Varför har Thai alltid rätt ???

Tycker nog att det inte är så djäkla enkelt , vissa saker/påståenden är defakto rätt , Svenska flaggan är Blå och Gul , Gult kors på blå botten , detta kan ju inte förnekas ,mao RÄTT !, att sen påstå att densamma är vacker är ju rätt för mig men inte rätt för en annan då det är tyckande ...... Rätt eller fel ? Vissa saker är ju bara rätt , behövs inte källhänvisning till allt ......

Precis. Det är inte så enkelt med rätt och fel många gånger när man börjar lägga till en massa olika aspekter i frågan. Är det något så trivialt som t.ex. färger på en flagga, så är det ju förståss enkelt. :)

Jag tycker det är många saker som man har stött på genom åren i Thailand som man trott är entydigt rätt eller fel, men sedan har det visat sig att många bra saker att hämta i det som från början kändes helt fel. :)

Är inte alls med på att Thai är mera ego än oss.

Jag är ganska kluven i frågan om thailändare är mer eller mindre ego än t. ex. svenskar. Jag tycker det är väldigt beroende på vad det handlar om också.

Jag tycker iaf att det går bättre och bättre att hantera det, så nu tycker jag att problemen med thai-ego inte sticker ut mer än med andra nationaliteter. Att vara en del av det thailändska samhället skiljer sig från att vara en del av det svenska "helt enkelt". :)

Jag är ganska kluven i frågan om thailändare är mer eller mindre ego än t. ex. svenskar. Jag tycker det är väldigt beroende på vad det handlar om också.

Jag tycker iaf att det går bättre och bättre att hantera det, så nu tycker jag att problemen med thai-ego inte sticker ut mer än med andra nationaliteter. Att vara en del av det thailändska samhället skiljer sig från att vara en del av det svenska "helt enkelt". :)
Mycket genomtänkta ord tycker jag.
Själv försöker se det positiva i omgivningen och tycker att ser så mycket av det i min omgivning och det får mig att stanna kvar.

Försöker låta bli att jämföra länder för de är så olika.
Jobbade på ett svensk företag som blev uppköpt av finnar. Vilken osämja det blev och främst på chefsnivå. Kallade det själv för finnkamp och det är inte så stor kulturskillnad mellan länderna.
Folk har så mycket fördomar mot allt lite främmande så de slutar lyssna och se det positiva och koncentrerar sig det på det som är negativt.
Och brister finns det ju på oss alla. "Den som är felfri får kasta första stenen" hette det på ett berömt rättskipning.
Självkritik är rätt bra medicin för misstro på andra.

Det måste ändå vara en gemensam faktor som syns bland annat i trafiken. Där de skiljer sig markant från oss.

Utan generalisering så kommer majoriteten av Thailändare inte att släppa fram dig om du väntar t ex i en korsning utan du får vänta tills det är tomt alternativt tränga dig ut och skapa farliga situationer. Om du blinkar för att gå ut i omkörningsfilen kommer bakomvarande i den filen garanterat att trycka på gasen istället för att släppa på den som är ett mer västerländskt beteende.

Detta beteende kan ses överallt där det är kösituationer. Om det inte beror på ett starkt ego så vad kommer det ifrån? Bristande empati kan man ju inte beskylla Thai för, där är de oftast bättre än oss.

Utan generalisering så kommer majoriteten av Thailändare inte att släppa fram dig om du väntar t ex i en korsning utan du får vänta tills det är tomt alternativt tränga dig ut och skapa farliga situationer. Om du blinkar för att gå ut i omkörningsfilen kommer bakomvarande i den filen garanterat att trycka på gasen istället för att släppa på den som är ett mer västerländskt beteende.

Jag har sett stor förbättring gentemot förra året i år under de 3 tusen km vi har kört hittills. Jag tror att uppstyrningen i trafiken börjar få effekt. Lugnare på vägarna generellt tycker jag.

Nedskräpning och trafiksituation ligger dock forfarande i topp på listan av det som stör mig mest i Thailand, men det känns bra att se lite hopp iaf. :)

Det måste ändå vara en gemensam faktor som syns bland annat i trafiken. Där de skiljer sig markant från oss.

Detta beteende kan ses överallt där det är kösituationer. Om det inte beror på ett starkt ego så vad kommer det ifrån? Bristande empati kan man ju inte beskylla Thai för, där är de oftast bättre än oss.
Kan bara hålla med, kör ju bil här dagligen och Thai är sjukt ego i trafiken och begriper inte att det faktiskt tar längre tid för dem själva att komma fram pga deras beteende. Ex vävning vet dom inte vad det är och dom väljer hellre att köra fram 2m extra så man inte kan mötas och backar tillbaka än att stanna där det finns plats från början. Tycker att just bristen på planering faktiskt genomsyrar hela det Thailändska samhället, konsekvens analys är inte deras starka sida om man säger.
Men det finns ändå en fördel med kaoset i trafiken här, ingen som blir arg så länge man inte tutar till skillnad mot Sverige där det rullar en massa låtsas poliser. Man lär sig till slut att här får man skapa sina egna luckor för att komma fram och det funkar trots allt rätt bra.

Kan bara hålla med, kör ju bil här dagligen och Thai är sjukt ego i trafiken och begriper inte att det faktiskt tar längre tid för dem själva att komma fram pga deras beteende. Ex vävning vet dom inte vad det är och dom väljer hellre att köra fram 2m extra så man inte kan mötas och backar tillbaka än att stanna där det finns plats från början. Tycker att just bristen på planering faktiskt genomsyrar hela det Thailändska samhället, konsekvens analys är inte deras starka sida om man säger.
Men det finns ändå en fördel med kaoset i trafiken här, ingen som blir arg så länge man inte tutar till skillnad mot Sverige där det rullar en massa låtsas poliser. Man lär sig till slut att här får man skapa sina egna luckor för att komma fram och det funkar trots allt rätt bra.
Och där har vi en väsentlig skillnad mot t ex Kina där det är mera regel än undantag att det skall tutas i tid och otid. Enormt störande så där är thai avsevärt mycket bättre. Det kinesiska beteendet är dessutom minst lika aggressivt i trafiken, ofta direkt livsfarligt. Man var glad varje gång man kom fram helskinnad.

Jag kan bara hålla med @Lyco, självförtroende är något helt annat än ett stort ego. Det krävs ett gott självförtroende för att erkänna att man har fel och säga förlåt. Med ett stort ego förnekar man att man har fel och ber därmed aldrig om ursäkt.

Ett gott självförtroende är en tro på sig själv och vad man kan uträtta medan ett stort Ego är en förnekelse och ett försvar där man upphöjer sig själv till "bättre" än andra. Det är inte alltid så lätt att kortsiktigt se skillnad på de båda men egot avslöjar sig alltid förr eller senare.

Nationalism är en spegel av dessa båda, det finns god och dålig Nationalism beroende på om man upphöjer det egna landet som bättre än alla andra eller om man bara är stolt för det man har och tror på det. Jag tror faktiskt att de flesta Thai lutar åt den senare Nationalismen även om det låter motsägelsefullt.

Låt därmed inte detta bli en politisk debatt!
Nä , men du gör det ju till en politisk debatt Mackes , att skiva felaktiga åståenden om tillex Nationalism och sen begära att andra inte skall reagera och skriva om detta , det är EGO . Det handlar om att älska sitt fädernesland samt värna om sitt land , jag vet att vissa männsikor med politiskt vriden syn använder vissa ord i fel bemärkelse , inte förvånad över ditt inlägg ..:):)

Du som anser dig gilla fakta , gör inte om sanningar så de passar din egen politiska uppfattning Mackes

Nationalism (från fr. nationalisme, av "nation", ursprungligen från latinets nascor, "jag föds"[1]) är en världsåskådning som tar sin utgångspunkt i gemenskapen inom nationernas gränser. Nationalismen hyllar nationen, kulturen, historien och slår vakt om nationalstaten och dess intressen. Den som bekänner sig till nationalismen benämns nationalist.

:)

Senast redigerad av en moderator:
Mackes skrev :Utan generalisering så kommer majoriteten av Thailändare inte att släppa fram dig om du väntar t ex i en korsning utan du får vänta tills det är tomt alternativt tränga dig ut och skapa farliga situationer. Om du blinkar för att gå ut i omkörningsfilen kommer bakomvarande i den filen garanterat att trycka på gasen istället för att släppa på den som är ett mer västerländskt beteende.

Detta beteende kan ses överallt där det är kösituationer. Om det inte beror på ett starkt ego så vad kommer det ifrån?

:thumbsup:
Helt sant anser jag , men detta har knappast nåt med politik att göra 5555:):):):)

Jag misstänkte att jag skulle antända en explosiv sak, vad är det du tycker är felaktigt i mitt påstående om bra och dålig nationalism?

Jag misstänkte att jag skulle antända en explosiv sak, vad är det du tycker är felaktigt i mitt påstående om bra och dålig nationalism?
Att du gör din egen och enligt mig felaktiga tolkning av ordet nationalism , det anser jag fel .. Om du nu förstod att detta var känsligt , så varför ta upp det , de som läst "andra forum" vet ju att du har en speciell syn på detta ämne .. något jag inte vidare avser diskutera .. jag anser inte att EGO och natonalism har kopplingar på något sätt .. Min åsikt som du efterfrågade .
.Bra och dålig Nationalism , dessa finns ju bara i ditt tyckande Mackes ,
Det finns Nationalism , sen finns det rasism och främlingsfientlighet som skapas just av en viss typ av politik . ,samt som ytterlighet den för mig avskyvärda nazismen ,
Men gör inte som andra PK /och vänsterfolk som alltid tycker det vara passande att hålla upp rasistkortet när vi Nationalister gör oss hörda , dvs . blanda inte ihop begreppen .. EGO och nationalism .
PS jag är inte förbannad , inte ens upprörd , jag vet att ni som tänker som du gör finns , och man får tycka olika ,
Även i min tanke får man det . men det gäller alla...
:):)

Att du gör din egen och enligt mig felaktiga tolkning av ordet nationalism , det anser jag fel .. Om du nu förstod att detta var känsligt , så varför ta upp det , de som läst "andra forum" vet ju att du har en speciell syn på detta ämne .. något jag inte vidare avser diskutera .. jag anser inte att EGO och natonalism har kopplingar på något sätt .. Min åsikt som du efterfrågade .
.Bra och dålig Nationalism , dessa finns ju bara i ditt tyckande Mackes ,
Det finns Nationalism , sen finns det rasism och främlingsfientlighet som skapas just av en viss typ av politik . ,samt som ytterlighet den för mig avskyvärda nazismen ,
Men gör inte som andra PK /och vänsterfolk som alltid tycker det vara passande att hålla upp rasistkortet när vi Nationalister gör oss hörda , dvs . blanda inte ihop begreppen .. EGO och nationalism .
PS jag är inte förbannad , inte ens upprörd , jag vet att ni som tänker som du gör finns , och man får tycka olika ,
Även i min tanke får man det . men det gäller alla...
:):)

Jag skall försöka gå upp på denna slaka linan och bara inrikta mig på begreppet nationalism utan att blanda in politiken.

Jag tror du har missuppfattat mig. Jag tycker att det som jag kallar "god" nationalism och som du beskriver är bra. Det är inget fel i att värna sin egenart och att tro på den kultur man växt upp med och dess symboler. Lika lite som det är fel att ha ett bra självförtroende.

Men det har gått lite inflation i ordet nationalism och det finns många som anser att värna om sin egen kultur innebär att man måste förneka andra kulturer. Det är den sortens nationalism jag tycker illa om.

Jah tycker faktiskt det finns stora likheter med den senare och det stora egot, man upphöjer sin egen kultur över alla andra och förnekar att det skulle finnas något bättre.

Jag skrev i en annan tråd om något som kallas landningsbanan här i Växjö kommun, där nyanlända får lära sig hur det Svenska samhället fungerar,, allt från att kunna larma räddningstjänsten, till hur de ska bete sig på en offentlig toalett. Väldigt bra.. Ta seden dit du kommer, kanske inte funkar för alla, men det är iaf. ett gott försök.

Kan också betyda omsorg av det egna intresset.
Vet inte om det stämmer på Thai helt ut för visst har de omsorg av andra.

Finns äver definition, som främst beaktar sina egna behov och villkor; som främst ser till att en själv mår bra, ofta på bekostnad på andra.

Det är alltid lite riskfullt att stämpla en hel befolkning med något som man hittar om i stort sett om alla folk.
Norrmän - dumma, enligt en svensk
Finnar super och har alltid kniv med sig fast när det förekom sig så söp svensken mera.
Hur tror ni utlänningar ser på svensken?

Är inte alls med på att Thai är mera ego än oss.

Nordmenn (utlendinger) ser på svensker som gjerrige. :):):):)

Jag skrev i en annan tråd om något som kallas landningsbanan här i Växjö kommun, där nyanlända får lära sig hur det Svenska samhället fungerar,, allt från att kunna larma räddningstjänsten, till hur de ska bete sig på en offentlig toalett. Väldigt bra.. Ta seden dit du kommer, kanske inte funkar för alla, men det är iaf. ett gott försök.

Det var politik

Jag skall försöka gå upp på denna slaka linan och bara inrikta mig på begreppet nationalism utan att blanda in politiken.

Jag tror du har missuppfattat mig. Jag tycker att det som jag kallar "god" nationalism och som du beskriver är bra. Det är inget fel i att värna sin egenart och att tro på den kultur man växt upp med och dess symboler. Lika lite som det är fel att ha ett bra självförtroende.

Men det har gått lite inflation i ordet nationalism och det finns många som anser att värna om sin egen kultur innebär att man måste förneka andra kulturer. Det är den sortens nationalism jag tycker illa om.

Jah tycker faktiskt det finns stora likheter med den senare och det stora egot, man upphöjer sin egen kultur över alla andra och förnekar att det skulle finnas något bättre.
Köper en del av det resonemanget , jag uppskattar andra kulturella inslag än de Svenska , jag är ju gift med en Thai för fasen .. vad jag inte gillar är när främmande kulturer tränger in i vårt Svenska samhälle och samtidigt proklamerar att allt skall ändras ,samt att den i Sverige förhärskande religionen inte framledes kommer att accepteras ,, nu kan vi inte diskutera detta vidare , så jag förslår att vi lägger ner detta , för när jag diskuterar detta med folk som defakto förnekar sanningen , då blir jag efter en stund förbannad och det tjänar inget till , så .... lägger jag ner detta ....

Köper en del av det resonemanget , jag uppskattar andra kulturella inslag än de Svenska , jag är ju gift med en Thai för fasen .. vad jag inte gillar är när främmande kulturer tränger in i vårt Svenska samhälle och samtidigt proklamerar att allt skall ändras ,samt att den i Sverige förhärskande religionen inte framledes kommer att accepteras ,, nu kan vi inte diskutera detta vidare , så jag förslår att vi lägger ner detta , för när jag diskuterar detta med folk som defakto förnekar sanningen , då blir jag efter en stund förbannad och det tjänar inget till , så .... lägger jag ner detta ....
Äntligen håller med fast jag är invandrare

Liknande trådar

Tillbaka
Topp