Betale sin kone.

• Trådstartare Trådstartare Raderad medlem 8711
  • Start datum Start datum

Hej

Ja utan tvekan, när vi träffades 1998 studerade ju frugan fortfarande på universitetet i Udon Thani, hon hade ju stipendium ifrån ett Japanskt företag och en Japansk VD som mentor och hon tog sin Civilekonom examen några år senare, under hennes studietid besökte jag Udon Thani flera gånger, jag lärde känna hennes klasskamrater och vi var ofta ute tillsammans med dom, när hon gjorde praktik på Thai Air i Udon Thani lärde jag känna personalen där och jag lunchade med dom varje dag, vi träffar fortfarande både skolkamrater och personal ifrån Thai Air när vi besöker Udon Thani.

Efter att hon hade fått sin examen följde hon med på besök till Sverige, allt fungerade bra och hon trivdes, så det slutade med att vi gifte oss, efter tiden i Sverige återvände vi till Thailand för ett bröllop där i byn, det var ett traditionellt bröllop med sinsod och festni flera dagar med hela byn på plats, en upplevelse för livet.

När hon hade fått sitt uppehållstillstånd återvände hon till Sverige, gick på SFI som klarades av på drygt 3 månader, började jobba direkt och har sedan dess aldrig varit arbetslös, tvärtom oftast haft mer än ett jobb samtidigt, under tiden hon jobbade läste hon vidare med Svenska A och B, Samhällskunskap och lite Data, tog körkort och läste till Undersköterska, på senare år har hon även gått en rad utbildningar inom tolkning

Vi har haft gemensam ekonomi enda ifrån starten, jag bidrog lite mer i början men hon skaffade ju egna inkomster och skickade några tusen baht till föräldrarna ibland, betalade sitt körkort själv, hon köpte en hel del mark i Thailand drygt 100 rai, köpte ett hus söder om Hua Hin o.s.v, allt för egna pengar.

Vi byggde hus i byn på mark hon köpte av släkten, mitt bidrag var det arbete jag utförde, jag, svärfar och en morbror byggde själva vårt första hus som var av traditionell stil i trä på pålar och med plåttak, sen köpte jag väl TV, Kyl, lite möbler och en Honda Wave.

Så länge jag jobbade fullt tjänade jag mer än henne, men jag sa upp mig 2013 när jag var 55 år helt enligt plan, jobbade sen hemma med hus, ladugård, sjöbod m.m i 2.5 år, sen tog jag jobb på kommunen och jobbade halvårsvis fram till i år, samtidigt tar jag också ut pension, så fr.o.m 2013 har frugan tjänat mer än dubbelt så mycket som mig, samtidigt har vi fortsatt bygga och renovera m.m, så när det blir lite ebb på mina konton för frugan över pengar ifrån sina konton till mina, detta utan att vi ens diskuterar detta.

När vi är i Thailand så betalar hennes markaffärer och jordbruk sedan många år vår familjs vistelser där, jag jobbar gratis på hennes farmer först med hennes pappa som nu är död och nu med frugans anställde Pan som dessutom är min gamle vän och fiskekompis.

Så för min del känns den bild som målas upp av Swe-Thai förhållanden i den här tråden som extremt fördomsfull och den bild som här målas upp av den giriga och lömska Thailändska kvinnan som styr sin falang med järnhand samtidigt som hon skinnar honom känns också totalt felaktig.

Mvh isan lover
Nå handler denne tråden ikke om thailandske kvinner. Hva den omhandler er utlendingen som “åpner” lommeboka si, hvor mye han gir og hvorfor han gir. Noe som det ser ut til at er noe vanskelig tema for noen på forumet sett på bakgrunn av all person-hetsen.

Hej Isaan!

Tycker att du borde titta dej själv i spegeln nu , hög tid!!Dersom du er så fastlåst i ditt tankesett at du ikke evner å se FAKTA selv når dem «stirrer deg rett i inn øynene
Börjar bli jävligt trött på ditt sätt att skriva "ner" thailändska kvinnor, du måste inse att alla har inte haft samma otur som du att träffa fel "kvinna, tjej".
Jag träffade min nuvarande tjej på en bar, även mitt ex som jag efter19 års äktenskap har fyra underbara barn med. Trodde att alla tjejer kunde gå ut på en bar o festa utan att bli kallade h****r lr golddiggers.

Du börjar bli dryg!! Jävligt dryg!!

Mvh Boldor!
Nå skriver jeg ikke “ned” thailandske kvinner. I hvert fall ikke i denne tråden. Men når man tror hardt nok så kan man til og med flytte fjell påstår dem.

Jeg tror at fantasien din har løpt litt løpsk med deg for jeg har heller ikke påstått at alle/noen kvinner (gjester) i en bar er “gold diggers” Ei heller sagt noe negativt generelt om pr*stituerte så fremt jeg husker.

Og det litt merkelige er denne påstanden din om mine dårlige erfaringer med thailandske kvinner. For du har hverken møtt meg “face to face” eller på annen måte hatt kontakt med meg utenfor dette forumet. Så hvordan i helvete kan du vite noe om det. Er du synsk eller.

Dersom det er noe som er “drygt” så må det være disse anklagene som du kommer med her.

Ja, hon är rätt ok på språk.
Men man ska nog även ha tur så man inte blir placerad med analfabeter och annat.
Jag tror det betyder mycket.
Min fruga blev anvisad en Svenskkurs av arbetsförmedlingen , hon gick dit och talade med läraren. Läraren kom from Colombia för ett tag sen och pratade betydligt sämre än min fru, men han var gift med skatan på arbetsförmedligen. Blev inget av med den kursen kan jag säga, och SFI hade hon ingen lust att gå, bara "hucklen " som tjattrar arabiska och är där för bidraget som inte Thai åtnjuter. Nu behöver hon bara prata Svenska med mig, men efter fyra månader så har hon snart gått tillbaka till apstadiet och glömt sin normalt fungerande hjärna i Sverige, vad skall man ha den till i risbyn :laugh2:

Min fruga blev anvisad en Svenskkurs av arbetsförmedlingen , hon gick dit och talade med läraren. Läraren kom from Colombia för ett tag sen och pratade betydligt sämre än min fru, men han var gift med skatan på arbetsförmedligen. Blev inget av med den kursen kan jag säga, och SFI hade hon ingen lust att gå, bara "hucklen " som tjattrar arabiska och är där för bidraget som inte Thai åtnjuter. Nu behöver hon bara prata Svenska med mig, men efter fyra månader så har hon snart gått tillbaka till apstadiet och glömt sin normalt fungerande hjärna i Sverige, vad skall man ha den till i risbyn :laugh2:
Det märkte jag också när vi reste från Sverige till Thailand, mycket av det frugan lärt sig försvann på resans gång och när vi kom till byn och hon snodde sarongen runt midjan var det hedenhös tid igen tillsammans med resten av kvinnfolket i byn :)

Det märkte jag också när vi reste från Sverige till Thailand, mycket av det frugan lärt sig försvann på resans gång och när vi kom till byn och hon snodde sarongen runt midjan var det hedenhös tid igen tillsammans med resten av kvinnfolket i byn :)
Och med det menat inget egentligen negativt, de lever sitt liv på ett sätt som vi inte är van vid, "Take or leave it " som man brukar säga. Själv lämnar jag det då och då en vecka i taget, passar mig bra kan jag säga :)

Hej

Att få en bra lärare är nog oerhört viktigt, frugan hade en helsvensk erfaren lärarinna född på en mindre ö här på kusten, hon gick i pension några år efteråt, att ha utländska lärare som kanske inte själva behärskar det svenska språket fullt ut kan ju inte direkt vara någon fördel.

En grupp ifrån mellanöstern som inte var intresserade av att lära sig svenska och som pratade på sitt eget språk hela lektionerna och störde dom övriga fanns även här för över 20 årsedan när frugan gick på SFI, dom gick kvar där 5 år efter det att frugan lämnade SFI och jag skulle inte bli förvånad om dom sitter kvar där ännu.

Mvh isan lover

Nej, hamnar man i en grupp med viljelösa och hopplösa deltagare så kommer det att ta flera år innan man är färdig.
Frun hamnade i något ”snabbspår” eller vad det nu kallades. Det var bara folk med vettig utbildning i den gruppen.
Sedan har hon ett rätt bra språköra i tillägg.
Matematik är hon usel på, men hon är utbildad revisor En total felutbildning kan man således säga.

Hej

Att få en bra lärare är nog oerhört viktigt, frugan hade en helsvensk erfaren lärarinna född på en mindre ö här på kusten, hon gick i pension några år efteråt, att ha utländska lärare som kanske inte själva behärskar det svenska språket fullt ut kan ju inte direkt vara någon fördel.

En grupp ifrån mellanöstern som inte var intresserade av att lära sig svenska och som pratade på sitt eget språk hela lektionerna och störde dom övriga fanns även här för över 20 årsedan när frugan gick på SFI, dom gick kvar där 5 år efter det att frugan lämnade SFI och jag skulle inte bli förvånad om dom sitter kvar där ännu.

Mvh isan lover
Lika dant när frugan gick hos SFI och det berodde på att det var närvarokontroll på bidragsturisterna, inte närvaro sämre bidrag. Frugan slutade innan SFI-utbildningen var färdig och började arbeta och hon lärde sig bättre svenska där än i skolan.

Lika dant när frugan gick hos SFI och det berodde på att det var närvarokontroll på bidragsturisterna, inte närvaro sämre bidrag. Frugan slutade innan SFI-utbildningen var färdig och började arbeta och hon lärde sig bättre svenska där än i skolan.
Hej

Det stämmer, dom som förstörde lektionerna och inte ville lära sig språket fick betalt för att närvara och dom fick dessutom gratis busskort och gratis mat i skolmatsalen, frugan fick köpa egna busskort och betala för sin mat i skolmatsalen, inte helt rättvist kan man tycka.

Mvh isan lover

Hej

Det stämmer, dom som förstörde lektionerna och inte ville lära sig språket fick betalt för att närvara och dom fick dessutom gratis busskort och gratis mat i skolmatsalen, frugan fick köpa egna busskort och betala för sin mat i skolmatsalen, inte helt rättvist kan man tycka.

Mvh isan lover
Ju högre bidragen är desto svårare får dom att lära sig. Men det är sossepolitiken som skapat detta

Det er bare det at dersom man ikke forstår at man blir lurt trill rundt så blir det vel litt vanskelig å kritiserer meg for min oppfattelse eller hva?
Alla är lurade utom du och det är bara du som som kan se det. Hmm :beer:

1658820759201.webp

Alla är lurade utom du och det är bara du som som kan se det. Hmm :beer:

1658820759201.png
Feil igjen. Alle er ikke blitt lurt trill rundt. Det er bare du som ikke leser hva jeg skriver. Og så er det dessverre helt vanlige og fullt ut aksepterte påstander jeg kommer med. Det er bare det lille problemet at man lever i en “boble” og viktig informasjon trenger ikke igjennom. Så istedenfor å TENKE så avfeiar man mine påstander trolig fordi deres koner har fortalt dem sannheten om Thailand og hun lyver ikke. 100% bunnsolid ærlig. Og sånn har det vært i 20 år eller mer.

Tillbaka
Topp