Vad ska man göra på Songkran 2014?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Krister

Forumveteran
Jag längtar till Songkran. 2013 fick jag uppleva mitt första thailändska nyår någonsin. Det va jag, sambon och hennes syster som gick bananas i Bkk. Min svägerska va väl den som va mest galen den natten, det va det roligaste jag varit med om hittills...
Några bilder på sambon och hennes lillasyrra (till höger) någonstans vid Silom kl 8 på morgonen.

908896_544493628936608_1964096461_n.webp

912072_544493635603274_1189183825_n.webp

912024_544493655603272_585153542_n.webp

Har tyvärr aldrig fått uppleva Songkran och det lär dröja innan det ev kan bli något av det. Ungarna går ju i skolan här hemma och det kolliderar med den festen. Visst hade det varit kul att uppleva det och bli avsvalkad ute på gatan.

Det närmaste man kan komma här hemma är templet i Eslöv där mn alltid firar Songkran. Men säkerligen utan vatten, utetemperaturen lockar inte till detta precis i april.

DEn 8 april åker vi (jag,frugan och hunden) upp till byn,jag stannar till den 18e , sen aker jag ner själv en månad till huset här i pattis, kan vara bra att komma ifrån varandra ett tag känner jag. så det passar bra att frugan vill stanna en månad där uppe ,, varsågod.. Songkran kan jag vara utan egentligen ,,, bara en massa supa, döda i trafikolyckor mm. ;)

Hmm!
Songkran, kan man både ha och vara utan, efter alla år här i LOC så har min känsla för Songkran blivit mättad och håller mig borta från ställena där vattenkastandet sker, ska inte sticka under stolen att har man blivit nerblött mot sin vilja när man talat om för dessa stollar & nerdruckna personer att det inte nödvändigt att blöta ner mig, men de gör det i alla fall.
Men får väl göra som man blivit lärd, vända andra sidan till och gå därifrån eller också ge tillbaka med krafttag så de lär sig att alla faranger inte är med i deras lek/spel.. 8) (men det kan också misstolkas av stollarna)

Barnslig som man är tycker jag det är skitsköj på songkran springa runt och kasta vatten och festa.
Har nog en lika barnslig farsa han sprang runt med vattenpistol och var som ett barn, sen hitta han några Thai med en tunna vatten och där stod han resten av eftermiddan och dränkte ner alla som passera. Roligaste högtiden tycker jag men som sagt var är man kanske som ett barn ibland ;)
Tyvvär jobbar jag i år men dom 2 senaste har jag varit hemma, har aldrig varit här nere på turistställena under songkran men uppe i byarna är det som sagt skitsköj.

"Jonas " sa:
Barnslig som man är tycker jag det är skitsköj på songkran springa runt och kasta vatten och festa.
Har nog en lika barnslig farsa han sprang runt med vattenpistol och var som ett barn, sen hitta han några Thai med en tunna vatten och där stod han resten av eftermiddan och dränkte ner alla som passera. Roligaste högtiden tycker jag men som sagt var är man kanske som ett barn ibland ;)
Tyvvär jobbar jag i år men dom 2 senaste har jag varit hemma, har aldrig varit här nere på turistställena under songkran men uppe i byarna är det som sagt skitsköj.

Hmmm, springer du runt när du kastar vatten? Jag brukar stå stilla! ;)

"Jo-Be " sa:
Hmm!
Songkran, kan man både ha och vara utan, efter alla år här i LOC så har min känsla för Songkran blivit mättad och håller mig borta från ställena där vattenkastandet sker, ska inte sticka under stolen att har man blivit nerblött mot sin vilja när man talat om för dessa stollar & nerdruckna personer att det inte nödvändigt att blöta ner mig, men de gör det i alla fall.
Men får väl göra som man blivit lärd, vända andra sidan till och gå därifrån eller också ge tillbaka med krafttag så de lär sig att alla faranger inte är med i deras lek/spel.. 8) (men det kan också misstolkas av stollarna)

Dessa dagar så lämnar jag absolut inte huset, handlar innan, så att allt finns hemma, så man slipper detta vansinniga påfund.
Har en gång fått en hink vatten över mig, och en sekund senare en stor burk med puder, det var detta som gjorde att det rann över för mig.
Kan inte förstå hur vuxna, äldre människor, kan stå en hel vecka,och hålla på med denna galenskap

Lite Information om Songkran.

Songkran Festivalen äger rum den 13 april 2014.
Den Songkran festivalen firas i Thailand som den traditionella nyårsdagen från 13 till 15 april. Det sammanfaller med det nya året av många kalendrar i Syd-och Sydostasien. Datumet för festivalen ursprungligen fastställts av astrologiska beräkningar, men det är nu åtgärdat. Om dessa dagar infaller på en helg, de missade lediga dagar tas på vardagar omedelbart efter.

Så från måndag den 7:e April till 16:e april gäller det att hålla sig borta från gatorna, när det gäller partystäderna så är det väl en längre tid som gäller för att undvika blöta...

wetcop.webp

Tja vissa åker ju till Thailand för att sitta på en bar och prata om hur mycket bättre allt är i Sverige... Andra åker dit att ratta in SVT på parabolen...
Jag tycker det är skitbra att denna högtid finns. Spelar ingen roll vem du är eller var du kommer ifrån alla har lika roligt. Gatubarnen och dom rika amerikanerna vattenkrigar på lika villkor... 5555
Och för er som inte vill vara med. Veva upp rutan på bilen! Lås in er och titta på er melodifestival eller vad ni nu tycker om... 5555

"krister " sa:
Tja vissa åker ju till Thailand för att sitta på en bar och prata om hur mycket bättre allt är i Sverige... Andra åker dit att ratta in SVT på parabolen...
Jag tycker det är skitbra att denna högtid finns. Spelar ingen roll vem du är eller var du kommer ifrån alla har lika roligt. Gatubarnen och dom rika amerikanerna vattenkrigar på lika villkor... 5555
Och för er som inte vill vara med. Veva upp rutan på bilen! Lås in er och titta på er melodifestival eller vad ni nu tycker om... 5555
:thumbsup: :nod:
Eller längta tills det är midsomma och skutta runt midsommargranen..

Har ni Bun Bang Fai (raketfestival) i era byar nu under songkran. Vi har det varje år här i byn då det är några utvalda risbönder från olika byar som tävlar om vem som skjuter längst och högst.

Japp det är vanligt.
Man gör ett undantag från lagen och tillåter vadslagning. Man satsar på att en raket flyger rakt upp i luften eller om den som flyger i sidled.
Det va en snubbe i byn som hade lagt ner ett hundra tusen B på sin raket, han blev mäktigt hyllad. Jag tyckte inte det flög högre än övriga. Men han ville väl "show off". Han va en vanlig bonne som alla andra men han fick väl vara lite "kung för en dag"

Jag har varit nere på Songkran cirka fem gånger, både på turistställe och i byn (och dess omnäjd). Jag gillar Songkran, på turistorterna blir det ju mest vattnet och pudret. Jag gillar dock inte när de kastar vatten innehållande isbitar och inte kastar på folk som kör moppe och uttryckligen inte vill ha vattnet på sig. Det är ju många som vill vara med att leka och kasta på dessa är ju roligare än på någon som inte vill. Sen gillar jag ju imte bieffekten att alla kör fulla och mer bråk. Lite som svensk midsommar trevligt att fira med dem men tyvärr dåliga sideffekter (hur många barn har två fulla föräldrar på en midsommarkväll och få ta hand om sig själva).

Senaste året körde jag bilen, vevade upp rutorna och låste dörrarna lät vattentunnan finnas på flaket och de äldre barnen fick leka när jag körde runt dem. Saknade lite det roliga i att kasta vattnet men vill ha koll på bilen och våra småbarn.

Sen är det ju parader till tempel och dansuppvisningar etc på Songkran som man vill vara med på.

Sen har vi ju raketfestivalen, den har jag sett ett par gånger. Dock har jag hållt mig på avstånd händer ju lite olyckor på dessa ibland.

Den här raketfestivalen anser jag är rena galenskapen, de skickar upp hemmagjorda raketer, där vissa aldrig lyfter utan exploderar och det är inga små pjäser som de skickar upp, de som kommer upp.
Sedan om de kommit upp dalar de ned och de kan slå ned bland publiken också.
De har visst någon tävling den som kan komma högst upp, men thaiarna tycks gilla det här, det är mycket folk som samlas vid raketfestivalen.
Det har inträffat dödsolyckor och bränder med de här raketerna, som inte alltid följer uppskjutarens önskemål.

Tanken med songkran är ju bra men det spårar ju alltid ur. Man kastar vatten helt urskiljningslöst och ibland har man ju tom ihjäl folk och skadar massor. Att kasta en hink iskallt vatten på en som kör moppe är helt sjukt, dom som gör det borde få på käften ordentligt och låsas in.

Har tyvar inte varit med om nagon SongKran forut Har varit har nere all manader pa aret men inte April Sa det har blir forst och tycker det ska bli roligt Kommer att vara i Kat och Chalong Skulle garna vilj vara uppe i norra Thailand och se det riktiga SongKran men det far bli nasta ar

Vid Songkran har de raketfestival också när större och mindre raketer lyfter mot högre höjder om det inte blir missfire och allt exploderar, sådant händer också.
På fotot är det en större raket som skall installeras för uppskjutning.

IMG_0123 (4).webp

Här kan man se att raketen installeras på avskjutningsrampen, det var den största raketen som de hade på festivalen. Sedan är det någon tävling den raket som kan gå högst och längst, men ibland kommer det neddinglande material från raketerna att publiken får springa.

IMG_0125 (2).webp

Håller mig på avstånd med att se glädjen i dom, gammal som ung bara det är en upplevelse.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

A
Svar
39
Visningar
4 K
G
A
Svar
0