B
b-tung
Gäst
Tänkte dela med mig av min vardag på restaurangen. Tänker inte länka till restaurangerna eller berätta vad dom heter. Om jag namnger ngn restaurang så är den inte våran restaurang.
Jobbar på lite olika positioner i restaurangen. Vi börjar med denna dag bara för att få till en start av den här tråden.
Gick upp vid 07,00
Promenerade till restaurangen. Den här veckan så är jag preppkock först och främst.
Satte på en rattatouille, skalade och kokade 8kg gulbetor som ska bli till ett gulbetsmos på ala carten, chili&vitlöksrostade nötter som är ett snacks på barmenyn, malde och fixade till och bleckade(la i ugnsform)90 st seafoodburger(till morgondagens lunch) kryddade med omixade pestoingredienser. beställde varor. Samtalade med en kille från kökspennan angående ombyggnad av den andra restaurangen.
11,00 nu börjar lunchen, från 11,40 så måste jag börja ta hand om lunchdisken(det är glamour att vara krögare
) Samtidigt är man lite backup för lunchkocken. Man ställer in bleck med kött och fisk. Vi är noga med att laga till vår mat på lågtemp för att ha ett lunchrätter som inte är övertillagade. Samtidigt så kör det ihop sig ute i matsalen, det ska skäras mera bröd fyllas på med salladerna 12,45 nu börjar det att bli kris med bestick så det får lite prio över sig. 13,00 så lugnar det ner sig. Kör undan lite grovdisk. Har ett möte med en hantverkare som ska fixa till fronterna på våra kyldraglådor. Nu börjar jag bli sen till mitt möte med en webbyrå som ska gå igenom slutresultatet på vår hemsida. Efter mötet så slinkar jag förbi en resturang som heter Urban Deli och hälsar på krögarna där och snikar till mig en kaffe.
Tillbaks till gruvan och där bestämmer jag och min kompanjon att jag ska skriva nästa veckas lunchmeny redan nu. Skrev den och la upp den på nätet. Jag har också skrivit klar nästa ala cartemeny som vi kommer att dra igång i slutet av nästa vecka.
Detta är andra veckan efter semestern och den här veckan har startat med två helt otroliga dagar och det är hur kul som helst. Vi är kort på en preppkock den här vecka då den ordinarie fortfarande är på semester och vi trodde att det är ju alltid lugnt innan skolorna startar ;D
Hur funkar lunchen hos oss?
Man betalar, tar för sig av salladsbuffen vi gör alla sallader och bröd själva förutom knäckebrödet. Vattenkannor står på borden och vi tar beställningen vid bordet och levererar maten till bordet. Kaffe hämtar gästen själv. Vi har öppet 11-14 alla lunchrätter kostar 90:- efter 13,00 kostar lunchen 70:-
Dagens lunch var
KÖTTWallenbergare med rödvinsky, ärtor, rårörda lingon och potatispytt
FISKTapenadöverbakad spättafilé med medelhavspytt och tomatcremesås
SOPPASydfransk fisksoppa med het aioli
SALLADThailändsk glasnudelsallad yamnua style
VEG Pasta piripiri med parmesan, skockahjärtan, rostad paprika och rostade solroskärnor
GItricket Fullkornstabbulehsallad med tzatziki
Kött och fisk byts varje dag dom andra rätterna gäller hela veckan
Jobbar på lite olika positioner i restaurangen. Vi börjar med denna dag bara för att få till en start av den här tråden.
Gick upp vid 07,00
Promenerade till restaurangen. Den här veckan så är jag preppkock först och främst.
Satte på en rattatouille, skalade och kokade 8kg gulbetor som ska bli till ett gulbetsmos på ala carten, chili&vitlöksrostade nötter som är ett snacks på barmenyn, malde och fixade till och bleckade(la i ugnsform)90 st seafoodburger(till morgondagens lunch) kryddade med omixade pestoingredienser. beställde varor. Samtalade med en kille från kökspennan angående ombyggnad av den andra restaurangen.
11,00 nu börjar lunchen, från 11,40 så måste jag börja ta hand om lunchdisken(det är glamour att vara krögare
Tillbaks till gruvan och där bestämmer jag och min kompanjon att jag ska skriva nästa veckas lunchmeny redan nu. Skrev den och la upp den på nätet. Jag har också skrivit klar nästa ala cartemeny som vi kommer att dra igång i slutet av nästa vecka.
Detta är andra veckan efter semestern och den här veckan har startat med två helt otroliga dagar och det är hur kul som helst. Vi är kort på en preppkock den här vecka då den ordinarie fortfarande är på semester och vi trodde att det är ju alltid lugnt innan skolorna startar ;D
Hur funkar lunchen hos oss?
Man betalar, tar för sig av salladsbuffen vi gör alla sallader och bröd själva förutom knäckebrödet. Vattenkannor står på borden och vi tar beställningen vid bordet och levererar maten till bordet. Kaffe hämtar gästen själv. Vi har öppet 11-14 alla lunchrätter kostar 90:- efter 13,00 kostar lunchen 70:-
Dagens lunch var
KÖTTWallenbergare med rödvinsky, ärtor, rårörda lingon och potatispytt
FISKTapenadöverbakad spättafilé med medelhavspytt och tomatcremesås
SOPPASydfransk fisksoppa med het aioli
SALLADThailändsk glasnudelsallad yamnua style
VEG Pasta piripiri med parmesan, skockahjärtan, rostad paprika och rostade solroskärnor
GItricket Fullkornstabbulehsallad med tzatziki
Kött och fisk byts varje dag dom andra rätterna gäller hela veckan
Jag har till skillnad från lego inget att säga om priserna, det händer mycket på 4 år. Förutsättningen måste väl vara att man måste få täckning för sina kostnader och samtidigt tjäna en slant. Det hela måste väl bero på restaurangens läge och hyra för lokalerna, rätt eller fel?