W
Wanpen
Gäst
"Byscha " sa:haha är det någon som har tullat på fredagsdrickan haha
;D ;D ;D ;D ;D
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
"Byscha " sa:haha är det någon som har tullat på fredagsdrickan haha
Thailänskan i DITT exempel hade kanske haft en SFI-lärare som lärde ut SKÅNSKA, och då är det ju inget konstigt om hon förstår skånska, till skillnad från hon, som jag berättade om, som INTE blev lärd skånska..."Berralund " sa:Nu är du i full färd med att snacka skit igen. Snacka om fördomar. Jag råkar vara från Skåne, talar flytande skånska, min familj och mina kompisar är också skåningar. Att thailändskor skulle ha problem med skånskan är ren och skär BULLSHIT. Min fru (från Isaan) har inga problem med att förstå mig, min familj och mina bekanta. Det har inte hennes thaikompisar där hemma heller.
Men både hon och jag har väldigt svårt för folk som bara pratar en massa skit överall om sånt dom egentligen inte har den blekaste aning om. En säger så - Fine, då måste det vara så i Lunkans negativa värld. Nu är jag så hjärtligt trött på ditt skitsnack och din negativa attityd att det står mig upp i halsen.![]()
![]()
Det räcker nu Lunkan, LÄGG AV!!
Så det är FAKTA"Lunkan " sa:För ett par timmar sedan pratade jag med en Isan-thailänska, som nyligen har flyttat hem från Skåne. Där i Skåne hade hon haft en SFI-lärare från Stockholm. Hon har lärt sig en hel del svenska, men hon tycker det är s g s omöjligt att förstå då skåningar pratar![]()

Skånskan OCH Stockholmskan är ju de av många illa omtyckta dialekterna"legolas " sa:I detta inlägg av Lunkan.. så vill jag både ge honom rätt och fel.... Rätt i det fall att om en utlänning får lära sig att förstå svenska och utlänningens mentor har varit en som talat ANNAT än skånska, då måste det vara nästintill omöjligt för den utlänningen att förstå skånska i första-läget!!
Inget konstigt alls i det tycker jag. Att sedan om Berralund, skåning, kamperar ihop med sin fru ett litet tag, så får hon snabbt koll på skånskan också, och förstår den delen av svenskan.
Vi alla har väl märkt det fenomenet med våra thaifruar, att de förstår sin make/fästman, men de har mycket svårare att förstå kompisen som kanske tilltalar frun i fråga....Däremot så tycker jag att Lunkan resonerar som man själv gjorde när man var mellan 16-20 år gammal, innan man fått lite skinn på näsan, och innan man hade ett utbyggt kontaktnät. Att säga att övriga Sverige tycker illa om skånskan är lika [¤#@@¤%] dumt som att säga att övriga Sverige tycker illa om stockholmaren.
I min värld i alla fall, så tycker jag nu, när jag lärt känna skåningar och för den delen också stockholmare, att skåningen är en varm och go typ, en enveten jävel som tjötar om sitt jädra samröre med Danmark, men helvete va go han är annars.... Stockholmaren lider med sin dialekt, och tyvärr så framgår stockholmaren som dryg, och därför skojas det oxå om honom i historier och vitsar..
Men sanningen för mig bakom all denna fördom, är att han är en supertrevlig människa med samma goa humor som min egna hemstad. Han är tyvärr fångad i sin egna verklighet, storstad, massor av människor, ett himla tempo och kanske inte har samma tid för eftertanke och värme gentemot andra som övriga landet.
Så nu har jag också spytt ur mig lite fördomar..... Man ser hur enkelt det är att sätta etikett på ett helt folkslag.. utan att tänka sig för, att där finns massor av människor som icke alls passar in i fördomen, kanske därför det kallas fördom??? .....
;D ;D ;D 8) 8) 8)
"glimten66 " sa:De e inte så svårt att först skånska bara dom tar ut gröten ur munnen ;D
"legolas " sa:Berralund, ta det vackert nu..... det är också skillnad i uttalet på färgen vit och ris på thailändska, MEN VEM FAN KAN HÖRA DET?????
8) 8) 8)

"legolas " sa:Sabotage......minuspoäng till Insayt........... inte konstigt att du kan höra skillnad
din ordakrobat......
Men vi andra dödliga har det dessto svårare, och det är detsamma med skånskan.......
SÅ DET SÅ.........
;D ;D ;D

"legolas " sa:Sabotage......minuspoäng till Insayt........... inte konstigt att du kan höra skillnad
din ordakrobat......
Men vi andra dödliga har det dessto svårare, och det är detsamma med skånskan.......
SÅ DET SÅ.........
;D ;D ;D
"dialektfri" skånska ;D Den var bra."Berralund " sa:Jovisst är det så att det finns olika dialekter inom Skåne. Helsingborg och nordvästra delen har sin, Kristianstadstrakten har sin, Österlen har sin. Och inte att förglömma Malmöitiskan, den är speciell i mina öron.
Själv pratar jag nog en ganska "dialektfri" skånska, inte så bred. Det beror väl på att man har träffat så många olika människor i jobbet genom åren, man har anpassat sig omedvetet. Jag pratar säkert lite annorlunda när jag är hemma och pratar med min familj (förutom hustrun förstås).
Så du menar att jag är "blöjung" för att jag är knappt 2 år yngre än dig?"legolas " sa:Lunkan, jag pratar om "kontaktnät" som i att ha VÄNNER, och ha BEKANTA ifrån dessa landsändar. Det är först då som snacket om dialekter åker ut genom fönstret i takt med att första groggen imundigas....
Du är för "blöjung" ännu för att ha detta kontaktnät, du vet, det räcker oftast inte med att läsa Nils Holgersson eller titta på TV "här är ditt liv med Lasse Holmqvist...." för att skapa sig en uppfattning om dialekter. Visst man är ung och man hör skånska och Sthlmska och tycker si och så, men det försvinner ju direkt man träffat en av dessa goingar.... Gör det inte det, så har man för dålig arbetslivserfarenhet antagligen.
;D ;D ;D
Jaha, då tar jag den här delen av din ... kommentar då:"legolas " sa:Bjöjung = oerfaren
har ingenting med ålder att göra....
Som sagt så har jag t ex tävlat för klubbar från 4 olika län, och såklart träffat folk från många fler län under t ex SM-tävlingar."legolas " sa:skrivet 2011-03-22, 02:35
Lunkan, jag pratar om "kontaktnät" som i att ha VÄNNER, och ha BEKANTA ifrån dessa landsändar. Det är först då som snacket om dialekter åker ut genom fönstret i takt med att första groggen imundigas....