Tre rai i surin

Frugan har köpt 3 rai i byn, naturligtvis med hjälp från svenska banken. Många idéer har vi. Men framförallt var det för barnen. Vi började i alla fall att lägga ner rör, för att kunna fylla upp marken.

received_358448077926006.webp

received_356675164769964.webp

received_392647764506037.webp

Frugan har köpt 3 rai i byn, naturligtvis med hjälp från svenska banken. Många idéer har vi. Men framförallt var det för barnen. Vi började i alla fall att lägga ner rör, för att kunna fylla upp marken.

received_358448077926006.webp

received_356675164769964.webp

received_392647764506037.webp

Det här med rör skulle jag vilja veta mer om. Första gången jag hör om detta.
"Vanligtvis" så skyddar muren (om den är rätt byggd/förankrad) mot erosion men kanske är inte det syftet?

Lät inte jättedyrt (utan att veta er plats). "Åkermarken" i våra krokar ligger på 300.000-400.000B/rai men då finns vatten via kanaler tillgängligt året runt.

Köpte precis 1,5 rai inom stadsgränsen (Chanote) för 1,3M. Snål som jag är så kräktes jag i en vecka 555

Ser mer än gärna en uppföljning på projektet;)

Det här med rör skulle jag vilja veta mer om. Första gången jag hör om detta.
"Vanligtvis" så skyddar muren (om den är rätt byggd/förankrad) mot erosion men kanske är inte det syftet?

Lät inte jättedyrt (utan att veta er plats). "Åkermarken" i våra krokar ligger på 300.000-400.000B/rai men då finns vatten via kanaler tillgängligt året runt.

Köpte precis 1,5 rai inom stadsgränsen (Chanote) för 1,3M. Snål som jag är så kräktes jag i en vecka 555

Ser mer än gärna en uppföljning på projektet;)

Vi lagt ner rör för att inte hindra vattenflödet i kanaler som går vid våran tomt gräns. Därefter kan vi fylla med jord för att få en jämn nivå gentemot vägen.
Byn ligger ca 12 km från surin city och tillhör muang Surin.

Senast ändrad:
Vi lagt ner rör för att inte hindra vattenflödet i kanaler som går vid våran tomt gräns. Därefter kan vi fylla med jord för att få en jämn nivå gentemot vägen.
Byn ligger ca 12 km från surin city och tillhör muang Surin.

Ahh, tack. Det var riktigt smart!
Hade svårigheter med att försöka förstå vad tanken var bakom det hela:)

Utan att veta er planering på hur allt ska ligga, kan ni inte använda er av dessa rör till er dränering?
Jag tänker att innan ni täcker över rören, så gör hål på utvalda ställen (med allt det innefattar) dit ni kan sedan leda regnvatten från tomten och även disk o duschvatten (gråvatten). Bara en tanke;)

Hej

Billigt, hos oss kostar det normalt 300-350 baht per lass beroende på lastbilens storlek.

Mvh isan lover
Hos oss kostar det allt emellan 200-500 beroende på hur lång transporten är, har du inte bråttom så avvakta tills du hittar billigt i eller i närheten av byn,
Då pratar jag om den vanliga 6hjulingen(3,5-4 kubik)

Har påbörjat arbetet med att fylla upp marken. Första omgången blev 100 bilar a 220 baht. Blir säkert 500 bilar till minst.

received_200560884029831.webp
Ser bra ut:thumbsup:
själv så beställde vi nog 150 lass men det blev inte många decimeter med små lastbilar.
Nu står våra 3,5 rai i Nakhon si Thammarat i träda då vi byggde i Bang saray istället.
Finns dock planer på att få dit en grävmaskin för att hålla i ordning och kanske blir det något smått bygge så småningnom där typ sommarstuga för gumman vill ha något nära släkten.

Här kostar det ungefär hundra battingar per kubik oavsett om det är fin matjord eller bara fyll. Har inte kommit in i thaitänket riktigt än
Så fyll till baksidan blir den bästa matjorden som finns :p

Hej

Väldigt billigt hur kan det löna sig för dom som gräver och transporterar?

Mvh isan lover

Senast ändrad:
Har faktiskt ingen aning. Köpte fyll förut, rätt ok jord men på framsidan köpte jag matjord på riktigt, samma pris. Noi sa att hon vill ha samma jord på baksidan vilket är ok för mig. :cool:

Hej

Väldigt billigt hur kan det löna sig för dom dom gräver och transporterar?

Mvh isan lover
Vet en Amerikan som var gift med exets kusin.
Dom hade en lastbil han räkna med att dom körde 100 flak jord i snitt på månaden och det gav 30.000 baht, 300 baht flaket om det var före eller efter utgifter vet jag inte..
Jorden tog man ju från marker som skulle röjas upp eller grävas ut så den betala dom inget för.

Vet en Amerikan som var gift med exets kusin.
Dom hade en lastbil han räkna med att dom körde 100 flak jord i snitt på månaden och det gav 30.000 baht, 300 baht flaket om det var före eller efter utgifter vet jag inte..
Jorden tog man ju från marker som skulle röjas upp eller grävas ut så den betala dom inget för.

Hej

Så gör man hos oss också, den markägare som lämnar ifrån sig jorden gratis får ex.vis en damm grävd eller ett risfält med vallar anlagda eller något liknande gratis, företaget som gräver och lastbilarna som transporterar bort jorden till köparna delar sedan inkomsterna, hos oss brukar priset numera ligga på 300-350 baht per lass beroende på lastbilens storlek.

Mvh isan lover

Hej

Så gör man hos oss också, den markägare som lämnar ifrån sig jorden gratis får ex.vis en damm grävd eller ett risfält med vallar anlagda eller något liknande gratis, företaget som gräver och lastbilarna som transporterar bort jorden till köparna delar sedan inkomsterna, hos oss brukar priset numera ligga på 300-350 baht per lass beroende på lastbilens storlek.

Mvh isan lover

Ursäkta men här hänger jag ínte med riktigt, hur kan en markägare få en damm grävd och av den mudden få vallar anlagda gratis?

Ursäkta men här hänger jag ínte med riktigt, hur kan en markägare få en damm grävd och av den mudden få vallar anlagda gratis?
Hej

Det får markägaren om han lämnar ifrån sig den jord som grävs upp gratis till grävare och lastbilschaufförer som får sin betalning genom att sälja jorden för hos oss 300 till 350 baht per lass.

Det kan gälla allt ifrån att anlägga dammar, gräva stora diken (kanaler) eller anlägga risfält med vallar o.s.v, lämnar man ifrån sig jorden dom grävs upp blir det gratis för markägaren.

Mvh isan lover

Liknande trådar

A
Svar
1
Visningar
2 K
A
C
Svar
3
Visningar