Upplysningsvis till alla kara och giftassugna

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
A

Anonym

Gäst
Ni som funderar pa att gifta Er med Er Thaikvinna i Thailand, kolla upp hennes skulder , samtliga skulder menar jag da.. Detta ar Thailand inte Sverige , i Sverige star var och en for sina skulder , i Thailand star bada parterna for varandras skulder, dvs. ni drar pa Er den lilla frugan ev. spelskulder , bankskulder mmmm

Nagot att tanka pa kanske ....Jag har klarat mig utan dessa problem , men andra i min narhet har blivit ruinerade :(
Dom bara :-X i nulaget , inget att gora, bara betala ;D

Detta låter väldigt konstigt, SKRÄMMANDE om det stämmer....-kan det gälla oavsett hur de gift sig, dvs om det är en enklare buddistisk ceremoni?

Det gäller verkligen att ta reda på FAKTA innan man gifter sig, egentligen något helt onödigt i vår tid.

Vad händer om de inte betalar skulden i Thailand? Jag har fått berättat för mig att i Sverige är det vanligt att den som lånat helt enkelt sk*ter i att betala och inget händer. Kan det verkligen stämma? Det gäller spelskulder eller ockerlån.

I Thailand har man speciella "indrivare", de får sina slantar ,det garanteras....
Även att de som likforbannat inte betalar kan bli f;rem[l f;r att statuera exempel.

Finns flera som skjuts p[ ;ppen gata eller oftast i hemmet , av tillex ett par killar p[ MC med morka visir..

ja ,det ar skrammande , och inga fantasier f;r den som tror det , det ar darfor jag anser det viktigt attpapeka detta ....

Har du eller din partner spelskulder eller lån från suspekta typer i Sverige så är väl risken stor att det står ett par mc-typer med västar även i Sverige dom tar nog lika lite hänsyn till vems skulden är. Är ju inte helt ovanligt att man läser om det i Sverige. Men skulle tex. En statlig skuld i Thailand gå över även på mig för jag är gift. Frugan hade studielån hot om fängelse fick hon om hon inte skötte betalning. Men kom inte nån och blandade in mig för vi var gifta. Men är det första typen av skulder är den väl lika farlig och går nog i arv var du än befinner dig i världen. Men det är ju inga lagliga affärer så kalla det att dem går i arv speciellt i Thailand känns ju lite fel. Men du nämner även bankskulder så finns det i Thailag då att båda är skyldiga till dessa? Eller pratar vi även här om olaglig indrivning?

Nar det galler tillex bankskulder sa drivs dessa in av forst lantagaren,sen efter behov aven mske/maka

Så är jag fortsatt betalningsskyldig på huset då detta började byggas när vi gift oss jag skrev inte mitt namn på några papper utan allt stod på henne för jag ville inte bli betalningskyldig ifall om en sådan här situation skulle uppstå? Viktigt att jag får fakta nu om detta är lagstadgat i Thailand och inte att några betalat för sin fru pga. Att tex banken har begärt det av dom och dom har betalat för henne även om dom inte haft en laglig rätt bakom sig. Från okrare och spelskulder kan jag förstå, men nu gäller det inte den typen.
Jag pratade med polischefen dom sa att dom kunde inte begära något av mig det enda dom ville veta om jag inte kommer skapa något problem ifall dom skulle ta mark och hus i beslag för att täcka skulderna hon hade. Dom förstod att jag har gjort rätt för mig och att det är hon som skapat den här situationen och att jag inte tänkte färdigställa huset för henne. Men enligt det du skriver här så är jag fortsatt betalningsskyldig enligt Thailag? Så som sagt viktigt med fakta för mig i den här situationen.

Och då hon även köpt en bil på avbetalning så är jag också här betalnigsskyldig då för bilen trots att jag inte haft med det köpet att göra, svärfar och en kompis till han som gick i borgen för henne och mitt namn finns inte med.

Så jag borde ta mina pengar och lämna landet fortast möjligt om jag inte vill bli bankrutt om man skall sammanfatta det du skriver.

Men Jonas hon hade väl skulder innan ni gifte er. Dom är ju du inte betalnings skyldig till.

Vad jag förstått har du betalt huset efterhand ni byggt kontant.

Om nu hon lånar för att färdig ställa huset, så blir du nog ansvarig, efter som du ju inte är skild.

Ja svåra frågor det här.

Är man gifta så är man som det heter solidariskt medskyldig till alla skulder.
Ni äger varandras tillgångar och skulder tillsammans.
Så länge ni är gifta så kan hon sno dig på hälften av allt du äger om ni inte har äktenskaps förord och banken ser "era" tillgångar som gemensamma.
Din skilsmässa kan bli dyrare än du anar Jonas..

Han skriver ju i första innlägget att man blir betalningsskyldig till skulder hon hade innan med. Finns det ju bara studielånet där. Men bilen köpte hon när vi var gifta, och huset var ju inte färdigställt dom säger att hon nu är skyldig dom 650 000 baht men dom ville bara ha bekräftelse på att jag inte kommer skapa problem när dom tar hus och mark villket dom tog från henne i förrgår. För det var hennes problem och jag tänkte inte betala dessa pengar. Dom känner till hela situationen och förstod det. Nu säger dom iofs att marken var överskriven på svärmor och hon som var skyldig och hon var jag ju inte gift med.

"bson " sa:
Är man gifta så är man som det heter solidariskt medskyldig till alla skulder.
Ni äger varandras tillgångar och skulder tillsammans.
Så länge ni är gifta så kan hon sno dig på hälften av allt du äger om ni inte har äktenskaps förord och banken ser "era" tillgångar som gemensamma.
Din skilsmässa kan bli dyrare än du anar Jonas..

Skrev ju Thaikonsult i en annan tråd angående skiljsmässa att så är inte fallet i Thailand däremot kan hon begära en summa av dig för att skriva under skiljsmässo papperena.

Var även en länk från juristsida i den tråden att hon hade ingen rätt till mina tillgångar. Var bara att gå till Amphoen du gifte dig och skilja er.

"Jonas " sa:
Var även en länk från juristsida i den tråden att hon hade ingen rätt till mina tillgångar. Var bara att gå till Amphoen du gifte dig och skilja er.

Det jag hört som ska gälla i Thailand är att det du hade innan ni gifte er är ditt men allt ni skaffat under er tid som gifta är ert.
Men det är som allt annat bara hörsägen.

(Ogiltig länk borttagen)

Står egendom och den har ju hon fått jag tog bara playstation 3 och en ryggsäck med kläder. Står också skulder som uppkommit under äktenskapet men nu tog dom som sagt huset i beslag + chanotten. Jag behöll inget börjar hellre om på nytt än jobbar mig med det.
Pratade ju med polischefen och dom hade skrivit över mark på svärmor när vi börja bygga så är hon som är skyldig.

Jag tror inte att det är nån här inkl Phonta som eg vet vad som gäller, vi går alla på hörsägen. Det vi vet är att det inte är samma regler som i Sverige och i en ev rättstvist har vi inte mycket att sätta emot i Thailand.
Så just därför begriper jag inte varför man gifter sig i eller skriver hus på sin tjej Thailand?
Har man lite erfarenhet av relationer så vet man vad som kan uppstå och då hoppar man över den biten. Det går alldeles utmärkt att leva som sambos och äga allt själv och vill man trygga sin tjejs framtid finns andra sätt.

Det finns inget mer destruktivt för en relation än osämja om ekonomi, ser man till att ha kontroll över den och visar tjejen från början vad som gäller så blir det aldrig något tjafs.
Fördelen med att vara bestämd med detta redan från början är att då sållar man snabbt bort alla gold diggers, dom är inte intresserade av en farang som håller i slantarna. Men en tjej som är ute efter en vettig relation med lite känslor accepterar detta utan vidare.
Då kan man vara snäll och givmild på sina egna villkor och alltid ha en enkel utväg om det hettar till.
Den dagen man vill gå vidare ska det inte vara krångligt.

"Jonas " sa:
Har du eller din partner spelskulder eller lån från suspekta typer i Sverige så är väl risken stor att det står ett par mc-typer med västar även i Sverige dom tar nog lika lite hänsyn till vems skulden är. Är ju inte helt ovanligt att man läser om det i Sverige. Men skulle tex. En statlig skuld i Thailand gå över även på mig för jag är gift. Frugan hade studielån hot om fängelse fick hon om hon inte skötte betalning. Men kom inte nån och blandade in mig för vi var gifta. Men är det första typen av skulder är den väl lika farlig och går nog i arv var du än befinner dig i världen. Men det är ju inga lagliga affärer så kalla det att dem går i arv speciellt i Thailand känns ju lite fel. Men du nämner även bankskulder så finns det i Thailag då att båda är skyldiga till dessa? Eller pratar vi även här om olaglig indrivning?

Inga suspekta typer och det gäller inte mig. Det gäller personer i min bekantskapskrets då deras fruar har spel och lånskulder som de ski*er i att betala. Inga skinnvästprydda typer dyker upp eftersom de håller sig helt isolerade inom Thai. Ett samhälle i samhället som det brukar kallas.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Tillbaka
Topp