Birger
Nedtystad
Idag var jag hos immigration i Konkaen, för att byta ut mitt uppehållstillstånd mot ett ettårigt. Jag lutade mig mot bankkontot enbart, för att slippa åka till Bangkok för inkomstintyg. Summan på kontot var mer än tillräcklig, men eftersom jag hämtat hit pengarna i omgångar var 25000 av de nödvändiga 800 000 inte riktigt två månader gamla... Detta har handläggaren befogenhet att överse med om hon/han vill och det var också dagens lilla mutkolv villig att göra... Mot en liten ersättning. Närmare bestämt 16 000 bath! Hon hade ju sett bankboken och tyckte väl att jag hade mer än vad jag behövde. Nu var stollan dum nog att först vända sig till mig och sedan till min hustru, vi är alltså två som hört samma sak. Det här kommer hon att få f-n för, men inte just nu för jag trodde jag måste hört fel och reagerade inte förrän min fru senare bekräftade att jag hört rätt. Min thai är inte perfekt och ofta kommer språkförståelsen i efterhand....
Nästa gång skall jag prata med chefen, informera om saken, påvisa att jag har vittnen och att om jag tar ett kort på handläggaren och lägger ut caset på Youtube, Facebook, Instagram och Twitter och dessutom kontaktar min ambassad så är själva f-n lös, då måste myndigheten reagera och mutkolven är i princip död, fast hela saken kan ju vara ett missförstånd och vi kanske kan reda ut det hela...?
Fler som varit med om detta? Nu kör jag visaruns två gånger, men sedan måste jag tillbaka till Konkaen och då skall jag vara obehagligt väl förberedd. Men jag vill gärna höra vad ni andra har för erfarenheter.
Fyllona kan gärna skriva i andra trådar....
Nästa gång skall jag prata med chefen, informera om saken, påvisa att jag har vittnen och att om jag tar ett kort på handläggaren och lägger ut caset på Youtube, Facebook, Instagram och Twitter och dessutom kontaktar min ambassad så är själva f-n lös, då måste myndigheten reagera och mutkolven är i princip död, fast hela saken kan ju vara ett missförstånd och vi kanske kan reda ut det hela...?
Fler som varit med om detta? Nu kör jag visaruns två gånger, men sedan måste jag tillbaka till Konkaen och då skall jag vara obehagligt väl förberedd. Men jag vill gärna höra vad ni andra har för erfarenheter.
Fyllona kan gärna skriva i andra trådar....