Är det någon som känner till något bra medel mot myror?
Jag ska utveckla svaret men i korthet så är det att hålla rent
Jag älskar myror för det är naturens "sopgubbar". Myror har ingen semester eller helger där dom "knatar omkring" på sightseeing. Deras jobb är att 24/7 leta mat till drottningen och kolonin.
När man förstår detta så kan man vid besvär följa den "motorväg" som myrorna har till källan av näring/mat. När man hittat källan och tar bort den så utan att göra ngt så försvinner myrorna inom ett dygn.
Jag la (lite klantigt) en kärna från en frukt jag åt på vasken i badrummet. På morgonen så fanns det massor av myror. Så bara för att testa min tes (rättare sagt, bekräfta den då jag gjort detta experiment flertal gånger) så tog jag bort kärnan, utan att göra ngt mer. Myrorna försvann inom ett dygn.
En och annan myra kom för att "reka läget" för doftspåren fanns kvar (myror som hittat mat lägger doftspår när de går tbx så andra kan hitta dit) eftersom jag inte tvättat bort dessa. Tvättar rent med en lase (det har jag hört att det är ett skånskt ord för trasa) och inga fler myror kom tbx.
Så mitt tips är att inte döda dessa underbara sopgubbar, sök istället källan dit dom söker sig till.
Dör en råtta/mus/gecko på taket så ska ni vara tacksamma att det finns myror som tar hand om den. Annars hade det kunnat lukta illa.
Vill man trots allt bli av med myrorna, så starta inte krig, lär känna deras behov och utnyttja det istället.
Myror är lata. Om du gör en "stig" med typ sockerlösning bort från huset (heh gärna till grannen när han inte är hemma) och häller ut "rejält" med socker på det område du vill ha dom på, så kommer hela kolonin att bygga ett nytt bo i närheten av "berget" med socker/mat. Så funkar myror/djur, det ska kosta så lite energi som möjligt, och långa transportsträckor är inte deras melodi
I mitt förra hus såg jag en "motorväg" av myror som ledde upp till taket. Jag blev nyfiken och öppnade inspektionsluckan för att följa dom vidare. Jodå, typ 20 myror drog iväg med ngn kostig insekt o de andra mumsade på ett annat konstigt djur.
Har ni varit med om en död mus i huset i Sverige? Jag har, och det luktar inte gott! Önskade att dessa myror kunde göra sitt jobb.
Så bara för att förtydliga. Ni kan ha ett rent hem (vill absolut inte påstå att ni lever "skitigt") men följ myrornas motorväg och lokalisera källan. Ta bort källan och myrorna är borta.