Mutkolv i konkaen

Birger

Nedtystad
Idag var jag hos immigration i Konkaen, för att byta ut mitt uppehållstillstånd mot ett ettårigt. Jag lutade mig mot bankkontot enbart, för att slippa åka till Bangkok för inkomstintyg. Summan på kontot var mer än tillräcklig, men eftersom jag hämtat hit pengarna i omgångar var 25000 av de nödvändiga 800 000 inte riktigt två månader gamla... Detta har handläggaren befogenhet att överse med om hon/han vill och det var också dagens lilla mutkolv villig att göra... Mot en liten ersättning. Närmare bestämt 16 000 bath! Hon hade ju sett bankboken och tyckte väl att jag hade mer än vad jag behövde. Nu var stollan dum nog att först vända sig till mig och sedan till min hustru, vi är alltså två som hört samma sak. Det här kommer hon att få f-n för, men inte just nu för jag trodde jag måste hört fel och reagerade inte förrän min fru senare bekräftade att jag hört rätt. Min thai är inte perfekt och ofta kommer språkförståelsen i efterhand....
Nästa gång skall jag prata med chefen, informera om saken, påvisa att jag har vittnen och att om jag tar ett kort på handläggaren och lägger ut caset på Youtube, Facebook, Instagram och Twitter och dessutom kontaktar min ambassad så är själva f-n lös, då måste myndigheten reagera och mutkolven är i princip död, fast hela saken kan ju vara ett missförstånd och vi kanske kan reda ut det hela...?
Fler som varit med om detta? Nu kör jag visaruns två gånger, men sedan måste jag tillbaka till Konkaen och då skall jag vara obehagligt väl förberedd. Men jag vill gärna höra vad ni andra har för erfarenheter.
Fyllona kan gärna skriva i andra trådar....

Du skulle smygfilmat med mobilen och fått spelat in vad hon säger, när hon väl sagt tillräckligt kan du lyfta upp mobilen och låta henne se att du spelar in. Sen blir det gratis..

Hade samma problem i Si Racha då jag bodde där, mutkolvar så det skrek om det.
Vill bara ge dig ett varningens finger, att ta det lugnt, du är beroende av detta kontor,och du kan få stora problem i fortsättningen, då dom kan hitta på vansinniga saker bara för att jävlas.
Gör inget nu, men be frugan att filma vid sidan om, lite diskret, nästa gång du skall dit.

Jag rek. alla att inte ta upp all er ersättning på intygen, endast så det täcker dina behov, skylta inte för IM om era tillgångar.
Själv ber jag bara Konsulatet att ange max 900.000 Tbh som min pension.

För övrigt, så kommer det bara att bli så, att om du snackar med chefen, så kommer detta att avfärdas som ett missförstånd. Risken för problem kvarstår dock.

Är det inte bättre ,att ta en vända till Bkk än att åka visarun, du har väl ett O - A uppehållstillstånd.

Har man inte aktuella uppgifter från PM, så ta med ditt intyg från förra året till konsulatet, så skriver dom ut ett nytt på förra årets data.

Senast ändrad:
Ja, en låg, defensiv och strategisk profil fungerar bäst i Thailand är min erfarenhet också. Man kan iofs ta en fight och få rätt, men det brukar på något sätt ändå efteråt kännas som att det inte var värt att gå igenom det.
Svårt att låta bli när man blir provocerad , man har ju en svensk uppfostran i botten.

Svårt att låta bli när man blir provocerad , man har ju en svensk uppfostran i botten.

Ja, det har du rätt i. Jag har dock jobbat på det redan från början, och faktiskt lyckats komma en bit på väg också, och känner att jag uppmuntras att jobba vidare tack vare de positiva effekterna. :)

Senast redigerad av en moderator:
Intressant att höra.

Jag blir dock mer och mer så att jag försöker till varje pris släppa sådana här saker.

För några år sedan vägrade Bangkok bank i Kambodja att göra en överföring på rätt sätt. Bangkok bank i Nong Kai räknade fel (!) på ett kontantutttag. Men jag fick pengarna när jag påpekade.

När man klagar blir det bara trassel.

I Nong Kai ringde man t.o.m. efter polisen som kom och "bevakade" mig när jag bara lugnt och artigt bett att få diskutera med manager.

Jag skulle släppa det där. Tänk om de är mutkolvar allihopa och chefen går miste om sin del av bestickningen.

Jag vet hur det känns. Men man kan nästan bara förlora på att ta upp det. IM har makt över oss. Tyvärr. Vi är i Asien.

Senast ändrad:
Priset har tydligen gått upp
5 000 åkte jag på i Hua Hin för många år sedan ( kursen då 5,40 )
De passar på då det är första gången någon söker
Andra gången de försökte så spände jag ögonen i chefen o på så sätt fick honom att förstå att jag hade tagit första bästa kommunikation till Bangkok o anmält honom
Han läste min blick o sedan dess har allt löpt bra
Antingen klarar man det direkt eller betalar man
Rättigheter finns inte i deras värld

Det är intressant att höra olika åsikter. Men jag menar bestämt att man kan förlora på att åka till Asien och försöka få det att fungera som hemma.

Det är intressant att höra olika åsikter. Men jag menar bestämt att man kan förlora på att åka till Asien och försöka få det att fungera som hemma.
Det är en omöjlighet, bara att inse faktum. Det gäller säkert att gå försiktigt fram och försöka gilla läget så gott det nu går.

Jag tycker det enklaste hade varit om Birger hade haft sin 800000 B på kontot i 2-3 månader innan han sökte.
Att varje immigration kan göra undantag och i princip godkäna vad som hällst mot ett litet eller stort bidrag är ingen nyhet. Men självklart skall han de ha ett bidrag för detta då det han gör är ett undantag och med all säkerhet kostar det pengar som går till högsta chefen i BKK. Vill man inte betala extra pengar gör som de säger har ännu aldrig betalt utan hämtat alla kopior och uppgifter de velat ha och kompletterat. Det tar tid och ibland frågar man sig om det är värt det. Har kommit fram till att det är värt det när de väl förståt att man inte betalar extra pengarna går allt smidigt och de vill fort bli av med mig och fokusera på det som kan ge extra pengar. Upplever faktiskt att man vinner respekt då man inte är en av alla de andra som de blåser på pengar.

Man måste komma ihåg att de extra avgifter man betalar i Asien delas upp utefter hela hierarkin. Cheferna får också sin del. Alla vet ju vad som händer.

Slår man mot tjänstemannen får man hela hierarkin mot sig. Min bedömning är att man kan få rejäla problem om man försöker. Inte direkt. Men senare.

Allvarliga saker kan man gå vidare med. Hade jag inte fått rätt belopp kontanter på banken så hade jag gått vidare förstås. Men en "extra avgift' på IM, det ingår i systemet, tyvärr.

Att försöka sätta någon på plats så den förlorar ansiktet är farligt. Det funkar inte alls. En statlig tjänsteman är dessutom en högt uppsatt person här.

Det är en omöjlighet, bara att inse faktum. Det gäller säkert att gå försiktigt fram och försöka gilla läget så gott det nu går.

Visst är det så att det thailändska och svenska systemen skiljer sig mycket åt, men man kan påverka mycket själv också. :) T. ex. att så långt det är möjligt att ta avstånd från mutor. Blir jobbigare på kort sikt, men man vinner på det i längden.

Ja, en låg, defensiv och strategisk profil fungerar bäst i Thailand är min erfarenhet också. Man kan iofs ta en fight och få rätt, men det brukar på något sätt ändå efteråt kännas som att det inte var värt att gå igenom det.
Nej du, han skall publicera direkt till militärregimen. Det är precis denna sorts korruption de vill åt.

Nej du, han skall publicera direkt till militärregimen. Det är precis denna sorts korruption de vill åt.

Jo, de säger ju det, men jag är lite skeptisk av mig. :) Jag tänker inte ha så bråttom med att byta strategi iaf, tror jag.

Skulle dock verkligen vilja gå den vägen om det blir bra för mig av att göra så, så du får gärna ge några exempel på när det har fungerat bra. :)

När jag tidigare hade en tvist med Lantbruksnämnden i domstol, gick jag förbi alla mellanled och skrev direkt till ansvarig minister och regering. Tryck längst upp och när de inser att det blir negativ publicitet för dem, slår de nedåt i hierarkin. Skriv till premiärministern. Jag har sänkt större elefanter än bankmän på det sättet.

Ä
Jo, de säger ju det, men jag är lite skeptisk av mig. :) Jag tänker inte ha så bråttom med att byta strategi iaf, tror jag.

Skulle dock verkligen vilja gå den vägen om det blir bra för mig av att göra så, så du får gärna ge några exempel på när det har fungerat bra. :)
Är du blind?
Antingen det eller följer inte utvecklingen har du inte sett förändringen som skett gällande mutor?
Tycker nuvarande styrende passar perfekt för Thailand men så är jag ingen demokrat heller ;)

Vad jag har märkt så "trallar det på" med olika avgifter för de som inte riktigt uppfyller alla krav för visum. :)

En annan aspekt är att en utlänning är nog inte rätt person att "rensa upp i träsket" :)

Det är en lång historia och Filippinerna är ett annat land. Men jag försökte hjälpa en filippinsk kompis som satt i fängelse och riskerade 12-14 års fängelse för innehav av en enda dos meth! (I Sverige och andra ställen får dom ju rehab.) Jag använde enbart lagliga, öppna metoder och var lyhörd och artig. Men pressen från myndigheterna på mig blev så stor så jag blev tvungen att dra därifrån, plötsligt. Men det finns en parallell. Utlänningar skall inte berätta hur det borde fungera.

Jag skulle inte vilja gå in på den immigrations-myndigheten om jag skickat en inspelning med mutmisstanke till polisen. Polis, immigration, allt hänger ju ihop. Alla kommer att vara emot en. Men det går ju inte att se i deras neutrala eller leende asiatiska ansiktsuttryck, om man inte har stor vana.

Dessa avgifter är ju dessutom helt normala, med deras ögon att se.

Senast ändrad:
Ä

Är du blind?
Antingen det eller följer inte utvecklingen har du inte sett förändringen som skett gällande mutor?
Tycker nuvarande styrende passar perfekt för Thailand men så är jag ingen demokrat heller ;)

Det tycker jag inte att jag är, men jag vet ju att det är militärdiktatur och att det innebär begränsad insyn i hur saker och ting verkligen är. ;) Så jag tycker det finns all anledning att inte ha så bråttom med att testa gränserna för vilka nya möjligheter vi kan tänkas ha fått att sätta emot korruptionen.

Men du har en poäng i att jag har lite begränsade möjligheter att till fullo ta till mig förändringen i min nuvarande situation eftersom jag flyttade från Thailand innan militären tog makten, och jag har ännu inte haft möjlighet att flytta tillbaka. Så jag har bara upplevt den nya ordingen några månader av den totala tiden. :)

Det mesta jag har sett hittills tycker jag tyder på att det har blivit bättre för Thailand med den nya ordningen, men pga att det är svårt att få ordentlig insyn i vad som egentligen sker så tycker jag det kan vara klokt att fortsätta att ligga lågt och vara lite skeptisk.

När jag tidigare hade en tvist med Lantbruksnämnden i domstol, gick jag förbi alla mellanled och skrev direkt till ansvarig minister och regering. Tryck längst upp och när de inser att det blir negativ publicitet för dem, slår de nedåt i hierarkin. Skriv till premiärministern. Jag har sänkt större elefanter än bankmän på det sättet.

Så det har fungerat bra att göra sådana saker utan att du har fått en massa negativa konsekvenser av det på lokal nivå? Att t. ex. din vardag har blivit krångligare eller något sådant efter det, menar jag.

Tillbaka
Topp