Thailendarne har pengar

Träffade två svenska tjejer i norra Vietnam förra veckan.
Deras kalkyl var att klara mat och boende på 100kr per dygn.
Dom kom från Indonesien där dom varit i en månad och där lyckades dom nå målet.
Boende i sovsalar och även hemma hos folk.

Dom skulle sen vidare till Laos och Kambodja och åter till Sverige i mars.
Dom hade inte orkat att bo hos min farsa i udon 2 timmar ens

Her er en thai ,jeg prata med på Bangsaen beach , han har fotoutstyr der bare objektivet koster over 70 - 80 tusen kroner , Han går her på Bangsaen Beach om natta og pröver og fota ett albino ekorre i forskjellige stillinger , Jeg har ikke sett faranger i Thailand med så dyrt fotoutstyr til ca 100.000 skr for kamra og objektivet .

P1030686.jpg

Her er en thai ,jeg prata med på Bangsaen beach , han har fotoutstyr der bare objektivet koster over 70 - 80 tusen kroner , Han går her på Bangsaen Beach om natta og pröver og fota ett albino ekorre i forskjellige stillinger , Jeg har ikke sett faranger i Thailand med så dyrt fotoutstyr til ca 100.000 skr for kamra og objektivet .

P1030686.jpg

Orsaken att du inte ser faranger gå runt med sådana saker är att det känns oerhört korkat att släpa runt på ett 12kg objektiv.
Vi svenskar kör ändå bara med Hasselblad och ingen normal människa med någorlunda ekonomi och vettig kamera håller till i Bangsaen om man inte är omåttligt sexuellt snedvriden och går igång på albinoekorrar.

Hasselblad kamra er bra kamra . men digital kamra av hasselblad av dei förste dei produkserte var ikke av dei beste , Men det kan hende dei har komt seg , Pris på kamra på foto utan objektiv ca kr 50,000,- Det er sammepris som Leica sine toppmodeller ca kr. 50,000,- for kamrahus.

b5.jpg

P1030686.jpg
Trevligt objektiv. Skulle jag gärna ha i min samling.
Det sjuka i inlägget är kopplingen du gör. Du måste ha en tuff tillvaro din stackare :rolleyes:
Samtliga Norge skämt vi svenskar drar bara rullar förbi i min tanke. Har alltid trott dom endast var skämt men förstår nu att dom snarare är underdrivna beskrivningar av verkligheten.

P1030686.jpg

Det handlar nog mera om bekvämlighet än ekonomi. Tror väldigt få rika thailändare, eller Faranger, skulle släpa runt på en 15 kg kamera även om 100,000 Baht är något de betalar i dricks efter en lyckad lördagskväll.

Min känsla är att de västerlänningar du jämför med huvudsakligen är skandinaviska pensionärer i Bangsaen och Pattaya och det är tveklöst, i allmänhet, en relativt köpsvag grupp. Här i Bangkok finns det dock gott om expats som lägger 100-200,000 SEK på weekendresor till Hongkong och Singapore var och varannan månad. Även en långhelg i Phuket eller Krabi blir snabbt 100,000 SEK om man ska flyga, bo, äta och dricka bra. En 15 kilos kamera är det dock få som köper; även om de givetvis skulle ha en assistent som bär den.

H&M i Sverige er en billig-butikk , Men i Bangkok er det ett stort varehus der det er flere våninger med H&M butikker og svert dyre butikker med nesten dobbel pris som Sverige har i H&M butikkene , Hva er årsaken til dyre priser i Thailand .Er det for att en Thai har penger men ikke Sverige ???

R.webp

5a5a3cabfc7e9377798b4568.webp

H&M i Sverige er en billig-butikk , Men i Bangkok er det ett stort varehus der det er flere våninger med H&M butikker og svert dyre butikker med nesten dobbel pris som Sverige har i H&M butikkene , Hva er årsaken til dyre priser i Thailand .Er det for att en Thai har penger men ikke Sverige ???

R.jpg

5a5a3cabfc7e9377798b4568.jpg
H&M har avtal med de flesta större Malls i Asien och är tvungna att ha butiker där även om det är dåligt med kunder.
Man säljer mycket online.

Sortimentet är helt olika och mer riktade mot fashion och status i Asien mot yngre rikare köpstarka än i Sverige där är mer låg budget.

Thailand har inte så många H&M som andra länder i regionen.

I Pattaya har vi 3 st H&M och den på Terminal 21 iaf brukar vara rätt välbesökt, där handlar frugan ofta kläder och billigare än Big-C på mycket kläder, på herravdelningen bara skit.
Bra utbud för ungarna dock och frugan brukar hitta en del där men för min del inget.

H&M har avtal med de flesta större Malls i Asien och är tvungna att ha butiker där även om det är dåligt med kunder.

Sortimentet är helt olika och mer riktade mot fashion och status i Asien mot yngre rikare köpstarka än i Sverige där är mer låg budget.

H&M har to butikker i Pattaya , og en i Terminal 21 og en i Central World , Og vareutvalget er mye finare i Sverige og billigare påstår kjerringen min. Hver gang kjerringen min var til Sverige for en ca 6 år siden . Då H&M opna det store varehuset i Bangkok ,var kjerringen min med til Sverige og var på H&M og kjopte ca 20 kg klär hvergang vi var i Sverige . Hon var på H&M butikker i Skovde - Jonkoping - Boros - og Goteborg . Der sporte hon betjeningen etter storelse 36 og 38 som dei hadde lagt på lageret for salg ,og til kr 50,- for plagget . Det er ikke mange unge i Sverige som passer storelse 36 når dei er 1.68 meter hog , Som kjerringen sa , dei har mye finare klär på H&M i Sverige en i Thailand

H&M har to butikker i Pattaya , og en i Terminal 21 og en i Central World , Og vareutvalget er mye finare i Sverige og billigare påstår kjerringen min. Hver gang kjerringen min var til Sverige for en ca 6 år siden . Då H&M opna det store varehuset i Bangkok ,var kjerringen min med til Sverige og var på H&M og kjopte ca 20 kg klär hvergang vi var i Sverige . Hon var på H&M butikker i Skovde - Jonkoping - Boros - og Goteborg . Der sporte hon betjeningen etter storelse 36 og 38 som dei hadde lagt på lageret for salg ,og til kr 50,- for plagget . Det er ikke mange unge i Sverige som passer storelse 36 når dei er 1.68 meter hog , Som kjerringen sa , dei har mye finare klär på H&M i Sverige en i Thailand
Det finns 3 H&M i Pattaya.
Finns inget som heter Central World i Pattaya..
För 5-6 år sen var H&M dyrt här i jämförelse, gäller inte idag.
Är hyfsat ofta på H&M i Pattaya och handlar kläder med fru och barn.

HM är skräpkvalitet typ billiga marknaden. Men det är klart vill mN ha köp o släng är det ju ett alternativ.

Har haft ett par svarta Levis i över 20 år men jeans från HM håller 2 tvättar

Om man har tur

R.jpg

5a5a3cabfc7e9377798b4568.jpg

När dottern var liten köpte vi en hel del kläder på HM när vi var i Sverige på somrarna, och då var det ganska mycket billigare i Sverige enligt frugan. Numera köper vi bara lite träningskläder och där är det, igen enligt frugan, ingen skillnad på priserna i Thailand och Sverige.

HM hade tidigare ett väldigt gott rykte i Asien och sågs som en riktig modebutik och de kunde därför ha högre priser i Tokyo, Hong Kong och Singapore än de kunde ha i Skövde eller Tranås. Verkar dock som att HM inte är lika coolt längre och att det numera alltmer är ett märke för nedre medelklassen och då måste de givetvis sänka sina priser, så troligtvis kommer det nog om 5-10 år vara billigare att köpa sina HM t-shirts i Bangkok än i Trollhättan.

När dottern var liten köpte vi en hel del kläder på HM när vi var i Sverige på somrarna, och då var det ganska mycket billigare i Sverige enligt frugan. Numera köper vi bara lite träningskläder och där är det, igen enligt frugan, ingen skillnad på priserna i Thailand och Sverige.

HM hade tidigare ett väldigt gott rykte i Asien och sågs som en riktig modebutik och de kunde därför ha högre priser i Tokyo, Hong Kong och Singapore än de kunde ha i Skövde eller Tranås. Verkar dock som att HM inte är lika coolt längre och att det numera alltmer är ett märke för nedre medelklassen och då måste de givetvis sänka sina priser, så troligtvis kommer det nog om 5-10 år vara billigare att köpa sina HM t-shirts i Bangkok än i Trollhättan.
Växelkursen har ju förändrats en del de senaste 15 åren. Det påverkar prisjämförelsen.

Växelkursen har ju förändrats en del de senaste 15 åren. Det påverkar prisjämförelsen.

Jag tror att det, i det här fallet, har en underordnad betydelse. Kronan har fallit mot Bahten så det borde vara ännu billigare på HM i Sverige idag men det verkar istället blivit dyrare (jämfört med priset i Thailand alltså). En t-shirt som säljs för 300 SEK på HM i Sverige har en tillverkningskostnad på kanske 10 SEK så priset i affären har inget med tillverkningskostnaden att göra men allt med det upplevda värdet att göra. HM har alltid varit arbetarklass i Sverige men var länge övre medelklass i Asien. Numera kan man köpa fast fashion på nätet och då är helt plötsligt HM inget den övre medelklassen här vill associeras med, så nu är HM i "slit-och-släng" grupperingen även här och de får anpassa sina priser efter det.

För 5-8 år sen kändes HM dyrt i Thailand, idag är vissa HM kläder billigare än kläderna som säljs på Big-C.
Som tur är tycker frugan fortfarande det är fashion på HM och för barnen helst yngste är det bra kläder men även äldste hittar en del där.
För egen del passar kläderna på Big-C bättre.

För 5-8 år sen kändes HM dyrt i Thailand, idag är vissa HM kläder billigare än kläderna som säljs på Big-C.
Som tur är tycker frugan fortfarande det är fashion på HM och för barnen helst yngste är det bra kläder men även äldste hittar en del där.
För egen del passar kläderna på Big-C bättre.

Skulle uppskatta att 50% av de kläder jag har till vardags är från HM. Vet inte om jag har köpt några kläder på Big-C, men vet att jag har en del t-shirts, kallingar och sandaler från Tesco Lotus (eller Lotus's, som de på något obegripligt sätt numera heter) hemma i byn.

Liknande trådar

S
Svar
5
Visningar
2 K
A
P
Svar
6
Visningar
5 K