En sak till!! Ibland har chaufförena en förmåga att glömma bort att sätta igång taxameter som sitter fastskruvad i bilen så fort en farang hoppar in i hans bil, oavsätt hur j*kla fulltankade ni resenärer är er skyldighet se till att den snurrar på, annars kan chauffören säga vilket pris som helst och ni blir skinnade på pengar och åker ni igenom biltullarna så är det chauffören som ska slanta och inte ni(han får betalt av åkaren senare för tullavgifterna)..
Min erfarenhet blev 2009, en gång när jag och blivande frun åkte till BKK med morron buss från Chounburi till Morchit busstation, där greppa vi taxameter vid staion för vidare resa till gov. och överstättning av papper, denna chaffis slog inte på mätarn, framme vid Gov. så stanna bilen och det blev 200thb.
När allt pappers knycklandet var klart, så greppa jag och blivande en bil på gatan, för resa tillbaka till Morchit busstation för resa hem till Chonburi, denna chaffis var ärlig nog att slå igång mätarn och helt plötsligt kostade samma resa helt plötsligt 120thb.
Okej! Första chaffisen gned till sig 80thb av mina betalda 200thb(inget jag lider av), men bara principen att så fort en farang sätter sig i bilen ska det skinnas av dem så mycket de bara kan, men samtidigt kan jag se mitt fel att inte kolla om mätarn var igång, hade jag set det så hade jag stigit ur bilen och greppat en ny taxameter..