Sådär, nu ska jag göra en liten veckosammanfattning....
Tyvärr så var Murphy med mig när jag en sen kväll efter jobbet skrev en utförlig beskrivning av måndag och tisdagens eskapader då det var ngn form av uppdatering av webhotellet(eller så skyller jag bara på det

)
Den här veckan har varit helt fantastisk. Följande meny har vi haft
MÅNDAG
AJVARGRILLAD FLÄSKNOISETTES MED RÅSTEKT POTATIS OCH GRÖNPEPPARSÅS
ESTRAGONSTEKT TORSKFILE MED TARTARSÅS OCH FRITERAD FÄRSK POTATIS
TISDAG
WALLENBERGARE MED RÖDVINSÅS, ÄRTOR, RÅRÖRDA LINGON OCH
POTATISPURÉ
PESTOÖVERBAKAD SPÄTTAFILÉ MED UGNSBAKADE BETOR OCH ROSTAD
SCHALOTTENLÖKSÅS
ONSDAG
HELSTEKT BIFFRAD KRYDDAD PÅ ITALIENSKT VIS MED BALSAMICOSSÅS OCH
MEDELHAVSKRYDDADE PYTTGRÖNSAKER
ROMGRAVAD LAX MED JERK KRYDDAD POTATISSALLAD OCH MANGOSALSA
TORSDAG
ÄDELOSTFYLLD PANNBIFF MED KANTARELLSÅS OCH RÖDLÖKSTEKT POTATIS
RÄKFÄRSERAD SPÄTTAFILÉ MED HUMMERGRÄDDSÅS OCH KOKT FÄRSKPOTATIS
FREDAG
HELSTEKT OXFILÉ MED CHILIBEARNAISE OCH POMMES FRITTES
CHEVREÖVERBAKAD LAX MED APELSINSMÖRSÅS OCH FÄNKÅLSLUNGAD POTATIS
HELA VECKAN
SOPPA
SYDFRANSK FISKSOPPA MED SMAK AV SAFFRAN, CURRY, APELSIN OCH TOMAT
GI TILLBEHÖRET
OMIXAD HUMMUSSALLAD MED AUBERGINECREME
VEGETARISKT
ÖRTGRILLADE TZAYSPETT MED RATTATOUILLESALLAD OCH TZATZIKI
SALLADEN
KLASSISK RÄKSALLAD MED OCH RHODE ISLAND DRESSING
Man börjar med förberedelser redan på fredagen innan med beställning av råvaror. På lördagen så förberedde dom som jobbar kväll i köket, styckning och bankning av fläsk, dom gjorde wallensmet och vackade den.. Själv gick jag in på söndagen och förberedde hummussallad, auberginecreme, tzatziki, rattatouillesallad, skar allt till räksalladen, rhode island dressing, tartarsås och sedan så kokade jag färskplugg. Hittills i veckan stod jag i köket mån-tis lunch samt tis och fre kväll. lunchserverade ons-tors-fre. hovade några timmar onsdag kväll. Helt ledig torsdag kväll AIK spelade fotboll då.
Imorgon, måndag, tisdag är jag ledig, åker till Kyckling&Gaz country och ska lira golf på Hooks herrgård.
Måndagsmorgon fixet var, grilla och därefter ajvarmariner fläsk och lägga dom a cheval i bleck. Råsteka potatisen innan jag tar upp och bleckar den tillsätter jag timjan och vårlök.
GRÖNPEPPARSÅS: Här kommer ett otroligt gott och ganska enkelt recept för hemma kocken. Svetta av finhackad gullök och grönpepparkorn(helst inte sådana som ligger i vinäger för då måste dom skölja väldigt noga) i smör med salt och peppar tills löken har mjuknat. Höj värmen och tillsätt dijon, timjan, honung. När det börjar att sätta sig i botten så tillsätter man vitt vin och låt detta reducera till hälften. Nu fyller man på med köttfond och grädde. Låt dettta koka upp och därefter puttra, kör en snabbstöt med knivstavmixer så att en del pepparkorn krossas men inte alla. Red vid behov av, vi använder nuförtiden endast maizena då så många är glutenintoleranta.
Torsken vänds i en mjöl, granulerad parmesan, dragon, salt och peppar mix. Sedan steker man torsken golden i en smör och rapsoljeblandning.
Den kalla förkokta potatisen kläms så att den bli lite buktig. därefter friteras den i medelvärme innan servering.
Citron skärs, tzayspett marineras i en kraftig örtolja, ägg klyftas och övriga garneringar skärs till.
Soppa värms (vi kokar 50-60 liter i stöten) soppfisk ångas av.
Gi salladen och rattatouillesalladen markeras i sateuser 3-4liters kastruller.
LUNCH TIMMAR
Efter lunchfix.
Wallenbergare vägs, formas och vänds i ströbröd. Lax gravas till onsdagens lunch, pesto ska göras, betorna ska kokas och skalas, schalottenlöken ska skalas till såsen osv.....
Denna lunchvecka har vi återigen haft en ny rekordvecka 268 i snitt, då bör man tänka på att vi tallrikserverar maten fram till bordet.
Kvällarna har varit lite blandade. Vi jobbar efter en dagsbudgetmodell. Vi låg över måndag,onsdag och igår fredag. Vi låg efter tisdag och torsdag men totalt så ligger vi lite över.
Vi har även börjat att servera som enda ställe i Sverige en lufttorkad Wagyubiff som har lagrats i 30månader.
Luncherna är sjukt mycket över budget, men man är inte bättre än sin sista dag så det krävs att vi jobbar hårt med att hålla en hög standard.
Idag ska det jobbas igen. Ska stå i baren men först ska jag göra lite lunchförberedelser.
Smaklig måltid.