En dag på restaurangen

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
B

b-tung

Gäst
Tänkte dela med mig av min vardag på restaurangen. Tänker inte länka till restaurangerna eller berätta vad dom heter. Om jag namnger ngn restaurang så är den inte våran restaurang.

Jobbar på lite olika positioner i restaurangen. Vi börjar med denna dag bara för att få till en start av den här tråden.

Gick upp vid 07,00
Promenerade till restaurangen. Den här veckan så är jag preppkock först och främst.
Satte på en rattatouille, skalade och kokade 8kg gulbetor som ska bli till ett gulbetsmos på ala carten, chili&vitlöksrostade nötter som är ett snacks på barmenyn, malde och fixade till och bleckade(la i ugnsform)90 st seafoodburger(till morgondagens lunch) kryddade med omixade pestoingredienser. beställde varor. Samtalade med en kille från kökspennan angående ombyggnad av den andra restaurangen.

11,00 nu börjar lunchen, från 11,40 så måste jag börja ta hand om lunchdisken(det är glamour att vara krögare ;) ) Samtidigt är man lite backup för lunchkocken. Man ställer in bleck med kött och fisk. Vi är noga med att laga till vår mat på lågtemp för att ha ett lunchrätter som inte är övertillagade. Samtidigt så kör det ihop sig ute i matsalen, det ska skäras mera bröd fyllas på med salladerna 12,45 nu börjar det att bli kris med bestick så det får lite prio över sig. 13,00 så lugnar det ner sig. Kör undan lite grovdisk. Har ett möte med en hantverkare som ska fixa till fronterna på våra kyldraglådor. Nu börjar jag bli sen till mitt möte med en webbyrå som ska gå igenom slutresultatet på vår hemsida. Efter mötet så slinkar jag förbi en resturang som heter Urban Deli och hälsar på krögarna där och snikar till mig en kaffe.
Tillbaks till gruvan och där bestämmer jag och min kompanjon att jag ska skriva nästa veckas lunchmeny redan nu. Skrev den och la upp den på nätet. Jag har också skrivit klar nästa ala cartemeny som vi kommer att dra igång i slutet av nästa vecka.

Detta är andra veckan efter semestern och den här veckan har startat med två helt otroliga dagar och det är hur kul som helst. Vi är kort på en preppkock den här vecka då den ordinarie fortfarande är på semester och vi trodde att det är ju alltid lugnt innan skolorna startar ;D

Hur funkar lunchen hos oss?
Man betalar, tar för sig av salladsbuffen vi gör alla sallader och bröd själva förutom knäckebrödet. Vattenkannor står på borden och vi tar beställningen vid bordet och levererar maten till bordet. Kaffe hämtar gästen själv. Vi har öppet 11-14 alla lunchrätter kostar 90:- efter 13,00 kostar lunchen 70:-

Dagens lunch var
KÖTTWallenbergare med rödvinsky, ärtor, rårörda lingon och potatispytt
FISKTapenadöverbakad spättafilé med medelhavspytt och tomatcremesås
SOPPASydfransk fisksoppa med het aioli
SALLADThailändsk glasnudelsallad yamnua style
VEG Pasta piripiri med parmesan, skockahjärtan, rostad paprika och rostade solroskärnor
GItricket Fullkornstabbulehsallad med tzatziki

Kött och fisk byts varje dag dom andra rätterna gäller hela veckan

"legolas " sa:
B-tung, jösses secken välfylld(a) dag (dagar) du har i ditt arbete, inte undra på att du skulle behöva ha en go semester. Men du verkar gilla det, så det är väl bara att köra på då.. Maträtterna lät kanongoa.

Men fy för den lede och fyttihelvitte priserna........... När jag flyttade 2008, så kostade lunchen i Göteborg på den lunchrestuarant som vi alltid åt på 60:-. Och nu då 90:-, så priserna har höjts med 50% på 4 år!!! Snacka om inflation, eller är det så att Stockholm som vanligt är dyrare än övriga landet?? jag vet inte faktiskt!!

Men lägga runt 1.800:- per månad för att käka lunch,,,, Nä jag tror för min egna del att det snarare manar till att göra sin mat hemma, och ta med den i en lunchbox, och skita i om uppnäsorna ser ner på en.

Men kanonmat inget snack om den saken..

legolas
Du hade säkert käkat efter 13.00 och betalat 70 skr. ;D

Intressant, b-tung! :wai: Jag har till skillnad från lego inget att säga om priserna, det händer mycket på 4 år. Förutsättningen måste väl vara att man måste få täckning för sina kostnader och samtidigt tjäna en slant. Det hela måste väl bero på restaurangens läge och hyra för lokalerna, rätt eller fel?

Det är roligt att få en inblick i krogbranschen, jag har i alla fall ingen aning om hur det funkar egentligen, man har bara gissat.

Lunchpriserna i Sthlms innerstad ökar ju närmre city man kommer. Det finns även ställen som har lägre priser. Vår diffade prissättning beror på att vi vill sprida lunchgästerna över hela lunchen.

F. You

Betr. Lunchpriserna i Sthlms innerstad. Det finns även ställen som har lägre priser.
Tipsa gärna vilka de är!

Rolig ny tråd! Kan man få receptet på seefoodburgarna?

Bra att få lite inblick i restauranglivet förutom de maxade TV-programmen!

Själv var jag diskare på Brommarestaurange (extraknäck) i min ungdom. Kul jobb! Men det roligaste arbete jag haft var som korvmadam i Landskrona under några år då barnen var små. Yngsta dottern var ofta med på jobbet. Hon tog med nalle och kudde och sov under disken. (Fast hon äter inte varm korv som vuxen! Men det är fortfarande min älsklingsrätt.) Sista kvällen det var öppet en sommar i Borstahusen slogs jag med en raggare. Han försökte taffsa på mig och jag slog honom med korvtången över fingrarna så det blödde. Polisen kom och det var allmän kalabalik. Min chef sprang och gömde sig. Raggaren visade polisen sin blödande tumme och sa:" Titta va den röa javeln gjorde" (Till saken hör att jag ibland matade poliserna med varm korv, så de vart tama!)

I början på nästa sommar, en kväll, stod det en kille i kön som jag kände igen. Jag log vänligt och frågade vAD HAN SKULLE HA. dÅ KOM JAG PÅ ATT DET VAR RAGGAREN! hAN BLEV SÅ CHOCKAD ATT HAN BLEV MIN SLAV. hAN STOD HELA SOMMAREN, PÅ KVÄLLARNA, (jävla dator) utanför kiosken. Så fort någon var uppnosig sa han:"Ät korv och håll käften"!

Haha Ragnela, härlig historia. Jag minns från slutet av 60- / början av 70-talet när vi låg på campingen i Borstahusen att det kunde vara lite livligt ibland. Pä den tiden var jag mest intresserad av att fiska, restaurangnäringen struntade man i då. Det var morsans gasolkök i husvagnen som gällde.

Härlig historia, då kan ni se vad man bland annat har ägnat sig idag

Den smeten ska ju stoppas oxå

Men det träligaste är kvar, ska knyta dom......

F. You

ImageUploadedByTapatalk1345034560.582967.webp

När mina barn skall tala om fasor i barndommen (bortsett från skillsmässan) ryser dom när de minns den fläskkorv jag tillverkade. Den blev en km lång och höll aldrig på att ta slut. Den blev verkligen inget vidare men man slänger aldrig mat så det var bara att tugga på!

Ytterligare en dag till ända, förutom korven så fixades det 180 pannbiffar som är smaksatta med taleggio och bacon som ska serveras imorgon. gjorde lite mer prylar till ala cartemenyn. Stack iväg på en snabb frisering. Hovade sedan fram till 20,00 sen så var det dags att promenera hem.

Idag serverade vi helstekt biff med rattatouille, ringad rödlök, paprika och hyvlad parmesan. Fisken var pestokryddade seafoodburger med krämig färskpotatisceasar och mangorippel.

Mycket lunchgäster idag också. Skapligt bokat på kvällen, glädjande var att det var kanonväder så uteserveringen var fullbelagd så länge jag var kvar i alla fall.

Vi hade ett litet planeringsmöte på eftermiddagen som kändes riktigt bra. Återkommer om mer info lite senare,

Efter dagens lunchpass så träffar man sina gelikar. Chef United har träff på en restaurang Hemma hos Kaj

F. You

ImageUploadedByTapatalk1345135270.737249.webp

Dagens lunch fortlöpte alldeles förträffligt, hade lite sovmorgon idag då min kväll var fylld med trevliga drycker i goda vänners lag.
Dagens mice lista (förberedelse lista)
Päronstrudel, chiliburgare, blanchera rödbetor, gulbetor, morötter. hacka upp blandade garnityrer såsom rödlök, tomat x 2, markera upp charkuterier och ost till charktallrik. Byxa abborre, sila av skygryta och sätta en rödvinsås på buljongen. Idag var vi en extra inne så då slapp jag att ha koll på disken.
Efter lunchrusningen så förberedde vi lite rätter för nästa veckas lunch, sånt man kan göra i förväg.

På fredagar så har vi ALLTID oxfile i ngn form som kötträtt idag helstekt oxfile med choronsås och belgiska pommes. Fisken idag var en örtgrillad lax med ljummen grekisk sallad och tzatziki.

Efter lunchen så duschade man av sig och gick igenom lite pappersarbete. Det var en kort i servisen under kvällen så jag agerade hovis mellan 17 och 20 Sen dick jag hem.

Imorgon så är det ledigt och då ska man ge sig på en konstig combo med sina pensionerade grannar som vi har i sommarstugan.

15,00 sen surströmmingslunch och vid 19 tiden ska va köra kräftskiva.
Om man mot förmodan överlever den combon så blir det lite småfix på söndagskvällen. Beställa lite varor osv.

One Love!

"b-tung " sa:
Dagens lunch fortlöpte alldeles förträffligt, hade lite sovmorgon idag då min kväll var fylld med trevliga drycker i goda vänners lag.
Dagens mice lista (förberedelse lista)
Päronstrudel, chiliburgare, blanchera rödbetor, gulbetor, morötter. hacka upp blandade garnityrer såsom rödlök, tomat x 2, markera upp charkuterier och ost till charktallrik. Byxa abborre, sila av skygryta och sätta en rödvinsås på buljongen. Idag var vi en extra inne så då slapp jag att ha koll på disken.
Efter lunchrusningen så förberedde vi lite rätter för nästa veckas lunch, sånt man kan göra i förväg.

På fredagar så har vi ALLTID oxfile i ngn form som kötträtt idag helstekt oxfile med choronsås och belgiska pommes. Fisken idag var en örtgrillad lax med ljummen grekisk sallad och tzatziki.

Efter lunchen så duschade man av sig och gick igenom lite pappersarbete. Det var en kort i servisen under kvällen så jag agerade hovis mellan 17 och 20 Sen dick jag hem.

Imorgon så är det ledigt och då ska man ge sig på en konstig combo med sina pensionerade grannar som vi har i sommarstugan.

15,00 sen surströmmingslunch och vid 19 tiden ska va köra kräftskiva.
Om man mot förmodan överlever den combon så blir det lite småfix på söndagskvällen. Beställa lite varor osv.

One Love!

Belgiska pommes!

b-tung jag tror att få här vet vad Belgiska Pommes är, ge en historiebskrivning samt hur man gör det, jag vet.

Alla tror att Pommes Frittes kommer ifrån Amerika antagligen men det är ju fel?!?!

Insayt :wai:

Belgiska pommes är fast potatis skuren i tjockare stavar som friteras 2 ggr. Första gången i svag värme andra gången dvs innan servering i högre värme. Otroligt viktigt att man har ny olja, vilket inte alltid är fallet på alla ställen.

Keep on deep frying ;)

"b-tung " sa:
Belgiska pommes är fast potatis skuren i tjockare stavar som friteras 2 ggr. Första gången i svag värme andra gången dvs innan servering i högre värme. Otroligt viktigt att man har ny olja, vilket inte alltid är fallet på alla ställen.

Keep on deep frying ;)

Just precis så och det är riktiga pommes det, helt annat än det ni får på hamburgerrestaurangerna, det är nästan så jag blir sugen på att göra det här hemma idag. :D

tack för den b-tung :wai:

insayt

Jag kör först omgången i cirka 140-150 grader, den ska bli tillagad (mjuk i mitten) men inte få ngn mörk färg. Andra gången 170-180 grader. Denna gång ska den bli golden och frasig på utsidan.
Tid första gången +5min andra gången 3-4 minuter

Smaklig spis.

F. You

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Tillbaka
Topp