PC eller MAC

Vad har för ni för dator i hemmet PC(Windows) eller MAC(Mac OS)?

• Jag har PC i hemmet

Röster: 32 71.1%
  • Jag har MAC i hemmet

Röster: 2 4.4%
  • Jag har både PC och MAC i hemmet

Röster: 11 24.4%
  • Jag har ingen dator i hemmet

Röster: 0 0.0%

• Totala väljare
    45

"Per Olav " sa:
andrejsdenruskige:
Hade med skärm 21,5" samma upplösning.
Hade inte med trådlöst tangentbord och mus.

Jag har absolut inget emot Mac eller Mac OS även om jag inte har någon erfarenhet med Mac.
Anledningen till att jag inte har erfarenhet med Mac är priset och inget annat.

Flera vana Mac användare har berättat för mig att Mac och Mac OS är bättre på en hel del och särskilt grafik, och jag tror så gärna på detta. Men när en iMac 27" kostar 21.690:- just i detta nu så anser jag att det är för mycket pengar att lägga ner på en dator. Särskilt när jag kan bygga en liknande (dock utan Mac OS) för en 10.000:- mindre..
Och tydligen är Mac ägare väldigt trogna sina datorer, det är nära omöjligt att hitta en begagnat Mac som inte är lastgammal.

Jag är kanske snål men jag föredrar att kalla mig sparsam... ;)

Peo

Eftersom iMac'en (den billigaste) kostar 11995:- så bygde du dig en dator inklusive skärm och låda för 3000:-

Då är ju t.o.m Acer dyrt och tar hutlöst betalt

andrejsdenruskige
"andrejsdenruskige " sa:
Eftersom iMac'en (den billigaste) kostar 11995:- så bygde du dig en dator inklusive skärm och låda för 3000:-

Då är ju t.o.m Acer dyrt och tar hutlöst betalt
för ordningens skull.
Jämförelsen var en lite dyrare (14990:-) från komplett (http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=604598)

zMacen:
skulle tro det var ssd disken som gjorde att det Mac'en blev billigast, en 2,5" ssd är tyvärr hutlöst dyrt.. (Vill ha...!)

Kollade lite mer på en iMac 27" då andrejsdenruskige berättade att han hade en sådan. Där kan man verkligen prata om prisskillnad till Mac's fördel.
För att köpa en lös skärm med samma prestanda som iMac 27" så är man tvungen att punga ut med mer än en komplett iMac'en kostar... :D

Peo

I allmänhet är apples produkter dyrare men även stabilare och håller alltid en snygg design. För varje produkt som släpps tycks det vara fler och fler som vänder sig till Apple.

Om man kollar t.ex. på en "vanlig" stationär dator utan ett äpple, köper man den färdig i butik med samma hårdvara som en Mac blir det sannolikt inte en så himla stor skillnad på priset. Bygger man den själv eller låter ett företag bygga den själv går priset möjligtvis ner beroende på vad man satsar på att "modda" sin dator. Då behöver du även köpa en skärm, tangentbord,mus, större skrivbord. Jag vet inte exakt vad det är för skärm en iMac använder sig av då jag inte bara skulle vilja kolla på upplösningen då det kan skilja sig makalöst mycket även fast två st skärmare från olika leverantörer har samma upplösning. Samt hur ska man klassa tangentbord och mus från Apple vilken prisklass ligger dom på om man skulle köpa liknande hos t.ex. Logitech?

Jag ha 3 stationära PC HP

2 har WXP pro. och en Wvista Home Premi.
1 bärbar HP 6263 15,8" den är snart 4 år. Vista Home Premi.

Kommer att köpa in en Sony 14" detta året.
Den är lättare att släpa på och mycket snabbare än vad jag har i dag.

pigge01

"legolas " sa:
När jag var "liten" och morsan frågade vad jag ville bli, så fanns det inte alls på min lista någonstans att jag ville bli som denna tråd. jag ville bli fotbollsspelare. jag blev inte ens det. jag blev bara en amatörpillare på PC.

;D ;D ;D
;D ;D ;D

och en stolt husägare i LOS! :nod:

Aha det förklarar varför jag inte hittar det på kartan :laugh: Stackars Gazton då som får ränna runt hela landet, måste va sketa jobbigt :D..

Vi är tydligen delaktiga i alla Off topic inlägg Roffe och Legolas.

Någon som kan svara på varför nästan alla datorer som säljs i thailand har piratkopierade Operativsystem? Hur kommer det sig? Varför bryr sig inte någon om det?

Jag skulle tänka mig att Microsoft bryr sig då nästan varje dator som sälj har en påklistrad lapp med windows certified eller dylikt.

Jo i och för sej. Men hur fasiken kan dom jobba pirat OS, när dom vill uppdatera eller när säkerhets patchar kommer, då borde ju Micrs. kunna kolla vilka dom är.
Om dom är uppkopplade.
Rolf

Det finns många workarounds för att få uppdateringar trots piratkopierat OS.
jag vet inte hur det ser ut på företag i Thailand kör även dom pirat?

Ett litet exempel.

Har några vänner som startade en liten internet cafe i Udon Thani, men dom gav upp på grund av piratkopierat Window$. Varje gång det kom en uppdatering var dom tvungna att ta med datorn och åka till försäljaren som behöll datorn några dagar för att få igång Window$ igen.

Peo

"zetterberg_88 " sa:
Går nog snabbare om man fixar det själv. :thumbsup:

Till saken hör att dom inte har något dator kunnande alls, vilket i mitt tycke gör att man är diskvalificerad att driva internet cafe..

Det viktiga var dock att piratkopierat operativsystem kan ställa till ett elände för användare av datorer.

/Peo

Fick in nya asus u31f i3 med över 10 timmars batteri om någon skulle vara intresserad.. har även fått in 2 tb samsung usb diskar till väldigt bra pengar.

u31:an är en dröm o jobba med.. riktigt snabb. 64-bit os med.. har en med 8 gig ram här o den kan jag bara säga att det är en dröm.. 1,3 kg tung och all utrustning man kan drömma om..:)

//Rolle
:wai:

Då får man gratulera, var inne och kikade det är ju ett rätt bra pris.
Vad ska du ha den till?

Liknande trådar

Tillbaka
Topp