Levnadsimtyg

Jag kan bara hålla med, jag tror faktiskt att de flesta har en hög moral och känner vad som är rätt och fel. Det allra enklaste är att låta bli att ljuga så har man inga problem. För dem som trasslar in sig i lögner får ju oftast fortsätta med det av ren självbevarelse. Eller som man sa förr "det börjar med en knappnål och slutar med en silverskål..."

Tyvärr är det väl så att det finns en relation mellan beloppens storlek och när gemene man på allvar börjar tumma på moralen, någonstans runt miljonen verkar alla skrupler försvinna hos de flesta, men långt ifrån alla.
Vad gör du om det visar sig att en bekant/vän till dig gör så här då?
Säger du något då eller är det bara här på forumet som moralen är hög?

Dååå är man korkad , riktigt korkad :)

Frågan är, vad har hen att tjäna på detta ,, skriven i Sverige samt lever och bor i .................:rolleyes: kanske tjänar man på att ha ett företag igång på det sättet , enda som jag kan tänka mig ,, svårt att driva Svenskt registrerat företag som utskriven . eller har jag fel ?

Tyvärr tycker ju många att man ska hitta kryphål i lagen istället för att följa lagens andemening.

Att stjäla från statet verkar ju många se som en bedrift en en stöld.

Dååå är man korkad , riktigt korkad :)

Frågan är, vad har hen att tjäna på detta ,, skriven i Sverige samt lever och bor i .................:rolleyes: kanske tjänar man på att ha ett företag igång på det sättet , enda som jag kan tänka mig ,, svårt att driva Svenskt registrerat företag som utskriven . eller har jag fel ?
Nja, att få div bidrag som man inte har rätt till kan man även få om man är inaktiv och pensionär samt utskriven.
Vissa bidrag gäller bara i Sverige, några inom EU också som bonus.
Garantipension är ett sånt bidrag där man betalat in så lite skatt att man hamnar under ett fattigdomsindex i egen pension och staten fyller på med garantipension upp till en nivå så man klarar mat och hyra.
Då fuskar man och har bluff-adresser för att få dessa bidrag i Thailand.
Att man jobbat svart nästan hela livet gör väl att kontot är välfyllt dessutom, mycket vill ha mer.

En annan metod är väl att driva företag i Thailand som inte är registrerat i varken Sverige eller i Thailand för att slippa skatt helt och krångel med WP. Annonsering sker gratis på div forum, FB för att maximera vinsten.

Också väldigt öppet och spårbart om myndigheter får nys på verksamheten.

En annan sak som många utskrivna inte är medvetna om är att sen 2015 (EU förordning) är att arvskifte mm. sker efter de lagar och regler i land man bor i.
Har man barn i Sverige som man vill att ska få ta del av ett arv, så upprätta riktiga testamenten i båda länderna.

Vad gör du om det visar sig att en bekant/vän till dig gör så här då?
Säger du något då eller är det bara här på forumet som moralen är hög?
Jag har rätt svårt att umgås med människor som inte har en klar bild över vad som är rätt och fel och lever efter det, så att det skulle hända är rätt osannolikt. Om det ändå skulle hända så får jag ju tala med personen och utröna om det är någon jag fortsatt vill umgås med.

Det är en intressant sak med forumet, här finns flera sådana och man kan försöka utröna hur de tänker. Oftast har de ingen egen klar bild över vad som är rätt och fel utan försöker förtvivlat följa "flocken" som hela tiden byter åsikt.

En annan sak som många utskrivna inte är medvetna om är att sen 2015 (EU förordning) är att arvskifte mm. sker efter de lagar och regler i land man bor i.
Har man barn i Sverige som man vill att ska få ta del av ett arv, så upprätta riktiga testamenten i båda länderna.

Detta gäller väl endast om man bor i EU.
För övrigt så skall man alltid upprätta testamente, om man bor utomlands, och har tillgångar i landet man bor i samt Sverige.

Senast ändrad:
Nej, i hela världen så ska landets lagar tillämpas du är bosatt i om du har skrivit ut dig.
I Sverige gäller väl detta med testamente om något , där kan man till och med göra barn lottlösa genom testamente , Detta går ju inte att göra här i Sverige
Lite nyfiken då hur du har gjort med din vän på andra sidan, ser du mellan fingrarna där eller hur blev det?

Seriöst ,vad har vi på att tjäna på att någon blir av med sin inkomst från Sverige , jag får ju inte mindre , och med tanke på hur det slösas skattemedel på folk som inte tillfört en krona ,så känner jag att detta spelar absolut inte någon roll i det stora sammanhanget , inte ens du NMax kan väl ha något att vinna på att beröva honom detta , ibland skall man först rannsaka sig själv ,,Har väl själv någon gång jobbat svart eller kanske skrivit av något jag sålt av för länge sedan .. så jag inser bara att jag är en människa ,och inte en ofelbar sådan ,, är du det det NMax ??:)

Egendom i Sverige kan avgöras av svensk domstol för länder som inte går under EU:s arvsförordning, man kan också i testamentet bestämma var tvister skall avgöras.

Misstänker att även det lilla en småföretagare har betalat in i skattemedel ligger gott i nivå med vad en garantipension ger i Sverige idag , inga glädjespridande summor precis ,, Och om så är fallet så är inte jag man att döma då hade jag gjort detsamma :wai:

exponent för ett havererat skatte- och pensionssystem
Detta förstår jag inte alls, det har inte havererat ännu.
Vi har ett enkelt och bra system, man får pension i förhållande till inbetalda avgifter som hela tiden varit avdragsgilla och sänkt inkomstskatten betydande för de flesta.
Många småföretagare har lyckats sätta av rejält till pensioner och kallat det skatteplanering.

En lite fråga till dom som får pension från Sverige. Almänna pensionen o AMF skickar ut levnadintyg varje år till er frågan är om ni har Handelsbankens Livs eller Skandia Livs skickar dom ut intyg också? Varför jag frågar är jag körde en Svensk pensionär till Tourist Police i Udon till att stämpla intyget. Han fick nu betala 500 thb innan 300thb han har detta som jag skriver om, om alla dessa skickar ut varje år så blir detta 2000thb. Han har inte Bank Id har alldrig haft säger han o är utskriven från Sverige sedan 10 år. En tomte som frågar:xmas_smiley:

Senast ändrad:
Levnadsintyget går vidare till samtliga utbetalare automatiskt så det behövs bara ett.
Missar man bekräfta detta intyg så stoppas alla utbetalningar efter 105 dagar från den sista dag det ska vara till myndigheten, tror det är i oktober

Levnadsintyget går vidare till samtliga utbetalare automatiskt så det behövs bara ett.
Missar man bekräfta detta intyg så stoppas alla utbetalningar efter 105 dagar från den sista dag det ska vara till myndigheten, tror det är i oktober
Men han så till mig att inte så länge sedan kom han till dom Tourist Police med intyg från AMF och det kostade 300 då o nu almänna pensionen så i år har han betalat 700 thb?

Men han så till mig att inte så länge sedan kom han till dom Tourist Police med intyg från AMF och det kostade 300 då o nu almänna pensionen så i år har han betalat 700 thb?
Nu vet jag inte om han samordnat sina pensioner så att det samlas på ett enda ställe för utbetalning, läge att kolla detta.
Men det krävs ju också internet och kanske BankID. Möjligt ett email till pensionsmyndigheten fungerar eller AMF?

https://www.amf.se/kontakta-kundservice/

Lite frågande då det är Pensionsmyndigheten som skickar ut intyget..... lite mer om detta

https://www.pensionsmyndigheten.se/...sintyg-igang-fler-lander-ansluts-elektroniskt

https://www.pensionsmyndigheten.se/...n/vanliga-fragor/levnadsintyg-fragor-och-svar

Nu vet jag inte om han samordnat sina pensioner så att det samlas på ett enda ställe för utbetalning, läge att kolla detta.
Men det krävs ju också internet och kanske BankID. Möjligt ett email till pensionsmyndigheten fungerar eller AMF?

https://www.amf.se/kontakta-kundservice/

Lite frågande då det är Pensionsmyndigheten som skickar ut intyget..... lite mer om detta

https://www.pensionsmyndigheten.se/...sintyg-igang-fler-lander-ansluts-elektroniskt

https://www.pensionsmyndigheten.se/...n/vanliga-fragor/levnadsintyg-fragor-och-svar
Stort tack @kurant. Jag har skickat detta till honom och han ska kontakta AMF och försöka samordna detta:wai:

Tillbaka
Topp