Några veckor bland Khmererna

Arnold Layne

Aktiv medlem
Närmar oss gränsen i Poipet in till Kambodja.

post-3262-0-73524200-1376143872.jpg

post-3262-0-81711500-1376143886.jpg

Lite konstigt system dom hade .... dom kollade passen i en byggnad och man fick stämpeln i en annan ... och där var det ju en djävulusisk kö.
Men för 200 baht kunde man få sin stämpel i den väntande kön av några snubbar som cirklade omkring där .... och pengar som förmodligen hamnade direkt ner i bröstfickan.

post-3262-0-57415000-1376143916.jpg

Lite konstigt system dom hade .... dom kollade passen i en byggnad och man fick stämpeln i en annan ... och där var det ju en djävulusisk kö.
Men för 200 baht kunde man få sin stämpel i den väntande kön av några snubbar som cirklade omkring där .... och pengar som förmodligen hamnade direkt ner i bröstfickan.

Hej! Jag gjorde visarun där för några år sedan, huahua vilket kaos, lämnade passet till en fixare som ordnade stämpeln på några minuter, var lagom skitnödig en stund men jag berättade min skepsis för fixaren å jag tog hans mobil (mycket finare än min) och hans batch, inget att rekommendera ska aldrig göra om det alldeles för nervöst 555

Poipet är lite kinkiga, iaf före Pandemin.
De krävde att du måste stanna i Kambodja en natt före du fick återvända till Thailand igen.
Det är korrekt att det är två ställen, men det är inte kontrollera passet som du sade.
När du kommer in i PoiPet har du båda ställena på höger sida vägen.
Det första stället köper du ditt Visum till Kambodja på, det är alltså bara en visumsäljare, typ ombud för ambassaden.
Efter det får du komma in i Kambodja, då skall du stämpla in dig med passet och ditt visum sittande i på kontor nummer två.

Dagen efter har du på motsatta sidan vägen platsen du stämplar ut på, när den öppnar på morgonen har du också där en redig kö. Men tala med de uniformerade immigrationspoliserna utanför, så går de in bakvägen och stämplar ut dig för en liten ersättning.
Du har även de civila säljarna, men de kan ta mer tid på sig då de går runt och samlar in en bunt pass före de går in. Tar du polisen så går han ofta in enbart för dig.
Första året före jag började på årlig extension hade jag mycket med dem att göra.
Jag hittade förresten ett bra billigt hotell som var rent och hade AC, lyckades därmed undvika deras turistfällor.

Poipet är lite kinkiga, iaf före Pandemin.
De krävde att du måste stanna i Kambodja en natt före du fick återvända till Thailand igen.
Det är korrekt att det är två ställen, men det är inte kontrollera passet som du sade.
När du kommer in i PoiPet har du båda ställena på höger sida vägen.
Det första stället köper du ditt Visum till Kambodja på, det är alltså bara en visumsäljare, typ ombud för ambassaden.
Efter det får du komma in i Kambodja, då skall du stämpla in dig med passet och ditt visum sittande i på kontor nummer två.

Dagen efter har du på motsatta sidan vägen platsen du stämplar ut på, när den öppnar på morgonen har du också där en redig kö. Men tala med de uniformerade immigrationspoliserna utanför, så går de in bakvägen och stämplar ut dig för en liten ersättning.
Du har även de civila säljarna, men de kan ta mer tid på sig då de går runt och samlar in en bunt pass före de går in. Tar du polisen så går han ofta in enbart för dig.
Första året före jag började på årlig extension hade jag mycket med dem att göra.
Jag hittade förresten ett bra billigt hotell som var rent och hade AC, lyckades därmed undvika deras turistfällor.
Jo jag är helt säker på att det var så när jag reste in ... först stannade bussen innan gränsen där man fick ordna visum... därefter vidare till nästa ställe för att visa passet .... sedan den långa kön för att få stämpeln ... och där viker jag inte en millimeter i diskussionen :)

Jo jag är helt säker på att det var så när jag reste in ... först stannade bussen innan gränsen där man fick ordna visum... därefter vidare till nästa ställe för att visa passet .... sedan den långa kön för att få stämpeln ... och där viker jag inte en millimeter i diskussionen :)
Aha, du åkte turistfällesvängen.
Ok, efter du checkat ut från Thailand och promenerar inåt Poipet, har du första stället på höger sida, där du normalt köper ditt visum.
Efter det promenerar du vidare till nästa ställe och stämplar in.

Jag vet att det på thaisidan före gränspassagen på vänster sida finns ett ombud de brukar ta turisterna till. Det kostar lite mer och det är möjligt att du kanske senare måste visa upp ditt visum på första platsen där man normalt sett köper sitt visum inne i Poipet.

Om du gör en till resa någon gång. Tänk på att du inte behöver ordna något på Thaisidan. Gå ut ur Thailand, gå in på kontoret på Kambodja sida och fixa visumet, sedan stämpel på nästa.
Blir en anhalt mindre om inte annat.

Titta på ditt visum och se om det inte står att det är från Visa Service, det är platsen på vänster sida före gränsen.
Till skillnad från om du skaffar det på ordinarie platsen, (där jag gissar du fick ditt pass kontrollerat) då är det Consul General och inne i Kambodja efter du stämplat ut från Thailand.
Bifogar ett exempel på vardera.
before.png

After.png

Titta på ditt visum och se om det inte står att det är från Visa Service, det är platsen på vänster sida före gränsen.
Till skillnad från om du skaffar det på ordinarie platsen, (där jag gissar du fick ditt pass kontrollerat) då är det Consul General och inne i Kambodja efter du stämplat ut från Thailand.
Bifogar ett exempel på vardera.
before.png

After.png

Det passet har jag nog inte kvar tror jag ... för det är väl typ sju år sedan jag var där ... kan ligga i någon låda kanske.

Bland det bästa jag vet när jag är ute på resande är diverse båtturer som är riktigt rogivande.

post-3262-0-08485700-1376399687.jpg
post-3262-0-53184400-1376399702.jpg
post-3262-0-01799400-1376412920.jpg
post-3262-0-02374700-1376399717.jpg
post-3262-0-06829400-1376412865.jpg
post-3262-0-32223900-1376412905.jpg
post-3262-0-32585300-1376412846.jpg
post-3262-0-55046600-1376412820.jpg
post-3262-0-75828800-1376412834.jpg
post-3262-0-98636400-1376412879.jpg

Hej

Håller med om att båtturer är ett bra och trevligt sätt att se sig omkring, man kommer till platser som annsrs inte alltid är så lätta att ta sig till, får en fin naturupplevelse, kommer folk nära och får se hur dom lever, sen är det ofta lite behagligare klimat och renare luft vid vattnet.

Trivs själv bra vid och på vattnet, tar alla chanser att ta en båttur i floder, sjöar och på havet när vi är ute och reser, det är både bekvämt och billigt att färdas på vatten, man kan koppla av med en bärs och lite god mat samtidigt som man ser sig omkring.

Mvh isan lover

Inte ett McDonalds så långt ögat kunde nå vilket jag inte heller direkt saknade :-X

Hej

Samma här, själv saknar jag nästan den tid då man reste runt i Thailand med buss, tåg, cykeltaxi och ibland lastbilar före mobilernas tid, utan ATM, MC Donalds, varuhus, toalettpapper och vägskyltar på engelska, att försöka göra sig förstådd med folk man mötte, att bo hemma hos folk i skranliga hus på pålar, stt äta mat utan att man egentligen visste vad det var, att på en karta försöka lista ut exakt var man var och försöka fundera ut hur man skulle kunna ta sig vidare till nästa ställe, det var onekligen mer av ett äventyr än det är numera.

Mvh isan lover

Tillbaka
Topp