Thailendarne har pengar

Klarar man inte av att spara ihop till handpenningen så får man väl inget lån och behöver inte ha en skuld på 4 miljoner.
Hej

Ja det är också en sak som skiljer sig åt länderna emellan, en Svensk bank får väl i princip inte låna ut pengar till folk som inte bedöms kunna betala tillbaka lånet dom tar, man undrar ju hur låneansökningar hanteras i Thailand.

Mvh isan lover

Hej

Ja det är också en sak som skiljer sig åt länderna emellan, en Svensk bank får väl i princip inte låna ut pengar till folk som inte bedöms kunna betala tillbaka lånet dom tar, man undrar ju hur låneansökningar hanteras i Thailand.

Mvh isan lover
Det skrev jag tidigare då vi har lånat, kraven hos bank för hus och billån är likt dom i Sverige, 10% insats för Thai, för oss med farang inblandad 50% insats, visa på att man har fast anställning, inkomst som motsvarar så dom klarar av avbetalningar, fast anställning måste ha varit tillbaks i tiden och visa på gamla lönespecifikationer, krav på livsförsäkring som täcker huset vid dödsfall, brand, borgenär, intyg från arbetsgivare.
Lånet skall kunna betalas av innan pension.

Kraven för huslån står även på bankernas hemsida så bara att läsa där.

Svågern fick inte billån, det fick svägerskan borga för då hon har inkomst att visa på egen verksamhet familjen drivit framgångsrikt i många år och dom har en del mark samt hus i sin ägo.

Försäkringen är bankernas och bakas in i lånet och är rätt bra, den täcker som sagt och betalar av huset vid dödsfall för efterlevande, den täcker bortfall av inkomst pga sjukdom, täcker sjukvård upp till viss kostnad, brand, stöld och allmän husförsäkring ifall nåt allvarligare händer med huset.

Det skrev jag tidigare då vi har lånat, kraven hos bank för hus och billån är likt dom i Sverige, 10% insats för Thai, för oss med farang inblandad 50% insats, visa på att man har fast anställning, inkomst som motsvarar så dom klarar av avbetalningar, fast anställning måste ha varit tillbaks i tiden och visa på gamla lönespecifikationer, krav på livsförsäkring som täcker huset vid dödsfall, brand, borgenär, intyg från arbetsgivare.
Lånet skall kunna betalas av innan pension.

Kraven för huslån står även på bankernas hemsida så bara att läsa där.

Svågern fick inte billån, det fick svägerskan borga för då hon har inkomst att visa på egen verksamhet familjen drivit framgångsrikt i många år och dom har en del mark samt hus i sin ägo.
Hej

Det låter ju bra, men man undrar ju ibland när man ser folk ute i byarna som man vet inte har gott ställt bygger, köper bilar, traktorer och moppar.

Mvh isan lover

Hej

Det låter ju bra, men man undrar ju ibland när man ser folk ute i byarna som man vet inte har gott ställt bygger, köper bilar, traktorer och moppar.

Mvh isan lover
Exet köpte bil med pappan och en farbror som borgenär och dom fick då visa upp skattekvitto som var baserat på antal Rai dom odlade, sen kanske dom har ärvd mark dom belånar.
Så var ju fallet här att frugans moster belånat 10 rai ett lån som hon sen inte kunde betala, vi löste ut lånet men tog marken.
Fick dom iaf behålla det dom lånat till men blev av med marken till oss...

Senast ändrad:
Exet köpte bil med pappan och en farbror som borgenär och dom fick då visa upp skattekvitto som var baserat på antal Rai dom odlade, sen kanske dom har ärvd mark dom belånar.
Så var ju fallet här att frugans moster belånat 10 rai som hon sen inte kunde betala, vi löste ut lånet men tog marken.
Fick dom iaf behålla det dom lånat till men blev av med marken till oss...
Dom får fortsatt odla marken men hälften av allt ris idag skall gå till mina svärföräldrar, en del av det dom lever på.

Men verkar ju göras samma i Sverige, som ene styrman ombord berätta han hade köpt hus på lån sen fick han nyvärdering på det när affären var klar efter tips från banktjänstemannen för att få lån på huset han köpt för att renovera det.

Men verkar ju göras samma i Sverige, som ene styrman ombord berätta han hade köpt hus på lån sen fick han nyvärdering på det när affären var klar efter tips från banktjänstemannen för att få lån på huset han köpt för att renovera det.

Ja, det är nog en hel del renoveringslån som tas i Sverige. Fast det är klart, renoveringar kan kosta rätt bra med flis som en hel del inte har på kontot.
Renoverar man själv så sparar man en hel del, men skulle man ta en firma på helrenovering av kök och två badrum så får man nog räkna med 700.000kr beroende på storleken på kök och badrum.

Ja, det är nog en hel del renoveringslån som tas i Sverige. Fast det är klart, renoveringar kan kosta rätt bra med flis som en hel del inte har på kontot.
Renoverar man själv så sparar man en hel del, men skulle man ta en firma på helrenovering av kök och två badrum så får man nog räkna med 700.000kr beroende på storleken på kök och badrum.
Var både det och bygga ut så låg lite över tom.
Men huset hade ju en värderingsman innan vid köp, sen efter bankens råd ny värderingsman efter köp för att få mera lån och efter renoveringen/utbyggnaden kunde han ta mera lån efter ny värdering.
Bankerna vet hur man fångar skuldtorskar i Sverige med, han såg det som en vinst varje gång han kunde få mera i lån.
Jag har aldrig hållt på och lånat, första gången jag tog lån vart här nere och är väl mer som @tongmat helst inte lån och köpa det man har råd med.
Men för en vanlig avlönare är det inte lätt att spara ihop och casha, helst för en svensk om han vill köpa i Sverige, inte ens en högavlönad.
Så på bil och hus har det blivit lån på här och jag är inte överbelånad, jag klarar det som arbetslös och med vikariat och går ingen nöd. Inte ens en halv årslön i lån och mer belånad än så vill jag inte vara.
Just nu håller jag igen för vet inte vad 2023 ger och jag klarar det som arbetslös om så skulle vara.

Har dock funderat på att kanske hyra ut condon ändå, kan jag få 10.000 baht i månaden betalar det av en stor del av huslånet som är på 15.900 baht i månaden, då betalar den en del av det, då 5900 baht att betala själva, elräkning hemma, vatten och skolkostnaderna.
Då har vi inte så mycket själva att betala längre. Då condo är betald för den cashade jag utan lån och bil blir likaså nu betald.
Kan jag sätta in mer i sparande om jag får jobb och skall inte spara tills jag dör och ge i arv men tills jag har en bekväm buffert och inte behöver planera ;)
Alla blir fattigare nu inte bara Thailändare för priserna går upp snabbare än lönerna och man får mindre för pengarna.

OFF TOPIC!!

Från mat till hyra, lån och annat skit!!

Sluta krascha trådar och starta en tråd där ni kan fortsätta erat "BS"

Var både det och bygga ut så låg lite över tom.
Men huset hade ju en värderingsman innan vid köp, sen efter bankens råd ny värderingsman efter köp för att få mera lån och efter renoveringen/utbyggnaden kunde han ta mera lån efter ny värdering.
Bankerna vet hur man fångar skuldtorskar i Sverige med, han såg det som en vinst varje gång han kunde få mera i lån.
Jag har aldrig hållt på och lånat, första gången jag tog lån vart här nere och är väl mer som @tongmat helst inte lån och köpa det man har råd med.
Men för en vanlig avlönare är det inte lätt att spara ihop och casha, helst för en svensk om han vill köpa i Sverige, inte ens en högavlönad.
Så på bil och hus har det blivit lån på här och jag är inte överbelånad, jag klarar det som arbetslös och med vikariat och går ingen nöd. Inte ens en halv årslön i lån och mer belånad än så vill jag inte vara.
Just nu håller jag igen för vet inte vad 2023 ger och jag klarar det som arbetslös om så skulle vara.

Jag har lån på typ min årsinkomst. Renoverade köket alldeles nyss men saknar fortfarande lite material. Jag tog åtminstone inget lån på köket men då fick jag begränsa mig lite med vad jag köpte och det blev dessutom Ikea stommar och luckor.
Oavsett vilket så gick det nog på en bit över 200k men då jag har en kommunistisk ådra och det bor en liten Greta i mig, så bytte jag ut det gamla ventilationssystemet mot ett nytt.
Toaletten som blev fixad på övervåningen via försäkringen hade gått på en bit över 200k och då räknar jag med att det andra dasset hade gått på 150k om jag skulle renovera enligt egna önskemål.
Hade jag haft folk att fixa köket och inte brytt mig om kostnaderna så hade det fort blivit 400k.

Oavsett så har du en poäng i att folk kanske lånar mer än vad som är hälsosamt. Personligen hade jag ju helst varit utan lån, men då hade jag väl fått hyra en lägenhet för 15k och det hade inte varit billigare.

Med tanke på en värdeökning på 300% så hade det varit dyrt att vara utan lån.

OFF TOPIC!!

Från mat till hyra, lån och annat skit!!

Sluta krascha trådar och starta en tråd där ni kan fortsätta erat "BS"
Allt det ingår väl i ha pengar, tråden handlar om ha pengar och 75% av min familj är Thai så dom har mindre pengar idag och har fått bytt skola och lever annorlunda än för 3 år sen, så gå och krascha själv någonstans......

Men visst vi är OT med, men själv lever jag med thai i Thailand och kan uttala mig om vi har mer idag än igår eller för 3, 5, 6, 8, 10, 12 år sen och nej, vi har mycket mindre idag om man ser på vad vi får för pengarna med en västerländsk inkomst i familjen.
Men Thai i släkten dom har mer idag än dom hade jämfört med dom åren tillbaks utan tilldelande från mig av pengar.

Tråkigt att folk ska klaga på att det skrivs om Thailand i en tråd om thailand på ett forum där det ska snackas som även heter thai snack.

Köpte 4 plagg till frugan. Tot 4500 Baht. Provade att gå in på Hilfiger på Central festival och hitta nåt man hade råd med men det fanns inte. Tur man pendlar och kan handla på Booztlet o ta med i väskan. Allt i XS storlek och min svägerska provade dem o de satt fint så inget behövde skickas tillbaka

1665300280030.webp

1665300279951.webp

1665300280132.webp

Liknande trådar

S
Svar
5
Visningar
2 K
A
P
Svar