PC eller MAC

Vad har för ni för dator i hemmet PC(Windows) eller MAC(Mac OS)?

• Jag har PC i hemmet

Röster: 32 71.1%
  • Jag har MAC i hemmet

Röster: 2 4.4%
  • Jag har både PC och MAC i hemmet

Röster: 11 24.4%
  • Jag har ingen dator i hemmet

Röster: 0 0.0%

• Totala väljare
    45

Hoppsan!

Speglar inte denna diskussionen ganska väl varför inte alla människor kör Linux?

Ett verktyg som är användbart för den stora massan skall ju bara fungera, du skall inte behöva veta något om tekniken i bilmotorn för att transportera folk och saker.

Det är inget fel på Linux eller Unix men det är skapat av tekniker för tekniker. Det måste till en ratt och lite pedaler för att vanligt folk skall kunna hantera det systemet.

Eller vad hade man sagt om man fick upp ett felmeddelande på instrumentbrädan som sa att bilen har inte kontakt med höger framhjul, var vänlig kontrollera drivrutinerna?

hehe..., ja nu ligger jag nog lite mer över än att kunna hantera bara ratten och pedaler. Inte det att jag inte kan hantera Ubuntu, utan jag anser att det är kantigt och trubbigt, alltså inte användarvänligt och där har du rätt.

Linux är inget för gemene man/kvinna. Ubuntu hade jag som sagt var installerat kanske för 15-20 år sedan, dock använde jag det knappt var bara intressera av hur det såg ut och avinstallerade det sedan, dock ser Ubuntu likadant ut idag som då, har inte hänt mycket.

Kan tänka mig dock att som serveroperativsystem passar bra. Jag skall dock inte ge mig, skall kolla in mer om det, låta det få mogna, få uppdatera mer och skall gå igenom de olika delarna.

Men Windows är ju givetvis överlägset när det kommer till användarvänlighet och det tror jag ju Mac OS är också. Ja Ubuntu känns mossigt på något vis, som sagt ser likadant ut som för 15-20 år sen.:D

Detta med muspekaren uppstår då program startar, alltså när ett nytt fönster öppnar, precis som att pekaren störs av processer i det program som startar, kanske det försvinner med mer uppdateringar, skall kolla drivrutinerna för trådlös mus, kan vara det.

hehe..., ja nu ligger jag nog lite mer över än att kunna hantera bara ratten och pedaler. Inte det att jag inte kan hantera Ubuntu, utan jag anser att det är kantigt och trubbigt, alltså inte användarvänligt och där har du rätt.

Linux är inget för gemene man/kvinna. Ubuntu hade jag som sagt var installerat kanske för 15-20 år sedan, dock använde jag det knappt var bara intressera av hur det såg ut och avinstallerade det sedan, dock ser Ubuntu likadant ut idag som då, har inte hänt mycket.

Kan tänka mig dock att som serveroperativsystem passar bra. Jag skall dock inte ge mig, skall kolla in mer om det, låta det få mogna, få uppdatera mer och skall gå igenom de olika delarna.

Men Windows är ju givetvis överlägset när det kommer till användarvänlighet och det tror jag ju Mac OS är också. Ja Ubuntu känns mossigt på något vis, som sagt ser likadant ut som för 15-20 år sen.:D

Detta med muspekaren uppstår då program startar, alltså när ett nytt fönster öppnar, precis som att pekaren störs av processer i det program som startar, kanske det försvinner med mer uppdateringar, skall kolla drivrutinerna för trådlös mus, kan vara det.

Det är väl just av dessa anledningar som Linux inte vunnit den stora massans gillande när det gäller desktop. Nu tycker inte jag att det är så illa som du beskriver det :) men det är en annan sak. Den första Ubuntu versionen kom ut 2004 enligt Wikipedia så 15-20 år sedan blir tight ;) Jag tycker verkligen inte att det ser likadant ut, dom har t.om. bytt fönsterhanterare under den tiden. Då var det Gnome, idag är det Unity som gäller. Unity har Canonical, företaget som grundade Ubuntu, gjort.

Jag blev lite taggad igår när du höll på Lyco så jag blåste in Ubuntu 17.04 på en dator på jobbet. Jag har aldrig gillat Unity speciellt mycket men visst fungerar det. På min dator fungerar det dessutom bra. Inga fladdrande muspekare och uppdateringarna går som smort. Jag gör ju också det mesta via kommandoraden men igår gjorde jag allt via GUI.

Att dom stora och populära programmen ofta inte finns för Linux beror troligtvis på att Linux är ovanligt på desktop jämfört med Mac och Windows. Mac OS härstammar från *nix precis som Android m.fl. Linux är ju väldigt utbrett om man bortser från desktop. I nästan varje liten elektronisk pryl finns en variant av Linux installerat.

För att komma tillbaka till Ubuntu och fönsterhanterare. Ubuntu finns i flera versioner. Vill man t.ex. ha KDE som fönsterhanterare så väljer man Kubuntu. Här kan man läsa om alla de andra Ubuntu flavours https://www.ubuntu.com/download/ubuntu-flavours

Var det inte så att dom på något universitet satte en chimpans vid en data..
Apan satt där i någon timme och sen slog han sönder tangentbordet och gick iväg..

På så sätt hade Unix skapats.... 5555

Det är väl ingen som påstått att Linux är för stora massan men mycket bättre än Windows för de som kan hantera det.

Ubuntu och Linux hat de senaste åren blivit mycket mer plug and play och mycket fingerar direkt efter en installation.

Lyco testa att byta mus och se om det är någon skillnad.

Stora fördelen med Linux är ju snabbhet och hänger sig ett program kan man döda det. Inte som Windows som hänger hela burken. Har aldrig haft virus på Linux burken men på Windows.

Mac går bort då det är Apple och för dyrt och för få användare.

Det är väl ingen som påstått att Linux är för stora massan men mycket bättre än Windows för de som kan hantera det.

Ubuntu och Linux hat de senaste åren blivit mycket mer plug and play och mycket fingerar direkt efter en installation.

Lyco testa att byta mus och se om det är någon skillnad.

Stora fördelen med Linux är ju snabbhet och hänger sig ett program kan man döda det. Inte som Windows som hänger hela burken. Har aldrig haft virus på Linux burken men på Windows.

Mac går bort då det är Apple och för dyrt och för få användare.

Nä skall inte kasta Ubuntu i soppåsen ännu:D, håller på att gå från början nu i manualen. Har fixat detta med muspekaren. Under Systeminställningar/skärm fanns det Build-in-display och Unknown display, båda var aktiva och jag avaktiverade Unknown display och nu är problemet löst, störde antagligen att båda var aktiva!

Finns ju en funktion där man skall kunna förhandsgranska en fil, utan att öppna filen i tilldelat program och det skulle man tydligen kunna göra genom att markera den och trycka på mellanslagstangenten, men det funkar inte.

Visa dölja Programstartaren automatiskt är ju ingen hit dock, för att den skall visas måste man dra muspekaren upp och ner längs fönsterkanten, skall ju visa sig så fort pekaren kommer till kanten, ändå ställde jag in det på högsta känslighet, ja ingen stor grej behöver inte den funktionen.

Ja utforskandet går vidare:D

Senast redigerad av en moderator:
Då var det skärminställningen, så illa ute var jag ju inte :)

Det jobbagiaste är om WiFi inte går igång eller den inte hittar tngenbord ochmus, resten brukar lösa sig. Finns mycket hjälp på nätet ...

Ja utforskandet går vidare i Ubuntu!

Har ju Google-Drive och vill ju då ha denna i Ubuntu också, finns ju inte Google-Drive-Sync som för Windows men man kan gå tillväga på annat sätt lärde jag mig genom Online Accounts.

Efter mycket läsande och trial and error så fick jag det att fungera. Finns ju i systeminställningar Onlinekonto men man kan inte bara lägga till det där för att det skall fungera.

Jag fick aktivera tjänsten gnome-online-accounts i terminalen genom att helt enkelt installera det. sudu apt install gnome-control-center gnome-online-accounts och när det var gjort köra kommandot gnome-control-center och då poppar det upp en dialogruta där man anger sitt konto för Google.

Väl där inne kan man ju välja vad som skall synkas jag valde bara filer. När detta är gjort visas nu mitt google-drivekonto i Nautilus filhanteraren så vips finns mina filer och bilder tillgängliga.

Ja det går framåt, vad gör man i Windows, jo laddar ner google sync och dubbelklickar installerar och loggar in:D

Vet inte hur ni har er Unity Launcher, alltså programstartaren, som standard är den ju till vänster, jag känner ju mer för att ha den i nederkant i fönstret som Windows, går att ordna om ni nu inte redan gjort det.:D

Skriv följande i terminalen gsettings set com.canonical.Unity.Launcher launcher-position Bottom

Vet inte hur ni har er Unity Launcher, alltså programstartaren, som standard är den ju till vänster, jag känner ju mer för att ha den i nederkant i fönstret som Windows, går att ordna om ni nu inte redan gjort det.:D

Skriv följande i terminalen gsettings set com.canonical.Unity.Launcher launcher-position Bottom

Jag gillar att h det till vänster. Kanske ska ändra Windows till vänster oxå ;)

Jag gillar att h det till vänster. Kanske ska ändra Windows till vänster oxå ;)

Ja då är det betydligt enklare i Windows, bara ta tag i den och dra dit du vill!!

Har hittat massor av bra saker för att anpassa Ubuntu. Synaptic t ex, där du har alla möjliga paket som kan installeras mycket mer än i programvarukatalogen i Ubuntu.

CompizConfig inställningshanterare och UnityTweak Tool för alla möjliga inställningar som du inte kan göra från Systeminställningar.

Packetinstallerare Gdebi utan att gå via terminalen och Sushi dokumentvisare, är den installerad kan du förhandsgranska alla bilder, dokument utan att öppna dem i programmet som de är associerade med, bara markera och tryck mellanslagstangenten.

Uppstartsprogram kan du lägga till vad som skall ske i uppstarten, loginsljud t ex, har nu en vacker trudilutt när jag loggar in...hahaha

Så här ser mitt Ubuntu ut just nu, mer kommer:
22.webp

Vacker bakgrundsbild

Ja jag gillar typ bakgrunder som ger intrycket att man har kontakt med världen och scenerier av denna typ är rasande vackra!

Du måste ju hålla med om att programstartaren gör sig bättre i nederkant:rolleyes::rolleyes:

Ja då är det betydligt enklare i Windows, bara ta tag i den och dra dit du vill!!

Har hittat massor av bra saker för att anpassa Ubuntu. Synaptic t ex, där du har alla möjliga paket som kan installeras mycket mer än i programvarukatalogen i Ubuntu.

CompizConfig inställningshanterare och UnityTweak Tool för alla möjliga inställningar som du inte kan göra från Systeminställningar.

Packetinstallerare Gdebi utan att gå via terminalen och Sushi dokumentvisare, är den installerad kan du förhandsgranska alla bilder, dokument utan att öppna dem i programmet som de är associerade med, bara markera och tryck mellanslagstangenten.

Uppstartsprogram kan du lägga till vad som skall ske i uppstarten, loginsljud t ex, har nu en vacker trudilutt när jag loggar in...hahaha

Så här ser mitt Ubuntu ut just nu, mer kommer:
22.webp

Hur snyggt som helst! Ja jag gillar också att ha aktivitetsfältet längst ned.

Hur snyggt som helst! Ja jag gillar också att ha aktivitetsfältet längst ned.

Ja jag börjar gilla Ubuntu mer och mer men standard är den ganska intetsägande, så man får vara lite om sig och kring sig och det finns ju ganska mycket att göra om man bara sätter sig in i saker och ting, man får gräva lite.:)

Blev ju lite förbryllande då jag startade Windows och klockan helt plötsligt gick fel och fattade inget. Men tydligen måste man sätta Ubuntu till Local time så de båda visar samma tid när du har dual boot och det har jag gjort!

timedatectl set-local-rtc 1 --adjust-system-clock

Ja jag börjar gilla Ubuntu mer och mer men standard är den ganska intetsägande, så man får vara lite om sig och kring sig och det finns ju ganska mycket att göra om man bara sätter sig in i saker och ting, man får gräva lite.:)

Blev ju lite förbryllande då jag startade Windows och klockan helt plötsligt gick fel och fattade inget. Men tydligen måste man sätta Ubuntu till Local time så de båda visar samma tid när du har dual boot och det har jag gjort!

timedatectl set-local-rtc 1 --adjust-system-clock

Haha! Bra Lyco! Du kommer bli en riktig sysadmin :)

Som van Windows användare så kanske du skulle testat Kubuntu istället då det är mera Windows likt. Samma Linux men en annan fönsterhanterare.

@Lyco Elementary OS är riktigt snygg rent grafiskt och påminner om Mac OS. Det är Ubuntu eller rent av Debian i botten så verktyg som apt-get fungerar likadant och alla program paket till Debian/Ubuntu funkar.

För att byta måste du installera om men för en sysadmin som dig går det på ett kick ;)

Haha. Kanske ska testa ;)

Faktiskt alla sådana där tips och trixsidor om det första man skall göra i Ubuntu är bland annat att ändra just detta och det har nog med att göra att folk är mest vana vid detta och visst är det både mer praktiskt och snyggare där nere!

@Lyco Elementary OS är riktigt snygg rent grafiskt och påminner om Mac OS. Det är Ubuntu eller rent av Debian i botten så verktyg som apt-get fungerar likadant och alla program paket till Debian/Ubuntu funkar.

För att byta måste du installera om men för en sysadmin som dig går det på ett kick ;)

hehe..., roligt faktiskt att du kommer med det, sitter precis och laborerar med olika miljöer grafiska gränssnitt som Cinnamon 3.0, där du får en startmeny, ja vad liknar denna om inte Windows 10:D

Ska kolla in Elementary!

Har bara installerat inte konfigurerat:
Skärmbild från 2017-07-07 22-36-45.webp

Liknande trådar

Tillbaka
Topp