Vad är bättre i Phillipinerna

• Trådstartare Trådstartare Anonym
  • Start datum Start datum

Hej

Jag själv har upplevt riktigt dålig luft i Korat, men hittills aldrig i Udon Thani eller Nong Khai, men finns det sockerrörsodlingar i närheten av städerna så kan ju rök därifrån tillfälligt dra in över städerna, men rent generellt tycker jag att luften på landsbygden i norra Isaan upplevs som väldigt ren.

Mvh isan lover
Mätningarna säger motsatsen.
I februari var sikten bara några km i Chaiyaphum varje år och det var bränning av risfält och vegetation.

Kanske det värsta är över nu men Udon, Khon Kaen och Korat har haft väldigt usla siffror i mätningarna.
Bränningar och damm är väl orsakerna.

Så här ser det ut idag. Inte något vidare.
Mina orter är klart trevligare att andas i.

20190414_134719.jpg

20190414_134633.jpg
Ja enligt appen så ska det ju vara 99 i Hua Hin idag men så här ser det ut ute på min altan, blåser ju en frisk bris från havet som väl hjälper till antar jag. Tycker att det är rätt skönt här i skuggan, solskyddet över poolen va en bra investering för livskvalitén men no 1 är nog att tjejen lagar så fantastiskt god mat till mig varje dag, sånt uppskattas.
Vad får du för variant på krabban idag?

IMG_20190414_125506.jpg

Så länge dom är gifta och bor ihop har han rätt till att bo i huset men inte ha papper på att han är ägare.
Skulle hon avlida ärver han faktiskt huset och blir laglig ägare.

Bor dom inte ihop och han skaffat en ny kvinna som gift så kan hon stämma honom för äktenskapsbrott och psykiskt lidande.
Då måste han inställa sig till förhör och får reseförbud till ärendet är avgjort som tar 2-4 år.
Alternativt blir man nekad inresa till Phil.
Många har råkat ut för detta och förlorat massor pengar och pengar satsade i hus.

Nu tror jag inte Pensionsmyndigheten förskönar medelpensionerna 2018 som låg på nästan 20.000 brutto.
Både höjning av allmän pension för 2019 med 1,4% och skattesänkningar bör ge mer i netto.

Många jag känner med fritidshus på skärgårdsön har pensioner över 50.000kr/m som drar upp snittet.
Har man jobbat heltid hela livet (100%) och är född 1950-1954 bör man ha + 20.000kr/m brutto även i låglöneyrken.

Men har man gjort förtida uttag av pension från 61-62 år och bränt tjänstepensionen på 5 år hamnar man nog runt 11.000kr/m men det är ju ett aktivt val en del gjort.
Var väl ändock inte tjänstepensionen vi diskuterade, den vanliga statliga pensionen ger om man är född 50-54 ca 11000 svkr netto om man har jobbat fullt ut tar ut pensionen vid 63 som jag gjorde ,, har massor med exempel på att detta påstående är korrekt . Har inte haft någon låg lön sedan 80 talet , ger mig dryga14000 brutto , sen tjänstepension upp på detta .. Aldrig arbetslös eller sjukskrivnar längre tider

Ja enligt appen så ska det ju vara 99 i Hua Hin idag men så här ser det ut ute på min altan, blåser ju en frisk bris från havet som väl hjälper till antar jag. Tycker att det är rätt skönt här i skuggan, solskyddet över poolen va en bra investering för livskvalitén men no 1 är nog att tjejen lagar så fantastiskt god mat till mig varje dag, sånt uppskattas.

IMG_20190414_125506.jpg
De. där med god och varierande mat är för mej också väldigt viktigt

IMG_20190414_125506.jpg
Höga värden ni har, har vart uppe i 140 en gång då blåste vi cigarettrök över den ;) annars ligger runt 009, 016 med dörren öppen.

IMG_20190414_125506.jpg
Krabborna är slut, burgare med ostsås och pressad potatis.
I kväll blir det gräddstuvad kycklinglever och kokt potatis.

20190413_145202.jpg

Mätningarna säger motsatsen.
I februari var sikten bara några km i Chaiyaphum varje år och det var bränning av risfält och vegetation.

Hej

Ja vad man odlar på platsen har säkert stor betydelse, vår by ligger ju i Nong Khai provins, dessutom i ett område som domineras av gummiodlingar och dessa gör det i stort sett omöjligt att bränna mark, dessutom odlas det ganska mycket eucalyptus och cassava där man inte heller bränner marken efter skörd, antalet risfält har minskat kraftigt sedan inkomsterna mer än halverades men några fler odlar ju sockerrör, men då på mindre fält mellan ex.vis gummiodlingar och då skördar man utan att bränna, mer och tyngre jobb men ingen risk för skador på grannarnas träd.

Mvh isan lover

Så hade vart ok för dig om din fru sprang på barer där män dansade lättklädda, och var sällskapsmän åt damerna?
Springa på barer å flörta är väl en sak men vad är det för fel på att spana lite om man ser nåt snyggt?
Jag kollar mer än gärna på snygga fruntimmer och vill tjejen kolla in nån hunk så är det fritt fram, men man flörtar ju inte. Försöker en annan tjej få ögonkontakt med mig på ett flörtigt sätt så tittar jag inte tillbaka, där drar jag gränsen men kolla på håll ser jag inget fel i, tvärtom är väl ett sundhetstecken.
Den dan man slutar kolla in snygga fruntimmer är det dags att packa ihop.

Var väl ändock inte tjänstepensionen vi diskuterade, den vanliga statliga pensionen ger om man är född 50-54 ca 11000 svkr netto om man har jobbat fullt ut tar ut pensionen vid 63 som jag gjorde ,, har massor med exempel på att detta påstående är korrekt . Har inte haft någon låg lön sedan 80 talet , ger mig dryga14000 brutto , sen tjänstepension upp på detta .. Aldrig arbetslös eller sjukskrivnar längre tider
Tjänstepension ingår i pensionen sen tidigt 70tal och är inte frivillig eller inte gått att välja bort.
Så självklart ska den räknas med.

Höga värden ni har, har vart uppe i 140 en gång då blåste vi cigarettrök över den ;) annars ligger runt 009, 016 med dörren öppen.
Inomhus med dörren öppen?
Ja allt beror givetvis på var i stan man befinner sig, du bor ju en bit utanför och jag inte så jättelångt från stranden så självklart är det bättre än mitt i smeten.
Normalt här hos mig ligger runt 20 utomhus, efter regn går det under 10, nu när vi kör renaren regelbundet inne brukar det hålla sig runt 6-8 typ så inget man funderar så mycket på. Funderar mer på när leveransen av dom nya stolarna till poolen kommer.

Springa på barer å flörta är väl en sak men vad är det för fel på att spana lite om man ser nåt snyggt?
Jag kollar mer än gärna på snygga fruntimmer och vill tjejen kolla in nån hunk så är det fritt fram, men man flörtar ju inte. Försöker en annan tjej få ögonkontakt med mig på ett flörtigt sätt så tittar jag inte tillbaka, där drar jag gränsen men kolla på håll ser jag inget fel i, tvärtom är väl ett sundhetstecken.
Den dan man slutar kolla in snygga fruntimmer är det dags att packa ihop.
Så du går inte på lättklädda barer?
Har du ju tom skrivit här att du gjort och när jag var i Udon Thani på julafton kunde vi ju inte träffas för ni var påväg till mindre påklädda ej så barnvänliga ställen.
Så enligt dig själv springer du ju fortsatt på sådana ställen även om du har tjej.

Jaja vi är alla olika men själv väljer jag inte land på dom kriterierna, att jag inte kan tänka mig Filippinerna är att dom ligger för långt efter och för lång resväg, jag gillar som tex Pattaya hyfsat modernt och har det mesta, brudarna tänker jag inte på när jag planerar var jag skall slå ner bopålarna.

Inomhus med dörren öppen?
Ja allt beror givetvis på var i stan man befinner sig, du bor ju en bit utanför och jag inte så jättelångt från stranden så självklart är det bättre än mitt i smeten.
Normalt här hos mig ligger runt 20 utomhus, efter regn går det under 10, nu när vi kör renaren regelbundet inne brukar det hålla sig runt 6-8 typ så inget man funderar så mycket på. Funderar mer på när leveransen av dom nya stolarna till poolen kommer.
Ok ligger på samma då, ja jag bor inte nära någon badbar strand men har nog bara ca 2km till havet men på landet ;)

Så du går inte på lättklädda barer?
Har du ju tom skrivit här att du gjort och när jag var i Udon Thani på julafton kunde vi ju inte träffas för ni var påväg till mindre påklädda ej så barnvänliga ställen.
Så enligt dig själv springer du ju fortsatt på sådana ställen även om du har tjej.

Jaja vi är alla olika men själv väljer jag inte land på dom kriterierna, att jag inte kan tänka mig Filippinerna är att dom ligger för långt efter, jag gillar som tex Pattaya hyfsat modernt och har det mesta, brudarna tänker jag inte på när jag planerar var jag skall slå ner bopålarna.
Det händer i bland men inte för att ragga, tjejen brukar dessutom alltid vara med, när vi ränner på bar är det för att umgås med vänner, spela biljard mm, dom riktigt snygga brudarna är inte där iaf.
Betyder ju inte att man inte kan hålla på sig för att man går in på en bar med lättklädda tjejer, har noll intresse av att ligga med nån annan än min tjej, nån mer trogen än mig får du faktiskt leta efter men titta lite ser jag inget fel i.

Tjänstepension ingår i pensionen sen tidigt 70tal och är inte frivillig eller inte gått att välja bort.
Så självklart ska den räknas med.

Hej

Dom enda som kan vara säkra på att omfattas av tjänstepension är väl anställda på företag med kollektivavtal, det är väl som tur är många, men det finns ju arbetsgivare som vägrar teckna detta.

Men i början när dessa tjänstepensioner infördes var det väl relativt små belopp som sattes av och därför blir utfallet nog inte så stort som många hade hoppats på och förväntat sig, själv tror jag att det är ytterst få vanliga löntagare som får ut över 20 000 i pension även med tjänstepensionen inräknad.

Mvh isan lover

För att ha vettiga samtalsämnen på kvällarna måste man kanske skaffa sig en svenska enligt hans resonemang.
Nä, det har jag testat. Funkar inte! Mest prat om ytliga, och ointressanra, saker efter en tid i varje fall. Kombinerat med diverse förbråelser och spydigheter. Gäller nog oavsett kön, sexuell läggning och nationalitet. Jag tror inte människan är någon djävla knölsvan som är programmerad att leva ihop med samma partner hela livet. Mannen är programmerad att sprida sin säd maximalt till kvinnor som har rätt kroppsluga förutsättningar för barnalstrande och kvinnan är programmerad att jaga rätt på en man som kan skydda henne samt barnen till dess de är självgående. Sedan börjar cykeln om. Sedan har vi draperat detta med "civilisation" "kultur" "religion" "värdegrunder" och annat för att försöka mildra vissa negativa effekter av vår naturliga drift men jag tror att man blir lyckligare ju närmre man kan komma sitt naturliga tillstånd. En förutsättning är dock att man börjar strunta rätt mycket i vad resten av "civilisationen" tycker om ens agerande för annars drabbas man av skuldkänslor.

Hej

Dom enda som kan vara säkra på att omfattas av tjänstepension är väl anställda på företag med kollektivavtal, det är väl som tur är många, men det finns ju arbetsgivare som vägrar teckna detta.

Men i början när dessa tjänstepensioner infördes var det väl relativt små belopp som sattes av och därför blir utfallet nog inte så stort som många hade hoppats på och förväntat sig, själv tror jag att det är ytterst få vanliga löntagare som får ut över 20 000 i pension även med tjänstepensionen inräknad.

Mvh isan lover
Du får gärna göra en prognos över din egen situation.
De flesta går vid 65 år och det var bara 7% som gick före 64.
I år är det kullen 1954 som lämnar arbetslivet.

Tycker själv att jag inte varit så högavlönad men högre än de flesta LO avtal förstås.
6 år tjänstledig 50% gav ju mindre för mig.
Undantaget är många inom Byggbranschen som tjänat bra.
Ändå har jag dubbla pensionen mot Joker.

Du får gärna göra en prognos över din egen situation.
De flesta går vid 65 år och det var bara 7% som gick före 64.
I år är det kullen 1954 som lämnar arbetslivet.

Tycker själv att jag inte varit så högavlönad men högre än de flesta LO avtal förstås.
6 år tjänstledig 50% gav ju mindre för mig.
Undantaget är många inom Byggbranschen som tjänat bra.
Ändå har jag dubbla pensionen mot Joker.

Hej

Själv tänker jag ju ta ut pension ifrån 61 års ålder, det gör att jag tappar några tusen i månaden, men det är det värt tycker jag, min pension hamnar då på ca 21-22 000 före skatt, men jag har ju möjlighet att fortsätta jobba om jag vill, dessutom har jag ju andra inkomster så det kommer inte att gå någon nöd på oss, men jag har förståelse för folks oro eftersom många får anpassa sig till ett liv som motsvarar halva slutlönen.

Mvh isan lover

Hej

Själv tänker jag ju ta ut pension ifrån 61 års ålder, det gör att jag tappar några tusen i månaden, men det är det värt tycker jag, min pension hamnar då på ca 21-22 000 före skatt, men jag har ju möjlighet att fortsätta jobba om jag vill, dessutom har jag ju andra inkomster så det kommer inte att gå någon nöd på oss, men jag har förståelse för folks oro eftersom många får anpassa sig till ett liv som motsvarar halva slutlönen.

Mvh isan lover
Det handlar inte om slutlöner numera,
det handlar om total livsinkomst.
En del som jobbade mycket övertid och andra ersättningar mm. får högre pension än sin sista lön.
Jag har högre pension än den lön jag hade.

Det handlar inte om slutlöner numera,
det handlar om total livsinkomst.
En del som jobbade mycket övertid och andra ersättningar mm. får högre pension än sin sista lön.
Jag har högre pension än den lön jag hade.

Hej

Dom jag jämför med har alla börjat jobba direkt efter gymnasiet, gjort mycket ö-tid och haft bra löner o.s.v, men det blir ändå bara ca halva slutlönen, en stor omställning för många väntar.

Värst drabbas dom som går i pension och fortfarande har lån på hus, bilar, båtar m.m,

Mvh isan lover

Liknande trådar

Tillbaka
Topp