Det blev en liten incident med min Bankaewhund.
Det finns en granne som bor i närheten och går in genom samma grind som oss, sent en natt kom en thaiman som skulle besöka tjejen i det här grannhuset.
Vad han tydligen inte visste var att jag har hunden i ett lusthus på gården, där den ligger på en soffbänk. Naturligtvis rusade hunden ut och skulle förmodligen köra iväg inkräktaren, som började springa.
Han var tvungen slänga sig upp på flaket på en pick up, som stod parkerad där, hunden högg han i foten som han hann inte få upp, men det blev endast rivsår som tur var.
Sedan hade hunden ståndskall på inkräktaren, där han fanns på flaket och väckte upp folk runt om, som kom ut för att se vad som hade hänt. När husets folk kom dit, var det inga problem och allt löste sig.
Nu var det inga problem med rivsåren därför hunden är vaccinerat blandannat mot rabies och såren behövdes endast rengöras. Med de här hundarna bör man ta ned framtänderna som också är gjort, de är riktiga klor för att hålla fast bytet, därför den här rasen härstammar från vildhunden som fanns i Thailand tidigare.
Thaimannen borde ha varskott tjejen när han kom så sent att hon gått till grinden, han ansåg sig själv skyldig också till det inträffade.
Hunden har ingen avsikt att hugga någon om personen stannar upp och lugnt lämnar stället.
Det sämsta man gör är att börja springa, som han gjorde.
Det har hänt någon orm kommit fram till gården och då skäller hunden intensivt på ormen, men försöker hålla den på stället fixerat, sedan brukar jag gå fram och ta död på den.
Men man kan se den har respekt för ormen, med att den går inte för nära och även backar för ormen, men skäller intensivt på den, det verkar att den vet att ormen är farlig också.
En orm som kommer fram till husen tas död på, men annars ses ormen att den gör nytta ute på fälten och finns ingen orsak ta död på ormarna där.