Är Thailändare ett egoistiskt folk

• Trådstartare Trådstartare Anonym
  • Start datum Start datum

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
A

Anonym

Gäst
I maj kommande vår har jag varit här i 2 år , ni som är här enbart nån månad om året ser kanske inte detta som man efter en tid får inblick i , Thai är enligt mig ett oerhört egoistiskt folk, tänker bara på sig själva samt sin familj .
Att göra något för andra utan baktanke existerar knappast utom i enstaka undantagsfall.. När en Farang avlider här nere vill det till att Thaifrun snabbt dokumenterar vad som finns i huset samt har vittnen . När polis kommer till platsen rensar de ofta allt för egen vinning , MC bilar allt får fötter , bankkort samt böcker abkrävs den stackars då sårbara änkan, om hon inte själv är inblandad vilket ofta är fallet ... faranger hoppar vfrån höga hotell eller hänger sig pga att de blivit skinnade .. I trafiken gäller bara JAG FÖRST ;) Ett märkligt land , kanske hårdare här nere i Pattis ,tycker att folk uppe i Isaan var trevligare ....................... IOfs inget alternativ för mig att bo där uppe utan detta skriver jag som en reflektion över hur detta folk beter sig , man tänker inte först sedan gör det man funderat på utan helt huvudlöst beter man sig djäkligt illa ....

Land of stupid men funkar att leva här iaf. Man får anpassa sig. Ang trafiken så visst är dom korkade egon som inte begriper att man faktiskt kommer fram snabbare om man låter andra komma fram också. Men som du säger här kastar dom sig fram utan minsta eftertanke, det är lika roligt varje gång man blockar nåt pucko som kastar sig på gasen för att hinna före fast dom eg inte ens e nära att va på tur. Jag täpper lugnt till luckan så dom måste stanna och det roliga med det är att ingen blir arg, det är ju så spelet funkar här å jag vann enligt dom. Jag brukar slänga en leende blick mot dom och för det mesta möter dom inte min blick, dom har ju förlorat fejan när jag hann blocka dom. Thailogik ;D ;D ;D

Som du beskriver, så är du nog den största faran för dig, ditt eget betende.
En vacker dag, kommer det att sluta illa för dig, så som du beskriver att du gör i trafiken.Detta kan man göra i Swe. men aldrig i Thailand.

Bson , det där låter ytterst våghalsigt , du vet att om du orsakar en olycka så sitter du i "monkeyhouse"tills du btelat kalaset , och det är till 99% säkert att det är du som är orsaken , skriv upp det...........

"Phonta " sa:
Bson , det där låter ytterst våghalsigt , du vet att om du orsakar en olycka så sitter du i "monkeyhouse"tills du btelat kalaset , och det är till 99% säkert att det är du som är orsaken , skriv upp det...........

Det var precis av den anledningen som jag avstod från att köra bil därnere i somras. Men jag hade kanske åkt dit bara för att jag fanns i bilen om det ev hade hänt något.

Jag har ännu inte råkat ut för något, jag har ändå kört 10-tusentals mil både med bil och mc.
Det är sant att en del har bråttom, speciellt i och runt Bangkok. Och de större vägarna. En del yrkesfolk, busschaufförer och lastbilschaufförer har speciellt svårt att visa hänsyn. Sist på motorvägen, farsan kallar det "dödens väg", avdelningen när man kommer från Korat precis innan Saraburi, var det en busschaufför som tyckte jag skulle lämna plats åt honom. När jag inte kunde det tog han det som en personlig förolämpling, sedan blev det nästan krig i några mil. Han köde sakta, jag körde om och han riskerade sina passagerares liv för att köra om mig igen... Så där höll han på alltså i flera mil, till sist la jag mig snällt bakom honom och frugan ringde till hans bussföretag och klagade.
Annars, om det tex. e trångt i trafiken, som det är i Bangkok, så vevar jag bara ner rutan och kollar snällt på bilen så släpper han eller hon mig alltid! Inte en enda gång har jag misslyckats med detta! Bara ett tips...
Skulle vilja säga att det är inte så svårt och farligt att köra i Thailand ändå, om man har tid att ta det lugnt så går det bra.
Jag har bott i Bangkok och kört där länge sedan kört upp till Udon och kört på samma sätt där. haha då kan det hända att andra bilar tutar på mig för jag är för hetsig... man skall ta seden dit man kommer m.a.o.

/K

Jag har bott i Bangkok och kört där länge sedan kört upp till Udon och kört på samma sätt där. haha då kan det hända att andra bilar tutar på mig för jag är för hetsig... man skall ta seden dit man kommer m.a.o. :nod:

Ett tips till några av er, när ni läser ett inlägg och får för er att skribenten är en total idiot så läs igen, ni har förmodligen tolkat fel nånstans..

Det är ju mycket folk i Thailand och säkert ett stort antal egoister, men jag upplever inte att de skulle vara ett egoistiskt folk. Likvärdigt som här uppe i norr, tycker jag, men eventuellt inte om man jämför med hur det är på de thailändska turistorterna.

Däremot håller jag med om att trafiksituationen är skit, men det tycker jag iofs är en annan sak.

Tycker nog att just trafiksituationen återspeglat en stor del av Thaisens tänk gentemot sin nästa . Skistövlar i trafiken , ;)

Det har du helt rätt i men jag har sällan sett så många dåraktiga omkörningar som jag har gjort i Thailand. Åtskilliga är gångerna det har bromsats ordentligt för att undvika en kollision. :o

Jo det stämmer, och det skildrar deta llmänna tänket om sin medmänniska ,,, Thai är inte ett folk som har förmåga till empati eller medkänsla ...............

:laugh:
"Phonta " sa:
Jo det stämmer, och det skildrar deta llmänna tänket om sin medmänniska ,,, Thai är inte ett folk som har förmåga till empati eller medkänsla ...............

Det är väl därför du passar så bra där då........... :laugh: :laugh: :laugh: :laugh: :laugh:

"Berralund " sa:
Det har du helt rätt i men jag har sällan sett så många dåraktiga omkörningar som jag har gjort i Thailand. Åtskilliga är gångerna det har bromsats ordentligt för att undvika en kollision. :o
Grejen är att man måste tänka åt de andra också, hela tiden analyser vad händer om han nu ... ja just det tur jag höll avståndet. Sen att ha en kärra men lite klös i för att själv kunna köra om säkert!

Nej, thailändare är inte något speciellt egoistiskt folk. Dom är som folk är mest, och dårar finns det överallt. Trafiken är som den var i Sverige på sextiotalet, när alla hade bil men inte alla förnuft. En del körde bil som dom kört hästdroska..
Thailand ligger lite efter väst, men dom tar sig nog!
Inte är väl våra fruar egoister, och inte är väl dom ändå så olika sina landsmän?

"Phonta " sa:

Hehe. Den som söker skall finna, brukar man ju säga. ;D Det lär ju finnas ganska många som du kan träffa på, men att generalisera och säga att thailändare skulle vara ett egoistiskt folk tror jag är helt fel. Dessutom är jag av uppfattiningen att dagens samhälle består av individer snarare än grupper, och att därför generaliseringar i mycket större utsträckning slår fel än de skulle ha gjort för några decennier sedan.

Är det inte även så att generalisera är fel ,,,,,,,, dvs inte politiskt korrekt . Om jag jämför de Thai som jag lärt känna så är 95 5 totalfixerade av att kunna komma över "easy money" , ett sånt tänk anser jag i alla fall är egoistiskt .. Att arbeta hårt för slina slantar hedrar vederbörande , det finns även sådana människor , mest har jag stött på dessa uppe i Isaan , min frus familj är med ett par undantag bra folk som inte tar allt för givet och gärna hjälper andra ... Tyvärr så ser jag oftast inte dessa människor här i Pattis , skall försöka utvärdera skillnaden mot Isaan när jag kommer upp en vecka i december.. Dessutom denna syn på faranger , tilloch med småtjejer på 17/18 år som jobbar på 7 eleven försöker sälja sig till gamla faranggubbar i min ålder ... Easy money mao. vidrigt anser jag , de arbetar och klarar sig på den lön de har men öppnar gärna upp för en tusing till en gammal faranggubbe.... riktigt snuskigt , och allmänt så anser jag att de har en konstig syn på det sexuella , iofs bra att den är öppen men kanske skulle man anse att det även behövs känslor mellan två människor .....för att idka umgänge på det planet ............. ;)

Att thailändare skulle vara mer egoistiska än andra nationaliteter tror jag inte, jag har åtminstone inte märkt det hemma i byn eller i min familj. Visst tar man tacksamt emot hjälp, men det har aldrig ställts några krav utan jag hjälper till om jag kan.

Och att man tar chansen om det dyker upp någon godtrogen kan jag förstå, det hade kanske vem som helst gjort för att komma ur fattigdomen och få lite högre levnadsstandard. Detta är säkert inte signifikativt för thailändare, det är många som inte missar ett uppdukat tillfälle.

Naturligtvis finns det undantag precis som det gör i Sverige, men att generalisera tycker jag är fel. Vi har alla olika erfarenheter, bra eller dåliga. Låter man sunt förnuft råda så kommer man väldigt långt, det är jag övertygad om.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp