår flytt men nog blir det halvtid om en 2-3 år; vintern kan vara charmig men det är lite för mörkt och kallt lite för länge, för att jag riktigt ska trivas.

Frugan har inga thailändska kompisar i Stockholm förutom en kvinna hon kände sedan många år i Bangkok. Hon har dock stött på en hel del thailändskor på SFI och läst en del på forum och det är skrämmande många thailändskor som verkar köpt grisen i säcken. En övervägande majoritet verkar helt ha missförstått vad flytten skulle innebära och är besvikna på både sin man/pojkvän och Sverige. Antar att de i många fall varit tillsammans för kort tid och att mannen kanske skönmålat vad livet i Sverige kommer innebära. Eller så har kvinnorna inte velat lyssna utan hellre drömt. I vilket fall låter det som många relationer som går mot ett hastigt slut. Eller så är det så att det är de som är missnöjda som höra mest.

Vi är nöjda med vår flytt men nog blir det halvtid om en 2-3 år; vintern kan vara charmig men det är lite för mörkt och kallt lite för länge, för att jag riktigt ska trivas.

Frugan har inga thailändska kompisar i Stockholm förutom en kvinna hon kände sedan många år i Bangkok. Hon har dock stött på en hel del thailändskor på SFI och läst en del på forum och det är skrämmande många thailändskor som verkar köpt grisen i säcken. En övervägande majoritet verkar helt ha missförstått vad flytten skulle innebära och är besvikna på både sin man/pojkvän och Sverige. Antar att de i många fall varit tillsammans för kort tid och att mannen kanske skönmålat vad livet i Sverige kommer innebära. Eller så har kvinnorna inte velat lyssna utan hellre drömt. I vilket fall låter det som många relationer som går mot ett hastigt slut. Eller så är det så att det är de som är missnöjda som höra mest.
Så det låter på frugan med gällande klasskompis.
Själv har jag ju målat upp helvettet i 15 år så nåt paradis trodde ingen på.
Dock har det visat sig att jag trivs som handen i handsken i ishelvet och vägrar hänga med dom på 2 veckors semester under påsk om inte får anledning.

Fast frugan är inte lika nöjd med att jag inte hänger på, hon undrar hur dom skall kunna ta sig runt själva.
Har curlat familjen för mycket.
Jag har andra planer, tex slipa golven på bottenvåningen när dom är borta.
På morgonen täcket och soffan, krypa ner och mysa lite och planera.

20260221_095443.webp

20260221_095801.webp

Senast ändrad:
Så det låter på frugan med gällande klasskompis.
Själv har jag ju målat upp helvettet i 15 år så nåt paradis trodde ingen på.
Dock har det visat sig att jag trivs som handen i handsken i ishelvet och vägrar hänga med dom på 2 veckors semester under påsk om inte får anledning.
I vårt fall så hade frugan varit i Sverige över 30 gånger och vi diskuterat en flytt i minst 10 år, så hon var väl förberedd. Ändå tycker hon att det är en stor skillnad på att bo i Sverige mot att turista ett par veckor, så det är lätt att förstå att de som kanske aldrig varit i Sverige och dessutom inte känner sin man sådär jättebra, känner sig besvikna.

Det verkar mest vara ekonomin de flesta är besvikna på; kravet att snabbt ta ett jobb de tycker är sämre än det de hade i Thailand och avsaknaden av restaurangbesök och resor. Jag kan ju tycka att man borde snackat igenom vad som gäller innan flytten, om inte annat har man minst ett år under ansökningen att förklara vad som gäller.

Är ju förvisso många svenskar som blir besvikna över sin flytt till Thailand också; vardagslivet blir sällan lika charmigt som tvåveckorsresan.

Nu vill jag hem till snön igen. Lång resa från Tokyo via Peking till Stockholm.

I vårt fall så hade frugan varit i Sverige över 30 gånger och vi diskuterat en flytt i minst 10 år, så hon var väl förberedd. Ändå tycker hon att det är en stor skillnad på att bo i Sverige mot att turista ett par veckor, så det är lätt att förstå att de som kanske aldrig varit i Sverige och dessutom inte känner sin man sådär jättebra, känner sig besvikna.

Det verkar mest vara ekonomin de flesta är besvikna på; kravet att snabbt ta ett jobb de tycker är sämre än det de hade i Thailand och avsaknaden av restaurangbesök och resor. Jag kan ju tycka att man borde snackat igenom vad som gäller innan flytten, om inte annat har man minst ett år under ansökningen att förklara vad som gäller.

Är ju förvisso många svenskar som blir besvikna över sin flytt till Thailand också; vardagslivet blir sällan lika charmigt som tvåveckorsresan.

Nu vill jag hem till snön igen. Lång resa från Tokyo via Peking till Stockholm.
Ja frugan trodde nog att dollars skulle regna från himlen ;)
Hennes thaikompis på SFI har ju bara flyttat till Sverige pga pengar, det hör man ju på frugans dagliga uppdatering..
Jag och yngste sonen är så nöjda, han " I love Sweden, love school sweden", jag hatade svensk vinter innan flyttade men märkt att jag bodde nog bara i fel del av Sverige under vintern.
Jag har ärligt ingen lust att dra ner, frugan gnäller på det vill jag skall med, men jag stannar helst här.

Liknande trådar

A
Svar
50
Visningar
7 K
Farang53
F
T
Svar
29
Visningar