SV: Julskinka - vad är det egentligen?

• Trådstartare Trådstartare Anonym
  • Start datum Start datum

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
A

Anonym

Gäst
Julskinka är en rimmad skinka (från gris) som först kokats eller ugnsbakats (spadet brukar sparas till dopp i grytan) och sedan griljerats med senap. Julskinka anses av många i Sverige som obligatoriskt vid jul och dukas fram från julafton och under de övriga juldagarna. Den brukar serveras tillsammans med valfri senap.
Julskinkans historia är mycket gammal och går tillbaka till förkristen tid. Då kan den ha varit en del i religiösa sammanhang, jämför med Särimner eller Gyllenborste.
Under senare år har färdigkokt och färdiggriljerad skinka blivit allt vanligare i livsmedelsaffärerna. Även skinkspad kan köpas färdigt av den som vill ha dopp i grytan men vill slippa jobbet med att koka skinkan. Det går också att baka julskinkan i ugnen.
Skinkorna som tillhandahålls i affärerna är ofta mycket stora och väger flera kilo. Rester av julskinka kan användas i annan matlagning även efter frysning.
Varje år säljs mellan 6000 och 7000 ton skinka.

Saxat från Wikipedia :-)

Visst Legolas.
Julskinka och Jultomten är en del av vår uppväxt i Sverige.
Det kan vi ju inte forneka,
men hur vuxna människor som inte bor i Sverige kan tycka att detta är viktigt idag har jag svårt att forstå.

En Skinkmacka tycker även jag är gott, men det kan jag njuta av
året om tex hos hos Maitans i Jomtien , men det har väl inget med julen eller julskinka att gora?

Julskinka=halvt grisarsel

Men gott att sätta tänderna i vid juletid(kokt som ungstekt, slutligen griljerat med smaskig hemgjord senap och ströbröd) ;D :D ;D

Jag är inte så bra på engelska så jag kan tyvärr inte hjälpa dig heller. Men dom sista åren har jag köpt färdigkokt julskinka som jag grilljerar som vanligt. Det förstör väl lite av jul traditionen av att göra så men det är smidigt.

Samma här köper me färdigkokt klart som korvspad att man ska ha skinka till jul annars e de ingen riktig jul det kommer att bli många skink mackor

Ska nog ta o fixa en skinka nästa vecka redan

Ja, jag vill absolut ha julskinka till julen. Älskar att ta en skiva skinka redan nu på en hårdbrödbit. Jag köpte iof en färdig grilljerad skinka i år.

Men annars är det ju bara att köpa en kokt skinkbit och grilljera själv. Är tydligen väldigt lätt, sa en kollega som gjorde det förra året själv för första gången.:)

"legolas " sa:
Nu närmar sig jul, och jag har fått uppdraget att fixa fram en julskinka till julafton här. Jag har lite olika möjligheter, men så kommer jag på, det enda jag vet om julskinka är att det är rumpedelen av en gris.

Men jag vet inte vad jag skall svara när folk som jag skall köpa av frågar mig:
- Om jag vill ha en Virginia Ham Cooked eller
- Om jag vill ha Smoked Ham

De fortsätter sedan med - "Please note we can per-cook ham"!!! jag undrar bara är det kokt skinka jag skall ha??? jag tänkte ju griljera hemma, det åtminstone fattar jag hur man gör.....

Men är julskinka kokt skinka.....????
Virginia ham är det vanlig kokt skinka, elle rvad är det..

tacksam för alla informationer som ni kan tänkas ha....... Vi har ju flera köksgrymmisar som kan hjälpa mig...

Tack
legolas

Jag vet (av egen erfarenhet) att du gör härliga varma mackor men jag kände inte till att dina kunskaper slutade där ! De är ju skitlätt att fixa till en julskinka från start till mål. Du går bara till köttdisken och sätter tummen under näsan och tryck den uppåt och säger nöff nöff samtidigt som du klappar dig i baken och säger five kilo.
Sen tar du moppen hem och sätter ugnen på 175 gr. spola av skinkan och ta INTE bort fettet. Sopa in den i aluminiumfolie och tryck in köttermometer, skicka in den i ugnen. De tar ca 1 1/4 tim /Kg. Ta ut den när tempen visar 71-73 gr (tempen siger utterligare någon grad efter du tagit ut den). Låt den svalna och skär bort ev fett ( om du vill ). Sedan följer griljeringen och den fixade du ju vad jag förstår.
Lycka till.

Min julskinka är nästan uppäten måndag 26/11 så föll jag för frestelsen, dom sålde scans lyxjulskinka som jag sedan griljerade att dom också sålde traditionellt vörtbröd med russin gjorde det inte sämre. Edvins senap finns ALLTID hemma hos mig.

Jag älskar verkligen julskinka, den och jansons frestelse är min två måsten runt julen.

Lego, testa att rimma skinkan själv nästa gång. Såg några recept på ett konkurentforum som du brukar besöka.

Nöff nöff på er!

"legolas " sa:
ÄNTLIGEN - så kom det då ett tips om hur göra och vad att skaffa, från denne intelligente skribent. Stort tack, nu klarar jag mig. Utav de 14 första inläggen så var det ingen om visste, Ingen som hade en fru de kunde fråga, ingen som hade en mamma de kunde fråga, eller var det bara så att de inte orkade hjälpa?

Tack Liverpool

legolas

Vet du hur illa en ickerimmad skinka smakar?
Men du kan ju komma med ditt omdöme efter att du har ugnsbakat en skinkstek som du sedan har griljerat. Kanske att det faller dig i smaken, hoppas det!

"b-tung " sa:
Vet du hur illa en ickerimmad skinka smakar?
Men du kan ju komma med ditt omdöme efter att du har ugnsbakat en skinkstek som du sedan har griljerat. Kanske att det faller dig i smaken, hoppas det!

Jag kan bara säga att när farsan, min, gjorde julskinkan så köpte han 4-5Kg grisarsel halva och stoppade den i en saltlag som var efter farmors recept och hade den däri i en vecka(dagar innan julhelg) och sen fick den laka ur i rent vatten innan den skulle i ugn...
Alla åt med glädje av skinkan och ingen vände näsan i vädret över lukt eller smak..

För ett tag sedan berättade jag i någon tråd hur jag köper, sockersaltar, kokar och griljerar julskinka här i Thailand. Ingen som kommer ihåg det?

Griljerad kokt skinka blir just det och inte JULSKINKA!

"ragnela " sa:
För ett tag sedan berättade jag i någon tråd hur jag köper, sockersaltar, kokar och griljerar julskinka här i Thailand. Ingen som kommer ihåg det?

Griljerad kokt skinka blir just det och inte JULSKINKA!
Jag har precis sockersaltat, inte en skinka men väl en benfri kotlettrad. Tänkte testa för att se hur det blir. Jag ska senare blötlägga den innan kokning och panering med senap..
Jag använde en egen blandning av salt/socker men för att inte jag ska råka illa ut med något som du kanske inte gillar så kan du titta in här http://www.coop.se/Recept--mat/Recept/r/rimmad-skinka/

Legolas du får göra som vi andra Googla så kommer duu att hitta det du söker :)

Legolas om smoked ham är lättrökt så kan du använda den som julskicka och senapspanera den. Är den tyngre rökt kan du ha den i stället för fårfiol.
Om Virginia Ham Cooked är lättrimmad och kokt så är det bara att panera den direkt.
Smaka på eländet så lär du känna om den är lättrimmad eller om den är för salt.
Är den okokt och jättesalt så lägg den i vatten några dagar för att laka ur den. Byt vatten någon gång.
För övrigt lär du väl ha råd att prova dig fram, går det inte så återbörda den till grisarna som föda.
----------------------------------------------------------------------------
Utanför Ölands Köpstad i Färjestaden stod en grabb i ett lottstånd för en del år sedan och basunerade ut....

Köp e lott å vinn e skinka, köp två lotte å vinn e hel röv"
Detta med en riktigt bred och sävlig öländsk dialekt.

Det här är ju ganska intressant faktiskt, det finns vissa problem när man är abroad.

Har läst lite om denna Virginia Ham som tydligen finns och köpa i Thailand, aldrig kommer det att bli som den svenska skinkan, men det får man ju ta antar jag, har själv aldrig erfarit densamma fast gammal kock som jag är men man lär så länge...!

Men den kokta skall vara väldigt salt, precis som Sir One säger, blötlägg är nog ingen dum idé om den är okokt men å andra sidan kan det vara svårt att känna sältan i en okokt vara. Säljer de okokt rimmad i Thailand?

Om den är rimmad och okokt, så kör den då inte i ugnen, för då blir det ännu saltare, eftersom smaker i skickan komprimeras i skinkan, en skinka som skall köras i ugn måste vara lättrimmad annars blir det vedervärdigt salt och sött, rimmat är ju socker och salt.

Om den är okokt, tror jag det är ingen fara med sältan eftersom du kokar den i klart rent vatten, sen tror jag faktiskt inte att den kokta är så salt som dessa webbsidor vill göra gällande, men de påstår faktiskt det, sälta är ju relativt, jag t ex älskar ju salt.

Sen när amerikaner röker saker, det visste jag sedan tidigare är ju "hickory-rökt en vanlig metod, alltså barken eller veden tror jag det är som man använder för att röka kött mm från Hickoryträdet detta monster till träd och den kan ju vara påträngande, ungefär som "burbon" som ju också är rökig och gillar man inte "burbon" gillar man kanske inte heller "hickory", bara en tanke.

Annars får väl Lego ta en gammal grisrumpa och salta och laka själv ;D

insayt

"legolas " sa:
Jag har nu efter ganska litet "stöd" fått ta beslut vad att göra. Jag beställde igår 6 kilo X-mas-skinka ifrån en leverantör i Bangkok där kontaktkillen hette Patrick, och han pratade ordentlig engelska, så han var nog allt engelsman.

Han använder sådana ord som Christmas-ham och precooked, så jag blev nästan rörd till tårar. Det kändes som om han visste vad han snackade om faktiskt. Jag ger Er en kopia på mailen vi sände till varann, så får ni själva starta en vadslagning om detta kommer att lyckas eller inte:
-------------------------------------------------

Subject: Re: Patrick - Julskinka

Hi legolas,

We can send with bus , just give me the order and shipping details .
And we can start to organise .
The price for the X-Mas ham is 445.00thb/kg

With best regards Patrick
----------------------------------------------
Subject: Re: Patrick - Christmas ham - cocked???

Hi legolas ,
The Ham is precooked allready only need to heat-up / bake-off

Many regards Patrick
--------------------------------------------------------
ORDER:

I am hereby ordering from you 3 pcs 2 kilo´s precooked Christmas-ham. If you have problem with 2 kilo´s ham´s, and it is easier for you with i.e. 1x4 kilo + 1 x 2 kilo, than that is also OK.

Price is 445 baht/kilo x 6 kilo = 2.670 baht in total.
Plse mail me you bankdetails so that I can arrange quickly with
payment to you guys!!

DELIVERY:

I want you to ship the ham to the following consignee:

.........
476,............
Amphue Muang, Nong Nasaeng
36000 Chaiyaphum
mobil phone. .................
Bus station. Chaiyaphum

Plse confirm when you intend to ship it and later, on what bus you have placed the ham, so that I can meet up here and pick it up.
Thank you for excellent service both mailwise and foodwise.

Best Regards
legolas
(Sweden - I guess you were wondering, hahaha)

------------------------------------------------------------------------

Så slutet gott allting gott - Eller slutet gott allting salt och äckligt.... vad tror ni?

legolas

Detta tycker jag inte var bra sagt "Jag har nu efter ganska litet "stöd". vad menar du med det? För du skriver ju till oss här....eller?

Från vad? Menar du att vi i detta forum inte tillfredställt ditt behov av kunskap, kanske inte, men vi gjorde så gott vi kunde.

Vi har ju försökt att hjälpa dig på alla sätt, sen om vi inte lyckats är ju en annan sak, men att säga att du inte fått stöd -är ju bedrövligt :thumbsdown:

Vilka krav har du?

insayt

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp