Begagnade bilar: Audi A3 Sportback 2014/15 eller Golf 2016/17

SnöSol

Medlem
Tittar lite på begagnade bilar och var först inne på WV Polo eller Golf då jag först tänkte bil under 120k men gick långsamt lite upp i pris och ser nu Audi A3 Sportback som ett alternativ. Den verkar ju lite dyrare men gissar på bättre känsla och kvalitet av det lilla jag sett. Har ingen bil nu utan cykelpendlar större delen av året men saknar bil ibland lite på helgerna för utflykter och när jag ska hem till uppväxtorten och släkt och familj där (300 km bort). Vad skulle ni rekommendera eller vad är era erfarenheter. En lite äldre Audi a3 sportback eller lite modernare Golf/Polo för lägre kostnader? Har begränsad budget, dvs jag har råd med bil men de kostnaderna kommer påverka annat (främst sparandet)

Hade satsat på Golf eller Polo före Audi. Du får en väldigt bra VW för under 75000 vill du lägga 120k så blir det nya årsmodeller med längre mil på mätaren. Är absolut ingen bilexpert men det är min tanke iaf . Blocket - Sveriges största marknadsplats, bilar, bostäder, möbler m.m.
Har läst att det ska vara lite problem med en del wv innan 2015 och vill ha lite komfort och att det ska fungera bra med mobilen också, speciellt för de länge resorna. Ska väl sedan ha bilen i minst fem år också.

Audi har seglat upp som den bil tyskarna själva ser som den med bäst kvalitet. Till och med före BMW och Mercedes

Dock anser jag att man får mer för pengarna med en VW och kanske till och med ännu mer med en Skoda
Audi, VW, Skoda och Seat är ju i grunden samma teknik och producent mer lite olika variationer och en och samma koncern. Mycket av tekniken är gemensamt och t.ex många delar på en Skoda sitter VW-märken på

Så skall man välja "mest privärd" och inte bara "bäst kvalitet" skulle jag personligen välja en Oktavia från Skoda

Har nog kört de flesta bilarna av olika märkena. Är dock oduglig med bilar vad de kostar i reparationer när de går sönder. Audi är en favorit hos mig. Väldigt liten bara och trång i baksätet.

Audi har seglat upp som den bil tyskarna själva ser som den med bäst kvalitet. Till och med före BMW och Mercedes

Dock anser jag att man får mer för pengarna med en VW och kanske till och med ännu mer med en Skoda
Audi, VW, Skoda och Seat är ju i grunden samma teknik och producent mer lite olika variationer och en och samma koncern. Mycket av tekniken är gemensamt och t.ex många delar på en Skoda sitter VW-märken på

Så skall man välja "mest privärd" och inte bara "bäst kvalitet" skulle jag personligen välja en Oktavia från Skoda

Det är väl någon som säljer motorolja som höjer dessa bilar till skyarna...

Till TS

Är man lika gärna inne på någon lågbudget så skulle jag vara såpass tråkig att jag hade tagit något japanskt eller koreanske.
Toyota eller Kia. Det kommer inte att bli så jätteroligt oavsett

Har läst att det ska vara lite problem med en del wv innan 2015 och vill ha lite komfort och att det ska fungera bra med mobilen också, speciellt för de länge resorna. Ska väl sedan ha bilen i minst fem år också.
Nissan Juke funkar bra på långresor.
Vi åkte 4 stycken i våran från Pattaya till Krabi, gick hur bra som helst, inte alls den småbilskänslan som en golf när man kör.
Riktigt bra på vägen tyckte jag, ja körde hela den sträckan till Krabi och tillbaks, 90mil 1 väg.
Också ser den ju fräck ut, ligger ju i samma segment.

Till TS

Är man lika gärna inne på någon lågbudget så skulle jag vara såpass tråkig att jag hade tagit något japanskt eller koreanske.
Jag tycker min Stinger e kul! Men vad vet jag! :beer: Har ju bara haft bil sedan 1972! Och om man kollar med bilprovningen så är "Tojjåta" bilen med minst fel!

Till TS

Är uppväxt med Toyota i alla år , dom har alla funkat kanon , hitta en lågmilare med 4-5 år på nacken så har du bil väldigt väldigt länge.

En bilaffär är aldrig bra men den är mer eller mindre dålig!

Ser att försäkringskostnaden för Audimodellen är ganska mycket högre. Blir några tusenlappar extra per år.
Tänkte mest på europeiska modeller då kanske service är billigare och reservdelar är lättare att få tag på.
Vad räknas som lågmilare föresten?
När jag söker bilar så sätter jag filter på under 10 000 mil.

Senast ändrad:
Ser att försäkringskostnaden för Audimodellen är ganska mycket högre. Blir några tusenlappar extra per år.
Tänkte mest på europeiska modeller då kanske service är billigare och reservdelar är lättare att få tag på.
Vad räknas som lågmilare föresten?
När jag söker bilar så sätter jag filter på under 10 000 mil.

miltalet tror jag du är helt rätt ute mindre än 10000 , service på en Toyota och reservdelar finns i massor(då Toyota är världens största biltillverkare) kostar inte mer än du letar efter en europeisk bil.. Toyota Auris är svaret på dina frågor ..

Tillbaka
Topp