Thailendarne har pengar

Men ja har aldrig träffat några som lånar så mycke som thai
Hej

Det ligger nog något i detta, när pengarna inte räcker tar många dyra lån som förvärrar situationen ännu mer, men man kan ju tänka sig hur situationen är för dom som redan hade det knapert innan pandemin nu även får känna av kraftiga prisökningar, stigande räntor och inflation.

Mvh isan lover

Ja varför. Om man då lånar mera blir de ju sällan bättre. Men dom flesta ja pratat med bara lånar vidare, en bil vid huset en ny moppe. De är sånt ja inte fattar, men men sånt är thai

Men ja har aldrig träffat några som lånar så mycke som thai
Svenskar kanske dom näst mest belånade i Europa, fast vi svenskar pratar sällan om privatekonomi med andra så ofta vet man inte hur belånad grannen är i Sverige.

Svenskar kanske dom näst mest belånade i Europa, fast vi svenskar pratar sällan om privatekonomi med andra så ofta vet man inte hur belånad grannen är i Sverige.

Normalt har alla i min ålder mer i lån än mig ;)

Svenskar har sällan problem med att betala av sina lån och köp på avbetalning.

Hej

Frågan är väl bara om ex.vis lån hos lånehajar ingår i den Thailändska statistiken om man nu ska jämföra dessa båda länder, sen har ju Svenskar normalt högre inkomster vilket ger dom betydligt större chans att klara av att återbetala ett lån.

Mvh isan lover

Hej

Det är hårda tag ibland när man inte kan betala sin lånehaj i Thailand,

Mvh isan lover

Svenskar har sällan problem med att betala av sina lån och köp på avbetalning.
Får se, rapporter säger ju annat.
Hej

Frågan är väl bara om ex.vis lån hos lånehajar ingår i den Thailändska statistiken om man nu ska jämföra dessa båda länder, sen har ju Svenskar normalt högre inkomster vilket ger dom betydligt större chans att klara av att återbetala ett lån.

Mvh isan lover
Mmmm högre inkomster vilket ofta högre lån.
Man tjötar ju en del ombord när man sitter vakt på natten med olika personer och folk är jäkligt skuldsatta.
Lånet vi har totalt som är på ca 387.000sek skratta dom bara åt, deras lån låg på 4-8 miljoner vissa nere på 4 vissa uppe på 8 men ingen under 4 av dom.

Och det är nog många hushåll som kan få det svårt nu när räntan går från 0 till ja vem vet.
Här har den aldrig vart på 0%.

Får se, rapporter säger ju annat.

Mmmm högre inkomster vilket ofta högre lån.
Man tjötar ju en del ombord när man sitter vakt på natten med olika personer och folk är jäkligt skuldsatta.
Lånet vi har totalt som är på ca 387.000sek skratta dom bara åt, deras lån låg på 4-8 miljoner vissa nere på 4 vissa uppe på 8 men ingen under 4 av dom.

Och det är nog många hushåll som kan få det svårt nu när räntan går från 0 till ja vem vet.
Här har den aldrig vart på 0%.
Till och med kaptenen som tjänar bäst ombord sa att sa som tiderna är nu så får även dom ändra på levernet en spaniensemester i vinter inställd och renovering av hus som han höll på med stoppas och skjuter på framtiden.
Han kommer nog inte vara den ende och detta är en högavlönad familj med två bra akademiker löner i Norge.
Sådant drabbar neråt i leden med, inget jobb åt snickarna, inget inköp av material etc etc.

Ja har haft tur, tjänat ganska bra. Aldrig lånat för att konsumera. Nu som gammal pensioner tycker ja de går ganska bra
Ja men du är nog ett stort undantag i Sverige som sagt dom flesta är jäkligt belånade när dom är runt medelåldern.
Dom felsta har haft lån på bostäder, bil, båt, husvagn, sommarstuga...

Jo men alla sån lånat vet ju att de måste betalas till baka. För mej har de alltid varit att spara till de ja vill ha, när ja tänkt så har de varit mycket mera på drivande att spara
Jo men för en vanlig knegare är det inte bara bara att spara ihop till 4 miljoner kronor och köpa sig ett hus idag, ingen ovanlig kostnad, inte ens för en välbetald är det nåt man sparar ihop så bara, helst inte om man har en familj och några barn samtidigt vilket är rätt vanligt vid 30 års åldern.
Många har tom svårt att bara få ihop till handpenningen, du har väl varit ett undantag lönemässigt och kan nog inte jämföra din livsinkomst med en snittinkomst i Sverige.

Klarar man inte av att spara ihop till handpenningen så får man väl inget lån och behöver inte ha en skuld på 4 miljoner.
Nä men när dom får verkar det ju som dom köper om man läser länken från SCB.
Det står svart på vitt i länken från statistiska centralbyrån att svenskar är näst mest belånade, så är väl bättre ta diskussionen med dom.
Samma gäller i Thailand om man skall ta huslån hos bank, insats, inkomst och skulddeklarering, fast anställning och intyg på densamma bak i tiden, möjlig borgenär.
Jag har gått igenom att ta huslån här nere i thaibank med frugan, jag skötte pappers och diskussionsbiten.

Ja men min inkomst när jag har en är inte i Thailand så jag är lika beroende som någon annan gällande utvecklingen i Europa.
Sen har även Thailand sänkt sin prognos och dom kommer nog drabbas hårt med, nu höjdes väl elpriset, bensin har höjts, matpriserna har höjts rejält i butik.
Så även här blir ju folk fattigare, fast jag postade i fel tråd, var tänkt i tråden vi diskutterade det här....
Jag har med råd med öl på lokalt sunkhak men vi har hållt igen nu mer än tom under pandemin för det värsta har vi ju framför oss säger prognoserna så jag försöker vara förberedd, kommer förhoppningsvis bättre tider.

Ja ja förstår alla ni som har familj i thai. Men som ja och många dom bor här på äldre dar vi har de bra och har dess utom fördelen med att kunna åka hem om nöden kräver

Ja ja förstår alla ni som har familj i thai. Men som ja och många dom bor här på äldre dar vi har de bra och har dess utom fördelen med att kunna åka hem om nöden kräver
Inte alla äldre som har den fördelen heller för dom har sålt sitt hem i Sverige när dom flyttade och inte barabara få en bostad i Sverige idag och flytta hem.....

Liknande trådar

S
Svar
5
Visningar
2 K
A
P
Svar
6
Visningar
5 K