LOST i LOS En resa till det okända

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
R

Rolf

Gäst
Så var det dags att packa. Vad ska man ta med, vi har ju gjort den här resan förut men tror ni att man kommer ihåg vad som inte ska med. Nähädå.
Som vanligt en massa prylar som hemma känns som ett måste,. Vi ska ju bo i en lägenhet och sköta oss själva utan romservice.
Kaffe, det väger ju inte så mycket, lite skarvsladdar till mobilerna och datorn, min Leatherman, ficklampa det blir ju fort mörkt. Så fortsatte det under hela packningen, medans frun var mera åt hållet att få till färger som passade ihop.
Lika bra att tassa ut i garaget och hämta in en torkställning som det kunde hängas upp på.
Alltnog, vid vägning av våra väskor låg vi farligt nära övervikt och det på ner resan, fan att man aldrig lär sej.
Frun säger att det är saker som vi packat som vi lämnar kvar vid hemresan så det blir nog bra.
DSCN0161.JPG

Det är min
DSCN0162.JPG

och frugans.

Parkering var fixad redan så med deras matarbuss kom vi snabbt till Arn, var ute i god tid löd budskapet för det kan vara mycket folk vid den tiden. Jo det var det, men med många diskar öppna så gick det rätt snabbt ändå.
DSCN0163.JPG

Planet lyfte på utsatt tid och första maten serverades
DSCN0164.JPG

DSCN0165.JPG

DSCN0166.JPG

DSCN0167.JPG

Just det, jag glömde att berätta att för att göra resan lite kortare så har vi tagit med oss en liten cd-spelare och ett par ljudböcker. Plus batterier i reserv..
Efter maten var det läge att börja lyssna, fram med spelaren och cd fodralet.
Vi ledsnade efter två skivor, skit bok och uppläsare. Det fick bli Knasen och korsord i stället.
Framme i Bangkok, utgång 3 där ska våran taxi kille vara.
Mycket riktigt, där med en skylt med mitt namn står en kille och ler.
DSCN0168.JPG

Som jag nämnde i en tråd tidigare så pajade min kamera dan innan resan så det fick bli frugans lilla i stället.
Blir inte riktigt sams med den så därför har inte korten den kvallite som jag vill. Men bättre än ingenting.

Resan ner mot Rayong och Ban Phe tag väl ca 3tim. med ett stopp för att fylla på Gas. Vad många bilar som det finns i det område där vi var som gick på Gas, lite dyrare att köpa in men för tex. Taxi var det en bra affär för gasen är bra mycket billigare än bensinen.
Först skulle vi till Ban Phe där Mäklaren hade sitt kontor och hämta nyckeln.
Sen bar det av ca 6km till stället där vi skulle bo.
Mae Ramphueng hette det, en strand som är ca 11km lång och inte är ett överexploaterade turistområden.
Framme, ett högt vitt hus med 12 våningar där vi skull bo på 9’an. Två rum och kök med trådlöst Internet, två balkonger och ca 100m till standen.
DSCN0170.JPG

Uppackning och rota runt i alla skåp för att se vad som finns, jodå kaffebryggare, vattenkokare, micro och allt i husgeråd. Bra.
Vi är ju lite trötta men tycker att vi ska ta en tur ner till stranden och kolla. Samtidigt som det måste undersökas var man köper vatten och nåt att tugga på.
Sagt och gjort på med badkläder och hiss ner.
Jävlar vad varmt det är. Jodå en liten super market alldeles vid infarten, där dom har vatten bröd smör osv.
Väl ut på vägen som löper längs hela stranden tittar vi oss omkring, inte en levande människa. Var fan har vi hamnat och hur kommer vi härifrån, så kändes det.
Äh vi går ner på stranden och sansar oss, alldeles öde bara en massa vilstolar placerade i 4 och 4 med ett antal parasoller som skydd för solen.
Vi gick mot en klunga stolar som såg bra ut och satte oss. Kollade om det kommer någon som vill ha betalt. Jodå efter 10 min kommer det en liten gumma. Kan hon engelska, nähä. Hur som 20Bht vill hon ha per stol, Fan i Karon betalde vi 100 följerper stol så vi beställde dricka samtidigt.
DSCN0171.JPG

Det var den första delen fortsättning
Rolf

En helt underbar början Rolf, och Tack för att du lägger ner tid och skriver text till alla bilderna. :thumbsup:

Härligt, Roffe!! Kanonbra början på din berättelse. Väntar otåligt på nästa avsnitt! :wai:

Uppskattningen har redan räknats in! :thumbsup: :thumbsup:

Åhhh, vad härligt äntligen en som vet att vara på den rätta sidan i LOS ;D. Skall bli intressant att se var du varit och snurrat i området! Så skall en strand se ut, bara en själv, solstol och en iskall Chang, livet kan inte bli bättre än så!

Och välkommen hem får man väl säga!

Mvh Peter

Trevlig början på din berättelse Rolf. Ska bli kul att följa rsten av resan.

"insayt " sa:
Åhhh, vad härligt äntligen en som vet att vara på den rätta sidan i LOS ;D. Skall bli intressant att se var du varit och snurrat i området! Så skall en strand se ut, bara en själv, solstol och en iskall Chang, livet kan inte bli bättre än så!

Och välkommen hem får man väl säga!

Mvh Peter
Kul att se dej igen :nod: Ja du förvirringen var total i början ???

Man behäver inte så mycket.
Sista gången jag reste till Thailand så innehöll resväskan bara avlagda och urtvättade kläder, tandborste och tandkräm samt pass ingen returbiljett och det var för 6 dar sen.

Jaha där satt vi ensamma på en 11km lång sandstrand. Rätt skönt på ett sätt, men hur gör vi nu, ingen som vi träffat på kunde engelska och vår thailändska är inte mycket att hurra för.
Vi måste ju kunna ta oss härifrån på nåt sätt. Frun gillar inte tanken på att åka moppe, trots att jag föreslog en sådan där med sidovagn, och tur var väl det. Jag hade säker tappat henne i första kurvan, då man har ett hjul till att hålla reda på.
Det hade just vart snyggt, sumpa frun redan första dagen. Eller?
Så vi riktar in oss på att få tag i taxi. Räknade krasst med att det blir trots allt billigare än att hyra en bil.

Efter ett par timmar var vi nöjda med sol och bad.
Bad förresten, det var som att kliva ner i ett varmbad hemma men ack så skönt.
Mina farhågor om ett grumligt hav besannades inte, vattnet var kristallklart. Nu har jag ju bara Karon, KhoLanta och dom flesta örarna inom båtreseavstånd från Phuket att jämföra med.

Väl tillbaka i den sk. Receptionen försökte vi samspråka med en dam som inte fattade ett smack, hon såg bara glad ut. Fram kommer en kille och ser lite frågande ut, vad vill ni ungefär?
Det är märkligt, att sitta i en reception i ett sånt stort hus, med olika nationaliteter och att inte kunna nåt annat än thailänska. Vem har annstält henne?
Jo vi skulle vilja ha en taxi om ett par timmar, går det?
Då satte damen och killen igång att tjattra med varandra, sen förstod vi att, vänta ett tag vi fixar.
Dom ringde och log ringde igen men efter en stund så lovade dom att en taxi skulle komma om 2 tim. Ok tack så mycket.
2 Tim senare står vi åter ner vid entrén, det kommer en svart mini Suv med en ung kille bakom ratten.
Taxi, Yes.
Vi vill åka till Ban Phe och tillbaks.
Ah! Ban Phe, yes.
In i taxin och iväg. Vi satt och spanade längs vägen efter matställen eller nåt annat kul som man kunde ha nytta av. Men det är inte lätt att sitta bak i en suv, man ser ju inte ett duggg. Under resan undrade vi vad det skulle kosta om han väntade på oss och körde oss tillbaks. Efter många vändor med olika språk så 400Thb.
OK.
Vi hade hittat ett papper i lägenheten som berättade att det fanns ett matställe i BabPhe som hette Cristis så det fick bli det till att börja med och dit hittade taxin.
Väl framme visade det sej att det var nån slags engelsk pub, men vad fan mat.
Det var väl ingen kulinarisk sensation men vi blev mätta. Väg i väg med pubben låg 7 eleven, in där och köpte lite till frukost dan efter.
DSCN0179.JPG

En sån ska jag nog skaffa mej när jag flyttar ner. Verkar vara ett jobb som passar mitt behov av arbete.
Taxi killen hade tydligen sitt ställe alldeles bredvid 7 elven för han hade redan spanat in oss och körde fram bilen.
In i taxin och hem, vi var lite mosiga efter resan så det blev en tidig kväll.
Innan vi skildes åt taxi killen och vi, så frågade vi om han kunde köra oss fler gånger. Jo det gick bra så vi fick en lapp med hans mobilnummer.
Lysande transporterna var fixade.

Vaknade till allas förvåning kl ½ 8, hemma blir det vid 4, 5 tiden.
Fixade frukost kaffe, the ägg och rostat bröd.
Kollade hur det var med tv’n jodå bara thaikanaler och Al Jazeera, hur glad blir man då?
Jag slog igång datorn och vi lyssnade på P4 det funkade hyfsat.
Sen slog det mej att man kanske skulle ladda ner lite filmer att kolla på innan vi somnar för kvällen, sagt och gjort, sparkade igång två st.
Diskade och packade väskan för att gå och få lite sol och bad.
Lika dött i dag förutom en kille som städade stranden lite.
DSCN0174.JPG

Efter en stund såg jag på frugan att, vart fan har du fört oss det finns ju inte ett skit att göra. Inget att titta på, inga försäljare att bli galen på, inte en liten topp att klämma på, phu.
Nä det stämde ju.
I det läget så gäller det att tänka sej för väldigt noga så att man hamnar på rätt spår igen.
Ska vi ha nåt att tugga på? Jag hade sett några gummor på mopeder med sidovagn som sålde nåt som verkade vara varmt för det osade om stånden.
Jo det ville vi. Knallade upp till vägen och fick se nån slags grillad kyckling uppträdda på bambu pinnar, såg gott ut. Köpte två kostade 70thb.
Dom var faktiskt skitgoda med nån sötsur sås till.
DSCN0176.JPG

Framåt eftermiddagen så ledsnade vi på stranden och knallade hem.
Filmerna låg snygg och prydligt på hårddisken, kvällen var räddad.
Fixade lite i lägenheten, lyssnade på radio och blev så småningom hungriga.
Ut igen, vilket håll går vi åt?
Där borta lyser det så i den riktningen fick det bli. Mycket riktigt en liten matservering, restaurang var det synd att kalla den för.
Hur som vi satte oss och en liten tös kom med en matsedel som till vår förvåning var på engelska.
Det fick bli kött i sötsur sås och vänta vi vill ha ris också. Fan det glömmer jag jämt, säger man inget så blir det inget ris, mysko.
Mätta och belåtna och 185thb fattigare strosade vi hemåt.
DSCN0212.JPG

Film, som var rätt bra med svensk text och sova.
Fre morgon, En ny dag gryr. Hände inte så mycket, försökte planera in nåt kul. Kollade runt på nätet efter uppslag.
Frukost, slappa fram till 11 snåret. Då jävlar satt det igång, Ut på balkongen och undrade vem i helvete som höll på att slå ihäl varandra.
Jo turistbussar massor och färgglada med högtalare på utsidan som spelade thaipop.
Jaha nu hände det som vi läst om, att stället där vi var va ett turist tillhåll för bangkokbor på helgerna.
Kul nu blir det lite fart på stället och nåt att titta på.
Packade lilla väskan och tågade ner till vårt stamställe, betalade våra 40thb för två vilstolar.
Efter nån timme så började man placera ut stolar och bord på stranden, bygga scener och placera ut högtalare stora som folkvagnar.
DSCN0190.JPG

Nu ska det bli partaj.
Dom är roliga thailändarna, ingen som helst organisation eller snack sins i mellan dom olika grupperna som skull ordna med respektive fest, bara busa på, det blir nog bra.
Där hade man byggt upp scener med ca 30m mellanrum med stolar och bord utplacerade framför. Så dom där folkvagnarna,
Tror nån att vi kommer att störa varandras fester, nä det gör nog inget. Förresten vi har större högtalare så det ordnar sej.
Så verkade det vara.
DSCN0191.JPG

Det visade sej att det lilla mathaket som vi käkat på hade kallat in en massa extra personal iklädda apelsin färgade tröjor. Dom skulle tydligen sköta servering och matlagning åt sällskapen på stranden.
Ju närmare kvällen och starten på festligheterna det blev desto fler moppar med sidovagnar kom det och ställde upp sina små stånd längs strandvägen.
Undrar var dom höll hus i veckorna, här var dom då inte. Kan inte vara lätt att tjäna några större summor.
Man får ju också betänka att när vi var där så var det ju låg säsong och jag misstänker att det är lite mer liv och rörelse och fler ställen öppna under turistsäsongen.
Bara i det huset som vi hade en lägenhet i fanns det säkert 400 lägenhet. Längre bort på strandvägen så var det två likadana höghus med sk. Bostadsrätter.
Hur som helst det putsades och fejades, man satte upp belysning i träden och dekorerade med nån sorts flaggor.
Såg faktiskt rätt festligt ut.
Vi lät dom jobba ifred och drog oss tillbaka till vårt krypin på 9tr. Som ni vet så blir det ju kolsvart på en gång.
Då drog det igång igen alla på en gång, det lät för jävligt när dom försökte överrösta varandra. När vi kom ut igen för att gå och äta var det öronbedövande men roligt hade dom det dansades och tjoades. Dom stackars apelsinmänniskorna for som förgiftade råttor mellan stranden och matstället. Mat ner och disk tillbaks, hinkvis med is och mycket läsk, Orsaken fick vi se när vi kom närmare. Mat på borden och en hink med is, sen minst ett helrör whisky per sällskap. Många flaskor blev det tydligen för i vår lilla mat affär tog den slut så dom stackarna fick nöja sej med vodka på slutet.
Som tur var så slutade allt vid midnatt ungefär, så natten blev lugn.
Forts. följer

Jaha Rolf, nu börjar det röra på sig, men att betala 400 bath för taxi rena rånet, det är ca 3-4 kilometer till ban phe, när du kan ta saang thaeo, du vet pickupen med öppet flak, för 20 bath per resa. De går ju varje halvtimma ungefär från Rayong till Ban Phe och till Lae Mae Phim alldeles utanför där du bodde ;)

Var exakt bodde du på Mae Ramphung?

Men förutom det, så var det ju kul att det rörde på sig, festa är ju thai bra på, inget tvivel om det, skall bli intressant att se vad du mer gjorde, hoppas att du upplevt lite genuint thai, så det inte bara har blivit blåsturistvisit som med de 400 bathen och Christis ;D

Mvh Peter :wai:

Nä jag tycker inte det, tur och retur plus att vänta på oss medans vi gör nåt som vi inte vet hur lång tid det tar. Han kan ju inte ta nån styrning i mellan.
Bussen släpper av dej i en korsning långt utanför stan sen vet inte jag hur man tar sej sista biten.
Men allt i början blir ju läropengar. Man får väl offra nåt för att få något bättre. :-\

"Rolf " sa:
Nä jag tycker inte det, tur och retur plus att vänta på oss medans vi gör nåt som vi inte vet hur lång tid det tar. Han kan ju inte ta nån styrning i mellan.
Bussen släpper av dej i en korsning långt utanför stan sen vet inte jag hur man tar sej sista biten.
Men allt i början blir ju läropengar. Man får väl offra nåt för att få något bättre. :-\

Ja, det blir nog bra, skall bli kul att följa din fortsatta resa och äventyr!

Mvh Peter :wai:

Varför valde vi då ett ställe som vi visste inte var turistanpassat?
Tanker är ju att skaffa ett hus som vi kan trivas med och då bör det ju ligga på en plats som vi tycker om.
Min tanke med resan var att inte fara runt som en galning. Utan att se om man kunde tänkas att välja den delen av landet till att bo i.
Det vi hört var att klimatet är mer stabilt än i andra delar av Thailand och att turisterna inte hittat hit än, vilket gör att det är bra mycket billigare att leva här.
Men att på den korta tiden som vi skulle vara där hitta alla små pärlor som regionen har är en omöjlighet. Men det var ju inte tanken heller. Man kan ju spara lite till nästa vända om det här besöket visar sej vara rätt.
Största problemet var den vana vi hade sen tidigare resor när vi i regel åkt till typiska turistorter, där man kunde gå ut på gatan och finna allt det man ville ha. Här saknades närheten till sådan lyx.
Men som vi sa till varandra en dag när vi satt och latade oss, att detta är ju som hemma. Finns inte nåt i närheten utan man måste ta sej nån mil för att finna det man vill ha.
Men väl hemma så är lugnet det som känns bäst, vetskapen om att vill man så finns det inom en rimlig radie.
Efter ett par dagar så började känslan av att vara utkastad i ödemarken försvinna och vi började komma ner i varv.
Fan vad skönt att slippa jäktet som det lätt kan bli med en massa människor som rycker och drar i en. Köp här special price only for you. Jo mors.
Fara upp som en galning och ner till poolen för att boka en solstol.
När man kund ha en hel strand för sej själv.
Fast inte på helgerna, på ett sätt ett välkommet avbrott i lugnet. Funderade på hur det kommer sej att karaoke är så utbrett.
Alla de sammankomster som vi såg under den tiden vi var där hade en karaoke maskin med på scenen.
Och alla ung som gammal skulle upp och sjunga, med varierande resultat.
En dag när vi satt och latade oss på stranden och njöt av stillheten hände nåt.
DSCN0184.JPG

Bara början
DSCN0185.JPG

En massa ungdomar kommer från ingenstans och stannar upp precis där vi sitter.
Vad händer nu?
Efter en stund är alla samlade och jag ser att det är nån form av mannifestation.
Så jag ber dom ställa upp för ett gruppfoto som skull spridas på det stösta Thai forumet i Sverige.
DSCN0187.JPG

NÄ så var det inte. Det råkade bara bli så.

Det skulle ju trots allt köpas lite presenter till våra kattvakter och det fans ju inte här så vi tog oss en tur till Rayong och kikade lite, var på BigC men det var ingen höjdare för det som vi var ute efter.
Stan för övligt hade det mesta som man kunde önska sej. Allt från Heminredning till effektdämpare till bilen.
I stans utkanter fanns det mängder av handelsträdgårdar och det är ju alltid kul att kolla in. Även ett HomePro fanns.

Fick ett tips av ett svenskt par som vi sprang på hemma i kåken ( dom hade köpt en våning i huset för tre år sen) att det fanns en liten affär i BaPhe som sålde lite västerländska matvaror som heter Petras. Dit for vi en em för att handla lite mat.
En liten oansenlig butik utan nån skylt som talade om var den fanns, bara på dörren stod det Petras.
Men där fanns det som vi letade efter, grovt bröd, ost, kött som vi var van vid från Sverige och kaffebröd i olika former. Kom folk i en jämn ström Danskar Svenskar Finländare osv.
Jo den butiken var en höjdare.
Par et med lägenheten tipsade också om ett matställe till som var öppet på våran gata.
Visserligen 10 min promenad men vad fan.
DSCN0183.JPG

God mat hade dom i alla fall. Så nu hade vi två ställen att välja på.
En morgon fick vi ett mail av mäklaren som heter Patrik, om vi ville kika på några kåkar och det ville vi, så vi bestämde en dag då han skulle komma och hämta oss.

Kattvakternas presenter hängde som ett tungt moln över frugan. Tanken slog mej att vi sticker upp till Pattaya. Men var där, det ska ju var en stor stad och att förklara för vår taxikille vad vi ville kändes hopplöst.
Men då har ju detta eminenta forum proffs på allt så ett litet PM till Kycklingen löste alla problem. Tack för det, du har inte fått nån uppmuntran men nu kommer den.
Så upp till Pattaya och beach road och in på Mikes superstore.
DSCN0253.JPG

Lite mer fart på stranden
DSCN0251.JPG

Jädrans vad folk, en massa blekfeta gubbar med en liten Thailänska i släptåg visade sej vara Ryssar.
Dom var, fick vi veta senare inte nåt populärt inslag.
Efter ett par timmar av hyper shopping var vi nöjda och styrde kosan hemåt. Men det var kul att åka dit, det var ju som att åka till jobbet hemifrån så nu visste vi det också.

Stod på balkongen en kväll och kikade, nåntig brann bortåt Rayong, det var en skorsten som släppte ut nåt, ut över havet såg man fiskebåtarnas lysen.
DSCN0203.JPG

Sicket jobb dom har.

Fortsättning följer…….

Mycket trevlig berättelse och fina bilder, Roffe! När jag ser dom så saknar jag baden i havet, men det blir tyvärr inget av med det denna gången heller. :'( Men jag trivs hemma i byn så det blir alldeles utmärkt ändå, och det finns ju dusch.

Fina bilder rolf. :thumbsup: :thumbsup: Tackar

Berralund,

Vi får väl förlita oss på ditt ord att du åtminstonde duschar då och då ;)

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

G
Svar
119
Visningar
10 K
Norrbaggen
N
A
Svar