Thaibilar?

Tjena krappar! Hur är det med Thailand, har man någon egen biltillverkning?
Varför jag frågar är att i helgen så påstod en thaisnubbe att "Tåjjåta" Toyota är ett märke som kommer från Thailand! Jo tjena!
Thailand tillverkar Toyota, Mitshubishi, Honda, Nissan, plus många mer märken för den sydostasiatiska marknaden och för mig delvis Australien och Afrika.
Thailand har stor bilindustri och tillverkning av dom flesta kända Asiatiska bilmärken.

The Thai industry has an annual output of more than two million vehicles (passenger cars and pickup trucks), more than countries such as Belgium, Canada.

Thailand is Asia's fourth-largest autos assembly and export hub for some of the world's largest carmakers such as Toyota (7203. T) and Honda (7267. T). The industry accounts for about 10% of Thailand's GDP.

Varför jag frågar är att i helgen så påstod en thaisnubbe att "Tåjjåta" Toyota är ett märke som kommer från Thailand! Jo tjena!
Du tänker nog på bilen TukTuk. Det är en trehjuling thailändsk bil!

Du får nog leta länge efter thailändska varumärken inom all tillverkning.

Väldigt många bilfabriker och underleverantörer till bilfabrikerna ligger koncentrerade i Amata City-området öster om Pattaya
Kör man i det området kryllar det av biltransportbilar över allt. De flesta stora biltillverkarna har sina bilfabriker där och därmed närheten till utskeppningshamnen/containerhamnen i Leam Chabang

1667383393154.webp

IOFS sant att Toyota kommer från Thailand, då många av modellerna plockas ihop i Thailand , så även andra japanska bilar samt MC. Triumph, Ducati mfl. Även Harley sätts idag samman i Thailand, kan ju vara bra för Er Harley ägare som skryter om en USA hoj att veta, själv har jag en Honda som är tillverkad i Japan ;)

Senast ändrad:
IOFS sant att Toyota kommer från Thailand, då många av modellerna plockas ihop i Thailand , så även andra japanska bilar samt MC. Triumph, Ducati mfl. Även Harley sätts idag samman i Thailand, kan ju vara bra för Er Harley ägare som skryter om en USA hoj att veta, själv har jag en Honda som är tillverkad i Japan ;)
Ja vist är det så att monteringen sker i Thailand ingen tillverkning ?

Min Chevrolet Captiva jag hade, köpt ny i Sverige tillverkades i Thailand.

Och lastbilar och bussar och allt möjligt annat inom fordonsnäringen men frågan gällde bilar. Därav svaret
Nissan, Honda Yaris, Honda CRV , Izusu mfl. massor av biltillverkare här , och inte bara montering , även tillverkning.
Min dotter sitter på en fabrik i Chonburi och plockar ihop elektronik till Boeing. Thailand har en framtid och expanderar vilket inte Sverige gö , bla, pga. att snart har vi ingen el , och utan el stannar Sveriges industri

Nissan, Honda Yaris, Honda CRV , Izusu mfl. massor av biltillverkare här , och inte bara montering , även tillverkning.
Min dotter sitter på en fabrik i Chonburi och plockar ihop elektronik till Boeing. Thailand har en framtid och expanderar vilket inte Sverige gö , bla, pga. att snart har vi ingen el , och utan el stannar Sveriges industri
Jag vet. Flera av mina släktingar jobbar med dessa fabriker och är underleverantörer.

Ena svågern tillverkar och underhåller vagnarna som används i en bilfabrik för att rulla fram kylare och kondensatorer till bilarna som monteras på bandet

Finns många olika nivåer på tillverkning och montering i Thailand mest p.g.a skattereglerna. Beroende på hur stor del som tillverkas/monteras i Thailand får företagen betala olika mycket skatt

Fanns ju även en Volvo-fabrik i Thailand strax söder om bangkok som "satte samman" Volvo-bilar från 240 upp till 850 innan den stängdes och jag tror fortfarande lastbilar monteras i Thailand.

Nu har ju reglerna ändrats en del i och med ASEAN så nu gäller reglerna även om en bil t.ex är monterad i ett annat ASEAN-land som t.ex Malaysia

Där finns ju den berömda buss-skandalen med nya gasbussar till bangkok som skulle varit monterade i malaysia enligt tillverkaren men visade sig vid granskning vara byggda i Shanghai och bara lastats ur i en hamn i Malaysia, körts runt hörnet och sedan lastats i en annnan båt till Laem Chabang. Man upptäckte dock fusket med förfalskade papper och företaget fick betala dryga böter och skatter

Thailand har ju dock inget eget bilmärke utan det är utländska biltillverkare som valt att lägga bilfabrikerna i Thailand och sedan därifrån exportera till andra länder både i närområdet och runt om i världen.

Chevrolet valde ju dock för några år sedan att lämna Thailand och Honda fick lägga ner sin stora fabrik norr om Bangkok efter de stora översvämningarna 2011 som totalförstörde fabriken och la den under ganska lång tid under många meter djupt vatten

Plocka ihop som du skriver, tillverkning är för meg hekt annat. om måqn tillverkar gjuter man motor block, pressar och gör alla chassi
deraljer, tillverkat forgasare då tillverkar man, Thailand bara monterar och det är väl bra. Om dom tillverkat vissa detaljer OK men
inte hela bilen den kommer i delar

Plocka ihop som du skriver, tillverkning är för meg hekt annat. om måqn tillverkar gjuter man motor block, pressar och gör alla chassi
deraljer, tillverkat forgasare då tillverkar man, Thailand bara monterar och det är väl bra. Om dom tillverkat vissa detaljer OK men
Nej. Väldigt stor del av tillverkningen ligger faktiskt i Thailand för det är på det sättet man kommer ner mest i skatt på tillverkade fordon. Runt om i Amata City ligger hundratals fabriker som tillverkar delar till bilar, många av dom tillverkar delar till ett flertal olika bilmärken i området

Thailand tillverkar Toyota, Mitshubishi, Honda, Nissan, plus många mer märken för den sydostasiatiska marknaden och för mig delvis Australien och Afrika.
Thailand har stor bilindustri och tillverkning av dom flesta kända Asiatiska bilmärken.
Japansk tillverkning verkar väldigt uppstyrd och högteknologisk.
Toyota har väl i princip snudd på en egen stad där i japan med strikta regler o.s.v.
Jag vet inte varför det känns lite konstigt att försöka styra upp Thailändare på det viset.
Är det jag som är fördomsfull? :unsure:

Toyota Fortuner första generationen tillverkades bara i Thailand och utvecklades av thailändska och japanska ingenjörer. Såldes väl även i Indien och Australien tror jag men inte t.ex i Japan. Andra generationens Fortuner utvecklades i Australien av Toyota där och tillverkas i Thailand och Australien

Finns ingen fordonstillverkare som tillverkar alla delar själva.
Mycket är OEM som generator, startmotor, AC, fjädring, bromsar, koppling som är samma för många olika märken.
Annat som man köper in från externa leverantörer är bilrutor, sensorer, relä, lager, fälgar, däck, stolar och klädsel, kablage, belysning.

En bilmodell är mest design och utveckling i egen regi.

Kända varumärken som sitter i de flesta fordon är Bosch, Girling, Denso, Bing, Weber, Stirling som några exempel.

Japansk tillverkning verkar väldigt uppstyrd och högteknologisk.
Toyota har väl i princip snudd på en egen stad där i japan med strikta regler o.s.v.
Jag vet inte varför det känns lite konstigt att försöka styra upp Thailändare på det viset.
Är det jag som är fördomsfull? :unsure:
Försöka? Du är nog fördomsfull och bilindustrin är inget nytt i Thailand.
Det är enorm industri överhuvudtaget här, kör jag från Pattaya till Hua Hin så är det bara fabriker så långt ögat kan nå därimellan.
Jag bor ju nära Laem Chabang som är en industri/hamnstad där är det ofta mer Lastbilar än bilar på väg ut mot motorvägen, lastbilarna går på rad.
Som sagt bara Bilindustrin står för 10% av Thailands BNP.
Dom håller det dock borta från områden där turismen brukar vara så inget man ser om man bara är runt turistområdena.

Tillbaka
Topp