Minisemester till KC

Själv tycker jag det intressant att se hur folk tänker och agerar som inte har samma bakgrund som mig och även lära mig ett och annat.

Sen tycker jag det är kul att se vilka som har behov av bekräftelse och försöka förstå varför.

Men det är ju olikheten som förgyller forumet.

Hållet helt med. Jag är med på forum just för att läsa, och träffa, personer jag aldrig annars skulle komma i kontakt med. Facebook är för mig därför ointressant som diskussionsformat; riktiga kompisar vill jag diskutera med live.

Det är personer som lever lyckliga på 15,000 Baht i månaden eller de som spenderar 1 miljon på en semester som är intressantast att läsa om. De som är lyckliga med att föda upp ankor i Nakorn Nowhere eller jobbar med ett start-up som kan bli nya Spotify. De som tror stenhårt att juntan verkligen vill bekämpa korruption eller att Thaksin verkligen ville hjälpa de fattiga är också fascinerande.

Dessa personer träffar jag inte i verkliga livet och de är kanske inte så vanliga här heller men helt klart finns det en större bredd. Det tristaste man kan göra på ett forum är därför att skriva att det är korkat att bo i A eller dumt att spendera X. Att det ör löjligt att gilla B eller skryt att köpa Y.

Det största problemet med alla Thaiforum jag läst, är att alla som sticker ut försvinner och kvar blir bara en grå massa som tror och tycker ungefär likadant.

Senast redigerad av en moderator:
FB_IMG_1519977876641.webp

Man ska inte överskatta små forums betydelse, trots allt är det bara en liten klick som skriver trots ett betydligt större antalet läsare och medlemmar.
Av de som skriver är det dessutom kanske mindre än hälften som ens bjuder på något privat, resten föredrar anonymitet och att glida in ibland i diverse trådar emellanåt.
Det kan handla om självförtroende också.

Själv tror jag att en gemensam nämnare är att man är ensam och saknar kamratskap, världen är så mycket smalare när man lever i ett annat land eller med familj från en främmande kultur.
Oavsett hur väl man lever och trivs med sin fru/sambo saknas ändå gemensamma samtalsämnen och ett litet forum ger i alla fall för mig lite utlopp att debattera på mitt modersmål.

Man ska nog vara både udda och egen i positiv bemärkelse för att leva i forumvärlden och de flesta som har Thailand som intresse lever utanför forum med gott resultat.

Man ska inte överskatta små forums betydelse, trots allt är det bara en liten klick som skriver trots ett betydligt större antalet läsare och medlemmar.
Av de som skriver är det dessutom kanske mindre än hälften som ens bjuder på något privat, resten föredrar anonymitet och att glida in ibland i diverse trådar emellanåt.
Det kan handla om självförtroende också.

Själv tror jag att en gemensam nämnare är att man är ensam och saknar kamratskap, världen är så mycket smalare när man lever i ett annat land eller med familj från en främmande kultur.
Oavsett hur väl man lever och trivs med sin fru/sambo saknas ändå gemensamma samtalsämnen och ett litet forum ger i alla fall för mig lite utlopp att debattera på mitt modersmål.

Man ska nog vara både udda och egen i positiv bemärkelse för att leva i forumvärlden och de flesta som har Thailand som intresse lever utanför forum med gott resultat.

Jag tror också att forum, ännu, spelar en ganska stor roll för många; framförallt de som kanske inte har ett jobb eller ett jobb som inte intresserar dem, eller för all del de som saknar familj eller riktigt intresse i den.

Överlag så har min uppfattning av medlemmar nästan alltid blivit bättre efter att jag träffat dem; i vissa fall har det till och med förändrats från ogillande till vänskap. Vissa är helt enkelt så ovana och osäkra på att uttrycka sig i skrift att de inte kommer till sin rätt på ett forum.

Jag vet inte om det förekommer större forumträffar på TS men det är helt klart ett bra sätt att minska förstånd när man har ett ansikte bakom nicket. Å andra sidan, är kanske de små bråken enda skälet för att vara med och då försvinner ju den glädjen ;)

Jag tror också att forum, ännu, spelar en ganska stor roll för många; framförallt de som kanske inte har ett jobb eller ett jobb som inte intresserar dem, eller för all del de som saknar familj eller riktigt intresse i den.

Överlag så har min uppfattning av medlemmar nästan alltid blivit bättre efter att jag träffat dem; i vissa fall har det till och med förändrats från ogillande till vänskap. Vissa är helt enkelt så ovana och osäkra på att uttrycka sig i skrift att de inte kommer till sin rätt på ett forum.

Jag vet inte om det förekommer större forumträffar på TS men det är helt klart ett bra sätt att minska förstånd när man har ett ansikte bakom nicket. Å andra sidan, är kanske de små bråken enda skälet för att vara med och då försvinner ju den glädjen ;)
Visst, de man träffat IRL är ju som regel väldigt trevliga och kan föra sig på ett utmärkt sätt, men bakom tangenterna är det ett helt andra väsen med många taggar utåt, nu jag tror att jag säkert träffat i stort sett lika många ”forumstollar” som du eller kanske många mer då jag närvarat på de svenska MPR träffarna och otaliga i Thailand.
Även Atom träffade jag vid ett tillfälle men det blev avbrutet i omgångar då jag ställde upp att hjälpa en gemensam sjuk vän.
Generellt så avtar de vassa pikarna av de man mött IRL och man tänker efter en extra gång innan man postar.

På detta TS har jag kanske träffat mindre än max fem av de regelbundna skribenterna, men vissa är bara *************

Det är när man börjar tumma på sin övertygelse för att få bekräftelse det börjar bli farligt. Bättre att söka upp likatänkande så får man bekräftelse hela tiden. Lite tråkigt i längden bara. Därför gillar jag att hänga här :)
Ja, men detta med kaffet gillar ju även du har jag hört 55:):)

Jag tycker ni alla över lag har rätt vad gäller priser och vilket boende man önskar.
Det är ganska enkelt egentligen.

Drar man ner på en 3-4 veckors semester från Sverige så är det få som klarar av (eller vill) betala 5-10.000 Baht/dygn för boende (jag gjorde det inte på den tiden det begav sig)

"Bor" man här nere så spelar platsen vart man bor roll naturligtvis som avgör semesterns boende.
Jag bor långt från havet och de få dagar som jag kan spendera där vill jag göra det PÅ stranden, kosta vad det kosta vill.

Bor man däremot vid havet som tex @Phonta och @Jonas med flera som har 1-2 timmars körning till en trevlig strand så förstår jag också att boendet inte behöver ligga i direkt anslutning till stranden. Jag bodde 200m från en skön strand i 2 år. Var där kanske 10 ggr. Inte var jag intresserad av att lägga pengar på dyrt boende vid stranden på den tiden.

Jag bor i ett trevligt hus men har inget bubbelbad, så jag tyckte det skulle vara trevligt att ha det.

Resesällskapet är nog så viktigt att ta hänsyn till. Vi hyrde en villa med privat swimmingpool på stranden (har nog berättat om det). Det var lågsäsong och priset var ok. Det spöregnande en av dagarna o grabben som gillar att bada kunde göra det i poolen (jag också hehe) trots regnet. Vi kunde sedan ha uppsikt över honom istället för att sitta i regnet på en strand för att hålla ett öga på honom i havet.

Att se sina familjemedlemmar skina upp finns det ingen prislapp på (jo det finns det, men ni vet)

Är inte semester ngt där man gör saker annorlunda?
Hittade Mongoliska tält för 150B natten som jag ville sova i men det passade inte bra med resten av familjen denna resa. Kanske nästa gång då jag gillar annorlunda.

Det är inte priset som avgör, det är att göra ngt som man inte har till vardags. Kan inte se en anledning till att klanka ner på en persons val. Vi är alla olika och vill olika.

Lever man i en tyst och "tråkig" miljö så vill man kanske ha lite mer fart. Har man "väsen" omkring sig eller måste anstränga sig fysiskt/psykiskt så kanske lugn o ro är det motsatta?
När jag åker till Sverige för att jobba så bor jag i en husvagn för att spara så mycket som möjligt. Den ger mig även flexibiliteten att vara så nära uppdraget som möjligt så inte onödiga pengar går till bränsle.

Jag tror att just "annorlunda" är nyckelordet för den semester man vill ha.
Inga regler utan undantag naturligtvis;) men jag tror ni förstår vart jag vill komma

Fan, har ett djur som kravlar i arslet på mig nu...

@Jonas och andra som vill ha lite liv omkring er.
Efter helgen så "dog" ön ut. WSB var även efter mina riktlinjer öde.
Det var betydligt högre tryck på de södra stränderna efter helgen.

Det jag skulle vilja rekommendera är att planera in en långhelg med ledig fredag eller måndag. Om du har möjlighet så kom dagen/kvällen innan och res hem dagen efter helgen.
Då tror jag du får det bästa av alla världar. Liten kö till båten, full fräs under helgen för att sedan vänta av alla som ska hem o slippa vänta i kö på båten hem.

Kom inte en typ tisdag;)

@Jonas och andra som vill ha lite liv omkring er.
Efter helgen så "dog" ön ut. WSB var även efter mina riktlinjer öde.
Det var betydligt högre tryck på de södra stränderna efter helgen.

Det jag skulle vilja rekommendera är att planera in en långhelg med ledig fredag eller måndag. Om du har möjlighet så kom dagen/kvällen innan och res hem dagen efter helgen.
Då tror jag du får det bästa av alla världar. Liten kö till båten, full fräs under helgen för att sedan vänta av alla som ska hem o slippa vänta i kö på båten hem.

Kom inte en typ tisdag;)
På tisdagen kommer jag med boken i handen ...

Tillbaka
Topp