Varför är det dyrt med strand ceremoni?

B

Benjamino

Gäst
Hejsan alla

Jag undrar varför är det så jäkla dyrt med strand ceremoni/ bröllop för två personer i Phuket?

Själva ceremoni brukar ta 15-30 min, och man kan inte hitta hyfsat fin ceremoni under 50.000 baht. Alla tar 55.000-60.000 baht.

Vad är som kostar så mycket?

Hejsan alla

Jag undrar varför är det så jäkla dyrt med strand ceremoni/ bröllop för två personer i Phuket?

Själva ceremoni brukar ta 15-30 min, och man kan inte hitta hyfsat fin ceremoni under 50.000 baht. Alla tar 55.000-60.000 baht.

Tror det är speciellt att få ha det på stranden, men jag kan ju ha fel, men det låter ju kanske lite dyrt för det, men det är ju bara en gång i livet man får vara med om det (tror jag)

Tror det är speciellt att få ha det på stranden, men jag kan ju ha fel, men det låter ju kanske lite dyrt för det, men det är ju bara en gång i livet man får vara med om det (tror jag)

Jo men det är nästan för dem pengar kan du ha bröllop här i Sverige.

Hur mycket tjännar en thai så det är så fruktansvärt med en florist, fotograf och tillstånd för stranden.
Nästan en minut 1000kr.

Turistfälla verkar det som.
Pengarna hamnar inte i vanliga människors ficka utan ägaren som anordnar allt.

Jo men det är nästan för dem pengar kan du ha bröllop här i Sverige.

Hur mycket tjännar en thai så det är så fruktansvärt med en florist, fotograf och tillstånd för stranden.
Nästan en minut 1000kr.

Turistfälla verkar det som.
Pengarna hamnar inte i vanliga människors ficka utan ägaren som anordnar allt.
Helt klart så kan man ha det i Sverige för samma kostnad och han som anordnar det tar ju alla pengar, vi gifte oss själva i Bangrak, Bangkok, och vad jag förstår så kan alla gifta sig där även falanger, dock ingen ceremoni där, bara att fylla i papper och några turer till thailändska ud. Men det är ju lite speciellt att gifta sig på stranden i ex. Thailand, men är det samma pris på andra stränder än i Phuket?

Phuket är ju dyrt på allt, men svinigt dyrt är det ju. Om du kollar på en annan strand utanför Phuket och kollar med ett hotel som kan hjälpa till att fixa kan du nog få ner priset om ni kör festen på hotellet.

Ska ni gifta er med präst eller Buddistiskt eller via Amphure? Blir det juridiskt bindande om det sker på Thailändsk mark eller måste det reggas i efterhand?

Phuket är ju dyrt på allt, men svinigt dyrt är det ju. Om du kollar på en annan strand utanför Phuket och kollar med ett hotel som kan hjälpa till att fixa kan du nog få ner priset om ni kör festen på hotellet.

Ska ni gifta er med präst eller Buddistiskt eller via Amphure? Blir det juridiskt bindande om det sker på Thailändsk mark eller måste det reggas i efterhand?

Det är samma priser överallt.
Till och med dyrare tex på Koh phi phi.

Hotel är mest dyra.
Vi ska inte ha fest, utan bara ceremoni för oss två.

Nej, inget lagligt, utan bara ceremoni.

Så jag fattar inte vad 60.000 baht kostar.
Och det är svenska arrangörer.
Men engleska arrangörer tar samma summa. Frågat olika.

Senast redigerad av en moderator:
Helt klart så kan man ha det i Sverige för samma kostnad och han som anordnar det tar ju alla pengar, vi gifte oss själva i Bangrak, Bangkok, och vad jag förstår så kan alla gifta sig där även falanger, dock ingen ceremoni där, bara att fylla i papper och några turer till thailändska ud. Men det är ju lite speciellt att gifta sig på stranden i ex. Thailand, men är det samma pris på andra stränder än i Phuket?

Visst är det speciellet men om en thailändare har 5000 baht i månaden kan man inte ta 60.000 baht för 15 minuter ceremoni. Fruktansvärt.

Om det var 30.000 baht så okej, de kommer tjäna ändå på det hela.

Ett strandbröllop är väl att se som lite lyx.
Har någon en privat strandplätt, eller strand där dom har tillstånd att utföra vigsel ser dom nog till att ta betalt för det.

Dom jag har sett har ju utförts på hotellens privata stränder, är det ens tillåtet att utföra på allmän strand.

Så som sagt lite lyx och nog inte tänkt för Thai som tjänar 5000 bath i månaden utan för den rikare delen.

Hejsan alla

Blåsningen kostar dig mycket.
Behövs väl inget tillstånd,för att ta några bilder på men strand, bara för att damen är klädd som brud gör väl ingen skillnad.
För mig är det bara skitsnack om tillstånd mm.
Argument för deras hutlösa priser.
Hyr en fotograf och fixa själva.

Här i Bangsaen är det många som tar brud bilder på stranden och ved den heliga kullen Khao Sam Muk
som betyder evig kärlek för en Thai . Jag har skrivit om de unga paret Saen och Muk som hoppa i döden
från kullen på bröllops dagen till Saen , och etter de är kullen blivet helig .
Betalning är bara fotografen som skall ha . Foto lite brud bilder från Bangsaen

10403056_937025349672996_6454390015008715557_n.webp

post-5036-0-27437200-1294290535_thumb.webp

19493030.webp

Khao-Sam-Muk-o46.webp

For fem år sen tog en fotograf her i Bangsaen 6000 Baht för brudbild och för att låna brud klänning
for han och henne 3000 Baht .
Här är lite brud bild från en fotograf i Bangsaen

10501949_915152828526915_8172929280843269913_n.webp

11012859_913808011994730_417092962114151783_n.webp

11219517_959301950778669_6663846310151521407_n.webp

11222530_957384724303725_6139078540303347188_n.webp

11224225_914804125228452_3035280926398229781_n.webp

11822739_963735247002006_1626397262425047248_n.webp

11825554_963773186998212_8741418920266632665_n.webp

11836790_961296213912576_1247732721053807974_n.webp

1399439768-IMG3891Edi-o.webp

Blåsningen kostar dig mycket.
Behövs väl inget tillstånd,för att ta några bilder på men strand, bara för att damen är klädd som brud gör väl ingen skillnad.
För mig är det bara skitsnack om tillstånd mm.
Argument för deras hutlösa priser.
Hyr en fotograf och fixa själva.

Ceremoni är väl lite mer än ett foto på stranden.
Tar man det via hotell tex. dom 2 jag har sett 1 på Sherathon här och på hotellet vi bodde i Koh Chang.
Las ner rätt mycket arbete på dom fotona här stängde dom av bit av stranden hade folk som jobba hela förmiddagen med att dekorera.
Blir ju paketpris, dekoration, präst/munk/annan vigselförättare, platser för folket etc.

Är det istället ett foto som det bara gällde är det ju bara att klä upp sig och gå och ta det men jag läste ceremoni och det är ju lite mer i ett sånt paket.
Är väl oftast lyxhotellen som erbjuder detta och är det full ceremoni är det ingenting.

Men men kan ju köra den billiga varianten gå och ta ett kort och säg till frugan att resten är en blåsning det kommer hon nog att älska vare sig hon är farang eller Thai 55555.

Ett strandbröllop är väl att se som lite lyx.
Har någon en privat strandplätt, eller strand där dom har tillstånd att utföra vigsel ser dom nog till att ta betalt för det.

Dom jag har sett har ju utförts på hotellens privata stränder, är det ens tillåtet att utföra på allmän strand.

Så som sagt lite lyx och nog inte tänkt för Thai som tjänar 5000 bath i månaden utan för den rikare delen.
Stranden är väl sällan privat så varför ska man betala för detta?
Hyr en fotograf/prälle och gå ner på stranden på kvällningen när det blir finast ljus/bakgrund och inte är så mycket folk.
Vill man bli blåst så blir man det och vill man ha det till rätt pris får man vara lite om och omkring sig själv och inte tro att andra ska fixa allt åt en gratis.

Hyr en fotograf/prälle och gå ner på stranden på kvällningen när det blir finast ljus/bakgrund och inte är så mycket folk.
Vill man bli blåst så blir man det och vill man ha det till rätt pris får man vara lite om och omkring sig själv och inte tro att andra ska fixa allt åt en gratis.

Hörde att på Phuket är det förbjudet numera, med bröllopsfest/ fotografering på stranden.

Men han skriver ceremoni inte foto, är väl rätt stor skillnad på bröllopscerenomi och foto.

Det är flera företag i Phuket som ordnar med bröllopsceremoni och foto .
Och det är populärt på dom många öar utfår Phuket , det var en svensk kvinna som hade bröllops fåretag
i Phuket Tina Björk ; Foto av brudpar på en ö utfor Phuket

1431803.webp

Bröllop i Pattaya
Det är mycket billigare att gifta sig i Pattaya en Bangkok . I Pattaya på Amphur Banglamung .
Den kvinna som är på bild arbetar på Amphur Banglamung och det är hon som har med dom
som skal gifta sig Amphur, både Thai och Ferang och pappiren blir översatt till engelska , så
hon ordnar med alt , och efter arbete på Amphur , har hon en restaurang som hon har
bröllopsceremonien och här kan man beställa alt till bröllopet
För låg Restaurangen hennes i Jomtien på Beach Road men hyra steg till 60.000 Baht i
månaden , så hon flytta till Pattaya.

P1110232.webp

Bröllop i Pattaya
Det är mycket billigare att gifta sig i Pattaya en Bangkok . I Pattaya på Amphur Banglamung .
Den kvinna som är på bild arbetar på Amphur Banglamung och det är hon som har med dom
som skal gifta sig Amphur, både Thai och Ferang och pappiren blir översatt till engelska , så
hon ordnar med alt , och efter arbete på Amphur , har hon en restaurang som hon har
bröllopsceremonien och här kan man beställa alt till bröllopet
För låg Restaurangen hennes i Jomtien på Beach Road men hyra steg till 60.000 Baht i
månaden , så hon flytta till Pattaya.

P1110232.webp

Är du säker på detta med översättningen?

Jag gifte mig i Banglamung (Pattaya) i Februari.
Konsulatet i Pattaya får utfärda hindersprövning men enligt konsulatet finns det ingen godkänd översättningsbyrå i Pattaya så du måste till Bangkok där dem närmaste är.
Dessa översättningsbyråer måste vara godkända då dom ger sin äkthetstämpel på.

Så för oss gjorde det ingen skillnad, vart ju tvungna att åka till Bangkok ändå.
Så gjorde hindersprövningen på ambassaden och gick ner till godkänd översättningsbyrå.
Var väl runt 2000 bath då översatte dom skickade in det så det blev stämplat av Thaimyndighet och returnerat till oss.

Och kostnaden? Jag har ju varit gift 2 gngr här nere och var ingen extra kostnad om jag gifte mig i Pattaya eller annan amphoe. Kommer inte ihåg summan men under 1000 bath var den så några 100, så är det dyrare om man gift sig i Amphoe i Bangkok?

Kommer inte ihåg summan men under 1000 bath var den så några 100, så är det dyrare om man gift sig i Amphoe i Bangkok?
Jag kommer inte ihåg vad jag betalade när jag gifte mig i Bangkok förra sommaren, men det var inte många 100 bath, vad det kostade för pappersarbetet på ambassaden plus stämpel, översättning och stämpel från thailändska UD kommer jag inte ihåg, men inte var det dyrt

Vi betalade 20 baht per person när vi gifte oss dvs 40 baht. Men det var ju några år sedan.

En svensk arrangör kommer ju lätt ta svenska priser så klart och rikta sig till turister. Inget thai par vill väl gifta sig med svensk ceremoni. 15000 SEK för en svensk ceremoni är väl ok?

Liknande trådar

Tillbaka
Topp