Vilka är era thailändska favoriträtter?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Kycklingen

Administratör
Forumpersonal
Vad som är en favoriträtt kan ju bero på vem som har lagat den, men när jag åker till Thailand så säkert 70% av alla gånger som jag ska äta så beställer jag Ris och kyckling med curry och kokosmjölk. Rätten heter säkert något på Thai som jag inte kommer ihåg nu men ni vet säkert vilken jag menar. Den röda curryn är favorit sen får grön och gul dela på andra platsen.
Jag är förtjust i vårrullar.
Jag äter gärna gris med vitlök.
Thaiomelett med ris.
Stekt ris.
Deras soppor är otroligt goda, men nackdelen är väl att man kan inte äta allt som ligger i skålen.

Vad tycker ni är en favoritmaträtt?
Nu kanske det är svårt för er att välja eftersom de flesta av er här har ju en partner från Thailand så ni kanske uppskattar europeisk mat mer.

En smaskig Pad Tha med en del torkad chilli över är aldrig fel liksom Panaeng moo eller gai. Sen lagar frugan en soppliknande anrättning med bl a vaktelägg som smakar toppen, kan tyvärr inte namnet. Och Suki med tillbehör, mums. ::)

Men min absoluta favorit till sist: Glasnudelsallad (Yam) med fläskfärs, räkor, bläckfisk och mycket rött inblandat. Då är man i himmelriket!! :P

Kan man inte rösta i denna tråd? Stekt basilika med kyckling och stekt ägg samt fermenterad fisksås! Smask! :)

Oj, nu blev det knepigt.

Tom Yam, Laab Moo och typ 25 rätter till som jag inte kan stava till eller kan namnet på.
Första resan till Thailand så beställde jag in en Laab Moo.
Oherrejävlar va' gott, tyckte jag och speciellt med prick-nam-pla på det hela.
Tror jag åt det varenda dag.

Ibland kan det dessutom vara gott med "fast food" i form av stekt ris och ......t.ex kyckling. Men då är prick nam pla ett måste.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp