Ja räknar man lite på det så ser man vad det kostar. Räcker att lägga på avgifterna på tollway så är de 60k borta.
Skatten visserligen noll upp till 150k/år och 5% mellan 150k-300k. Så den kan man nolla med lön upp till ca 30k/mån mha allmänna avdraget på 60k för en själv och 30k/barn. Går även dra av för föräldrar, tror det är detsamma som för kidsen, dvs 30k/år.
Finns som du skriver en hel del fler kostnader som definitivt gör det svårt att leva på 60k, utan kids hade man kanske varit i närheten av att klara det. Där går det mycket mer än man vill tro, sedan är det nog många som måste ge lite pengar till föräldrar samt hjälpa till med sjukhusräkningar åt släktingar.
Ansökte nyss om sjukförsäkring för mig och ungarna, tycker jag tog en hyffsad, men inget märkvärdigt, den ligger på 106k/år och innefattar inte OPD som hade trimmat upp priset onödigt mycket.
Nu har vi inga lån, lever ett bra/bekvämt svenssonliv som gissningsvis drar runt på 100-120k/mån. Då har jag inte räknat med längre resor eller större inköp.
/ SatanG
När jag och frugan, förmodligen, flyttar tillbaka till Thailand efter ett par år i Sverige så har vi inte längre dottern med oss och har tänkt bo i byn. Jag tror att vi då klarar de löpande kostnaderna på 30-40,000 per månad men sedan tillkommer givetvis resor, kanske försäkringar etc så slår man ut med per månad blir det ändå över 100,000.
Vi såg under lock-down hur mycket billigare det är att bo i byn än i Bkk. Inte för att en khao pad kostar 30 Baht istället för 40 Baht utan för att det så finns mycket mindre frestelser. Var och såg Oppenheimer med dottern igår. Med lite popcorn och Ramen efteråt så gjorde vi av med lika mycket pengar som en månad hemma i byn