R
Raderad medlem 8711
Gäst
Nå handler denne tråden ikke om thailandske kvinner. Hva den omhandler er utlendingen som “åpner” lommeboka si, hvor mye han gir og hvorfor han gir. Noe som det ser ut til at er noe vanskelig tema for noen på forumet sett på bakgrunn av all person-hetsen.Hej
Ja utan tvekan, när vi träffades 1998 studerade ju frugan fortfarande på universitetet i Udon Thani, hon hade ju stipendium ifrån ett Japanskt företag och en Japansk VD som mentor och hon tog sin Civilekonom examen några år senare, under hennes studietid besökte jag Udon Thani flera gånger, jag lärde känna hennes klasskamrater och vi var ofta ute tillsammans med dom, när hon gjorde praktik på Thai Air i Udon Thani lärde jag känna personalen där och jag lunchade med dom varje dag, vi träffar fortfarande både skolkamrater och personal ifrån Thai Air när vi besöker Udon Thani.
Efter att hon hade fått sin examen följde hon med på besök till Sverige, allt fungerade bra och hon trivdes, så det slutade med att vi gifte oss, efter tiden i Sverige återvände vi till Thailand för ett bröllop där i byn, det var ett traditionellt bröllop med sinsod och festni flera dagar med hela byn på plats, en upplevelse för livet.
När hon hade fått sitt uppehållstillstånd återvände hon till Sverige, gick på SFI som klarades av på drygt 3 månader, började jobba direkt och har sedan dess aldrig varit arbetslös, tvärtom oftast haft mer än ett jobb samtidigt, under tiden hon jobbade läste hon vidare med Svenska A och B, Samhällskunskap och lite Data, tog körkort och läste till Undersköterska, på senare år har hon även gått en rad utbildningar inom tolkning
Vi har haft gemensam ekonomi enda ifrån starten, jag bidrog lite mer i början men hon skaffade ju egna inkomster och skickade några tusen baht till föräldrarna ibland, betalade sitt körkort själv, hon köpte en hel del mark i Thailand drygt 100 rai, köpte ett hus söder om Hua Hin o.s.v, allt för egna pengar.
Vi byggde hus i byn på mark hon köpte av släkten, mitt bidrag var det arbete jag utförde, jag, svärfar och en morbror byggde själva vårt första hus som var av traditionell stil i trä på pålar och med plåttak, sen köpte jag väl TV, Kyl, lite möbler och en Honda Wave.
Så länge jag jobbade fullt tjänade jag mer än henne, men jag sa upp mig 2013 när jag var 55 år helt enligt plan, jobbade sen hemma med hus, ladugård, sjöbod m.m i 2.5 år, sen tog jag jobb på kommunen och jobbade halvårsvis fram till i år, samtidigt tar jag också ut pension, så fr.o.m 2013 har frugan tjänat mer än dubbelt så mycket som mig, samtidigt har vi fortsatt bygga och renovera m.m, så när det blir lite ebb på mina konton för frugan över pengar ifrån sina konton till mina, detta utan att vi ens diskuterar detta.
När vi är i Thailand så betalar hennes markaffärer och jordbruk sedan många år vår familjs vistelser där, jag jobbar gratis på hennes farmer först med hennes pappa som nu är död och nu med frugans anställde Pan som dessutom är min gamle vän och fiskekompis.
Så för min del känns den bild som målas upp av Swe-Thai förhållanden i den här tråden som extremt fördomsfull och den bild som här målas upp av den giriga och lömska Thailändska kvinnan som styr sin falang med järnhand samtidigt som hon skinnar honom känns också totalt felaktig.
Mvh isan lover