Varför har Thai alltid rätt ???

Jag har jobbat i Norge hela min "karriär", vilket är 17år. Några veckor med arbete i Sverige har jag också lyckats klämma in "når jeg har hatt avspassering eller ferie".

Tragiskt att man ska behöva söka efter svensk ungdom när det finns norska ungdomar som är utan jobb.
Skulle kunna vara pga det faktum att Svenska ungdomar jobbar bättre än norska..

Tror inte det är varken intelligens eller sunt förnuft, har ju inget med rätt eller fel att göra, utan övertygelse. Man måste leta i den thailändska kulturen och mentaliteten, den är så komplex att även för en thai är det obegripligt många gånger, så hur skall då en Farang förstå och detta tolkas då som att Thai alltid har rätt.

Tjusigt ord du använde där "korrelerad":)

Om vi pratar om förmågan att erkänna ett fel angående rena faktafrågor så har det i allra högsta grad med intelligens och sunt förnuft att göra; det har visats i många undersökningar att intelligenta personer är mer benägna att ifrågasätta sina egna kunskaper och ideer än mindre intelligenta personer.

Visst är den thailändska kulturen och mentaliteten komplex men är den verkligen mer komplex än den svenska? För en svensk är den givetvis det men inte rent generellt. Däremot så är den thailändska kulturen väldigt varierande och spelreglerna så annorlunda i olika geografiska delar och socioekonomiska nivåer i Thailand att en svensk nog har större chans än en fattig bondtjej från Isaan att förstå hur en medelklass Thai i Bangkok resonerar.

Att thailändare ibland tycker att en Farang inte förstår tycker jag är helt logiskt. Farangen må ha mera kunskaper men är ofta oförmögen att se saken ur thailändarens perspektiv. Jag är övertygad om att även de flesta outbildade thailändare besitter en stor mängd sunt förnuft och gör det som är bäst i deras situation. Man vet att det är fel att betala en muta men samtidigt orkar ingen slåss mot väderkvarnar dag ut och dag in. Man vet att bychefens sophantering där han eldar plast är olaglig och farlig men om man inte har möjligheten att flytta så är det bättre att hålla käft. När då farangen tycker att de borde göra något åt felaktigheterna så har han givetvis rätt men i den verkligheten som thailändaren lever i så har han fel.

Nu påstår dem ju att ett vaccin mot Dengu är på gång i Thailand , "bara runt knuten som de uttryckte sig"
De hade för några månader sedan ett vaccin mot HIV , nu är det djäkligt tyst om det . däremot så är tydligen Svenskarna nära där ,Karolinska har nåt på g, vad jag hörde .. men jag får nog snart höra att Svenskarna har fått allt från Thailand ... Kan någon ge ett enda exempel på vilka forskningsframgångar som gjorts eller ännu bättre vad som slutförts till ett färdigt resultat som idag används över värden ,, någon som vet .... Möjligtvis då Sam-la (MC vagnen ) vilken är grymt bra grej då..;)
Kan inte nämna något men Karolinska har varit rätt bra på luftstrupar på sista tiden.(obs ironi).
Det där med Nobelpris är ju ytterst sällsynt att det går till ett fattigt land med små medel till forskning. Desutom delas de ut av svenskar och då dominerar väl USA i mottagarledet.
Jag tror att förlora ansiktet är inte så behagligt för någon människa.
Min sambo säger ursäkta rätt ofta men kanske ett undantag.

Kan inte nämna något men Karolinska har varit rätt bra på luftstrupar på sista tiden.(obs ironi).
Det där med Nobelpris är ju ytterst sällsynt att det går till ett fattigt land med små medel till forskning. Desutom delas de ut av svenskar och då dominerar väl USA i mottagarledet.
Jag tror att förlora ansiktet är inte så behagligt för någon människa.
Min sambo säger ursäkta rätt ofta men kanske ett undantag.
Hon ar klart avvikande , min fru sager i stort sett aldrig forlat tillex , ett drag som inte ar direkt smickrande , att kunna be om ursakt eller saga tillex. ok .jag var dum ar en styrka enligt mig ,inte en svaghet ...

Hon ar klart avvikande , min fru sager i stort sett aldrig forlat tillex , ett drag som inte ar direkt smickrande , att kunna be om ursakt eller saga tillex. ok .jag var dum ar en styrka enligt mig ,inte en svaghet ...
Kanske jag misstar, hon kanske säger dra åt h.. på norrdialekt och det låter i mina öron som ursäkta. Fast då är hon duktig på att behärska röstläget. Måste bli bättre på thai

Min fru säger utsökta och förlåt ibland. Dock inte så ofta som en svensk. Men hon har ju blivit ganska faranganpassad.

Hon har ju längtat till Sverige nästan hela resan, men nu när det svart är dags att lämna Pattaya så vill hon stanna:)

Håller med att Thai har svårt för att säga förlåt, ursäkta.
Tjejens dotter lägger sig på golvet och waiar istället när hon ska be om ursäkt till sin mor, det är ju deras kultur.
Personligen har jag inga som helst problem med att be om ursäkt, när jag gjort fel och det händer;)

Tjejens dotter lägger sig på golvet och waiar istället när hon ska be om ursäkt till sin mor, det är ju deras kultur.
Personligen har jag inga som helst problem med att be om ursäkt, när jag gjort fel och det händer;)
Det är naturligtvis en kulturfråga. Här hemma blir det rejält waiande när grabben har gjort något fel. Men visst har dom svårt att be om ursäkt, jag har heller inga problem med det. Gäller både hemma och i jobbet.

Tyvarr finns det lika korkade faranger som inte accepterar en ursakt , att inte acceptera en arligt menad ursakt tva vasterlanningar emellan ar nog ganska ovanligt och man nastan fraga sig om den ena da anser sig sjalv som ofelbar ;)

Tyvarr finns det lika korkade faranger som inte accepterar en ursakt , att inte acceptera en arligt menad ursakt tva vasterlanningar emellan ar nog ganska ovanligt och man nastan fraga sig om den ena da anser sig sjalv som ofelbar ;)
Det beror naturligtvis på vad som hänt. Ingen är ofelbar, tror man det, ja då är man i mina ögon en märkvärdig person som jag inte vill ha någonting att göra med.
Så länge ingen blivit skadad eller dödad, ska allt gå lösa..

Själv försöker jag vara och bete mig så jag slipper ursäkter, men även solen har ju fläckar;) visst klampar jag dit emellanåt och behöver be om ursäkt, vilket jag har lätt för om det är på sin plats.
Upplever med min fru att det gått framåt sedan vi träffades för 8 år sedan, när det gäller denna biten, nu är jag ju inte som person, den som letar rätt eller fel, har lärt mig i livet å välja mina fajter;)

Själv försöker jag vara och bete mig så jag slipper ursäkter, men även solen har ju fläckar;) visst klampar jag dit emellanåt och behöver be om ursäkt, vilket jag har lätt för om det är på sin plats.
Upplever med min fru att det gått framåt sedan vi träffades för 8 år sedan, när det gäller denna biten, nu är jag ju inte som person, den som letar rätt eller fel, har lärt mig i livet å välja mina fajter;)
Sjalvklar handlar det inte om att leta fel , men direkt felaktiga pastaenden bor man nog reagera pa ,annars ar man en undfallande person ,vilket jag ser som en svag person utan egna asikter att sta for

Personer från Thailand borde passa ypperligt som politiker i Sverige för dessa har då aldrig fel eller ber någonsin om ursäkt även när de blir påkomna med hela handen i syltburken och byxorna neddragna ända till anklarna. Nää det var bara missförstånd och de hade förhoppningar - inga löften - nää nää har absolut ingen minnesbild av ert påstående o.s.v.:D

Personer från Thailand borde passa ypperligt som politiker i Sverige för dessa har då aldrig fel eller ber någonsin om ursäkt även när de blir påkomna med hela handen i syltburken och byxorna neddragna ända till anklarna. Nää det var bara missförstånd och de hade förhoppningar - inga löften - nää nää har absolut ingen minnesbild av ert påstående o.s.v.:D
Ligger mycket i det men politiker är sju resor värre än thai. Skrupelfria lögnhalsar med få undantag.

Sjalvklar handlar det inte om att leta fel , men direkt felaktiga pastaenden bor man nog reagera pa ,annars ar man en undfallande person ,vilket jag ser som en svag person utan egna asikter att sta for
Beror väl på, vilken art det felaktiga påståendet är av, vissa hetsar upp sig för minsta lilla;)att gå i polimik stup i kvarten, ser jag som en svaghet och dålig självinsikt.

Om nu allt är så kasst med Thailand och thailändare så förstår jag inte varför ni åker dit överhuvudtaget eller tar er en fru därifrån.

Det där med grödor förstår inte jag heller, nu är risskörden över och eftersom vi fått mycket vatten norrifrån så håller folk på att fylla fälten för att försöka få en skörd till. Det är ren gambling, chansen är mycket liten att grödan hinner bli mogen före torkan. Jag har frågat varför dom inte låter fälten torka upp och odlar nåt som säkert går, majs till exempel. Eller det som dom har kronisk brist på -gräs! Har dom aldrig hört talas om hö? Gräset kommer fort, dom hinner säkert en slåtter, troligen två innan torkan sätter stopp och så har dom foder till bufflarna och slipper svältföda dom under sommaren. Men, nej det går inte.... det är det ingen som gjort nånsin, får jag veta. Det är inte så att det gnistrar av nytänkande, precis...

Om nu allt är så kasst med Thailand och thailändare så förstår jag inte varför ni åker dit överhuvudtaget eller tar er en fru därifrån.

Se där, se där, där kom det obligatoriska idiotinlägget! Alltid nån stolle som kommer på detta briljanta argument, säkert är han också stolt över sin skärpa och formuleringskonst... Men det är ingen här som nånsin skrivit att "allt är kasst" i Thailand eller med thailändare, vad folk menar är att vissa saker är "kassa". Det är dom i Sverige också och säkert i andra länder med. Man får ta det onda med det goda, men det hindrar ju inte att man kritiserar det onda, eller hur? Att jag älskar att bo i Thailand gör mig inte blind för det som är "kasst" här, men inte flyttar jag för det, jag nöjer mig med att diskutera saken på olika forum.
Så, nu har jag varit extremt tydlig och pedagogisk, för jag tror det behövs i det här inlägget. Är det fortfarande något Du inte förstår ?

Liknande trådar

Tillbaka
Topp