CHAIYAPHUM XVII, THAILAND - 17.10.2008
Himlar också, rättelse i ledet, nu skall ni få höra.... det finns ytterligare en myrsort som ligger oss människor nära, inte nära som i släkt utan nära som inne i huset....idag 17.10, alla gick ju som vanligt och ”däckade” runt ”tiang” (middagstid). Jag blev lite full i fan, och tänkte, nä idag skall jag också ta mig en lutare, en liten en...
Gick och lade mig, kanske 15 minuter.. skulle precis gå upp ifrån sängen, jag låg alltså bara på sängöverkastet!! Då, jädrar i alla pannor, pang i bygget, ja vad ni vill.... på 4 ställen samtidigt på vänster ben så högg det till, och det var inte lite heller... jag flög upp ifrån sängen och blev vaaaansinnig.. grymt ont gjorde det faktiskt..”Men va ändå in i H;te är det nuuuuu dååååå”, frågade jag Yongyut... – ”Ahaa det är bara myror”, - ”bara sa jag.... jag kan inte se några myror”, - ”Nä... de är så små så man kan inte se dem utan vidare...” Så.. nu har vi ytterligare en myrart som man skall bekymra sig om... kul på jul...
Vad det gäller att språka utrikiska, så kan ju detta medföra vissa förvecklingar, vi har klarat oss bra hittills, men vem vet. Det är alltså när de språkar engelska som det kan vara lurigt att ibland fatta vad de vill och menar. Thaiarna har ju lite svårt med vissa ljud och uttal, hör här och se översättning;
a) krrohhn = cold = kallt
b) buzz = blood = blod
c) minibatt = bus = buss
d) fitch = fish = fisk
e) tee = three = tre
f) botterr = brother = bror
g) maater = mother = mamma
i) faater =father=pappa
j) törsdaj=thursday=torsdag
k) fiveteen=fifteen=femton
Sedan tillkommer ju det faktum, att eftersom de inte har några större kunskaper ifrån skolan (i stort sett noll), så är de allihopa självlärda det lilla dom kan... Så alla ”mellanord” i en mening används ju inte alls. Det kan låta när Yongyut vill något;
”go Yutin one saoo fitch Soda, huaaa??” Efter ett tag, så inser man ju att detta ordagrannt egentligen är –”Kan du åka till Yutins ställe och fiska med Soda nu på lördag???”. Man tycker till slut att detta är ju ganska praktiskt... FEEEEELLL, Inte alls praktiskt, görfarligt vill jag säga...
Din egna engelska kan du tappa på vägen, och det är ju förödande för kontakten med omvärlden. Så nu gäller det att språka riktig engelska när jag träffar andra ”falanger”, och i brev till Israel och Canada m.m.
Idag 18.10 (lördag) så var vi ute igen med motorbiken 2 vuxna+2 barn.. vi stack upp till Bang Kwao cirka 15 km norr Chaiyaphum. Dock innan vi stack, så hittade vi ett nyöppnat ställe, fint och rent efter Thailändska mått mätt... Vi åt griskött med en görgo sås med lite inkokta grönsker, typ sparris och andra otrevligheter.
Men det var faktsikt himla gott må jag säga, och än goare blev det när man skulle betala. Priset för oss fyra inkl. Vatten och min sprite, de ville ha 110 bat = 22:- totalt.. tänk va go Thaimat är i alla fall!!!
På hemvägen kollade återigen på lite hus i ett nytt område c;a 5 minuter med motorbiken ifrån centrum. De ville ha 1.600.000 bat vilket då ungefär är 320.000:-. Vi gick dock inte in och tittade, Men husen såg väldigt fina ut, men huruvida det är fuskbyggen som vanligt, ja det vet jag ej!!
Kollade precis kurserna (18.10) och nu är man uppe i torsk på 6.000 bat per månad, hoppas nu att det vänder snart.. annars blir man ju snart surmulen...
Är nu inne på 3.e dagen av detta helvete som kallas ”sluta tugga Nicorette”, varför skall man egentligen sluta??? Man har varit lycklig att man inte rökat, och tuggat frenetiskt nu den 1.10 exakt i 17 år... och så skall man sluta. Det är ju värdelöst. Så här 3,e dagen så struntar man ju i 43.200 bat i sparade pengar oxå..
Var precis på MAKRO och handlade en del saker. Vi har ju pratat priser flera gånger, så vi struntar i det, men måste nämna följande grej.... en plastpåse att lägga grejorna i kostar 29 bat = 5,80, Va sjutton var detta nu plötsligt... effekten var, att jag såg ingen utan vi själva som köpte en påse att bära i.... Folk gick hellre 5 ggr fram och åter till/från bilen än la 5,80 på en påse. Jag förstår dom faktiskt. Det är ju skamligt!!
Gick ut till motorbiken, det störtregnade, men skitsamma, 27-28 graders vatten... Vi åkte till grannen BIG C, och jag ville gärna ha en kaffe med ”döpp”. Den saken är ju inte deras starka sida här. Det finns absolut ingen kaffe-kultur här. Utan de flesta ”balar” caffe-jen... alltså iskaffe... skittråkigt kaffe.
Kom i alla fall dit, satte oss på ett av de 3 fik som fanns där, fick in mitt svarta varma kaffe, och fick en smakchock.. det var fullständigt odrickbart, smakade rent ut sagt för jävligt!!
Det var så starkt så man kunde ställa skeden i kaffet, lite överdrivet förstås!! Sedan, jag är inte så himla dum faktiskt, så tog jag från det vanliga vattnet som brukar finnas vid alla bord och hällde helt sonika massor av vatten i kaffet och spädde ut det 50/50 till häpna människors stora glädje.. de gillar när falanger hittar på bus.... nu blev det hyggligt drickbart och så hade vi köpt donuts att äta.... Men jag säger bara Gevalia eller Löfbergs lila, eller vad som helst bryggmalet medium, inga i Thailand kommer ens i närheten av detta mirakel till kaffe...Gutår alla ni som läser mina mail...
I och med att vi ramlar in i det 18;e kapitlet , så ramlar även herr Hast in här i Chaiyaphum denna glädjens dag den 19;e oktober.Denne glade, friske gamäng kommer alltså hit för 3.e gången, och det är alltid lika kul att träffa honom.
Vi sticker till supermarket, och dinerar, Hasten vill ha fisk säger han, då får han fisk, jag vill hellre ha gubbens mat eller tantens kyckling, det är hipp som happ!! Sedan drar vi nog i oss Ett ”gäng baccardi raspberry”. Kvällen blir nog inte sen, Reine har ju kört 48 mil idag...
men han stannar cirka 1 vecka, så det blir nog lite bus senare i veckan.
Förra gången han var här så skulle vi, hade vi tänkt, sticka upp till vattenfallet i Tat Ton, och bara sitta där och fika i vattnet och komma ifrån den heta värmen lite grand. Att se alla ditresta thailändares stirrbligande på 2 roliga falanger i vattnet gör det hela ännu mycket mera roligt för oss inblandade!!
Men den minnesgode kommer kanske ihåg vicket himla regnväder vi hade förra gången Herr Hast var här, så de planerna gick om intet fullständigt. Nu hyser man större förhoppningar om ett betydligt bättre väder, och då skall vi verkligen försöka komma iväg på det äventyret.
Åt lunch/middag idag på Lotus, jag åt det vanliga, alltså en typ av vårrulle, jag vet inte vad den innehåller, det enda jag kan se är små små pyttebitar av morötter, sedan vete skam antingen fisk, eller nåt annat elände, men gott är det. Thaiarna äter detta ihop med ingenting, ja möjligtvis sallad då!! Men en viking som jag måste ha ris till. För att få min maträtt komplett så går jag till 4 olika ställen inne på restauranten:
där man köper vårrullarna
ställe två där kan jag köpa schysst ris
ställe tre där har jag hittat en kanongo blaska av
något slag som jag kan hälla på maten, så det
liknar sås åtminstone..
sedan till ställe 4 och handla in dricka...
Jag kan säga att det är ett himla springande för att få ihop dessa maträtter, om man nu inte nöjer sig med thailändarnas sätt att äta... I stället för sås , som ju vi har, så har de då sin maträtt, låt säga ris och nån grönsak och kanske fisk eller kött (torrt som fasen) de får alltid in en soppa till detta, så de slurpar i sig soppan i hop med maten, så det är schysst blött när det dimper ner i matsäcken. Sedan har jag märkt, en äkta thailändare dricker inte under själva mat-akten, när han/hon ätit färdigt, så drar de i sig ett fullt glas vatten, halleluja, de är klara..
I bägge fallen, jag menar falangsättet och Thaiens sätt att äta, så slutar det på samma sätt, alltså att bägge blir mätta.. jag har mina tänder i behåll och är 57, de härnere har inte många stumpar kvar när de rullar över 50. jag tror detta beror på vår matlagning i väst.. och avsaknaden av deras värdelöst starka kryddor som ju måste fräta på både tandkött, polisonger och genetalier hahaha!!!
I dag 20.10 – är inne på dag 5 i den värdelösa kampen emot livets goda, ”nikotin-tuggummi”!!
Varför i helvete skall man sluta egentligen?
Något skall man väl kunna unna sig?
Varför är alltid hela världen emot en?
Jag begär ju inte mycket i mitt liv, låt mig få ha denna lilla last!!
Så låter alltså beroendets röst i kroppen. Och man hör den tydligt, nu idag, 5:e dagen, så känns det lika illa som dag 1, men det kanske beror på att jag ganska nyss åt frukost, och man är ju van att ta sig ett tuggummi efter det att man ätit!!! Nä, nu struntar vi i detta elände och kämpar vidare...
NU HAR JAG LÄST SPORTEN (GÖTEBORGSPOSTEN) ÖIS KLART FÖR ALLSVENSKAN... Fy saataan va gött.... nu e laget tillbaka där de skall vara, i högsta serien så klaaart!!!
Ja Reine Hast kom igår eftermiddag/kväll, och det var ju skitkul. Vi installerade honom på hotellet, gick som vi planerade till Supermarketen och käkade fisk. Men där upphör likheten med det vi planerade innan. Visst vi drog i oss ett par stycken Baccardi lemon (jag 1st), och när vi var på väg ifrån Lotus till Reines hotell för nedbäddning, så hittade Reine naturligtvis ett ”ställe” med fotboll på TV;n, matchen var mellan Milan (med Ronaldinho) och Sampdoria.. jag vet att jag höll kollen fram till 2-0 till Milan (bägge målen av Ronaldinho), sedan var intresset borta... Inte konstigt egentligen.
Vi drack plötsligt Gin och Tonic, och det i stora mängder... jag tror att jag mumsade i mig åtminstone 8st, och då drack nog Reine 10st... inte konstigt att man var lite ”bladi”. Men inte värre än att vi kom hem ordentligt och la oss runt kl. 01.30 (jag mätt och halvbladi).
Ja idag 20 oktober blir det alltså Tat Ton och vattenfallet för vädret verkar vara bra.. fick just besked av Reine att han nog inte duger till som bilchaufför idag. Erbjöd mig då, och det mottogs med tacksamhet av de andra!! Vi tar med oss Soda och Namkäng, de är väldigt förtjusta i Reine och hans finurliga humor och hans ”magic tricks”. Och så slipper de ju bli tvingade i säng mitt på dan.
Ja tanken med denna lilla trip till Tat Ton är ju att göra om det där som va så himla gött, nämligen att sitta där i det klara fina vattnet, rött vatten förresten p.gr.a. järn-avlagringarna. Och ta sig en fika, eller en öl (inte jag) och bara njuta och tjöta om livets alla kuligheter...
Det är kul att tjöta med Reine för han e inte så himla sugen på att tjöta om enbart problem som vissa ju är... visst ibland kan det bli en hjärteknipande historia, men det är mest ljug. Han brukar ju ibland göra så Reine. Att han med full inlevelse berättar nåt himla kul som hänt den eller den eller ibland han själv, och när man sedan tycker ojojoj vilken förunderlig histroia... då kan han helt sonika säga, -” men det är inte sant, jag hittade just på det”, sån e han!!
Nu tillbaka till Tat ton,, tur att vädret var så där gött halvmulet , för idag har varit en kvalmig dag. Vi kom till Tat Ton, och där var det massor av vatten må jag säga... Vi försökte att kravla oss ut till mitten där det förra gången var 30 centimeter vatten, nu idag forsade det men enorm kraft och djupet var nog 50 centimeter, så det fanns inte en chans att klamra sig fast där ute. Dessutom så var man lite nervös för själva vattenfallet var ju bara 70 meter nedanför oss.
Vi satte oss i alla fall vid fallet och fikade, inte som vi i Sverige gör.. nädå... här köper man då kyckling och tar med sig... tror du ja... förutom kycklingen så är det en himla massa annat på stenhällen som vi skall äta... Och man tycker, varför inte bara köpa den där kycklingen, ta en öl och njuta????
Det går inte i Thailand med deras matkultur... konstigt egentligen, de lär ju vara så himla fattiga, så det borde väl vara smartare att INTE ha alla dessa 10 tals grödor som ALLTID skall med på matbordet när de skall äta...
Nu slutar detta fina läsvärda kapitel, och jag går vidare till nästa med en vacker piruett, som jag verkligen unnat Er att se...
Hoppas vi höres snart igen...