Taxi

• Trådstartare Trådstartare janneungern
  • Start datum Start datum

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
J

janneungern

Gäst
Hej! Vad får man ge idag för en taxiresa från Bangkok airport till centrum?

Resan till centrum kommer att ta mellan 40 minuter och en timma och 15 minuter beroende på trafiksituationen.
Kostnaden på taxametern bör aldrig överstiga 200-250 Bath.

skytrain är ju ett billigare alternativ, om det är den ekonomiska biten....

Till det ska man väl lägga flygplatsavgiften + vägtullarna?
Borde bli åtminstonde 100 bath till, beroende på hur många vägtullar man passerar.

Jag brukar ha svårt att komma så mycket lägre än 400 bath totalt, men jag är kanske lite för snäll...

"zMacen " sa:
Till det ska man väl lägga flygplatsavgiften + vägtullarna?
Borde bli åtminstonde 100 bath till, beroende på hur många vägtullar man passerar.

Jag brukar ha svårt att komma så mycket lägre än 400 bath totalt, men jag är kanske lite för snäll...

Och jag är i regel full i det läget... Så Mackans uppskattning stämmer säkert bättre med verkligheten

( De sista gångerna har jag åkt via Rom Klao och sluppit vägtullarna)

En sak till!! Ibland har chaufförena en förmåga att glömma bort att sätta igång taxameter som sitter fastskruvad i bilen så fort en farang hoppar in i hans bil, oavsätt hur j*kla fulltankade ni resenärer är er skyldighet se till att den snurrar på, annars kan chauffören säga vilket pris som helst och ni blir skinnade på pengar och åker ni igenom biltullarna så är det chauffören som ska slanta och inte ni(han får betalt av åkaren senare för tullavgifterna)..

Min erfarenhet blev 2009, en gång när jag och blivande frun åkte till BKK med morron buss från Chounburi till Morchit busstation, där greppa vi taxameter vid staion för vidare resa till gov. och överstättning av papper, denna chaffis slog inte på mätarn, framme vid Gov. så stanna bilen och det blev 200thb.
När allt pappers knycklandet var klart, så greppa jag och blivande en bil på gatan, för resa tillbaka till Morchit busstation för resa hem till Chonburi, denna chaffis var ärlig nog att slå igång mätarn och helt plötsligt kostade samma resa helt plötsligt 120thb.

Okej! Första chaffisen gned till sig 80thb av mina betalda 200thb(inget jag lider av), men bara principen att så fort en farang sätter sig i bilen ska det skinnas av dem så mycket de bara kan, men samtidigt kan jag se mitt fel att inte kolla om mätarn var igång, hade jag set det så hade jag stigit ur bilen och greppat en ny taxameter..

"Jo-Be " sa:
En sak till!! Ibland har chaufförena en förmåga att glömma bort att sätta igång taxameter som sitter fastskruvad i bilen så fort en farang hoppar in i hans bil, oavsätt hur j*kla fulltankade ni resenärer är er skyldighet se till att den snurrar på, annars kan chauffören säga vilket pris som helst och ni blir skinnade på pengar och åker ni igenom biltullarna så är det chauffören som ska slanta och inte ni(han får betalt av åkaren senare för tullavgifterna)..

Min erfarenhet blev 2009, en gång när jag och blivande frun åkte till BKK med morron buss från Chounburi till Morchit busstation, där greppa vi taxameter vid staion för vidare resa till gov. och överstättning av papper, denna chaffis slog inte på mätarn, framme vid Gov. så stanna bilen och det blev 200thb.
När allt pappers knycklandet var klart, så greppa jag och blivande en bil på gatan, för resa tillbaka till Morchit busstation för resa hem till Chonburi, denna chaffis var ärlig nog att slå igång mätarn och helt plötsligt kostade samma resa helt plötsligt 120thb.

Okej! Första chaffisen gned till sig 80thb av mina betalda 200thb(inget jag lider av), men bara principen att så fort en farang sätter sig i bilen ska det skinnas av dem så mycket de bara kan, men samtidigt kan jag se mitt fel att inte kolla om mätarn var igång, hade jag set det så hade jag stigit ur bilen och greppat en ny taxameter..

Så du menar att jag nu på lördag kan säga åt taxichauffören att han ska betala tullavgifterna.

"mrputte " sa:
Så du menar att jag nu på lördag kan säga åt taxichauffören att han ska betala tullavgifterna.

Vid längre resor(BKK-Pattaya el. till Isaan o.s.v.), där priset redan är fast så ingår tullarna, men vid kortare resor inom BKK där du måste passera en eller flera tullar så är det chauffören som ska pröjsa, men de brukar de alltid tjafsa om vem ska betala, när du redan sitter i bilen, du eller han..

Så se alltid till att du och chaffisen är överens utanför bilen om vem som ska pröjsa vad, annars blir du blåst i slutänden..

Ett alternativ är att säga till taxichaffisen, att inte köra tullvägar, nackdelen att det kan ta längre tid för dig att passera BKK

Ditt triumfkort i det här fallet, om det skulle bli tjafs/bråk vid slutdestinationen, är att tillkalla turistpolisen eller polisen om det första alternativet inte finns i närheten.
Det brukar lösa sig i slutänden, oftast till frarangens lycka, för något en oärlig taxichaffis hatar så är det polisen..

"Jo-Be " sa:
Vid längre resor(BKK-Pattaya el. till Isaan o.s.v.), där priset redan är fast så ingår tullarna, men vid kortare resor inom BKK där du måste passera en eller flera tullar så är det chauffören som ska pröjsa, men de brukar de alltid tjafsa om vem ska betala, när du redan sitter i bilen, du eller han..
Så se alltid till att du och chaffisen är överens utan för bilen om vem som ska pröjsa vad, annars blir du blåst i slutänden..

Ditt triumfkort i det här fallet, om det skulle bli tjafs/bråk vid slutdestinationen, är att tillkalla turistpolisen eller polisen om det första alternativet inte finns i närheten.
Det brukar lösa sig i slutänden, oftast till frarangens lycka, för något en oärlig taxichaffis hatar så är det polisen..

Tack för värdefull information, skall testa det för första gången på lördag, har alltid gett chauffören tullavgifterna när man passerat, han har bara räckt ut handen och sagt hur mycket hehehehehe

"mrputte " sa:
Tack för värdefull information, skall testa det för första gången på lördag, har alltid gett chauffören tullavgifterna när man passerat, han har bara räckt ut handen och sagt hur mycket hehehehehe

En tullstation tar 30thb varje gång man passerar en, så vi talar inte om Asmycket stålar för en farang.
Men efter att tre till fem st tullar passerade så är vi uppe i 90-150thb, degen gasar iväg när dom har börjat rulla..

TIPS: Har chaffisen varit en guldklimp i service och visat godsida(beroende på sträcka eller längd av resa)..

För fastpris:
Taxiresa+tips=100-200thb utöver.

Mätarpris:
Mätarens+tips=50-100thb utöver.

"Jo-Be " sa:
En tullstation tar 30thb varje gång man passerar en, så vi talar inte om Asmycket stålar för en farang.
Men efter att tre till fem st tullar passerade så är vi uppe i 90-150thb, degen gasar iväg när dom har börjat rulla..

Ska passera 4 ggr under hela resan, så 120 bath kan ju ställa till det alldeles för mycket för resan. blir en ekonomisk katastrof om man måste betala ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D

Sen finns det ett alt. till på Suvarnabhumi.

Utanför utgång 3 el. 5 så sitter en dam/herre(om jag inte minns fel)och säljer färdiga taxiresor med priser som är helt ok!
Du behöver bara tala om vart du ska och titta på listan att ditt resmål finns med och betala henne/honom, du får en kupong som du lämnar till Taxameter chaffisen och resan går iväg, i priset är allt klart och inräknat.

"Resa+tullar+soppa och tips till chaffisen=slutdestination"

När chaffisen återvänder tillbaka till Suvarnabhumi, lämnar han över"din"kupong och får betalt för besväret..

Dom ärliga taxameter killarna som åker tollway SKA ha betalt för tollway, därmed basta, annars kan man ta lokalvägarna. Då ska man säga till om detta anser jag, gör man inte det så bör man anses vara en snål jäkla farang. För att avsluta så tycker jag att man ALLTID ska tipsa rikligt till dom som kör efter taxametern. Nuff said

---
I am here: http://maps.google.com/maps?ll=59.345739,18.047042

Dom jag åker tollway med tar alltid på sig vägtullen. Det ingår alltid i priset man fått.

Senast 120112.

Har på sistone börjat åka ut till flygplatsen med taxametern påslagen och då jag vill åka tollway så betalar jag den. Det har man gjort upp innan man åker iväg.

Älskar metertaxi när taxametern är påslagen, det är då jag tipsar rejält ;)

Taxi meter när man kan åka me penthouse eller secret snyt er bonn läppar ;D
bara dom snåla tar Taxi meter ;)

Hej å hå,

Om man går ända ner till gatunivå på flygplatsen och tar en taxi därifrån så sköts allt på ett snyggt och helt korrekt sätt - inget tjafs eller köpslående. Det kan relommenderas för alla som är lite nybörjare eller osäkra e.d....

Annars kan man ju numera ta tåget in till Phiaya Thai BTS station ca 30-40 baht..

"Lars " sa:
Hej å hå,

Om man går ända ner till gatunivå på flygplatsen och tar en taxi därifrån så sköts allt på ett snyggt och helt korrekt sätt - inget tjafs eller köpslående. Det kan relommenderas för alla som är lite nybörjare eller osäkra e.d....

Annars kan man ju numera ta tåget in till Phiaya Thai BTS station ca 30-40 baht..
Nja, det är nog si och så med det.
Förra året försökte de få mig gå med på 700 baht för en taxi (minibuss) för tre personer (motorvägen). Sedan förstod de att jag varit med förut och gick med på 500 inkl vägtullar.

Nu är jag på väg igen. Sitter på flyget på väg till Arlanda (wi-fi på flyget)

Alla bör förstå att bensinen gått upp en del i thailand men det påverkar inte mycket,
ändå försöker man använda detta som ett argument för att få mer av turisten.
Det finns "Limoservice" när man kommer ut, dessa är bara skojare som tar 3 gånger av vad jag betalar till Pattaya och det är vanliga grå bilar utan service. Inte lönt att prata med dem mer än att få en grund för nykomlingar av var priset för taxi bör vara delat med 3 då ligger man rätt. Beroende på hur många som finnes på plats, blir priset olika, betalar normalt 1000 -1200 thb till Pattaya

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

A
Svar
4
Visningar
4 K
Wanpen
W
A
Svar