andrejsdenruskige
Forumveteran
"Gazton " sa:By the way.. MB Air är sjukt snygga
Skulle gärna vilja prova en Mac någon gång
Gör inte det. Då blir du fast och det kommer in fler mac grejer i huset.
Det kan vara förödande för ekonomin
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
"Gazton " sa:By the way.. MB Air är sjukt snygga
Skulle gärna vilja prova en Mac någon gång
(((Ja, sorry jag har "smittats" av vad de kallas folk, som inte använder Mac"zMacen " sa:Stegfel av Lunkan där..
Mac:en simulerar inte PC, Mac ÄR en PC (PC = Personal Computer).
Mac simulerar inte heller en Windowsbaserad PC. Mac kan köra Windows som operativsystem med samma prestanda som vilken Dell, HP eller annan Windowsbaserad dator som helst.

FEL!"Lunkan " sa:Då GISSAR jag att du har en PC, men borde ha en Macför det är vanligt. Mac har alltid varit mycket mer användarvänlig, även om skillnaden minskat mycket efter att PC har försökt härma Mac i över 20 år nu
![]()
"Per Olav " sa:Bara för att väcka lite liv i diskussionen igen..
FEL!
Nåja, lite fel i alla fall..
Mac var inte först med grafisk användar gränssnitt..
Xerox var på marknaden 2 år innan den första Mac'en... ;D
Personligen så finns det två anledningar till att jag inte köper en Mac.
Den första har redan nämnts här i tråden och det är ekonomi. Mac är alldeles för dyrt att köpa in.
Andra anledningen är kanske mer trivial. Det är att man måste köpa en Mac för att kunna programmera en iphone. I tillägg till detta måste man betala Apple 50 USD för att kunna distribuera sina program.
Men... Om det skulle dyka upp en billig inte lastgammal Mac, så hade jag nog köpt den i alla fall..
När det gäller programmering av smart phone så håller jag mig nog till Android där allt är gratis..
(Gratis är gott)
Men når man pratar om operativ system så finns det ju bara ett som är bra (enligt mig, och ungefär lika många som använder mac), nämligen Linux. (Gratis är gott)
Peo
"andrejsdenruskige " sa:Gillar man att tweeka sina grejer så är väl Linux ok.
Kan jämföras med att köpa sig ett hus.
OSx är nyckelfärdigt och komplett och passar mig.
Linux är som att handla lösvirke och göra hela jobbet själv. Man får det som man vill, men vägen dit kan kantas av problem och jobb.

"zMacen " sa:När det talas om Mac idag så blandar man ofta ihop två saker.
1. Hårdvaran (iMac, MacBook, mfl).
2. Operativsystemet (Mac OS X)
Dagens Appletillverkade datorhårdvara är i stort sett identisk med vilken Dell, HP, Lenovo, Fujitsu som helst. Det enda som skliljer är att alla utom Macdatorerna har BIOS när Mac kör en modernare variant av detta (vill inte bli allt för teknisk i mitt skrivande). Ja, sedan är det ju det visuella. Mac är snyggare, vilket de allra flesta är överens om.
Mac kan alltså pga sin modernare variant av BIOS köra alla operativsystem, Mac OS, Windows och Linux. Detta gör man dessutom utan några som helst prestandaförluster jämfört med motsvarande komponentkonfigurationer på andra fabrikat.
Jag vet personer som köpt en Mac, avinstallerat Mac OS och sedan enbart har Win 7 som operativsystem. De måste ha Win av olika orsaker, men ville ha en snygg dator på skrivbordet.
Mac OS X som operativsystem har UNIX i grunden, precis som Linux. Det går utmärkt att använda Linuxkomandon i Mac OS X, om man vill hacka på utan GUI.
Den stora fördelen mad Mac OS X och en Macintoshdator, är att det är SAMMA tillverkare av hårdvara och mjukvara. Det gör att Apple VET vad som krävs av operativsystemet för att hårdvaran ska fungera optimalt. Microsoft måste gissa vad Dell, HP med flera tänker tänker stoppa i sina burkar. Det gör det hela mer komplicerat och meför större problem.
Linux är bra för de som tycker om att testa, fixa och trixa.
Det finns dock aldrig garantier för att det du vill göra kommer att fungera. Det bygger på att "någon" har skrivit den där drivrutinen du behöver, och att den verkligen är 100% buggfri...
En del vill ha det enkelt, funktionellt och dessutom ha ett snyggt fodral. De är de som ofta väljer Mac. Sedan finns det sådana som inte bryr sig, eller inte kan, eller inte får välja.
Snackar vi datorspel så är Windows fortfarande bästa operativsystem.
"Wikipedia " sa:Extensible Firmware Interface (EFI) är en ersättare till det nu något åldrade BIOS som finns i de flesta datorer. EFI gör det möjligt att lägga till och utveckla en rad funktioner som inte är möjligt med ett vanligt BIOS. Tekniken är framtagen av Intel och används bl.a. av Apple sedan januari 2006. EFI har varit möjlig att använda tillsammans med Linux sedan år 2000. EFI har kritiserats för att inte vara en öppen standard då koden är upphovskyddad och ej allmänt tillgänglig. MSI lanserar under hösten år 2008 tre moderkort med UEFI[1].
Visst är det så, jag tror inte jag hävdat annat heller."Per Olav " sa:Om man tycker en Mac är snyggare än andra datorer är väl upp till betraktaren..?
Nja, inte riktigt. I samband med att Apple övergav IBM:s PowerPC-processorer och inledde samarbete med Intel så kom EFI i produktion på Mac."Per Olav " sa:Det roliga (i mina ögon) är att Linux har haft stöd för EFI sedan år 2000 medans Mac först började stödja EFI 2006..
Du får ursäkta mig, men det har jag svårt att tro på."Per Olav " sa:Min erfarenhet med Linux är att jag har aldrig haft problem med drivrutiner till något som helst, och jag installerade min förste Linux distribution 1992.. (82 st 1.44 Mb disketter)
Det finns både sanning och motsägande i detta, beroende på hur man jämför."Per Olav " sa:Den enda anledningen till att det inte står en Mac på mitt skrivbord är priset.
Granskar man hårdvaran så ser man att man kan få så gott som samma hårdvara billigare från andra tillverkare, men då får man inte Mac OS som antagligen är det bästa med en Mac.
"zMacen " sa:Du får ursäkta mig, men det har jag svårt att tro på.
Visst är det mycket bättre nu, men oj vad problem det funnits med drivisar till grafikkort, nätverkskort, scanners, GPS, m m.
"zMacen " sa:Liknande val har ALLA människor gjort vid något tillfälle vill jag hävda.
- Jag kör BMW istället för Ford.
- Jag köpte den snyggare "platt-TV:n" fast det fanns en billigare.
- Jag valde den häftigare jackan, fast den var 500 spänn dyrare.
- Jag bestämde mig för den fräckare tapeten när jag renoverade köket, fast det fanns en billigare.
Min personliga slutsats:
Det är upp till var och en att välja, utifrån tycke, smak och plånbok.![]()
"Per Olav " sa:Har provat ubunto 2 gånger på 2 olika snabbt men problem när man behöver använda win för att kunna köra wow med mm så jag håller mig till pc o windows har haft pc sedan 1989 och trivs bra med det.
"Per Olav " sa:andrejsdenruskige:
Jag måste erkänna att min prisjämförelse kanske inte är riktig rättvis, detta på grund av att jag bygger alla mina stationära datorer själv.
Gjorde en prisjämförelse i dag bara för skojs skuld.
Med identisk Processor, Minne, Hårddisk och skärm skulle man spara ca. 8000 på den billigaste Mac'en (en Apple iMac 21.5") och då är även Chassi och Window$ med i priset på den jag skulle bygga själv. Alla priser kommer från samma leverantör.
Körde min notebook (en Acer Aspire One) på Ubuntu i somras och all hårdvara fungerade perfekt.
Till och med det trådlösa nätverkskortet vilket jag nog hade förväntat problem med.
På Linux kör jag med OpenOffice i stället för Microsoft Office paket, och kan läsa och skriva till alla filer som Office kan. Enda som inte fungerar i OpenOffice är Formar i Access, men det är inget jag använder någon gång (OpenOffice finns till Window$ med, och är gratis).
rosen66:
Du började med PC 1989, ungefär samtidigt med mig då..
Linux har i regel bättre prestanda än Window$, men jag rekommenderar Linux endast till människor som inte är i behov av Window$ program som inte går att ersätta med Linux varianter.
Själv har jag 4 datorer och har Window$ på 3 av dom och Linux på 1 dator (den jag använder mest).
Behöver man Window$ program skall man självklart ha Window$ operativsystem.
Det finns Wine (och andra program) för Linux där man skall kunna köra Window$ program under Linux, men jag tycker inte dessa är tillräckligt bra. Skulle behovet uppstå för att kunna köra Window$ program på min Linux maskin använder jag VirtualBox i stället.
Men detta är väl ett sidospår och frågan var väl om man använder PC eller Mac tror jag..
Kanske skulle man skapa en tråd om Linux kontra Windows?
Peo