Flytta till Sverige.

80% av sonens klasskamrater kommer väl bli utslängda, det är ju barn till högutbildade arbetskraftsinvandrare, företagare, forskare som går i den klassen i huvudsak.

"Regeringen vill locka utländska forskare till svenska lärosäten. Men regeringens migrationspolitik skrämmer bort dem, larmar forskarfacket Sulf.

– Det är dubbla budskap från politiken, säger förhandlingschef Robert Andersson.

Det handlar främst om fall där unga personer, även de som har växt upp i Sverige, hotas av utvisning när de fyller 18 år. Detta sedan regeringen avskaffat möjligheten till undantag för särskilt ömmande fall.

De så kallade tonårsutvisningarna slår hårt mot utländska doktorander och forskare, säger Robert Andersson vid Sveriges universitetslärare och forskare, Sulf. Han vittnar om att många utländska medlemmar just nu hör av sig och undrar om de kan stanna i Sverige.

– Senast i går var det en person från en familj från Storbritannien som hörde av sig i och med att deras barn då inte får stanna kvar, säger han.

Och det är en stor del av den svenska forskarvärlden som berörs, förklarar han.

– Man brukar ju säga att ungefär 40 procent av alla doktorander är utländska, alltså utanför EU. Det kan vara liknande eller ännu mer i nästa stadium av den akademiska karriären.

Samtidigt läggs statliga pengar på att försöka hävda svenska lärosäten i konkurrensen och locka hit forskare från andra länder, påpekar Andersson.

– Många pratar om att vi ska göra oss attraktiva för toppforskare från USA med tanke på att Trump härjar runt i akademin där. Men det blir svårt att locka hit dem om de upptäcker att när deras barn fyller 18 så får de välja att skicka iväg sina barn eller flytta hela familjen.

Utöver tonårsutvisningarna finns fler delar av dagens svenska migrationspolitik som slår mot utländska akademiker, enligt Andersson. Han säger att problemen började i och med de skärpta kraven på varaktig försörjning, som infördes 2021 och som försvårar för unga forskare med korta anställningar.

Nya förslag befaras också kunna förvärra situationen. Enligt den så kallade vandelsutredningen ska till exempel den som vistas utanför Sverige i ett år bli av med sitt permanenta uppehållstillstånd, vilket försvårar internationella utbyten, enligt Robert Andersson.

Andra åtgärder går åt rätt håll, tycker han, bland annat ett liggande förslag om att lättare kunna bevilja permanent uppehållstillstånd till utländska doktorander och forskare. Men sådana förslag kan bli verkningslösa när andra åtgärder motverkar dem, säger han:

– Man har inte gjort någon helhetsbedömning."

Han säger att problemen började i och med de skärpta kraven på varaktig försörjning, som infördes 2021 och som försvårar för unga forskare med korta anställningar.
Anställningar är tidsbegränsade till två år och när man tar hit sin familj kommer dom fort i kläm.

Mycket är just knutet till att permanent uppehållstillstånd inte ges lika lättvindigt som förr.
Kraven för permanent uppehållstillstånd är just egen försörjning för medföljande.

Ven bryr sig om vilken regering som införde och ändrade regeln, är skit samma, skiter i vilket parti som gjort vad.
Jo men du verkar bry dig eftersom du flera gånger skrivit vart du skall eller inte skall lägga din röst.

Men till något seriösare. Det nämns i inslaget att ungdomarna får göra klart sina studier och i praktiken får stanna tills dom är 21år. Är det inte något som gäller för er grabb? Är själv inte insatt då jag inte är i den situationen men vet du vad det handlar om?

Folk här skriver att skillnad när svenskar bor i Thailand för dom bidrar med nåt.
Nu är det ungdommar som bidrar med nåt som blir utslängda, så inte alls någon jäkla skillnad.
Det är arbetande, inkomstinbringande, självförsörjande och bidragande ungdommar som blir utslängda.
Ungdommar som bidrar med mer än ni gör till det thailändska samhället.
Så skulle man införa det tankesättet i Thailand skulle ni alla kastas ut.
Sverige har en jätteskuld gällande invandring som behöver styras upp efter 20-30år av ren misshandel. Thailand har helt andra regler och striktare när det kommer till uppehållstillstånd och medborgarskap. Möjligheten att äga mark, rösta i val, rätt till sjukvård ja listan kan göras lång. Själv tycker jag Thailands strängare regler är bra. Den dagen Thailand inte ”vill ha mig” så är det väl så :thumbsup:

Sverige har en jätteskuld gällande invandring som behöver styras upp efter 20-30år av ren misshandel. Thailand har helt andra regler och striktare när det kommer till uppehållstillstånd och medborgarskap. Möjligheten att äga mark, rösta i val, rätt till sjukvård ja listan kan göras lång. Själv tycker jag Thailands strängare regler är bra. Den dagen Thailand inte ”vill ha mig” så är det väl så :thumbsup:
Det är inte den invandringen som diskuteras här, den kan du föra i någon politiktråd.
Här gäller det skötsamma som bidrar till sammhället och sköter sig, inte utnyttjar.

Jo men du verkar bry dig eftersom du flera gånger skrivit vart du skall eller inte skall lägga din röst.

Men till något seriösare. Det nämns i inslaget att ungdomarna får göra klart sina studier och i praktiken får stanna tills dom är 21år. Är det inte något som gäller för er grabb? Är själv inte insatt då jag inte är i den situationen men vet du vad det handlar om?
Vi har forumsmedlem vars styvbarn blev utslängd under studierna, det har ju @Ampa69 skrivit själv.
Dom som fick stanna tills dom var 21 var barn anhöriga till dom som var här på arbetsuppehållstillstånd påstods det i videon du länkade, frugan är inte här på arbetsuppehållstillstånd om det nu skulle stämma, inget jag kollat på för gäller inte oss.

Vi har forumsmedlem vars styvbarn blev utslängd under studierna, det har ju @Ampa69 skrivit själv.
Dom som fick stanna tills dom var 21 var barn anhöriga till dom som var här på arbetsuppehållstillstånd påstods det i videon du länkade, frugan är inte här på arbetsuppehållstillstånd om det nu skulle stämma, inget jag kollat på för gäller inte oss.
Det finns gränsdragningar, din fru är här på tidsbegränsat uppehållstillstånd med rätt att arbeta knutet till att bo med dig.
Hon får inte något permanent uppehållstillstånd innan hon har ett fast jobb och egen försörjning.

Tidigare fick barnen permanent men inte mamman och nu får ingen permanent utan bara tidsbegränsade uppehållstillstånd.

En kompis fru från Thailand blir nu utvisad för hon får inte förnyat tvåårigt uppehållstillstånd.
Orsaken är att hon varit 6 månader i Thailand två år i rad.
Även för att hon inte anmält sig som arbetssökande och inte gått en enda timme SFI.

Det finns gränsdragningar, din fru är här på tidsbegränsat uppehållstillstånd med rätt att arbeta knutet till att bo med dig.
Hon får inte något permanent uppehållstillstånd innan hon har ett fast jobb och egen försörjning.

Tidigare fick barnen permanent men inte mamman och nu får ingen permanent utan bara tidsbegränsade uppehållstillstånd.

En kompis fru från Thailand blir nu utvisad för hon får inte förnyat tvåårigt uppehållstillstånd.
Även för att hon inte anmält sig som arbetssökande och inte gått en enda timme SFI.
Nu går min fru på SFI, hon kommer inte besöka Thailand 6 månader om året, hon skall på en 2 veckorsresa nu med giltig anledning för äldste sonens pappa har dött och skall dit innan den buddistiska sorgeperioden är över.
Han har även fått några dagar extra ledigt från skolan för det.
Nån mer resa till Thailand blir det inte i år mer än om huset blir sålt och vi måste åka och skriva kontrakt men då blir det bara snabbesök.

Det hade inte varit så svårt att ändra reglerna, pengakrav gick snabbt, då kan man ta ungdomskrav med.
När fyllt 18 skall det visas på studier med godkända betyg och ingen ogiltig frånvaro eller ett fast arbete eller aktivt arbetssökande och ingen rätt till bidrag mellan skola och arbete det skall skötas av familj till 21, ingen brottshistorik.

Misskött skola, hög frånvaro, inget arbetsintresse, kriminell = ut ur landet.

Det hade inte varit så svårt att ändra reglerna, pengakrav gick snabbt, då kan man ta ungdomskrav med.
När fyllt 18 skall det visas på studier med godkända betyg och ingen ogiltig frånvaro eller ett fast arbete eller aktivt arbetssökande och ingen rätt till bidrag mellan skola och arbete det skall skötas av familj till 21, ingen brottshistorik.

Misskött skola, hög frånvaro, inget arbetsintresse, kriminell = ut ur landet.
Lagar är inte svårt att ändra om alla är överens.

Svårigheter är alla kryphål som utnyttjas och sätts i system.

Spårbyte blev ett utnyttjande av asylrätten som medgav rätt att arbeta trots avslag på asylansökan.
De var inte här för att de behövde asyl, utan de kände till spårbytet.
Man visste att det skulle bli avslag.
Fick man avslag på asyl kunde man överklaga och behövde man inte åka hem om man kunde arbeta.

En annan är att arbetskraft och studerande från länder utanför EU har rätt att ta hit familjen och barnen får fri skolgång.
Den tillfällige arbetaren/forskaren får fortsätta med tvååriga arbetstillstånd i omgångar och familjen som anknytning.
Ska fru och barn få permanent uppehållstillstånd efter några år i dessa förhållanden och maken bara tillfälligt?

Vad händer vid skilsmässa, arbetet upphör, ny arbetsgivare mm?

Det gäller eftergymnasistudier.

Det är inte den invandringen som diskuteras här, den kan du föra i någon politiktråd.
Här gäller det skötsamma som bidrar till sammhället och sköter sig, inte utnyttjar.
Förstår att du är upprörd och det har jag full respekt för men detta jävla daltande som har pågått alldeles för länge måste upphöra. Med daltande menar jag inte din familj och andra i liknande situation.
Vaddå föra i en annan tråd. Detta ämne är väl politik om något. Hur skall du komma ifrån det?

Förstår att du är upprörd och det har jag full respekt för men detta jävla daltande som har pågått alldeles för länge måste upphöra. Med daltande menar jag inte din familj och andra i liknande situation.
Vaddå föra i en annan tråd. Detta ämne är väl politik om något. Hur skall du komma ifrån det?
För att börjar du invandringsdiskussionen i denna tråden så kommer "flytta till sverige" tråden flytta till politiktråden.
Jag är inte det minsta upprörd, är klarsynt och tycker fel att slänga ut ungdommar som sköter studier och arbete.
Inte så svårt att ordna för politikerna lite mindre jante, måste vara lika för alla och mer handlingskraft.

För att börjar du invandringsdiskussionen i denna tråden så kommer "flytta till sverige" tråden flytta till politiktråden.
Jag är inte det minsta upprörd, är klarsynt och tycker fel att slänga ut ungdommar som sköter studier och arbete.
Inte så svårt att ordna för politikerna lite mindre jante, måste vara lika för alla och mer handlingskraft.
Hur kom jante in i detta? Jag börjar? Handlar ju om invandring så hur skall du kringgå det?
Men det är lugnt, vill inte riska att tråden hamnar under politik så sätter mig på läktaren och tittar på. Hoppas det löser sig i alla fall.

Hur kom jante in i detta? Jag börjar? Handlar ju om invandring så hur skall du kringgå det?
Men det är lugnt, vill inte riska att tråden hamnar under politik så sätter mig på läktaren och tittar på. Hoppas det löser sig i alla fall.
Detta har allmänintresse om något. Så länge det inte blir partipolitiskt agiterande så ligger tråden säkert här. Vi är nog samtliga eniga om att detta är käpprätt åt helvete och att undantag måste tillåtas. Och jag hoppas och tror att det kommer att bli så.

Detta har allmänintresse om något. Så länge det inte blir partipolitiskt agiterande så ligger tråden säkert här. Vi är nog samtliga eniga om att detta är käpprätt åt helvete och att undantag måste tillåtas. Och jag hoppas och tror att det kommer att bli så.
Ja grundproblemet är väl att lagen inte passar verkligheten och istället för att justera lagen, som kan ta tid, så har man gjort undantag och sidospår. Gör om, gör rätt är väl på sin plats.

Så var det redan tidigare, även när vi sökte PUT för frugan kollades allt sånt upp noga. Helt rätt enligt mig för då vill hon inte bo i Sverige permanent utan vill bara besöka.

Så var det redan tidigare, även när vi sökte PUT för frugan kollades allt sånt upp noga. Helt rätt enligt mig för då vill hon inte bo i Sverige permanent utan vill bara besöka.
Ja men skulden är hennes gubbe i första hand som planerat att bo i två länder växelvis men samtidigt utnyttja svensk välfärd och vården.
Uppriktigt sagt trivs hon inte i Sverige heller.

När man har ett tillfälligt uppehållstillstånd är man tvungen att sköta sig och följa de villkor och regler som finns för att bo i Sverige.

Jante kom in på att måste va lika för alla.
En kriminell bidragstagare måste behandlas likt som en skötsam, får inte göra skillnad på.
Det är jantetänk av politikerna.

Liknande trådar

A
Svar
50
Visningar
7 K
Farang53
F
T
Svar
29