Myror (bekämpningsmedel)

Köpte en mygglampa men den fungerade inte alls på Thailändska myggor.
Köpte en i Sverige och tog med och den hade en behållare för mygg men inte en enda fick jag.
Jag får sitta där i röken av myggspiraler när solen går ner.
Deras myggsprayer är effektiva men är de hälsosamma?
Myggservetter är också enkelt.
Med tanke på myggfångarflaskan så jäser det ju till alkohol vilket är väl förbjudet i Thailand;)

Är det någon som känner till något bra medel mot myror?

Jag ska utveckla svaret men i korthet så är det att hålla rent;)

Jag älskar myror för det är naturens "sopgubbar". Myror har ingen semester eller helger där dom "knatar omkring" på sightseeing. Deras jobb är att 24/7 leta mat till drottningen och kolonin.
När man förstår detta så kan man vid besvär följa den "motorväg" som myrorna har till källan av näring/mat. När man hittat källan och tar bort den så utan att göra ngt så försvinner myrorna inom ett dygn.

Jag la (lite klantigt) en kärna från en frukt jag åt på vasken i badrummet. På morgonen så fanns det massor av myror. Så bara för att testa min tes (rättare sagt, bekräfta den då jag gjort detta experiment flertal gånger) så tog jag bort kärnan, utan att göra ngt mer. Myrorna försvann inom ett dygn.
En och annan myra kom för att "reka läget" för doftspåren fanns kvar (myror som hittat mat lägger doftspår när de går tbx så andra kan hitta dit) eftersom jag inte tvättat bort dessa. Tvättar rent med en lase (det har jag hört att det är ett skånskt ord för trasa) och inga fler myror kom tbx.

Så mitt tips är att inte döda dessa underbara sopgubbar, sök istället källan dit dom söker sig till.
Dör en råtta/mus/gecko på taket så ska ni vara tacksamma att det finns myror som tar hand om den. Annars hade det kunnat lukta illa.

Vill man trots allt bli av med myrorna, så starta inte krig, lär känna deras behov och utnyttja det istället.
Myror är lata. Om du gör en "stig" med typ sockerlösning bort från huset (heh gärna till grannen när han inte är hemma) och häller ut "rejält" med socker på det område du vill ha dom på, så kommer hela kolonin att bygga ett nytt bo i närheten av "berget" med socker/mat. Så funkar myror/djur, det ska kosta så lite energi som möjligt, och långa transportsträckor är inte deras melodi;)

I mitt förra hus såg jag en "motorväg" av myror som ledde upp till taket. Jag blev nyfiken och öppnade inspektionsluckan för att följa dom vidare. Jodå, typ 20 myror drog iväg med ngn kostig insekt o de andra mumsade på ett annat konstigt djur.
Har ni varit med om en död mus i huset i Sverige? Jag har, och det luktar inte gott! Önskade att dessa myror kunde göra sitt jobb.

Så bara för att förtydliga. Ni kan ha ett rent hem (vill absolut inte påstå att ni lever "skitigt") men följ myrornas motorväg och lokalisera källan. Ta bort källan och myrorna är borta.

För myggor har jag i många, många år använt en lotion i Thailand..
Finns att köpa nästan överallt.. Funkar grymt bra även mot Svenska mygg.. :nod::nod:

Nu senast i November när vi var nere så testade jag spray istället...
Och jävlars... Den var precis lika bra men betydligt enklare att applicera.. :thumbsup::thumbsup:

Off lotion.webp

OFF-ACTIVE.webp

För myggor har jag i många, många år använt en lotion i Thailand..
Finns att köpa nästan överallt.. Funkar grymt bra även mot Svenska mygg.. :nod::nod:

Nu senast i November när vi var nere så testade jag spray istället...
Och jävlars... Den var precis lika bra men betydligt enklare att applicera.. :thumbsup::thumbsup:

Off lotion.webp

OFF-ACTIVE.webp

I myggrika områden kör jag med Gin Tonic, massor av det. Det kanske bara är en myt att det hjälper, men myggen blir inte lika besvärande:)

R
Köpte en mygglampa men den fungerade inte alls på Thailändska myggor.
Köpte en i Sverige och tog med och den hade en behållare för mygg men inte en enda fick jag.
Jag får sitta där i röken av myggspiraler när solen går ner.
Deras myggsprayer är effektiva men är de hälsosamma?
Myggservetter är också enkelt.
Med tanke på myggfångarflaskan så jäser det ju till alkohol vilket är väl förbjudet i Thailand;)
Rätt lustigt för jag köpte också en ultraviolett ljuslampa med en fläckt. Har den i sovrummet, inte ett myggbett efter det. Behållaren är full med mygg däremot.
Den kaske inte tar Isaanmygg.

Men man luktar inte så jävla gott om man gnider in kroppen i GT...
Då kör jag nog vidare med OFF som faktiskt luktar gott.. Ha, ha, ha...
Där håller jag med dig, GT luktar för sjutton som dåligt rakvatten och smakar lika hemskt som det luktar. Därmed inte sakt att jag dricker OFF som ersättning, ett glas rödtjut duger gott. ;)

R

Rätt lustigt för jag köpte också en ultraviolett ljuslampa med en fläckt. Har den i sovrummet, inte ett myggbett efter det. Behållaren är full med mygg däremot.

Min tog inte Jomtien /Bang sare mygg kanske dålig fabrikat?
Köpte den för halva priset och betalade väl kanske 300kr
Vad skall man köpa?
Min tog en skrotgubbe hand om så jag vet inte märket.

R

Jag har en som heter Black Hole inomhus. Det är ett blått sken och en fläkt som suger in dom i en behållare.
Tar även flugor och små fjärilar och den har automatik som tänder när det mörknar.
Den har jag på golvet i vardagsrummet och jag brukar tömma och rengöra den varje två veckor.
Då är det ungefär en halv kaffekopp insekter under vissa säsonger så visst fungerar den bra.

Betalade 3000b på Home Pro för ett par år sedan och det köpet är inget jag ångrar. :)

Jag har en som heter Black Hole inomhus. Det är ett blått sken och en fläkt som suger in dom i en behållare.
Tar även flugor och små fjärilar och den har automatik som tänder när det mörknar.
Den har jag på golvet i vardagsrummet och jag brukar tömma och rengöra den varje två veckor.
Då är det ungefär en halv kaffekopp insekter under vissa säsonger så visst fungerar den bra.

Betalade 3000b på Home Pro för ett par år sedan och det köpet är inget jag ångrar. :)

Jag har en Black Hole på landet. Tycker den inte är så effektiv på dessa myggor där.

Vi har dock inte så många myggor, men en är en gör mycket.

Ett är säkert. det som är säkert i Sverige är inte säkert i Thailand.
Kommer inte och dra ner myggdödare härifrån utan köper dem på plats,
Ett dyrköpt erfarandhet att thaimyggor inte förstår har jag

Tillbaka
Topp