Vegetarianer

Hmmm... Är grönsaker ( vegetariska) hälsovådliga? Är kor och grisar (animaliska) hälsovådliga?
Har sett någon tokstolle som skrev att kor är en av det mest farliga för miljön.. Varför då dricka mjölk?
Tror... Att hade det varit meningen att människor enbart skulle äta grönt, så hade vi fötts med kanin tänder, och fyra magar som korna och ätit gräs... Att äta kött i sig är ingen klimatfråga... Man kan ju ha en gris hemma...
Man göder den med matrester och sedan käkar man upp grisen... Kretslopps tänkande...
Problemet är väl när den lille grisen/kon föds upp ett par 100 mil från Sverige och fraktas hit..
Hur ekologiskt är det när man odlar ärtor mm i Sverige och fraktar dem runt i hela världen?
Det kan man kalla miljöpåverkan... :)
Nää tacka vet jag en redig stor skinkstek med alla tillbehör... Mums..
Och låt oss slippa dessa fanatiska/religiösa veganer som beter sig som IS...

Något som man kanske kan klaga över är att vi inte tar tillvara på mer av vad kon/ grisen har att ge. Detta är thailändarna mycket bättre på.
Finns ju folk som inte äter annat än file och då är det väl någon form av resursslöseri.

Något som man kanske kan klaga över är att vi inte tar tillvara på mer av vad kon/ grisen har att ge. Detta är thailändarna mycket bättre på.
Finns ju folk som inte äter annat än file och då är det väl någon form av resursslöseri.
Det stämmer ju. Jag har alltid förundrats över det thailändska trolleriet i det fallet. Inget slösas bort, men har man svårt att få ihop till mat för dagen så tar man naturligtvis hand om allt som går att använda. Vi i västvärlden har nog svårt att förstå hur svårt det kan vara. Ibland har det inte varit långt till tårarna när tiirak har berättat om hur svårt dom hade det när hon växte upp med sina två yngre syskon. Huga! :(

Där har du en djäkla bra poäng!! Det fick jag lära mig redan som liten påg.. Vår familj hade chark butik med egen uppfödning. Allt i en gris togs tillvara på... Samma i Thailand. Allt går att äta.

Det stämmer ju. Jag har alltid förundrats över det thailändska trolleriet i det fallet. Inget slösas bort, men har man svårt att få ihop till mat för dagen så tar man naturligtvis hand om allt som går att använda. Vi i västvärlden har nog svårt att förstå hur svårt det kan vara. Ibland har det inte varit långt till tårarna när tiirak har berättat om hur svårt dom hade det när hon växte upp med sina två yngre syskon. Huga! :(
Jaaaa... Tror många av de så kallade veganerna/fanatikerna skulle behövt uppleva det som många thailändare har upplevt.. Frugan har berättat om hur djäkla hårt det var när hon växte upp. 5 syskon. De hade visserligen stora risfält.
Men där fick alla barnen jobba.. Men nu är det f.n ingen av dem som är kräsen till någon mat..
Dessa sket veganer vi har i Sverige är bara bortskämda småungar som är uppväxta med Facebook.
Ser de ett inlägg om en gris, som någon sagt mår dåligt, så blir det upprop på Facebook och de rusar dit och protesterar. ;)

Jaaaa... Tror många av de så kallade veganerna/fanatikerna skulle behövt uppleva det som många thailändare har upplevt.. Frugan har berättat om hur djäkla hårt det var när hon växte upp. 5 syskon. De hade visserligen stora risfält.
Men där fick alla barnen jobba.. Men nu är det f.n ingen av dem som är kräsen till någon mat..
Dessa sket veganer vi har i Sverige är bara bortskämda småungar som är uppväxta med Facebook.
Ser de ett inlägg om en gris, som någon sagt mår dåligt, så blir det upprop på Facebook och de rusar dit och protesterar. ;)
Det räcker väl bara att se hur våra egna föräldrar hade det med mat under sin uppväxt, och då pratar jag Sverige. Många thai idag är lika bortskämda som svenska ungdomar, ingen större skillnad.

Det räcker väl bara att se hur våra egna föräldrar hade det med mat under sin uppväxt, och då pratar jag Sverige. Många thai idag är lika bortskämda som svenska ungdomar, ingen större skillnad.
Stämmer säkert, men när frugan växte upp fanns inget internet och inga PS 4. Hon fick gå upp kl 5 på morgonen när hon var 10 år och ta hand om småsyskonen, laga frukost och sen få iväg sig själv och dom till skolan. Föräldrarna var iväg och jobbade, pappa skolvaktmästare och mamma på risfälten. Kämpigt!

Stämmer säkert, men när frugan växte upp fanns inget internet och inga PS 4. Hon fick gå upp kl 5 på morgonen när hon var 10 år och ta hand om småsyskonen, laga frukost och sen få iväg sig själv och dom till skolan. Föräldrarna var iväg och jobbade, pappa skolvaktmästare och mamma på risfälten. Kämpigt!
Det var lite det jag menade när jag jämnförde med våra föräldrar mot dagens +35 thailändare, dagens ungdom är mer bortskämda idag, även thailändska barn. Jag menade inte dagens vuxna thai.

(Det fanns inget internet o PS 4 under min och många andras svenskars uppväxt heller)

(Jag och mina bröder fick också vakna själva, ingen vuxen hemma för att se till att vi kom iväg till skolan, min Far var ensam med oss och var tvungen att jobba)

Det är tveklöst så att det är energieffektivast att äta kött, men vi skulle nog inte överleva på bara kött, då det saknas mycket annat som vi behöver, vitaminer, mineraler .... Undrar varför t ex lejon kan leva på enbart kött? Ett lejon kan väl trycka i sig 30 kg kött och sedan ligger det och fiser i 2-3 dygn innan det är dags att jobba igen.

Vi behöver tydligen även fibrer o d för att få rätt bakterieflora i tarmarna. Vi äter antagligen för lite kött/fisk och för mycket ris/potatis. Jag röstar för betydligt mer frigående kor som betar rent och bajsar fritt i vår natur. :p

PS
Att kossorna skulle vara några klimatbovar är nog en myt. Frigående kor hjälper myllan att binda betydligt mer kol än vad Rosa pruttar ut.

Till skillnad mot människan så äter lejonet riktigt kött samt hela djuret, inte bara filen. Det blir en väldig skillnad då på näringsintaget.

Det är ju inte bara i Thailand det är så, utan in många Europeiska länder, man är mycket bättre på att använda allt, inget slängs. Gjorde vi i Sverige också innan det svenska folkhemmet började förstöra allt och all kunskap som fanns om detta.

Själv använder jag allt på en grönsak t ex. Ta broccoli, folk äter bara knopparna och slänger hela stammen, stammen kan man skiva och ha i woken. Persiljestjälkar fryser jag in och har till soppor och buljonger, gröna yttersta på purjolök och ändar på lökar fryser jag in och har till buljonger, soppor och såser osv.

Roten på koriander fryser jag, ja använder allt. Kycklingskrovet gör jag buljong på och köttet som är på skrovet till soppor eller majonnässallader med kyckling i, ja allt tar jag vara på, allt går att använda.

Vi är för fina i Sverige att använda allt, för det är ett tecken på fattigdom att ta tillvara allt och vi vill ju inte att vår omgivning skall tro att vi är snåla eller inte har råd, sen är vi bekväma och lata.

... samt hela djuret, inte bara filen. Det blir en väldig skillnad då på näringsintaget.

Nog riktigt att inälvsmat kan innehålla en del vitaminer och mineraler - har för mig att lever skall vara väldigt nyttigt. Undrar dock om vi människor verkligen skulle kunna överleva om vi "bara" åt allt som finns på t ex kon?

Man kan inte leva på bara kött, smältbarheten är så låg att man måste äta omkring sju kilo om dan bara för att få i sig energi nog. Men man kan leva på bara djur, förutsatt att man äter hela djuret! Jägarfolk äter nog mer fett och inälvsmat än vad dom äter rent muskelkött och då går det utmärkt. Inälvsmat innehåller inte "en del vitaminer och mineraler", utan t.ex lever innehåller precis allt man behöver. Det är ett skyddsfödoämne och bland det absolut nyttigast man kan äta, faktiskt. Bortsett då från ev antibiotikarester och sånt, men levern i sig är nyttig.

Man kan inte leva på bara kött, smältbarheten är så låg att man måste äta omkring sju kilo om dan bara för att få i sig energi nog. Men man kan leva på bara djur, förutsatt att man äter hela djuret! Jägarfolk äter nog mer fett och inälvsmat än vad dom äter rent muskelkött och då går det utmärkt. Inälvsmat innehåller inte "en del vitaminer och mineraler", utan t.ex lever innehåller precis allt man behöver. Det är ett skyddsfödoämne och bland det absolut nyttigast man kan äta, faktiskt. Bortsett då från ev antibiotikarester och sånt, men levern i sig är nyttig.

Jodå, så länge man käkar konstgjorda tillskottsämnen så går det bra att leva på vad som helst

Jag läste om en tjej, med Chrons sjukdom, som hade opererat bort så det mesta av tunntarmen. Hon var tydligen tvingen att bara äta älgfilé eller något liknande för att få i sig tillräckligt med protein. Verkar i o f sig lite knepigt om det skulle varit för energibehovet - löser man kanske bättre med kolhydrater - men det var möjligt att hon inte tålde annan mat.

Hon åt säkerligen div. kosttillskott dessutom.

Tillbaka
Topp