Dagens Lunch/Middags tråd (thaimat och farangmat)

"Janne " sa:
Risbonden blockar ju ner papayan från täden och grönsakerna odlar de ju själva ... har knappast aldrig sett mina svärföräldrar handla grönsaker ... endast gurka, tomat någon gång och böngroddar ...

Tycker mig se att dom flesta e för lata att odla grönsaker även ris bönderna tycker att dom flesta hällre går till afären runt hörnet än o tar sig till landet

eller så ger dom sig ut i nåt träsk och plockar grönsaker, som här i Chumpuang

gallery_7127_49_209271.webp

"anubaan " sa:
I dag åt jag grillad laxfilé med kokkosris och en frisk äppelsallad. Så kan det bli när man slinker in på Black Canyon i Big C.

/Anubaan
Ser kanon ut ,vad gick måltiden på 220 bath eller.

"glimten66 " sa:
Tycker mig se att dom flesta e för lata att odla grönsaker även ris bönderna tycker att dom flesta hällre går till afären runt hörnet än o tar sig till landet
I min frus hemtrakter säljer de grönsker på marknaden, men det enda som köps av de i min frus hemby såna frukter som oftast inte finns i Isaan.

men är säkert olika från by till by ... då vi bor mitt i ingenstans ... Ska man köpa en grönsak i affär får man nog minst åka 50 km och det skulle ta tid med deras "traktorer" ...

"magnusjansson " sa:
Ser kanon ut ,vad gick måltiden på 220 bath eller.

190 för laxen och 70 för mangosmoothie.

En väldig skillnad på 50- 60 Bath för en måltid och vatten på foodcourten på övervåningen.

Men lite guldkant måste man unna sig ibland ;D

/Anubaan

"anubaan " sa:
190 för laxen och 70 för mangosmoothie.

En väldig skillnad på 50- 60 Bath för en måltid och vatten på foodcourten på övervåningen.

Men lite guldkant måste man unna sig ibland ;D

/Anubaan
Helt rätt tycker jag,guldkant på tillvaron ska man inte undervärdera.

Fläskkotlett som var torr som en spånplatta. Broccoli och sallad. Dessert ris á la malta som jag hoppade över. :(

"Berralund " sa:
Tack för erbjudandet men jag kan ju ta hit min egen hustru. Jag tror att Ket och Ned är lika duktiga på att laga mat. Som Tam:en är inte att leka med om man slopar stinkfisken.

Ja va ju inte Ket jag tänkte på utan din Ned :)

I dag blev lunchen lite mindre lyxig.

Jag hörde en tuta ute på gatan. Det va ett mopedkök som sålde majskolvar. Stekte lite rökt fläsk. Piffade till majsen med smör och timjan.

Måltidsdryck blev i dag kapsywhiskey, dvs. en kapsyl Hong Thong och en isbit i ett glas med sodavatten. Många Thai dricker ju detta till maten och jag har börjat uppskattat den vanan. Troligtvis inte mer alkohol än i en flaska Leo, så inget man blir stursk av direkt. Men gott!

Mätt och go är
/Anubaan

IMG_0211 copy.webp

"Berralund " sa:
Här blev det falukorv och stuvade makaroner. Sallad. Åt korven + sallad och skippade barnmaten. :)

Tänk om dom hade serverat såna rätter i Thailand vad mycket bättre livet hade blivit då.
Drömmer om mitt blivande kök i huset så man kan få lagat riktig mat i ett riktigt kök, efter det blir det aldrig mer en Thairätt som slinker ner i den här kroppen.
Som mest gick jag ner -8 kg i början innan jag fick ordning på matlagningen där nere + lärt frugan laga lite riktig mat så nu ligger jag bara på -4kg ifrån ursprungvikten vilket passar bra.

"Berralund " sa:
Här blev det falukorv och stuvade makaroner. Sallad. Åt korven + sallad och skippade barnmaten. :)
Samma här :D Hur suvar ni makaroner? Här hemma blir dom kokta i mjölk tills dom är klara, behövs då ingen redning. Kanongott :thumbsup:

"Rolf " sa:
Samma här :D Hur suvar ni makaroner? Här hemma blir dom kokta i mjölk tills dom är klara, behövs då ingen redning. Kanongott :thumbsup:

Nä det är ingen risk att kocken gör så, det är hederlig gammaldags stuvning. Men det låter mycket bättre och hälsosammare med din metod. :)

Vi åt lunch vid Thaivagnen i Sölvesborg. Massor av mat, 65 kr st och JÄTTEGOTT!

"Berralund " sa:
Nä det är ingen risk att kocken gör så, det är hederlig gammaldags stuvning. Men det låter mycket bättre och hälsosammare med din metod. :)
Och mycket enklare, till och med jag kan fixa den rätten :D och det vill inte säga lite :)

Liknande trådar

M
Svar
309
Visningar
21 K
magnusjansson
M
R
Svar
37
Visningar